Om de 5 ~ 8 jaar bouw ik een nieuwe high-end gaming / work PC.
Bij het spelen van Baldur's gate loop ik aan tegen allerhande grafische artifacten en veel to system crashes. Dus het is weer zover
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• Quad HD gaming van current en next-gen games aan hoge fps
• Graphical design adobe suite
• Af en toe multi system VM omgeving om zaken uit te testen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €4000 is vermoedelijk het absolute maximum. €3000 voelt iets "meer sane" aan maar laat dit jullie zeker niet tegenhouden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder is een eerste iteratie van de build.
Maar ik heb nog een hoop ideeën en openstaande vragen - zie laatste sectie hiervoor.
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
• Ik heb momenteel 4 DDR5 latjes aan 6000 MT/s. Voor zover ik begrijp is dit vaak een issue en kunnen alle/sommige/de meeeste (?) moederborden hier niet mee overweg, of toch niet op de aangegeven performance en krijg je een fallback van de module naar een lagere snelheid. Klopt dit? Is dit relevant voor mijn huidige config?
• De 4090 is obviously de highest-end card atm. Als alternatief overweeg ik de RX 7900-XTX. Dat scheelt direct zo'n €800 ~ €900. Ik kan waarschijnlijk wat input over de "santiy" of zelfs "zin" van de 4090 vs 7900-XTX gebruiken als input. Of een 4080 of 4070Ti zelfs.
• Andere input / suggesties zijn zeker welkom!
Bij het spelen van Baldur's gate loop ik aan tegen allerhande grafische artifacten en veel to system crashes. Dus het is weer zover
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• Quad HD gaming van current en next-gen games aan hoge fps
• Graphical design adobe suite
• Af en toe multi system VM omgeving om zaken uit te testen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €4000 is vermoedelijk het absolute maximum. €3000 voelt iets "meer sane" aan maar laat dit jullie zeker niet tegenhouden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder is een eerste iteratie van de build.
Maar ik heb nog een hoop ideeën en openstaande vragen - zie laatste sectie hiervoor.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 609,- | € 609,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI | € 499,- | € 499,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G | € 1.975,05 | € 1.975,05 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid | € 176,88 | € 176,88 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N | € 129,90 | € 259,80 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 12 1000W | € 198,18 | € 198,18 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB | € 317,60 | € 317,60 |
| Totaal | € 4.120,13 | |||
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
• Ik heb momenteel 4 DDR5 latjes aan 6000 MT/s. Voor zover ik begrijp is dit vaak een issue en kunnen alle/sommige/de meeeste (?) moederborden hier niet mee overweg, of toch niet op de aangegeven performance en krijg je een fallback van de module naar een lagere snelheid. Klopt dit? Is dit relevant voor mijn huidige config?
• De 4090 is obviously de highest-end card atm. Als alternatief overweeg ik de RX 7900-XTX. Dat scheelt direct zo'n €800 ~ €900. Ik kan waarschijnlijk wat input over de "santiy" of zelfs "zin" van de 4090 vs 7900-XTX gebruiken als input. Of een 4080 of 4070Ti zelfs.
• Andere input / suggesties zijn zeker welkom!