Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:55
Ik heb een Samsung S9+, met hierop Android 10. De laatste Android security patch van deze telefoon dateert van maart 2022.

Het toestel functioneert nog, en mijn plan was om deze te gebruiken totdat hij echt begeeft.

Maar, nu zie lees ik steeds meer over actief gebruikte Zero days op Android.., waarbij ik dus risico loop aangezien mijn toestel niet meer geüpdate wordt..

Moet ik mij nu zorgen maken om de beveiliging van deze telefoon?

NB: Google Chrome wordt nog wel steeds geupdate (laatste update dateert van vorige week).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Je kunt een custom rom installeren waar deze patches wel meegenomen zijn

https://wiki.lineageos.org/devices/starlte/

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
ImNotnoa schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:19:
Je kunt een custom rom installeren waar deze patches wel meegenomen zijn

https://wiki.lineageos.org/devices/starlte/
Bedankt voor de tip maar dat is voor mij helaas geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pastafan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Bedankt voor de tip maar dat is voor mij helaas geen optie.
Want? Je wil/snapt het niet?

Maar, los daarvan; als je weet dat je geen OS-updates meer krijgt of bepaalde datum/deadline verlopen is; welk budget of opties had je al in gedachten als nieuw toestel? Je topicstart is nu meer een stelling dan een vraag :)
pastafan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:17:
Moet ik mij nu zorgen maken om de beveiliging van deze telefoon?
Enigszins; als bepaalde certificaten niet meer worden geupdate / ondersteund op de telefoon, heb je kans dat bepaald bank-apps of andere beveiligingen inderdaad niet meer gaan werken "binnenkort".

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 09-10-2023 18:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MAX3400 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:50:
[...]

Want? Je wil/snapt het niet?

Maar, los daarvan; als je weet dat je geen OS-updates meer krijgt of bepaalde datum/deadline verlopen is; welk budget of opties had je al in gedachten als nieuw toestel? Je topicstart is nu meer een stelling dan een vraag :)

[...]

Enigszins; als bepaalde certificaten niet meer worden geupdate / ondersteund op de telefoon, heb je kans dat bepaald bank-apps of andere beveiligingen inderdaad niet meer gaan werken "binnenkort".
Mijn telefoon gebruik ik ook voor zakelijke doeleinden en is "ingespoeld". Dat betekent dat er een extra laag op zit, beheerd door IT desk van mijn werkgever. Bij een OS upgrade dient deze laag dus weer opnieuw aangebracht te worden. Bovendien vermoed ik dat LineageOS niet wordt ondersteunt door de IT support desk van mijn werkgever. En stel dat dat wel wordt ondersteund zal het niet worden gewaardeerd dat ik iedere x maanden met een nieuw LineageOS versie weer langskom bij ze om de extra laag weer te laten installeren (te veel gedoe).

Ik zat te denken aan een Fairphone. Dat klinkt mij wel goed in de oren en je krijgt een lange support periode.

Ja, als bepaalde apps (waar ik aan gehecht ben), inderdaad niet meer gaan werken, ga ik mij (uiteraard) orienteren op een nieuwer model. Zoals gezegd, ik vermoed een Fairphone.

Maar even terug naar mijn vraag: kan ik er nu vanuit gaan dat mijn telefoon nog veilig is te gebruiken? Aangezien alle apps (die ik gebruik) nog steeds werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pastafan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Maar even terug naar mijn vraag: kan ik er nu vanuit gaan dat mijn telefoon nog veilig is te gebruiken? Aangezien alle apps (die ik gebruik) nog steeds werken?
Voorlopig wel maar 0 garantie of / wanneer iets het niet meer doet of dat een app niet meer ondersteund wordt.

Allicht even overleggen met jouw werkgever; ik neem aan dat als ze iets lezen als https://source.android.com/docs/security/bulletin/2023-10-01 (of iets minder recent bulletin) dat een beetje werkgever weet welke devices er in omloop zijn en/of vulnerable. Het verbaast me dan (enigszins) dat jouw werkgever ook nog niet aan de bel heeft getrokken bij je.

Eerlijk gezegd; als je je device voor werk gebruikt en laat inspoelen, mag werkgever echt wel proactiever waarschuwen/helpen en bijbetalen

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1