Stroomleiding halverwege 'aftappen' voor nieuw stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-12 21:32
Euuuh een vraag! Zie tekening hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfVN3ObYJf0aSbxAfb36NkoNpsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uoApbCss0xmz6cKCPeEAvTyy.jpg?f=user_large

In onze keuken loopt een leiding vanaf de grond naar een wandcontactdoos (groene streep). Is het mogelijk om deze leiding halverwege 'af te tappen' en te gebruiken om een extra wandcontactdoos aan te leggen (rood)?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:24
Ja, maar wel met maximum aantal stopcontacten per stop officieel :)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Technisch kan het, maar ik vermoed dat het is voor iets als een oven/boiler/quooker? Alles met een aansluitwaarde van 2000 Watt of meer moet volgens de normering een eigen groep (en dus eigen leiding) krijgen.

Achterliggende reden is om overbelasting te voorkomen als je bijvoorbeeld de oven erop aansluit en op het stopcontact erboven nog eens een waterkoker of airfryer, dan ga je vrij snel vrij hard over de maximale belasting van een groep heen (3680 Watt).

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 09-10-2023 19:39 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:37

FreakNL

Well do ya punk?

Natuurlijk kan dat. Vraag is wel wat je ermee wilt gaan doen.

Zie de opmerking van @spone die behoorlijk volledig is.

Voor een koelkast prima. Maar natuurlijk geen oven of vaatwasser op aansluiten.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 09-10-2023 19:45 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zolang je er maar netjes een lasdoosje tussen plaatst en niet zomaar wat aanklooit.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat @spone zegt inderdaad.
Ik zie boiler op de tekening staan. Die zou ik wel even goed uitzoeken met een niet te hoog opgenomen vermogen. Want als je een 2.2kW quooker koopt en je klikt je senseo aan, klapt je stop er uit.
Afgezien van dat het niet de bedoeling is, moet je het ook niet willen.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Let op dat je niet zomaar een T-splitsing kunt maken. Je moet van doos naar doos werken (en de dozen bereikbaar houden). Dus of op de T-splitsing een doos plaatsen, of twee leidingen naar een doos ertussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBiHNQ_aeW8AFCAyHlLDlO5wJKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wwz2F60IcqWbEnPlnmdaMBEI.png?f=user_large

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-12 13:34
Thijsmans schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:36:
Let op dat je niet zomaar een T-splitsing kunt maken. Je moet van doos naar doos werken (en de dozen bereikbaar houden). Dus of op de T-splitsing een doos plaatsen, of twee leidingen naar een doos ertussen:

[Afbeelding]
Zou je kunnen uitleggen waarom je niet zomaar een T splitsing van de draden kan maken?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
aap1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Zou je kunnen uitleggen waarom je niet zomaar een T splitsing van de draden kan maken?
Dan kun je er niet meer bij. Daarom wil je bij ieder kruispunt een lasdoos of inbouwdoos hebben.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

spone schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:37:
Technisch kan het, maar ik vermoed dat het is voor iets als een oven/boiler/quooker? Alles met een aansluitwaarde van 2000 Watt of meer moet volgens de normering een eigen groep (en dus eigen leiding) krijgen.

Achterliggende reden is om overbelasting te voorkomen als je bijvoorbeeld de oven erop aansluit en op het stopcontact erboven nog eens een waterkoker of airfryer, dan ga je vrij snel vrij hard over de maximale belasting van een groep heen (3680 Watt).
Dat is leuk bij nieuwbouw maar voor een extra wcd is het niet altijd doenlijk extra groepen bij te maken. Ik heb een oud huis en de hele keuken en nog wat zit op 1 groep. Dus inderdaad even nadenken wat je allemaal aanzet anders klapt de zekering er uit. Wat verder ook geen ramp is want dat is precies waarom die zekering er zit.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:15
spone schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:37:
In recente nen1010 is dit niet meer verplicht, er is enkel een regel in de zin dat de som van aansluitvermogen per groep niet boven 3600W mag uitkomen. Ik heb geen bron want nen1010 is niet openbaar

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• alcx
Thijsmans schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:36:

[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord! Inmiddels komt het moment dichterbij dat ik jouw implementatie overneem :)

@ allen: Hoe zou ik een doos kunnen plaatsen halverwege een bestaande leiding?

Wat ik zelf heb bedacht:
1. Stroom eraf
2. Bestaande wcd openmaken en draadjes losmaken
3. Gat maken in muur op 5 cm hoogte op plek van pvc leiding. Rustig doorboren tot ik de leiding tegenkom. Pvc open prutsen, installatiedraad eruit trekken.
4. Gat maken in de muur op 40cm hoogte met gatenboor voor beton, voor lasdoos
5. Sleuf maken tussen gat op 5cm hoogte naar nieuw geplaatste lasdoos
6. Nieuwe pvc buis tussen beide gaten

En dan red ik me wel weer, geloof ik. Mis ik iets? Of zou ik dit handiger kunnen doen zonder opnieuw draden te hoeven trekken vanaf de centraaldoos?

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:03
Doel je op implementatie 1 of 2? Opzich is je verhaal prima, maar in een doos midden tussen bestaande leidingen plaatsen nog best wat gwpruts als je de oude draden wil hergebelruiken. Ik zou er rekening mee housen dat je wellixht te veel stuk maakt en niet genoeg draad hebt, oftewel dat je her en der nieuwe draden moet trekken. Verder klopt je verhaal prima!

tijd voor wat klusjes!

• alcx
Ja, implementatie 2. Rechts dus.

Ik hoop het trekken van nieuwe draden tussen centraaldoos en lasdoos te voorkomen... Dat wordt dus even goed prutsen!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:39
alcx schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:10:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Inmiddels komt het moment dichterbij dat ik jouw implementatie overneem :)

@ allen: Hoe zou ik een doos kunnen plaatsen halverwege een bestaande leiding?

Wat ik zelf heb bedacht:
1. Stroom eraf
2. Bestaande wcd openmaken en draadjes losmaken
3. Gat maken in muur op 5 cm hoogte op plek van pvc leiding. Rustig doorboren tot ik de leiding tegenkom. Pvc open prutsen, installatiedraad eruit trekken.
4. Gat maken in de muur op 40cm hoogte met gatenboor voor beton, voor lasdoos
5. Sleuf maken tussen gat op 5cm hoogte naar nieuw geplaatste lasdoos
6. Nieuwe pvc buis tussen beide gaten

En dan red ik me wel weer, geloof ik. Mis ik iets? Of zou ik dit handiger kunnen doen zonder opnieuw draden te hoeven trekken vanaf de centraaldoos?
Denk niet dat je plan zo maar gaat werken. Boren, pvc open maken en de draden eruit trekken is wel heel erg ambitieus. Kans op beschadigen van de draden is groot bovendien heb je meer lengte nodig waarschijnlijk. Weet je trouwens zeker dat de leiding van het stopcontact naar de grond loopt? Hier in huis (bj 2006) loopt alles naar de centraaldoos in het plafond.

Heb je ruimte achter je keuken voor een opbouwdoos? Anders met een dozenboor dan kun je er een doos inzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Bo0bz op 06-11-2023 15:51 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou het stukje tussen nieuwe lasdoos en bestaande wcd even opentrekken. Dan heb je iets meer werkruimte, kun je de bestaande draden wegbuigen als je een nieuwe doos boort, en heb je ook geen kans dat je bestaande draden raakt. Nadeel is dat je weer dicht moet smeren, maar dat moet je bij het nieuwe stukje ook.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou:

1. tegen de vloer een stukje beton wegkappen totdat je bij de pvc pijp komt.
2. die openen, en de draad naar de wcd uit de muur trekken.
3. opbouwdoos plaatsen net boven de vloer.
4. draad door een stukje flexpijp trekken, om de pvc-pijp uit de vloer aan te sluiten op de opbouwdoos (met koppelstukje)
5. nieuwe draad trekken door de pvc-pijp naar de wcd, met onderaan wederom een stukje flexpijp naar de opbouwdoos.
6. gat smeer je dicht met vulmiddel.
7. draad verbind je in de opbouwdoos met wago-klemmen aan elkaar. Wcd werkt nu dus weer als voorheen.
8. opbouw-wcd achter keukenkastje plaatsen en aansluiten op de opbouwdoos.
9. genieten van je werk.

Als het om een nieuwe keuken gaat, vraag dan even na wat de ruimte is achter de kastjes.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• alcx
Thijsmans schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:42:
Ik zou:

1. tegen de vloer een stukje beton wegkappen totdat je bij de pvc pijp komt.
2. die openen, en de draad naar de wcd uit de muur trekken.
3. opbouwdoos plaatsen net boven de vloer.
4. draad door een stukje flexpijp trekken, om de pvc-pijp uit de vloer aan te sluiten op de opbouwdoos (met koppelstukje)
5. nieuwe draad trekken door de pvc-pijp naar de wcd, met onderaan wederom een stukje flexpijp naar de opbouwdoos.
6. gat smeer je dicht met vulmiddel.
7. draad verbind je in de opbouwdoos met wago-klemmen aan elkaar. Wcd werkt nu dus weer als voorheen.
8. opbouw-wcd achter keukenkastje plaatsen en aansluiten op de opbouwdoos.
9. genieten van je werk.

Als het om een nieuwe keuken gaat, vraag dan even na wat de ruimte is achter de kastjes.
Bedankt, goeie! Dan laat ik de draad op een klein stukje 'boven water' komen in de opbouwdoos. En vanuit die opbouwdoos voed ik daarna de bestaande wcd opnieuw; en daarnaast ook de nog te plaatsen opbouw-wcd.

Ruimte achter de kastjes is er niet voor de opbouw-wcd; wel voor een pvc buis met draad erin (ik hang op standaardwijze IKEA METOD kasten aan de wand). Voor de opbouw-wcd maak ik wel een gat achterin het kastje. Komt toch een oven voor.

En om de vraag van @Bo0bz te beantwoorden: Ik weet zeker dat de draad van onderen komt, het is nieuwbouw en heb de leidingen gezien toen ze open lagen.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je niet voldoende ruimte achter de kasten hebt, kun je voor de oven een wcd vlak boven de vloer plaatsen (op plint/pootjes-hoogte dus). Weet je zeker dat er niets in de weg zit: voor de vaatwasser bijvoorbeeld mocht er zelfs geen pvc-pijpje op de muur zitten i.v.m. inbouwdiepte. Wel even checken dat daar niet precies een zijpaneel of pootje tegenaan komt :)

En inderdaad: het is ook mijn ervaring dat alle elektra in betonnen wanden op de begane grond via de vloer komt. Alles dat op binnenmuren zit (gibo), loopt naar de centraaldoos.

Pagina: 1