Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-07 14:01
Ik ben nu (bijna) 23 jaar oud en 4de jaars HBO student van Industrieel Product Ontwerp, voor het volgende semester (Rond het begin van februari) ben ik opzoek naar een afstudeer stage en het lijkt mij tof om iets te kunnen doen met consumenten elektronica.
Ik vind het alleen een beetje lastig om bedrijven te vinden buiten werktuigbouwkundige dingen (Niet dat ik dit heel erg vind, loop momenteel ook stage bij een ingenieursbureau, maar ik wil toch iets meer aansluiting met mijn studie).

Ik woon zelf in Assen, dus iets in het Noorden zou top zijn, maar ik ben er al op voorbereid dat ik verder naar het westen of zuiden moet trekken, waarschijnlijk zou ik eventueel wel een hafljaartje in kunnen trekken bij mijn opa en oma in Rotterdam.

Ik vroeg mij dus vooral af of jullie Tweakers bekend waren met bedrijven waar ik mogelijk zou kunnen solliciteren.
Zelf weet ik van Signify (Philips Hue in Eindhoven) en Trust (Dordrecht/Rotterdam), maar verder weet ik niet zo heel veel eigenlijk, dus alle suggesties zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:20
Waarom consumenten elektronica? Als je B2B ook meeneemt heb je waarschijnlijk meer keuze. Regio Eindhoven (ASML, Bosch, Signify) of Enschede? Ik kan me niet voorstellen dat daar niets zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Supermario16 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:32:
Waarom consumenten elektronica? Als je B2B ook meeneemt heb je waarschijnlijk meer keuze. Regio Eindhoven (ASML, Bosch, Signify) of Enschede? Ik kan me niet voorstellen dat daar niets zit?
Consumenten elektronica lijkt me mooi omdat er dan meer belangrijk is dan alleen de functie, bij B2B gaat het al snel over naar voornamelijk engineering, overigens sluit ik het ook niet uit hoor.

Bosch is ook geen slechte suggestie, zal ik zeker naar kijken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57
@Edgar Wagt Het probleem is eigenlijk dat er nauwelijks meer consumenten elektronica ontwikkeld wordt in Nederland want dat is gewoon te duur voor de massa.

Je hebt enkel wat startups en niche spelers in de markt die een hogere prijs kunnen vragen en het daardoor kunnen terugverdienen.

Bijv Athom (Enschede), Alfen (Almere), FairPhone (Amsterdam).

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Davidshadow13 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:44:
@Edgar Wagt Het probleem is eigenlijk dat er nauwelijks meer consumenten elektronica ontwikkeld wordt in Nederland want dat is gewoon te duur voor de massa.

Je hebt enkel wat startups en niche spelers in de markt die een hogere prijs kunnen vragen en het daardoor kunnen terugverdienen.

Bijv Athom (Enschede), Alfen (Almere), FairPhone (Amsterdam).
Daar was ik ook wel een beetje bang voor inderdaad, de dagen van Philips zijn ook wel voorbij.
Voor de echt grote jongens ga je al snel buiten Europa volgensmij, maar ik heb niks tegen niche bedrijven dus dat zou goed kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 00:37
Blokker kwam in me op, maar die zullen hun ontwerpen mogelijk ondertussen ook wel van buiten Europa halen. Hartman zit in Enschede, maar dat is geen elektronica.

Edit: Smurfit Kappa zou ook nog kunnen, maar ook geen elektronica.
QWIC (e-bikes) in Amsterdam zoekt een Product Design Engineer, past wat beter.

[ Voor 51% gewijzigd door Eegee op 09-10-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Eegee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:55:
Blokker kwam in me op, maar die zullen hun ontwerpen mogelijk ondertussen ook wel van buiten Europa halen. Hartman zit in Enschede, maar dat is geen elektronica.
Thanks! Ja op de website van Blokker staat niks over hun eigen producten ontwerpen, dus dat zal wel niet binnenlands zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Dutch & Dutch, producent van o.a. (dure) luidsprekers in Capelle aan den IJssel, alleen momenteel geen vacatures.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Philips Drachten (bv scheerapparaten, maar ook andere productcategorien) zit in het noorden.

Wel dappere richting. Veel (simpele) consumentenelektronica is niet meer dan periodiek een kleine marketingtweak van het product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
Edgar Wagt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:41:
[...]

Consumenten elektronica lijkt me mooi omdat er dan meer belangrijk is dan alleen de functie, bij B2B gaat het al snel over naar voornamelijk engineering, overigens sluit ik het ook niet uit hoor.

Bosch is ook geen slechte suggestie, zal ik zeker naar kijken, thanks!
Ik denk dat je onderschat hoeveel user experience en design engineers er voor zakelijke producten werken. Ook in de zakelijke markt gaat het om design.

Ik weet dat bijvoorbeeld Vanderlande (Veghel) bijvoorbeeld met bamboe werkbladen werkt om de mensen die ermee moeten werken ook een goede werkomgeving te werken. Kijk ook eens hoe de beveiligingsscanners op Schiphol eruit zien: dat is echt wel meer dan functie. Bosch ontwerpt (in Duitsland) "onzichtbare" brandmelders. Bosch heeft in Deventer ook nog Nefit. Daar wordt volgens mij wel nog wat product ontwikkeling gedaan, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Je zou hier nog kunnen zoeken: https://www.red-dot.org/s...rritories%3A%2F5%2F157%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Dutch & Dutch, producent van o.a. (dure) luidsprekers in Capelle aan den IJssel, alleen momenteel geen vacatures.....
Pfoeh, da's duur spul, 15k voor een paar speakers...
Philips Drachten (bv scheerapparaten, maar ook andere productcategorien) zit in het noorden.
Ik heb het nog met een docent over Philips gehad, het is blijkbaar een heel lastig bedrijf om binnen te komen en heel veel product development gebeurt daar niet meer helaas.
Ik denk dat je onderschat hoeveel user experience en design engineers er voor zakelijke producten werken. Ook in de zakelijke markt gaat het om design.

Ik weet dat bijvoorbeeld Vanderlande (Veghel) bijvoorbeeld met bamboe werkbladen werkt om de mensen die ermee moeten werken ook een goede werkomgeving te werken. Kijk ook eens hoe de beveiligingsscanners op Schiphol eruit zien: dat is echt wel meer dan functie. Bosch ontwerpt (in Duitsland) "onzichtbare" brandmelders. Bosch heeft in Deventer ook nog Nefit. Daar wordt volgens mij wel nog wat product ontwikkeling gedaan, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Misschien onderschat ik dat inderdaad!
VDL is inderdaad een goede optie, maar zaten die niet in de financiële problemen? Heb je ergens zo'n plaatje van zo'n beveiligingsscanner? Kan hem niet echt makkelijk vinden.

Nefit ziet er ook goed uit, ze hebben wel een vacature pagina voor R&D, alleen lijkt er geen vacature open te staan. Maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.

En red-dot... Ja ik heb er een beetje een hekel aan omdat het toch wel een beetje een nutteloze award is, maar voor dit is het super handig, ik wist niet dat je daar ook kon filteren op land!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zijn er geen mogelijkheden in de duurzaamheids-hoek?
Daar wirden zaken mogelijk specifiek voor de Nederlandse markt ontwikkeld. Aansturing & bediening warmtepompen oid.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Eegee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:55:
Edit: Smurfit Kappa zou ook nog kunnen, maar ook geen elektronica.
QWIC (e-bikes) in Amsterdam zoekt een Product Design Engineer, past wat beter.
Vind verpakkingen persoonlijk niet zo heel interessant, QWIC ziet er wel cool uit, maar het lijkt me lastig om een plekje in Amsterdam te vinden die een beetje betaalbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
bombadil schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:00:
Zijn er geen mogelijkheden in de duurzaamheids-hoek?
Daar wirden zaken mogelijk specifiek voor de Nederlandse markt ontwikkeld. Aansturing & bediening warmtepompen oid.
Ja misschien wel, dat is de eerder genoemde Nefit-bosch inderdaad ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supermario16
Edgar Wagt schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:56:
[...]
VDL is inderdaad een goede optie, maar zaten die niet in de financiële problemen?
VDL != Vanderlande
VDL = o.a. bussen en de fabriek in Born.
Vanderlande = intralogistiek (warehousing en vliegvelden)

Plaatje van een scanner:
https://www.schiphol.nl/e...ilter-1-is-ready-for-use/
Ik weet het niet 100% zeker maar dit wordt (op basis van bestaande componenten) door Vanderlande aan elkaar "geengineerd":
https://www.vanderlande.c...y-screening/pax-advanced/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auwey
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 09:52
Ik zou kijken naar regio gebonden initiatieven.

Uit ervaring weet ik dat in de regio Twent je bijvoorbeeld het IDC hebt (Industrial Design Center, IDC)
daar kan je altijd wel een achterdeurtje vinden om bij diverse bedrijven aan de tafel komen. Ze hebben wel iemand die het netwerk kent en zou willen helpen.

In de omgeving Zwolle is er ook soortgelijk initiatief. Consumenten producten zijn leuk, heb je ook gedacht aan medische producten? Wat wel heel ander beest is hoor i.v.m. wet en regelgeving. maar wel heel dynamisch en ook raakvlakken met consument als gebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door Auwey op 10-10-2023 11:28 ]

"Life is a game. The only thing that matters is whether you're a pawn or a player."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Supermario16 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:59:
[...]
VDL != Vanderlande
VDL = o.a. bussen en de fabriek in Born.
Vanderlande = intralogistiek (warehousing en vliegvelden)

Plaatje van een scanner:
https://www.schiphol.nl/e...ilter-1-is-ready-for-use/
Ik weet het niet 100% zeker maar dit wordt (op basis van bestaande componenten) door Vanderlande aan elkaar "geengineerd":
https://www.vanderlande.c...y-screening/pax-advanced/
Aah, ik dacht dat VDL voor van der Lande stond, maar blijkbaar staat het voor Van der Leegte, oeps. Zit wel interessant spul tussen bij van der Lande!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Auwey schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:25:
Ik zou kijken naar regio gebonden initiatieven.

Uit ervaring weet ik dat in de regio Twent je bijvoorbeeld het IDC hebt (Industrial Design Center, IDC)
daar kan je altijd wel een achterdeurtje vinden om bij diverse bedrijven aan de tafel komen. Ze hebben wel iemand die het netwerk kent en zou willen helpen.

In de omgeving Zwolle is er ook soortgelijk initiatief. Consumenten producten zijn leuk, heb je ook gedacht aan medische producten? Wat wel heel ander beest is hoor i.v.m. wet en regelgeving. maar wel heel dynamisch en ook raakvlakken met consument als gebruiker.
Nee eigenlijk niet aan medisch gedacht, weet niet zo goed wat mijn mening daarover is eigenlijk, hangt heel erg af van de opdracht denk ik.

Heb je enig idee hoe dat initiatief heet in Zwolle? Dat IDC in Enschede ziet er erg nuttig uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
In nederland zitten genoeg bedrijven die consumenten elektronica maken, alleen doen ze dat niet onder eigen naam.

Zoals bijvoorbeeld Nedap, Prodrive, Inspiro, en Pink Fluffy Unicorns zit het dichtse bij jou.
Soms inderdaad ook niet voor consumenten. Dat hoort er nu eenmaal bij, maar bijv een Fluke Multimeter heeft ook ontwerp nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
jeroen3 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:33:
In nederland zitten genoeg bedrijven die consumenten elektronica maken, alleen doen ze dat niet onder eigen naam.

Zoals bijvoorbeeld Nedap, Prodrive, Inspiro, en Pink Fluffy Unicorns zit het dichtse bij jou.
Soms inderdaad ook niet voor consumenten. Dat hoort er nu eenmaal bij, maar bijv een Fluke Multimeter heeft ook ontwerp nodig!
Die bedrijven lijken zich vooral te focussen op integration en minder op design (uiterlijk, user experience), maar verder heb je zeker gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATAG(en Pelgrim en ETNA) zit in Duiven. Maar dat is niet echt naast de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:15:
ATAG(en Pelgrim en ETNA) zit in Duiven. Maar dat is niet echt naast de deur.
Zijn die 3 onderdeel van 1 bedrijf? Ze zitten op dezelfde plek en doen hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Dicht bij huis, kun je op de fiets heen: Animo koffiemachines. Daar zit volgens mij ook een R&D afdeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgar Wagt
Kalentum schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:22:
Dicht bij huis, kun je op de fiets heen: Animo koffiemachines. Daar zit volgens mij ook een R&D afdeling
Hè, hoe heb ik daar nog nooit van gehoord? Dat is daadwerkelijk nog geen 10 minuten op de fiets
Pagina: 1