Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptssn81
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-10-2023
Wij hebben een minicamping aan huis. Naar elke elektrapaal op het kampeerveld loopt een 3-fase grondkabel die in de kast op de elektrapaal wordt onderverdeeld in drie van die blauwe wandcontactdozen.

Omdat we per kampeerder willen kunnen zien wat het gebruik is in een bepaalde periode ben ik op zoek naar een 3-fase KWh meter, die per fase kan laten zien wat het verbruik is. De ene keer wil ik bijvoorbeeld het verbruik per week zien, de andere keer drie dagen. Dat wisselt steeds, afhankelijk van hoe lang een kampeerder er is.

De installatie van de 3-fase KWh meters (zo'n 10 stuks) zal gebeuren in de hoofdkast, waarvandaan alle 3 fase kabels naar het veld weggaan. Daar heb ik voldoende ruimte.

Homewizard heeft een mooie 3-fase KWh meter, en hier kan je een export van maken, maar je ziet alleen de totale (van 3 fases bij elkaar) import en export. Je kunt wel per 15 minuten het max aantal watts per fase zien, maar dus geen totaal.

Ik heb ook gekeken naar Shelly PRO 4PM, maar daar duizelt mijn hoofd van de mogelijkheden en uiteindelijk moet ik gewoon ook snel kunnen zien wat het verbruik is als een gast op het punt staat te vertrekken.

Is er hier toevallig iemand die een slimme oplossing heeft?

(Ik ben bekend met oplossing zoals ICY, maar die zijn extreem kostbaar, ingewikkeld en er zijn hoge jaarlijkse kosten aan verbonden. Dat is geen optie voor onze kleine camping.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
Ik heb dit Chinese merk Tomzn wel eens op een camperplaats gezien. Als je voldoende Wifi dekking op de plaats hebt zou dit goed werken volgens de eigenaar.
Via de app kun je automaten aan/uit zetten, bij overbelasten uit laten schakelen en de KWh's monitoren.

Wanneer je tussen de voeding van elke blauwe Ceeform wcd zo'n 1 fase module naar keuze zet dan houd je volgens mij alles in de gaten zoals je dit wilt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:00
Op zich... meten is weten.... maar wil je echt per kampeerder het precieze verbruik kunnen doorrekenen? Heb je het idee dat er kampeerders gaan langskomen die hun complete crypto-mine in de caravan meenemen? Een pragmatische aanpak kan ook zijn: Sluit één meter aan op het gedeelte wat naar de kampeerders gaat. Lees één keer per maand af wat je in totaliteit voor die kampeerders kwijt bent die maand en bepaal op basis hiervan, en bezetting, een vast bedrag wat je over de kampeerplekken in de komende maand als 'energietoeslag' berekend. Minder werk, minder kopzorgen en ook redelijk transparant naar je huurders toe. Je zou zo'n maandelijks energietarief gewoon op je website kunnen publiceren bijvoorbeeld. De eerste keer moet je dan een inschatting maken maar hoe veel zou je er naast kunnen zitten? Ik neem aan dat je nu ook al wel een idee hebt van de ordegrootte....?

Niet helemaal een antwoord, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-04 16:03
Het meest makkelijke lijkt mij om de waarde van de KWh meter te noteren bij in het inchecken en bij het uitchecken de meterstand van dat moment te noteren en daarmee te rekenen.
Eindstand - beginstand = verbruik
verbruik x KWh prijs + eventuele vaste kosten + totale kosten energieverbruik

Moet je wel de waardes kunnen uitlezen bij je receptie.

Andere opties vereisen vaak het regelmatig dumpen van de info in een soort database waar je info uit op moet gaan halen. Dat lijkt me nogal omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het niet simpeler / eerlijker om per kampeerder een vaste waarde in rekening te brengen voor het type onderkomen?

Ik neem aan dat als je mensen met een tentje hebt, dat ze niet stiekem 4 koelkasten op het dak meebrengen. Of dat een gemiddelde camper standaard een (voorbeeld) 130W continu verbruikt voor koelkast en 's avonds nog eens 150W voor alle verlichting + TV? Dus een tent betaalt (bijvoorbeeld) 4 Euro per dag aan stroom; een camper 14 Euro per dag. Punt.

Snap heel goed dat ook kampeerders prijsbewust(er) bezig zijn of dat de uitbater klandizie wil behouden maar in de 20+ jaren dat ik/we in Zuid-Europa hebben gekampeerd; daar werd per dag per paal bedrag A vast voor berekend. Ik weet ook niet wat jouw huidige verbruik is verdeeld over alle kampeerders per jaar maar als je nu al niet inzichtelijk hebt wat je verrekent / verliest aan geld, wat is dan je terugverdien-model voor de "nieuwe meet-apparatuur" ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Ergens snap ik het wel, want sinds vorig jaar zijn er ineens kampeerders die hun elektrische auto opladen aan zo'n paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

_JGC_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:47:
Ergens snap ik het wel, want sinds vorig jaar zijn er ineens kampeerders die hun elektrische auto opladen aan zo'n paal.
Simpel toch? Borg van 15 Euro per dag per electrische auto vragen op voorwaarde dat er bij een steekproef geen laadkabel aan hangt?

Ik snap je punt absoluut maar ik denk dat met een mini-camping aan huis, er toch iets meer vriendelijkheid / controle mogelijk is wat iemand doet. Of het is terug naar 1987 en gewoon 8A leveren want het is jarenlang schipperen geweest met de amperages op campings en de (toegenomen) luxe die kampeerders eisten

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afgelopen zomer in Duitsland de simpelste oplossing gezien.
Bij het inchecken kreeg je een formuliertje mee waarop je je naam moest schrijven en op welke plek je ging staan. (Je mocht zelf kiezen). Bij de stroompaal zat gewoon een meter en je schreef de beginstand op en bij vertrek de eindstand.
Tuurlijk sjoemelen is simpel.

Maar aan de andere kant. Ik ken ook campings waar een vasttarief wordt berekend van een 5,- per dag wat ik absurd vind als ik met mijn tentje kom en mijn telefoon wil opladen en een koelkastje hebt. Terwijl mijn overburen de elektrische auto aan het opladen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-04 15:30
Ervan uitgaande dat je dekkende wifi hebt zou ik per plaats (stekker) een Shelly plus-1PM voor de stekker zetten. Sterker : je hebt niet eens wifi nodig, je kan ook uitlezen met bluetooth...

Als je dit toch alleen per fase wil meten (dus niet per stekker) dan kan je de Shelly-Pro-3EM in je meterkast hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door bvdbos op 10-10-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 19:25
Wat ik niet helemaal verenigbaar vind is dat je een vrij geavanceerde oplossing zoekt, maar tegelijkertijd het liefst zo min mogelijk 'last' van de techniek daarachter wilt hebben. Dat kan op zich natuurlijk, beetje flauw misschien, maar dan kun je het misschien beter gewoon uitbesteden. Wil je het toch zelf doen, dan zul je minstens bereid moeten zijn om iets als een Shelly 4PM te doorgronden. Ik kende die niet, maar het lijkt me geen slechte deal voor een meter en relais ineen. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen omdat ik het niet erg elegant vind dat er dan 10 ESP32's op een rijtje hun eigen WIFI verbinding staan te maken en hun data doorsturen.

Verder is zoiets misschien wel interessant:
https://www.amazon.nl/Mon...0A-sensoren/dp/B08CJ3VC79

Je kunt gebruik maken van de cloudoplossing van de aanbieder, of... je kan flashen met ESPhome. Vraagt misschien wel wat leertijd, maar eenmaal klaar heb je een 'fix and forget' oplossing (bijv. obv Home Assistant) waar je nog lang plezier van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-04 17:02
Wil je ook kunnen afrekenen op basis van wat de meter aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molshoop
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-03 20:39
Als eerste;

Zoals nu is gemaakt voldoet het niet aan NEN1010. Een 3f groep mag je zo niet opsplitsen in 3x 1f.

Bij elke aftakking moet je een zekering plaatsen. (aan het einde van de 3f kabel een verdeelkastje en dan met 3 1f groepen de wcd's aan sluiten)

Als tweede;

Je kan natuurlijk ook in elke fase van de afgaande 5 aderige kabel een 1f kWh meter zetten. Deze zijn gewoon in 1 module brede componenten te krijgen en nemen dus zelfs minder ruimte in dan een 4 module 3f kWh meter.

Nadeel is dat je naar de verdeelkast moet lopen om te kijken of je moet je voedingskabel langs de balie laten lopen

Lekker analoog dus maar ik ben toch al meer van KISS (keep it simpel/stupid)

PS ik zie dat ik op een heel oud topic reageer 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Molshoop op 15-03-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
ptssn81 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:59:
.....
De installatie van de 3-fase KWh meters (zo'n 10 stuks) zal gebeuren in de hoofdkast, waarvandaan alle 3 fase kabels naar het veld weggaan. Daar heb ik voldoende ruimte.
....
Kan je ook 30 1-fase kWh meters in de hoofdkast zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molshoop
jazeker, als je maar ruimte in de kast hebt of er bij kan maken.

10 3f kwh meters is 40 modules breed, 30 1f kwh meters is 30 modules breed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0c9GhjZIIUB9f6OiybWxp243jc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/iXLZKSdPa73ImY5x0lXnIyTh.gif?f=user_large

[ Voor 77% gewijzigd door Molshoop op 15-03-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Molshoop schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:55:
Zoals nu is gemaakt voldoet het niet aan NEN1010. Een 3f groep mag je zo niet opsplitsen in 3x 1f.
Dat mag gewoon hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molshoop
Dan is op dit moment de enige overeenkomst dat we allebei een andere mening hebben ;) en dat is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Molshoop Haha, dat is zeker een prima punt! Maar ik was misschien ook wel wat kort door de bocht. Maar het staat echt in de NEN: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Pagina: 1