Wat mag je wel/niet declareren bij een energiebespaarbudget?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPLK
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-04 15:39
Hallo!

Aan het huis dat ik ga kopen, wil ik veel energiebesparende aanpassingen gaan doen en daarvoor wil ik een energiebespaarbudget toevoegen aan mijn hypotheek. Ik kan echter maar moeilijk vinden hoe streng ze gaan zijn met declaraties.
Graag zou ik bijvoorbeeld weten of, als ik de huidige vloer eruit ga slopen om een nieuwe geïsoleerde vloer te kunnen leggen, ik straks alleen het nieuwe isolatiemateriaal mag declareren, of ook het nieuwe beton dat erop gestort gaat worden en ook de kosten om de oude vloer eruit te hakken en af te laten voeren.
Of als ik de oude ongeïsoleerde dakkapel ga vervangen, krijg ik dan alle kosten die daarbij komen kijken terug, zoals ook het verwijderen van de huidige dakkapel? Of alleen de waarde van het nieuwe isolatiemateriaal en kozijnen? Of helemaal niets omdat een dakkapel misschien niet valt onder dakisolatie en/of energiezuinige kozijnen?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Beste antwoord (via EPLK op 06-11-2023 22:35)

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:58

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Hier ook 0 problemen gehad bij het indienen van declaraties, ondanks dat ik af en toe zelf twijfelde of het goedgekeurd zou worden (1,5 jaar geleden):
  • Plaatsen geïsoleerde dekvloer
  • Isolatiemateriaal + afwerking wanden en plafonds
  • Plaatsen van 2 stuks nieuwe geïsoleerde tuindeuren, incl. sloop-, stut- en metselwerkzaamheden en het herstellen/aanhelen van de dakbedekking
  • Vervangen bestaand dubbel glas door HR++
V.w.b. de kozijnen en de dekvloer heb ik destijds wel aan de aannemer gevraagd of hij dit als totaalbedrag op de factuur wilde zetten omdat ik anders ook bang was bepaalde zaken niet vergoed te krijgen, maar op zaken die ik zelf gedaan en gedeclareerd heb (isolatie) werden zonder pardon zelfs de bitjes, gipsplaatschroeven en werkschoenen uitbetaald, dus ik zou me niet direct heel druk maken, en anders dus de aannemer/betonboer een extra gebakje geven :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 14:07
Deze vraag kun je het beste stellen aan je hypotheekgever. Zij bepalen namelijk de regels voor hun bouwdepot en hoe streng zij erop toezien

Toen wij ons huis twee jaren terug kochten. Toen moesten we voor beide bouwdepots een specificatie opgeven met wat wij gingen verbouwen voor welk bedrag. Dit werd dan samen met de taxatie meegestuurd naar de hypotheekaanvraag. Met als resultaat dag wij totaal niet mochten afwijken van deze specificatie. Dit omdat de taxatie is gebaseerd op wat wij opgaven.

Even nog een heel belangrijk punt dat ik je mee wil geven met betrekkingen tot bouwdepots en onze ervaring. Het is niet gratis geld dat je extra kunt lenen. Bij ons was namelijk onderstaande aan de hand:

Huis gekocht voor 265.000. Onze verbouwing zal 30.000€ kosten. De taxateur schatte het huis na verbouwing in op 285.000.

Wij hebben dus 10.000€ uit eigen middelen in het bouwdepot moeten storten. Anders werd de hypotheekaanvraag afgewezen

[ Voor 31% gewijzigd door Jboy1991 op 09-10-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:51

ITsEZ

parttime all-rounder

Jboy1991 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:48:
Deze vraag kun je het beste stellen aan je hypotheekgever. Zij bepalen namelijk de regels voor hun bouwdepot en hoe streng zij erop toezien

Toen wij ons huis twee jaren terug kochten. Toen moesten we voor beide bouwdepots een specificatie opgeven met wat wij gingen verbouwen voor welk bedrag. Dit werd dan samen met de taxatie meegestuurd naar de hypotheekaanvraag. Met als resultaat dag wij totaal niet mochten afwijken van deze specificatie. Dit omdat de taxatie is gebaseerd op wat wij opgaven.

Even nog een heel belangrijk punt dat ik je mee wil geven met betrekkingen tot bouwdepots en onze ervaring. Het is niet gratis geld dat je extra kunt lenen. Bij ons was namelijk onderstaande aan de hand:

Huis gekocht voor 265.000. Onze verbouwing zal 30.000€ kosten. De taxateur schatte het huis na verbouwing in op 285.000.

Wij hebben dus 10.000€ uit eigen middelen in het bouwdepot moeten storten. Anders werd de hypotheekaanvraag afgewezen
Wist de taxateur van tevoren dat je 30k bouwbudget wou hebben? De meeste zetten dat er netjes voor de volledige waarde op :P

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ITsEZ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Wist de taxateur van tevoren dat je 30k bouwbudget wou hebben? De meeste zetten dat er netjes voor de volledige waarde op :P
Ja want de volledige specificatie moet je overhandigen aan de taxateur. Daarnaast mag niet alles dat je opgeeft 100% gefinancierd worden. Dit omdat bepaalde zaken smaak gevoelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jboy1991 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

Ja want de volledige specificatie moet je overhandigen aan de taxateur.
Zoals ik de nhg website lees, geldt dit dus niet voor een energiespaarbudget
Het Energiebespaarbudget is een bouwdepot van maximaal 106% van de woningwaarde. Het grote voordeel? Er is geen specificatie van kosten of maatregelen vooraf nodig. Door gebruik te maken van het Energiebespaarbudget stelt hij de financiering van erkende energiebesparende maatregelen van zijn huis veilig. Maar hoeft hij niet meteen al te beslissen wat hij wil (laten) doen.
De woning wordt getaxeerd, daarboven mag nog een bouwdepot van 106% afgesloten worden waar tijdens het afsluiten nog geen specificatie voor afgegeven hoeft te worden.

Het moet wel gaan om erkende energiebesparende maatregelen, maar er staat niet uitgelegd waar exact de knip ligt. Vloerisolatie zal wel mogen, isolerend schuimbeton waarschijnlijk ook nog wel, maar gewoon beton???

https://www.nhg.nl/verduu...iebesparende-maatregelen/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Jboy1991 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:48:
Daar heb je niet zoveel aan. dat ben je namelijk zelf. ;)

De bank is de hypotheeknemer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
jeroenkb schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Daar heb je niet zoveel aan. dat ben je namelijk zelf. ;)

De bank is de hypotheeknemer....
Ach bij jezelf te rade gaan is nooit verkeerd. Het moest inderdaad de nemer zijn. Voor de rest klopt mijn ervaring wat wij gehad hebben met bouwdepot. Waarvan een deel ook voor verduurzaming was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:53
Je zal dingen moeten splitsen

Dakkapel heeft een economische levensduur.
Als die op is en vervangen moet worden betaal je minder voor het huis maar een nieuwe dakkapel is dan weer waardeverhogend en zou je via een taxatie als extra bedrag kunnen lenen.
Valt helaas niet onder energiebudget

In principe kan je vaak de volgende kosten onder duurzaamheid laten vallen.
- Bestaand glas vervangen door beter isolerend glas
- isoleren spouwmuren
- vloerisolatie materiaal (dus niet uitbreken en vervangen)
- Zonnepanelen
- Warmtepomp
- wtw

Ga je voor een warmtepomp en zonnepanelen dan verbrand je al een behoorlijk deel van je duurzaamheidsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:01
Wat staat er in de voorwaarden/wat zegt de bank? Bij mij deden ze er destijds niet zo moeilijk over, maar dat was ook meer omdat echt het hele huis aangepakt werd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:58

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Hier ook 0 problemen gehad bij het indienen van declaraties, ondanks dat ik af en toe zelf twijfelde of het goedgekeurd zou worden (1,5 jaar geleden):
  • Plaatsen geïsoleerde dekvloer
  • Isolatiemateriaal + afwerking wanden en plafonds
  • Plaatsen van 2 stuks nieuwe geïsoleerde tuindeuren, incl. sloop-, stut- en metselwerkzaamheden en het herstellen/aanhelen van de dakbedekking
  • Vervangen bestaand dubbel glas door HR++
V.w.b. de kozijnen en de dekvloer heb ik destijds wel aan de aannemer gevraagd of hij dit als totaalbedrag op de factuur wilde zetten omdat ik anders ook bang was bepaalde zaken niet vergoed te krijgen, maar op zaken die ik zelf gedaan en gedeclareerd heb (isolatie) werden zonder pardon zelfs de bitjes, gipsplaatschroeven en werkschoenen uitbetaald, dus ik zou me niet direct heel druk maken, en anders dus de aannemer/betonboer een extra gebakje geven :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Pagina: 1