LED's / sensors gebruiken via LPT poort...

Pagina: 1
Acties:

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Oke, dit is niet helemaal ontopic, maar ik moet het toch echt eventjes weten.
Ik moet van school via C++ op een 1 of andere manier op een PC via wat dan ook Ledjes/ sensoren kunnen gebruiken, ik heb al het 1 en ander gevonden, maar ik moet bijv stoplichten maken en bewegings sensoren .... wie weet waar ik van die kastjes kan kopen, op de conrad site kan ik ze niet vinden, wel zie ik wat topics hierzo, maar de sluiten niet aan op mijn vraag.

Dit zijn de vragen

A) hoe kan je beter led's/sensoren besturen, via zo'n soort controler kaart in een pci/isa slot of via com/lpt en dan chippies/plaatjesof een besturingskastje

B) Hoe is dat te realiseren met C++, want daar moet ik het mee besturen, of gedeelte C++, zolang de timings source enzo maar in C++ komen

C)Waar haal ik deze spullen, want aan mijn school heb ik ook niks ........ , op de corad site zie ik niet wat ik zoek, maar waarschijnlijk is ie er wel

Mijn topic past niet helemaal in deze categorie, maar ik zie hier veel topics over allemaal gekke Led mods etc, dus lijkt me het alsnog gepast, want ik weet dat er heus wel wat electronica gekken op deze site kijken :)

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

het is heel simpel om bijv ledjes aan te sturen via de LPT poort [voor schemas moet je ff search gebruiken], das een kewstie van pinsgewijs aansturen.

Let wel op dat onder win2K [en ik d8 ook NT4] je geen directe toegang tot de LPT poort hebt en dat niet wil!
dat kan wel via speciale drivers.
D'r zijn al een hele zooi topics hierover geweest, de search vind vast wel iets geschikts...

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Speciale oplossingen zijn er altijd maar die kosten veel geld (denk aan enkele honderden guldens per kaart).

Je kan ook meerdere printerpoorten in je PC prikken.
Per printerpoort heb je 12 digitale signalen dus dan kan je al zo'n 48 signalen in en uitsturen als je 4 printerpoorten kan gebruiken. Die oude isakaartjes kosten ook vrij weinig.

Je zou ook een 8255 ic (wel een oud ding) kunnen nemen. Daarmee kan je per printerpoort 3x8 bits in en uit verwerken.
Met een slimme contructie kan je ook meerdere van deze ic's op een printerpoort combineren.

• Carel
Op woensdag 05 september 2001 14:13 schreef 777bas777 het volgende:
Speciale oplossingen zijn er altijd maar die kosten veel geld (denk aan enkele honderden guldens per kaart).

Je kan ook meerdere printerpoorten in je PC prikken.
Per printerpoort heb je 12 digitale signalen dus dan kan je al zo'n 48 signalen in en uitsturen als je 4 printerpoorten kan gebruiken. Die oude isakaartjes kosten ook vrij weinig.

Je zou ook een 8255 ic (wel een oud ding) kunnen nemen. Daarmee kan je per printerpoort 3x8 bits in en uit verwerken.
Met een slimme contructie kan je ook meerdere van deze ic's op een printerpoort combineren.
AAAH, ok , maar waar haa lik die dingen vandaan, en kan ik dit gaan programeren in C++ en uiteindelijk besturen in een programma ?..

• Carel
Op woensdag 05 september 2001 14:05 schreef -=!ME!=- het volgende:
het is heel simpel om bijv ledjes aan te sturen via de LPT poort [voor schemas moet je ff search gebruiken], das een kewstie van pinsgewijs aansturen.

Let wel op dat onder win2K [en ik d8 ook NT4] je geen directe toegang tot de LPT poort hebt en dat niet wil!
dat kan wel via speciale drivers.
D'r zijn al een hele zooi topics hierover geweest, de search vind vast wel iets geschikts...
Ik heb lopen zoeken en zie van alles, maar zij gebruiken allemaal progjes die ik niet kenen misschien nier aan c++ gekoppeld kunnen worden
En ik zie idd wel wat voorbeelden, maar ik wordt er niet wijs van hoe ik dat moet gaan toepassen met de dingen die ik wil, zijn er niet van die sites die mij een redelijke uitleg kunnen geven ?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 05 september 2001 14:53 schreef Carel het volgende:

[..]

Ik heb lopen zoeken en zie van alles, maar zij gebruiken allemaal progjes die ik niet kenen misschien nier aan c++ gekoppeld kunnen worden
En ik zie idd wel wat voorbeelden, maar ik wordt er niet wijs van hoe ik dat moet gaan toepassen met de dingen die ik wil, zijn er niet van die sites die mij een redelijke uitleg kunnen geven ?
Ik ben zelf ook met zo'n projectje voor school bezig, en in de Elektuur van sept en okt. van 2000 staat prachtig aangegeven hoe je met seriele poorten kunt 'spelen' (stoplicht staat er ook letterlijk in uitgelegd ;) )

Als je het eenmaal via serieel kunt, is parallel nog maar een kleine stap. Pas wel op dat je altijd met een weerstand en een transistor werkt bij parallelle aansluitingen, want de parallelle poort is in tegenstelling tot de seriele poort NIET beveiligd tegen te hoge stromen etc.

Ik heb ook nog een dll die werkt met Visual Basic en Delphi (denk ook wel met C++), dus als je die wilt hebben --> ICQ.
Pagina: 1