Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:15
Hallo, ik heb thuis 3 vvw verdelers, met een p1 meter heb ik gemeten dat elke verdeler circa 20w constant verbruikt 24/7.

Het gaat hier om zogenoemde A-label pompen (wilo para). Je leest veel dat hier wordt afgeraden om een pompschakelaar op te zetten omdat het vermogen teruggeschroefd wordt naar een paar watt maar dat is dus niet bij mij.

Nu wil ik op elke verdeler een ecopump hy-02 op zetten om iig in de zomer te gebruiken, als het stookseizoen begint ga ik de verdelers wel continue laten draaien ivm het vele schakelen. Is dit een goede (energiebesparende) maatregel of gaan idd hier de pompen stuk van?

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:26
Ik weet niet precies hoe jouw setup eruit ziet. Denk dat het goed mogelijk is om 1 pompschakelaar te gebruiken en deze met een stekkerdoos alle drie de pompen aan te sluiten

• REDN4S
Goofman2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:04:
Ik weet niet precies hoe jouw setup eruit ziet. Denk dat het goed mogelijk is om 1 pompschakelaar te gebruiken en deze met een stekkerdoos alle drie de pompen aan te sluiten
Nee dat is geen optie omdat de verdelers op verschillende etages staan.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:49
REDN4S schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:50:
Hallo, ik heb thuis 3 vvw verdelers, met een p1 meter heb ik gemeten dat elke verdeler circa 20w constant verbruikt 24/7.

Het gaat hier om zogenoemde A-label pompen (wilo para). Je leest veel dat hier wordt afgeraden om een pompschakelaar op te zetten omdat het vermogen teruggeschroefd wordt naar een paar watt maar dat is dus niet bij mij.

Nu wil ik op elke verdeler een ecopump hy-02 op zetten om iig in de zomer te gebruiken, als het stookseizoen begint ga ik de verdelers wel continue laten draaien ivm het vele schakelen. Is dit een goede (energiebesparende) maatregel of gaan idd hier de pompen stuk van?
Ook gebruikt en werkte prima. Ze geven eens per 24 uur een signaal zodat de pomp niet gaat vastzitten. Tevens kun je handmatig de waarde in Celsius aanpassen wanneer de pomp gaat inschakelen. Ik had deze vrij laag zodat de pomp op tijd inschakelde.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@REDN4S Als je de pompen alleen buiten het stookseizoen wil uitschakelen kan je net zo goed de stekkesr trekken of met een (slimme) schakelaar intelligent schakelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• f.h.brakenhoff
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-11 17:03

f.h.brakenhoff

El Protector Del Pato Azul

@REDN4S, ik wil graag reageren op jouw opmerking over het terugschroeven van het vermogen van de vloerverwarming. In de meeste gevallen bevinden zich geen thermostaatventielen binnen de kringloop van vloerverwarming, waardoor het vermogen niet kan worden teruggeschroefd. Bovendien moet de pomp ook correct worden ingesteld, mocht dit mogelijk zijn. Voor meer informatie over de instelmogelijkheden van pompen van Wilo, raad ik je aan om deze link te bekijken: Link.

Het volledig uitschakelen van de pomp, zoals @dunklefaser heeft aangegeven, wordt niet aanbevolen. Als er vuil in de installatie aanwezig is, kan dit vuil zich gaan hechten in het pomphuis. In het geval van een grote hoeveelheid vuil kan dit ervoor zorgen dat de pomp blokkeert. Gelukkig zal de pomp zichzelf herstarten bij het detecteren van een blokkering, waardoor de pomp zijn werk weer normaal kan hervatten. Het is ook mogelijk om de pomp handmatig te herstarten. Lukt het de pomp niet meer om zijn draai te vinden dan dien je deze te vervangen. Tenminste als je weer warme voeten wilt. Je komt hier meestal achter op het moment dat het wat kouder wordt, dan stijgt de vraag naar dit soort pompen.

Hoewel veel pompen tegenwoordig zijn uitgerust met een harde herstartfunctie, is dit geen garantie dat de pomp daadwerkelijk weer gaat draaien na een lange periode van stilstand. Het is daarom beter om een pompschakelaar tussen de pomp en het elektriciteitsnet te plaatsen. Voor meer informatie hierover, raad ik je aan om deze pagina te bekijken: (https://wilo.com/nl/nl/So...erverwarmingsinstallatie/).

Hoewel de besparing minder is dan het uitschakelen van de pomp door de stekker uit het stopcontact te trekken, zit de winst hem in het voorkomen van vastlopen van de pomp. Hierdoor hoef je de pomp niet voortijdig te vervangen.

Breackie

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@f.h.brakenhoff Ik ging voor het gemak er van uit dat het cv-circuit een werkend en regelmatig schoongemaakt vuil&magnetietfilter op de juiste plek heeft O-) .

@REDN4S Mijn aanbeveling voor een pompschakelaar: Tpomp3 / 11E (beter dan de ecopump HY-02 imho)
of, omdat het om 3 pompschakelaars gaat,
misschien toch een goedkopere domoticaoplossing overwegen?

Trouwens - Wilo waarschuwt niet voor het gebruik van een pompschakelaar i.c.m. hun A-label pompen.

P.S.: Mijn ervaringen met een pompschakelaar i.c.m. een A-label pomp (loopt sinds 2017)
Besparing (met de huidige kWh prijzen) ca. € 15/jaar - YMMV

[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 10-10-2023 09:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
REDN4S schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:50:
Over het stuk gaan kan ik weinig zeggen want ik heb hem nog maar een jaar, maar verder tevreden over de ecopump. Simpel en doet wat 'ie doen moet.

Hij springt alleen 's zomers soms alsnog aan omdat de omgevingstemperatuur in het hok te ver oploopt :+

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:12
In mijn vloerverwarming instructie staat heel duidelijk.
Bij gebruik maken van een tijdschakelaar vervalt de garantie!

Ik weet niet of dit bij jouw het geval is?

Dit betreft een gloednieuwe pomp 2 weken geïnstalleerd.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 20:39
ik heb zelf afgelopen maand hier een grundfos geinstalleerd gekregen
maar deze is in te stellen met een drukknop (altijd maximaal, oplopend en nog 10tal opties)
kijk even in je handleiding wat jij kan doen (verwacht met de groene knop, een aantal seconden in houden en dan gaan er ledjes branden, en dat is de instelling)

• REDN4S
Bedankt allemaal voor de suggesties!

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is 3 pompschakelaar gekocht (via mp, dus niet te duur!) en geïnstalleerd. Werkt prima!

Ik merk alleen dat de vvw kortstondig wordt aangestuurd (om de ruimte op temperatuur te houden). Dit betekent wel dat de vvw pomp vaak geschakeld wordt per uur. Heb honeywell ingesteld op 3 schakelingen per uur. Kan dit kwaad?

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-11 08:57
Ik heb jaren geleden meegeholpen aan de ontwikkeling van enkele verdelers en dit was tijdens de omschakeling naar energie zuinige pompen.
Het is belangrijk dat de pompen dagelijks even lopen. Afhankelijk van de verdeler regeling, centraal (1 thermostaat) of per ruimte (meerdere thermostaten) krijg je respectievelijk geen of wel actuatoren op je groepen. Wanneer actuatoren hebt (motoren die een groep afsluiten) kan je de pomp op constante druk zetten. Wanneer alle actuatoren dicht staan schakelt de pomp zich bijna terug naar 0, afhankelijk van pomp zal hij dan het minimale vermogen vragen.

Met constante druk kan je ook je verdeler goed inregelen zodat elke groep voldoende maar ook weer niet teveel, water krijgt.
Je hebt pompschakelers, zorg dat de pompen regelmatig even lopen zodat het systeem, pomp, debiet regelaars etc niet vast gaat zitten.

• REDN4S
Heb ondertussen maar de pompschakelaars eruit gehaald. merk dat ze toch vaker per uur schakeling dan mag volgens Wilo. Ik snap alleen niet waarom het systeem zo vaak per uur warmte vraagt aangezien ik maximale schakelingen in de evohome op 3 per uur heb staan
Pagina: 1