Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 23:09
Ik zoek een?
65" TV en een soundbar

Wat is je budget?
2000-2500 totaal

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
"Gewoon" TV te kijken; soms een film. En live concerten kijken/luisteren. Ik ben geen audiofiel, maar wel een kritische luisteraar. We hebben een grote woonkamer, waardoor ik volgens de regels nog wel > 65" zou moeten gaan maar ik vind dat gewoon te patserig staan en te duur worden. We komen van een 42" af dus het is al een flinke stap vooruit.

Wat heb je zelf al gevonden?
Qua soundbar neig ik sterk naar een Samsung HW-Q990B (2022); ik zie niet zoveel toegevoegde waarde om voor de C (2023) te gaan. En ja het wordt een soundbar. We hebben nu een 5.1 setup en daar willen we juist vanaf. Geluidskwaliteit is belangrijk, maar de WAF speelt ook mee. Ik heb in de winkel goed geluisterd en het is geen soundstage van een stereo setup, maar ik kan ermee leven. De lagere modellen van Samsung kunnen mij niet bekoren. Uiteraard sta ik wel open voor andere merken. Sonos vind ik veel te duur.

Qua TV kom ik niet veel verder dan de OLED (want geen directe zoninstraling) modellen van Samsung en LG. Wat mij betreft een 2022 model via iBood of wachten op Black Friday. Op beeldkwaliteit ben ik veel minder kritisch dan op geluid; ik wil er vooral 10 jaar plezier en geen gedoe van hebben.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben vooral nog op zoek naar pro's/con's van mijn eigen ideeën en eventuele alternatieven waar ik zelf nog niet op gekomen was.

Beste antwoord (via Roekeloos op 15-10-2023 18:19)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:33
Ik zit niet te wachten op een TV met een OS waar ik me 10 jaar aan ga storen, maar het is me nog niet duidelijk waar ik dan terecht moet.
Dan kun je beter Samsung ook links laten liggen, Tizen is laggy en je mist Dolby Vision support. Zelfde geldt btw voor de SmartThings App om o.a. de Samsung soundbars mee te bedienen/ naar wens aanpassen, deze is ook laggy, omslachtig en zeer beperkt.

Los hiervan is het een illusie om te denken dat je met een het OS van een tv 10 jaar lang dezelfde ervaring zult hebben. Na een jaar of 6 (en bij sommige OS'en zelfs korter) zal het beste ervan af zijn ongeacht OS of gebruikte SoC, dit kun je dan eenvoudig met een externe mediaplayer oplossen.

De GoogleTV integratie van Sony is op moment van schrijven het fijnste/ snelste en meest intuïtief. Zo heb je bijv. binnen één klik alle belangrijke/ meest gebruikte instellingen binnen handbereik. Gelet op jouw wensen is een Sony LCD/ OLED tv de beste keuze wanneer een externe mediaspeler de eerste jaren geen optie is.
Ik zal me gaan verdiepen (vooral luisteren) in de Bluesound Pulse Soundbar+. Maar ik reken erop dat ik uiteindelijk behoefte krijg aan een sub en rear speakers.
Je gaf aan dat jullie juist van een surroundset af willen en de focus op tv en muziek ligt, vandaar het advies.

Voor muziek heb je met de Bluesound Pulse geen sub nodig, deze soundbar heeft o.a. 2 x 4” woofers en 2 x 4” passieve radiators. Voldoende laag voor muziek/ concerten/ films, echter geen bioscoop beleving.

De Yamaha True X-Bar 50A + surround speakers is onlangs uitgekomen en biedt een betere soundstage/ geluidskwaliteit dan de Q990B. Kost momenteel ~ 1200 euro als set, zal binnen een paar maanden wel iets in prijs zakken. Zeker het beluisteren/ overwegen waard wanneer je voorkeur naar goede soundstage/ surround gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:46
Als je niet kritisch bent op beeldkwaliteit hoef je niet naar OLED's te kijken. Dat zijn high-end tv's voor de kritische kijker. Je kunt dan prima af met een goedkopere LCD tv zoals een Samsung Q60C. Ben je voor € 800 klaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Hulleman op 09-10-2023 17:13 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Hulleman schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:10:
Als je niet kritisch bent op beeldkwaliteit hoef je niet naar OLED's te kijken. Dat zijn high-end tv's voor de kritische kijker. Je kunt dan prima af met een goedkopere LCD tv zoals een Samsung Q60C. Ben je voor € 800 klaar.
Fair enough! Maar waarom dan nog een Samsung of ander "A merk"? Ik zag dat die Q60C nog wel Q-Symphony heeft, wat mooi zou kunnen werken icm de soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hou er rekening mee dat de Q990B voor films aardig klinkt echter geldt dit voor muziek niet, hierbij is de soundstage zwak en laagweergave slecht (je kunt de bass niet goed/ nauwkeurig instellen en deze klinkt te boomy/ ongecontroleerd).

Bijv. de Bluesound Pulse Soundbar+ zonder sub is een betere optie wanneer je een kritische luisteraar bent, soundstage is veel meer in balans en heeft een warme klank wat het prettigere maakt om langere tijd naar te luisteren.

Qua tv zou ik wel minimaal investeren in een midrange LCD model met FALD/MiniLED dat HDR relatief goed kan weergeven, hiermee ben je futureproof. Bijv. Sony X94K of Samsung Q80B (vermijdt Plasmavisie en El Vidas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

Fair enough! Maar waarom dan nog een Samsung of ander "A merk"? Ik zag dat die Q60C nog wel Q-Symphony heeft, wat mooi zou kunnen werken icm de soundbar.
De Samsung Q60C is een leuke instapper met prima beeld, omdat die tv over een VA paneel beschikt. Je kunt ook kijken naar een Hisense. Goede tv's, maar vaak goedkoper. Kun je kijken naar een Hisense U7H of U6H. Die hebben beiden een FALD paneel, waardoor de beeldkwaliteit weer beter is dan die Samsung. De U7H zal wel wat duurder zijn verwacht ik.

Edit: Hier zie ik een Hisense U7 voor € 749. Goedkoop, waardoor ik denk dat dit geen Nederlands model is (grijze import). Goed om naar te informeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 10-10-2023 08:31 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Freshouttheoven schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:49:
Qua tv zou ik wel minimaal investeren in een midrange LCD model met FALD/MiniLED dat HDR relatief goed kan weergeven, hiermee ben je futureproof. Bijv. Sony X94K of Samsung Q80B (vermijdt Plasmavisie en El Vidas).
Dat zijn wel weer tv's voor de meer kritische kijker zou ik zeggen. Als de TS een Sony X94K overweegt is de stap naar OLED niet zo groot meer. Een LG OLED C2 is zo'n € 100 - € 200 duurder dan die Sony.

Wellicht goed om mee te nemen voor @Roekeloos. Afgelopen weekend met mn schoonvader een tv gekocht. Mijn schoonouders zijn echt geen kritische kijkers. Als het beeld beweegt en kleur heeft is het al goed. Eenmaal in de winkel was hij wel zeer snel verkocht toen hij een OLED en LCD naast elkaar zag. Binnen 10 minuten was de OLED ingeladen.

[ Voor 32% gewijzigd door Hulleman op 10-10-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hulleman schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Dat zijn wel weer tv's voor de meer kritische kijker zou ik zeggen. Als de TS een Sony X94K overweegt is de stap naar OLED niet zo groot meer. Een LG OLED C2 is zo'n € 100 - € 200 duurder dan die Sony.

Wellicht goed om mee te nemen voor @Roekeloos. Afgelopen weekend met mn schoonvader een tv gekocht. Mijn schoonouders zijn echt geen kritische kijkers. Als het beeld beweegt en kleur heeft is het al goed. Eenmaal in de winkel was hij wel zeer snel verkocht toen hij een OLED en LCD naast elkaar zag. Binnen 10 minuten was de OLED ingeladen.
Ik begrijp je punt en deze is ook deels terecht. Zo te zien zijn de prijzen van de C2 weer aardig gezakt, de 65C2 was een paar weken geleden nog rond de 1700 euro.

Mijn redenatie met futureproof zijn is dat TS graag 10 jaar vooruit wilt en ook af en toe een film kijkt, HDR wordt steeds meer mainstream bij films en series. Ik zou dan flink balen over een paar jaar, wanneer de HDR support verder is toegenomen en ik hier geen gebruik van kan maken enkel door het besparen van een paar honderd euro.

De 65Q60C kost momenteel rond de 1100 euro voor een Benelux model, de OS van Hisense is waardeloos waardoor je een extra bedrag kwijt bent om dit extern op te lossen daarnaast kun je Hisense beter vermijden wanneer je '10 jaar plezier en geen gedoe' wenst. Reddit en AVS forum staat vol met klachten over de bouwkwaliteit/ levensduur mbt Hisense televisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Freshouttheoven schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:13:
de OS van Hisense is waardeloos waardoor je een extra bedrag kwijt bent om dit extern op te lossen daarnaast kun je Hisense beter vermijden wanneer je '10 jaar plezier en geen gedoe' wenst. Reddit en AVS forum staat vol met klachten over de bouwkwaliteit/ levensduur mbt Hisense televisies.
Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Allereerst bedankt voor alle input, vooral ook omdat er verschillende zienswijzen/perspectieven langs komen.

Ik zit niet te wachten op een TV met een OS waar ik me 10 jaar aan ga storen, maar het is me nog niet duidelijk waar ik dan terecht moet. In ieder geval niet bij Hisense en Samsung? Verder zal ik nog eens een winkel binnen lopen om me te laten overtuigen van OLED tov LCD.

Ik zal me gaan verdiepen (vooral luisteren) in de Bluesound Pulse Soundbar+. Maar ik reken erop dat ik uiteindelijk behoefte krijg aan een sub en rear speakers en dan heb je het toch echt over een heel andere prijsklasse dan een Q990B.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ik zit niet te wachten op een TV met een OS waar ik me 10 jaar aan ga storen, maar het is me nog niet duidelijk waar ik dan terecht moet.
Dan kun je beter Samsung ook links laten liggen, Tizen is laggy en je mist Dolby Vision support. Zelfde geldt btw voor de SmartThings App om o.a. de Samsung soundbars mee te bedienen/ naar wens aanpassen, deze is ook laggy, omslachtig en zeer beperkt.

Los hiervan is het een illusie om te denken dat je met een het OS van een tv 10 jaar lang dezelfde ervaring zult hebben. Na een jaar of 6 (en bij sommige OS'en zelfs korter) zal het beste ervan af zijn ongeacht OS of gebruikte SoC, dit kun je dan eenvoudig met een externe mediaplayer oplossen.

De GoogleTV integratie van Sony is op moment van schrijven het fijnste/ snelste en meest intuïtief. Zo heb je bijv. binnen één klik alle belangrijke/ meest gebruikte instellingen binnen handbereik. Gelet op jouw wensen is een Sony LCD/ OLED tv de beste keuze wanneer een externe mediaspeler de eerste jaren geen optie is.
Ik zal me gaan verdiepen (vooral luisteren) in de Bluesound Pulse Soundbar+. Maar ik reken erop dat ik uiteindelijk behoefte krijg aan een sub en rear speakers.
Je gaf aan dat jullie juist van een surroundset af willen en de focus op tv en muziek ligt, vandaar het advies.

Voor muziek heb je met de Bluesound Pulse geen sub nodig, deze soundbar heeft o.a. 2 x 4” woofers en 2 x 4” passieve radiators. Voldoende laag voor muziek/ concerten/ films, echter geen bioscoop beleving.

De Yamaha True X-Bar 50A + surround speakers is onlangs uitgekomen en biedt een betere soundstage/ geluidskwaliteit dan de Q990B. Kost momenteel ~ 1200 euro als set, zal binnen een paar maanden wel iets in prijs zakken. Zeker het beluisteren/ overwegen waard wanneer je voorkeur naar goede soundstage/ surround gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:21
Als je het OS belangrijk vind, kun je het beste voor een LG (bijv. C2 of G2) gaan.
Een 65" OLED + Soundbar kun je ruim binnen jouw budget vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door MiguelXL op 10-10-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
Dank allen! Samsung valt voor mij af en ik ga mij verder oriënteren op LG of Sony. Ik wacht nog even black friday af voordat ik tot aanschaf overga.

Qua soundbar lijkt de Yamaha mij een erg interessante optie, maar valt deze al ergens te beluisteren? Ben bij diverse winkels geweest die ook Yamaha voeren, maar daar stond dit model nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Roekeloos schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:29:
Dank allen! Samsung valt voor mij af en ik ga mij verder oriënteren op LG of Sony. Ik wacht nog even black friday af voordat ik tot aanschaf overga.

Qua soundbar lijkt de Yamaha mij een erg interessante optie, maar valt deze al ergens te beluisteren? Ben bij diverse winkels geweest die ook Yamaha voeren, maar daar stond dit model nog niet.
Via de website van Yamaha kun je dealers in de omgeving vinden, je zou dan eens kunnen rondbellen.
Pagina: 1