Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Zalchas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:48
Ik wil zonnepanelen te plaatsen en heb nu meerdere offertes opgevraagd. Ik vind het prettig als jullie mee willen kijken.

Het dak bestaat uit een schuin dak en een plat dak. Op beide dakdelen zou ik graag zonnepanelen willen plaatsen (11 op één, 5 op de ander). Op het platte dak liggen op dit moment reeds 5 panelen van 300 Wp die nu ca. 4-5 jaar oud zijn. Ik overweeg om deze opstelling incl. inverter volledig te vervangen zodat het slechts één systeem is; volgens mij is de huidige inverter van een B-merk en deze kan sowieso niet de uitbreiding aan.

Zie ook foto; hier met een transparant vak aangegeven welk deel onderdeel is van mijn woning.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGdLUstGhjZmvBhwO6OXTJTYJe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6EVNMQFWL16hgY5ExENnAUx.png?f=fotoalbum_large

Orïentatie schuine deel is zuid-west met een helling van ca. ~30 graden. Oriëntatie platte deel zal hetzelfde zijn (bij string inverter) of tegenovergesteld (bij microinverter).

Beschikbare (dak)ruimte
Er passen in totaal 16 Jinko 430 panelen op het dak: 11 panelen op het schuine deel en 5 panelen op het platte deel.

De 11 panelen op het schuine deel bestaan uit één rij van 6 en één rij van 5 (één minder door dakraam). Op het platte deel passen wederom 5 panelen.

Bij de buren is recentelijk hetzelfde aantal geplaatst. Dit aantal komt ook terug in offertes en ik kom op hetzelfde uit als ik de dakpannen te tellen.

Schaduw
De boom van de buren ten zuiden van de woning zal schaduw veroorzaken. Dit geldt ook voor de afvoerpijpen op het dak.

Jaarverbruik
De vorige bewoner was alleen en had slechts 1800 kWh verbruik. Ons gezin van vier zal meer gaan verbruiken; buren zitten bv. op 2,500 Kwh. Ik overweeg om binnenkort een (hybride) warmtepomp en om elektrisch te gaan rijden.

Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase

Budget en doel
Budget tot ca. €10K. Doel is verder te verduurzamen en verwarming en/of mobiliteit te elektrificeren.

Wie gaat het project uitvoeren
Het wordt uitbesteed.

Bijhouden van data
Enkel voor monitoring.

Reeds verkregen offertes
Ik heb zo'n 10-15 offertes opgevraagd en door de hoogte (> 8 meter) is een hoogwerker nodig (+€600-800) en zijn een paar partijen afgevallen. Bovendien wordt ca. €300 extra gerekend voor het verwijderen van de panelen. De beste offertes zijn:
  • Offerte 1: 16x Jinko 430 + SolarEdge S5EK i.c.m. 16x S440 optimizers | €7,877 totaal // €1,14/Wp | 5.646 kWh verwachte opbrengst
  • Offerte 2: 16x Jinko 430 + 16x EnPhase IQ8M optimizers | €8,882 // €1,29/Wp | 5,773 kWh verwachte opbrengst
  • Offerte 3: 8x Jinko 430 + Goodwe 3000 DS | €4,090 // €1,19 | 2.849 kWh verwachte opbrengst
De offertes zijn opgesteld door reputabele partijen. De overige offertes zijn iets duurder of zelfde panelen maar met iets slechtere inverters (IQ8+ i.p.v. IQ8M).

Regio
In de buurt van 's Hertogenbosch.

Vragen
Ik neig persoonlijk naar de oplossing met de EnPhase IQ8M microinverters (d.w.z. offerte 2) gezien het beperkte prijsverschil t.o.v. de SolarEdge string oplossing. Daardoor kan ik voor een tegenovergestelde oriëntatie van de panelen op het platte dak kiezen, waardoor ik gedurende de dag beter de opwekking kan spreiden. Bonus is dat de schaduw van de boom buiten de zomermaanden ook minder invloed heeft, al maakt dit in de praktijk wellicht niet uit.

Het alleen bijplaatsen van panelen heeft niet mijn voorkeur en door de redelijk hoge opstartkosten (van een hoogwerker) vervang ik nu liever alles in één keer door één systeem.

Ik ben benieuwd naar jullie perspectief en of wellicht iets over het hoofd zie.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In het kort:

Als je in de toekomst een batterij wil, lijkt SolarEdge wel een betere optie.

En anders heeft Enphase vaak betere garantie en monitoring.

Uitgebreider:

SolarEdge kan via DC een batterij opladen waardoor je minder hoeft om te vormen. Daarnaast werkt SolarEdge samen met verschillende leveranciers van batterijen.
Bij Enphase komt er alleen AC uit het systeem en ze hebben een 'eigen' merk batterij.

En verder hangt het een beetje af van de ruimte in de meterkast en op zolder. Enphase heeft relatief veel ruimte nodig in meterkast maar niets op zolder.

Maar verder heeft Enphase vaak langer garantie.
Bij SolarEdge heb je theoretisch de kans dat de omvormer het begeeft (en dus dure vervanging) maar bij Enphase is de kans in theorie groter omdat er meerdere omvormers zijn (maar minder kosten) al heeft SolarEdge ook optimizers, dus part count is ongeveer hetzelfde.

De app van Enphase (indien je ook metered/spoelen hebt) vindt ik heel fijn, maar geen idee hoe SolarEdge is.

Theoretisch is de efficiëntie van SolarEdge hoger, maar in het geval van schaduw kan Enphase toch beter uitpakken. (Volgens de volgende bron: https://nrgcleanpower.com...ter/solaredge-vs-enphase/ )

[ Voor 96% gewijzigd door Accretion op 10-10-2023 07:52 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Waarom ga je panelen van het dak halen als er een enorme hoeveelheid dak leeg is?

Dat klinkt als kapitaal vernietiging…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zalchas
Ronald schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:09:
Waarom ga je panelen van het dak halen als er een enorme hoeveelheid dak leeg is?

Dat klinkt als kapitaal vernietiging…
Dat is het deels ook. Deze 5 panelen met in totaal 1,500 Wp vermogen wekken echter ca. 700 kWh per jaar op, wat ik erg laag vind. Ik verwacht met 5 nieuwe panelen (2,150 Wp vermogen totaal) ca. 1500-1700 kWh per jaar op te kunnen wekken.

Door deze lage opbrengst, de hoge opstartkosten bij het later plaatsen (hoogwerker à €800) en omdat de prijs per paneel daalt als je meerdere plaatst, neig desalniettemin naar deze panelen vervangen.

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11 00:12
heb je al een offerte aangevraagd bij SunSolar uit Oss? Daar heb ik goede ervaringen mee. Denken goed mee, en hebben goede prijs/kwaliteit

• Ronald
700kWh gemeten op de omvormer(s) of is dat gemeten export op de p1?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zalchas
Ronald schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:27:
700kWh gemeten op de omvormer(s) of is dat gemeten export op de p1?
De meterkast geeft aan dat er gemiddeld per jaar ca. 700 kWh is teruggeleverd sinds de oplevering van het complex ca. 5 jaar geleden. Mijn buren hebben soortgelijke aantallen.

• Ronald
Je kunt de productie niet beoordelen via de meter. Het direct eigen gebruik is aanzienlijk, zeker bij een kleiner systeem.

Het systeem zal rustig 1200-1500kWh per jaar gemaakt hebben.

Het daadwerkelijke gebruik van de vorige bewoner was daarmee ook niet 1800kWh.
Hij verbruikte immers direct van de panelen... Ofwel 2300-2600kWh.

Niet eens bizar zuinig voor een 1-persoons huishouden

• Zalchas
Ronald schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:40:
Je kunt de productie niet beoordelen via de meter. Het direct eigen gebruik is aanzienlijk, zeker bij een kleiner systeem.

Het systeem zal rustig 1200-1500kWh per jaar gemaakt hebben.

Het daadwerkelijke gebruik van de vorige bewoner was daarmee ook niet 1800kWh.
Hij verbruikte immers direct van de panelen... Ofwel 2300-2600kWh.

Niet eens bizar zuinig voor een 1-persoons huishouden
Ah, eigenlijk logisch dat het zo werkt 8)7 Helemaal verkeerd ingeschat, dat maakt het inderdaad veel logischer.

• Ronald
Dus de 5 lekker laten liggen, kosten baten van vervangen gaat niet uit op dit moment.

Pagina: 1