Ik wil zonnepanelen te plaatsen en heb nu meerdere offertes opgevraagd. Ik vind het prettig als jullie mee willen kijken.
Het dak bestaat uit een schuin dak en een plat dak. Op beide dakdelen zou ik graag zonnepanelen willen plaatsen (11 op één, 5 op de ander). Op het platte dak liggen op dit moment reeds 5 panelen van 300 Wp die nu ca. 4-5 jaar oud zijn. Ik overweeg om deze opstelling incl. inverter volledig te vervangen zodat het slechts één systeem is; volgens mij is de huidige inverter van een B-merk en deze kan sowieso niet de uitbreiding aan.
Zie ook foto; hier met een transparant vak aangegeven welk deel onderdeel is van mijn woning.
/f/image/U6EVNMQFWL16hgY5ExENnAUx.png?f=fotoalbum_large)
Orïentatie schuine deel is zuid-west met een helling van ca. ~30 graden. Oriëntatie platte deel zal hetzelfde zijn (bij string inverter) of tegenovergesteld (bij microinverter).
De 11 panelen op het schuine deel bestaan uit één rij van 6 en één rij van 5 (één minder door dakraam). Op het platte deel passen wederom 5 panelen.
Bij de buren is recentelijk hetzelfde aantal geplaatst. Dit aantal komt ook terug in offertes en ik kom op hetzelfde uit als ik de dakpannen te tellen.
Het alleen bijplaatsen van panelen heeft niet mijn voorkeur en door de redelijk hoge opstartkosten (van een hoogwerker) vervang ik nu liever alles in één keer door één systeem.
Ik ben benieuwd naar jullie perspectief en of wellicht iets over het hoofd zie.
Het dak bestaat uit een schuin dak en een plat dak. Op beide dakdelen zou ik graag zonnepanelen willen plaatsen (11 op één, 5 op de ander). Op het platte dak liggen op dit moment reeds 5 panelen van 300 Wp die nu ca. 4-5 jaar oud zijn. Ik overweeg om deze opstelling incl. inverter volledig te vervangen zodat het slechts één systeem is; volgens mij is de huidige inverter van een B-merk en deze kan sowieso niet de uitbreiding aan.
Zie ook foto; hier met een transparant vak aangegeven welk deel onderdeel is van mijn woning.
Foto's
/f/image/U6EVNMQFWL16hgY5ExENnAUx.png?f=fotoalbum_large)
Orïentatie schuine deel is zuid-west met een helling van ca. ~30 graden. Oriëntatie platte deel zal hetzelfde zijn (bij string inverter) of tegenovergesteld (bij microinverter).
Beschikbare (dak)ruimte
Er passen in totaal 16 Jinko 430 panelen op het dak: 11 panelen op het schuine deel en 5 panelen op het platte deel.De 11 panelen op het schuine deel bestaan uit één rij van 6 en één rij van 5 (één minder door dakraam). Op het platte deel passen wederom 5 panelen.
Bij de buren is recentelijk hetzelfde aantal geplaatst. Dit aantal komt ook terug in offertes en ik kom op hetzelfde uit als ik de dakpannen te tellen.
Schaduw
De boom van de buren ten zuiden van de woning zal schaduw veroorzaken. Dit geldt ook voor de afvoerpijpen op het dak.Jaarverbruik
De vorige bewoner was alleen en had slechts 1800 kWh verbruik. Ons gezin van vier zal meer gaan verbruiken; buren zitten bv. op 2,500 Kwh. Ik overweeg om binnenkort een (hybride) warmtepomp en om elektrisch te gaan rijden.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
Budget tot ca. €10K. Doel is verder te verduurzamen en verwarming en/of mobiliteit te elektrificeren.Wie gaat het project uitvoeren
Het wordt uitbesteed.Bijhouden van data
Enkel voor monitoring.Reeds verkregen offertes
Ik heb zo'n 10-15 offertes opgevraagd en door de hoogte (> 8 meter) is een hoogwerker nodig (+€600-800) en zijn een paar partijen afgevallen. Bovendien wordt ca. €300 extra gerekend voor het verwijderen van de panelen. De beste offertes zijn:- Offerte 1: 16x Jinko 430 + SolarEdge S5EK i.c.m. 16x S440 optimizers | €7,877 totaal // €1,14/Wp | 5.646 kWh verwachte opbrengst
- Offerte 2: 16x Jinko 430 + 16x EnPhase IQ8M optimizers | €8,882 // €1,29/Wp | 5,773 kWh verwachte opbrengst
- Offerte 3: 8x Jinko 430 + Goodwe 3000 DS | €4,090 // €1,19 | 2.849 kWh verwachte opbrengst
Regio
In de buurt van 's Hertogenbosch.Vragen
Ik neig persoonlijk naar de oplossing met de EnPhase IQ8M microinverters (d.w.z. offerte 2) gezien het beperkte prijsverschil t.o.v. de SolarEdge string oplossing. Daardoor kan ik voor een tegenovergestelde oriëntatie van de panelen op het platte dak kiezen, waardoor ik gedurende de dag beter de opwekking kan spreiden. Bonus is dat de schaduw van de boom buiten de zomermaanden ook minder invloed heeft, al maakt dit in de praktijk wellicht niet uit.Het alleen bijplaatsen van panelen heeft niet mijn voorkeur en door de redelijk hoge opstartkosten (van een hoogwerker) vervang ik nu liever alles in één keer door één systeem.
Ik ben benieuwd naar jullie perspectief en of wellicht iets over het hoofd zie.