Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenww
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-07 09:43
Hoi allemaal,

Ik heb opzoek naar een nieuwe smartphone. Ik heb altijd wat meer budget toestellen gehad zoals de a52/a33(en de s10 plus) maar ik merk toch dat deze naar verloop traag worden. Nu werd mij door collega's geadviseerd om over te stappen op Apple.(met als reden; software werkt fijn, kwaliteit is beter, camera is beter, telefoon gaat langer mee) Nu is mijn eerste vraag, is dat ook zo. Ook als je altijd Android gewend bent? Ik twijfel zelf tussen de iPhone 13, 14 en 15. Nu vind ik het lastig om in te schatten wat slim is om te doen. Ik vind het belangrijk dat mn telefoon soepel werkt, een goede camera heeft en na 3 jaar nog steeds zonder problemen(traag) werkt. Hieronder nog wat meer mijn wensen uitgewerkt

Ik zoek een?
ik twijfel tussen een iPhone 13, 14 of 15. Ik vind het moeilijk om in te schatten of de verschillen tussen de toestellen het prijsverschil waard is. Zo kan ik voor 600 euro aan een iPhone 13 komen en voor de 14 en 15 moet ik aan 800-950 euro denken. Is die 200 euro het waard? Dat zelfde geld voor het verschil tussen de 14 en 15

Wat is je budget?
Zie bovenstaand. Het gaat mij vooral over de prijs kwaliteitsverhouding. Bijv. als het verschil tussen de 13 en 15 in hardware dusdanig klein is, vind ik die 300 euro meer het niet waard

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
ik gebruik mn smartphone voor alledaagse dingen zoals internet, social media, film, muziek. Verder vind ik een goede camera belangrijk. Fotos maak ik sinds kort alleen nog maar met mijn telefoon. Ik heb een tijdje een Samsung s10 plus gehad. Hiervan vond ik de kwaliteit van de fotos tegenvallen.

Wat heb je zelf al gevonden?
zelf zit ik aan Apple te denken mede vanwege alle positieve verhalen van iedereen in mijn omgeving. Maar mochten jullie nog andere goede adviezen hebben, dan zijn deze zeker welkom!

Groet,

Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Ja, een iphone gaat langer mee, maar als je na 2a3 jaar een nieuw budget model phone koopt heb je een betere dan huidige topmodel iphone.
Dan heb je dus 6 jaar profijt, en met iphone... 4 ? 5 als je heel veel geluk hebt met batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Als je overstapt van een trage budget A3x serie naar een hoger segment Android telefoon zoals de S23 heb je dezelfde voordelen als een iPhone. Als je telefoon traag wordt dan kun je ook een fabrieksreset doen of kijken of je niet veel onnodige apps en data op je telefoon hebt die je telefoon trager maken dan nodig. En als je batterij minder wordt kan een nieuwe batterij ook je prestaties verbeteren.

Samsung heeft ook een redelijke belastende Android skin. Je zou ook een Android telefoon met een lichtere skin(qua prestaties) kunnen proberen zoals de nieuwe Xiaomi 13T (Pro) met 5 jaar aan updates.

Het verschil tussen de iPhone 13 en de nieuwere modellen is vooral dat alles weer net wat beter is op de nieuwste modellen, maar de iPhone 13 is nog een prima toestel voor de komende jaren en voldoet gewoon aan je wensen. De iPhone 15 is wel een betere stap dan de iPhone 14 en heeft als extra voordeel dat het net als Android toestellen een USB-C poort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenww
Oke top! Bedankt voor jullie reacties. Ga daar eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Persoonlijk heb ik in duurzaamheid (= lang goed) eigenlijk geen verschil gemerkt in budget tegenover apparaat. Een goedkope (vaak een oudere) iPhone gaat net zo min niet zó lang mee. Veel high-end Android telefoons, zeker van merken met een reputatie (zoals Samsung) gaat net zo min wel lang mee, zeker de flagships. Het zijn dan soms dan in de laatste jaren niet meer de OS updates, maar wel dingen als security updates en app updates. Ik zit nu op een telefoon van ~4jr oud op Android 13, met de security update van oktober. Ik krijg geen 14 meer, maar tot 2026 nog security updates.

Qua apps is het bij Android qua compatibiliteit dan ook vaak beter geregeld: bij iOS is het heel vaak al snel dat de laatste iOS update ook de minimum versie is voor bepaalde apps (mocht je de app verwijderen en opnieuw installeren dan kan dat ineens niet meer, terwijl hij daarvoor nog wel werkte). Bij Android zie je nu pas, zeker bij zakelijke apps (games is een ander verhaal), dat Android 7 ondersteuning langzaamaan verdwijnt. Dat is 2016.

Qua hardware denk ik ook dat het verschil niet erg breed is. Bij Android heb je wat innovatievere hardware, zoals vouwtelefoons (ik heb een eerste generatie vouwer en ben er nog steeds blij mee), gekke form factoren, en meer variatie in camera's (tot FLIR aan toe), maar als je 'mainstream' kijkt buiten gekke telefoons met ingebouwde joysticks etc; vind je dat de camera's ook erg goed zijn. In veel blind tests zijn de kwaliteitsbeoordelingen van een S23 en een iPhone 15 vaak even hoog.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Android, maar dat heeft ook met ontwikkelen en vrijheid te maken. Ik vind Apple niet zo'n ethisch bedrijf qua reparaties, en sideloaden is voor mij een belangrijke factor, ik develop zelf graag, en wil daarin 'vrij' zijn. Ook het hebben van goede toegang tot het bestandssysteem, en standaard snelle poorten was voor mij belangrijk om zonder rooten/hacken/jailbreaks te kunnen doen, en dat kan met Android makkelijker.

Waar jij misschien rekening mee moet houden is hoe belangrijk 'kabeltjes' voor je zijn. Apple is pas recent (vanaf de 15) eindelijk op USB-C overgestapt en als je al veel laders hebt, of laptops die met USB-C laden/docking stations (waar je met een Android telefoon vaak ook aan kan hangen om een volledige desktop te hebben, veel apps als Office/Outlook schalen goed), zul je met een oudere iPhone alles opnieuw moeten kopen voor eigenlijk een 'dode' poort. Mocht je de kabel ook veel gebruiken om bijvoorbeeld foto's/video te synchroniseren dan heb je met alles behalve de Pro echter ook nog steeds wel USB2.0 snelheid; zoals ik eerder al zei: Apple is wat conservatief in hun hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-09 13:33

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Mocht Android of iPhone zo veel beter zijn dan het ander merk, zou de andere uiteindelijk niet veel meer verkopen. Zie het als een BMW vs Audi discussie. Beide hebben voordelen maar uiteindelijk zijn het gewoon goede auto's.

Als je Android gewoon bent, blijf je misschien beter daar. Als je graag iets nieuws wilt, neem een iPhone.
Ik heb een iPhone maar begrijp even goed waarom mensen Android willen.

het enige belangrijke hierbij is dat je een model uit een hogere prijsklasse neemt voor meer kwaliteit.

learning every day.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op basis van de laatste updates gaat een iPhone ongeveer 6 jaar software upgrades krijgen en daarna blijft het werken maar kun je issues met apps krijgen. Mijn reserve iPhone 7 met iOS 15 kon niet een nieuwe wachtwoordbeheerder installeren afgelopen week omdat iOS 16 minimum was (iOS 17 is net uit).
Overigens gaan de accu's hier in huis voor de iPhone SE's ongeveer 2,5 jaar mee voordat Apple adviseert ze om te ruilen omdat die onder de 80% capaciteit komt. Dat probleem hebben de Samsungs niet. Wel net een 15 Pro besteld voor mijn vrouw wat toch meer high-end is dan een SE, dus benieuwd hoe dit accu het gaat doen.

Bij Android gaat de laatste OS upgrade 5 jaar support krijgen vanuit AOSP (open source Android versie), dus die periode kun je ook verwachten dat de apps ervoor blijven werken. Samsung levert tegenwoordig 5 jaar updates waarvan 4 versie upgrades. Dus een S23 zou in theorie 9 jaar mee kunnen.

Verder kijk je naar of het OS of de software die trager wordt. Maar dat gebeurt ook op iPhone. Zoek een bekende met een iPhone 11 en een met een iPhone 15 en ga naast ze een rondje apps doen, je zult het verschil merken in snelheid. Ontwikkelaars werken op de laatste hardware en kijken nu eenmaal niet om naar oudere hardware. Daarnaast speelt ook de gebruiker een rol, met wat die installeert of wel/niet opruimt.
iPhone heft wel als grote voordeel dat die niet echt aan multi-tasking doet. Op moment dat je wisselt van apps wordt de actieve bevroren en de andere weer geactiveerd. Als je het timed merk je een lichte vertraging daardoor. Maar daardoor vertraagt er minder wat niet i de achtergrond draait.

Ga je vervolgens een midrange Samsung verrgelijken met een high-end iPhone, dan zal de high-end iPhone winnen. Een beter vergelijk zou zijn de S21, S22 en S23 vs de 13, 14 en 15.
Scoor anders een tweedehands iPone via marktplaats, meestal raak je die een maandje later weer kwijt voor ongeveer dezelfde prijs, maar dan kun je er gewoon mee spelen of het je bevalt. Zo niet, koop een meer high end Android, wil je geen Samsung meer kijk ook eens naar de Pixel 8, of Xiaomi 13T Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 18:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zit hier te typen op een iPhone Xs max… ik zou durven zeggen dat die zelfs past in jouw wensen.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 24-10-2023 15:08 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:34
Persoonlijk ben ik al bijna 4 jaar blij met mijn S10+, ik heb niet het idee dat de foto/film kwaliteit aan de slechte kant is.

Als Android gebruiker die sporadisch een iPhone in gebruik heb gehad, zou ik Android blijven aanraden (hoef je ook geen iCloud account te registeren en langzaam over te stappen naar steeds meer Apple producten). Android heb je ook vrij makkelijk open voor developer opties (als dat je ding is), en de Play Store is als dev toegankelijker.

Maar in volle eerlijkheid, mijn mening is bevooroordeeld.

Wellicht is het een advies om een paar winkels af te gaan en door de apparaten heen te scrollen en ze even te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenww
Oke bedankt voor jullie reacties!! Zeker iets wat ik meenemen. En camera technisch? Zie jullie daar grote verschillen tussen iPhone en Android telefoons. Ik heb nu behoorlijk was fotos vergeleken met elkaar waarbij ik de ene keer de fotos van de iPhone mooier vind en de andere keer van de Android toestellen. Vind het erg lastig om hierin een goede keuze te maken, vooral ook omdat naast goede camerahardware de software ook relevant is voor een goede foto.
( Toestellen die ik vergeleken heb met elkaar zijn de iPhone 13 en 14 tegenover de pixel 8, pixel 7a, Samsungs s22, Samsung a54)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De camera moet je vooral naar de situaties kijken die jij doet, en waarvoor.
Meeste verschil zit in avond (weinig licht) en zoom situaties (zit er optische zoom/telelens op).
Je kunt ook kijken naar opties om RAW foto's op te slaan zodat je zelf kunt bewerken als je die hobby hebt.

Mijn mening zijn de S21 Ultra, S22 Ultra en S23 Ultra de beste camera's vanwege de 10 x periscopische telelens. Er hoeft geen losse compact camera meer mee op vakantie.
Overigens heeft de iPhone 15 Pro Max als eerste iPhone nu een 5 x telelens gekregen.
De andere iPhone Pro's hebben 3 x optische zoom, net als de Plus serie van Samsung (S21+,S22+,S23+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe iPhone, maar de verschillen tussen de 13, 14 en 15 lijken voor mij als simpele gebruiker niet het verschil te maken. Wanneer zou je de 15 kopen in plaats van de gunstiger geprijsde 13?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:45:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe iPhone, maar de verschillen tussen de 13, 14 en 15 lijken voor mij als simpele gebruiker niet het verschil te maken. Wanneer zou je de 15 kopen in plaats van de gunstiger geprijsde 13?
Als je graag een iPhone met een USB-C poort wilt. Verder heeft de 15 een betere accuduur, helderder scherm en natuurlijk 2 jaar langer updates. Geen grote verbeteringen, dus is door het grote prijsverschil voor velen de iPhone 13 zeker een betere keus.
Pagina: 1