H-Anker, welke richting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 23:14
Wij plaatsen een schommel in de tuin voor de kinderen. Deze komt met H-Ankers in beton te staan.
Maar, nu is er enige discussie over hoe het h-anker te plaatsen, de rotatie, wat denkt men hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK1mbfOb0xDq4ZcnM5cNgqSBZfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K9xiWbFRdG0kglyKsAYcot3q.png?f=user_large

Is het beter de schommel loodrecht op de ankers te laten zwaaien, zoals bij A? Of juist parallels, zoals bij B?

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij A worden de krachten opgenomen door het anker, bij B alleen door de bouten, ik zou dus A doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

paQ

Ik vraag me af of het bijster veel uit zal maken. Het grondanker is meer bedoeld om een schommelvoet niet naar boven te bewegen toch?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
paQ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:05:
Ik vraag me af of het bijster veel uit zal maken. Het grondanker is meer bedoeld om een schommelvoet niet naar boven te bewegen toch?
Inderdaad, kan je niet beter een paar schuine balken op de staander schroeven en die goed verankeren? zo zit die van ons ook al meer dan 10 jaar goed in de grond.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

paQ

Of de schommel moet op 2 poten staan maar (rechtop dus) dan eens met @Ernemmer

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Schuin is geen optie, qua plaatsing. Het zijn 2 staanders, met 1 balk er bovenop.

Beetje zoals dit:
https://www.klauterkabout...oads/2022/02/Mufasa1a.jpg

Maar dan ook nog met de linkerkant aan de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
CrimsonRider schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:13:
Schuin is geen optie, qua plaatsing. Het zijn 2 staanders, met 1 balk er bovenop.

Beetje zoals dit:
https://www.klauterkabout...oads/2022/02/Mufasa1a.jpg

Maar dan ook nog met de linkerkant aan de muur.
Een H-anker is helemaal niet geschikt voor een dergelijke toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Analamoebe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:23:
[...]
Een H-anker is helemaal niet geschikt voor een dergelijke toepassing.
Ik was ook niet van plan een H-Anker aan de muur te maken. Maar H-Ankers in de grond lijkt me geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:36
Wil je het goed (en veilig) maken dan heb je zoiets nodig bij een dergelijke schommel.
Schommelankers

Die ankers zijn 1,5 meter lang. En dat is niet voor de sier :P

[ Voor 14% gewijzigd door Chalk op 09-10-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Die zijn toch helemaal niet bedoeld voor dynamische toepassingen, zoals een schommel?

Zijn je staanders al op lengte gezaagd? Ik zou ze tot 10 cm boven het maaiveld behandelen met bijvoorbeeld vloeibaar rubber en dan flink diep ingraven (minstens 1/3 onder de grond, maximaal 2/3 boven de grond)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:36
Joris748 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:41:
Die zijn toch helemaal niet bedoeld voor dynamische toepassingen, zoals een schommel?

Zijn je staanders al op lengte gezaagd? Ik zou ze tot 10 cm boven het maaiveld behandelen met bijvoorbeeld vloeibaar rubber en dan flink diep ingraven (minstens 1/3 onder de grond, maximaal 2/3 boven de grond)
Die ankers zijn ook onderdeel van een schommel bouwpakket die je kant en klaar kunt afnemen.
Bouwpakket

[ Voor 10% gewijzigd door Chalk op 09-10-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
We hebben nog niets aangeschaft, zijn nog aan het oriënteren. De plaatsing maakt het nodig creatief te zijn, maar moet wel veilig. Schommelboer kwam ook met H-Ankers.

Die bouwpakketten zijn het net niet, maar we komen er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Chalk schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Die ankers zijn ook onderdeel van een schommel bouwpakket die je kant en klaar kunt afnemen.
Bouwpakket
Sorry, ik had jouw bericht niet gezien. Ik bedoelde specifiek de h-ankers van TS.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ah, hier wordt het h-anker ook genoemd:

https://www.buitenspeelgo...mel-het-beste-verankeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
CrimsonRider schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Ik was ook niet van plan een H-Anker aan de muur te maken. Maar H-Ankers in de grond lijkt me geen issue.
Ik zeg ook nergens dat je een H-anker aan de muur wil maken toch?

En enig idee welke bewegingen en krachten er in een schommel-constructie ontstaan en hoe die over gedragen worden op het anker? Een H-anker is prima als er louter verticale krachten worden afgedragen. Zodra die krachten ook zijdelings gaan, en dat gaan ze met een schommel, is een H-ankers echt niet heel erg geschikt.
Dit is een betere, zo niet dé oplossing.:
Joris748 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:41:

[ Voor 7% gewijzigd door Analamoebe op 10-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Als ik de beredenering van @Analamoebe volg, dan zou een h-anker wellicht alleen geschikt zijn voor een schommel met 4 staanders. Die wordt in principe alleen op trek/druk belast. Daar komt geen moment op, in tegenstelling tot bij een schommel met twee staanders.

* Joris748 denkt even hardop

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 10-10-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
We zijn nu aan het kijken of we een scherper A-Frame toch kwijt kunnen. Voor de stabiliteit. Gelukkig heb ik nog even tot het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Waarom de poten niet in het beton storten ala betonpoeren?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:54
Bij A krijg je te maken met druk en trek krachten. Bij B met afschuifkrachten. Het is niet zo dat bij B de bouten alle krachten te verwerken krijgen. Daarvoor moet je ze dus met de juiste kracht Nm aandraaien zodat de krachten worden overgedragen aan het H profiel. Je kan dit allemaal bereken. Maar ik zou voor optie B gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Wat een overengineering weer.
Toen ik klein was hadden we gewoon twee grote palen in een stuk beton ingegoten in de grond. 2 touwen en een plank ertussen. Daar heb ik heel mijn jeugd op geschommeld.
Er gaat geen 120 kilo volwassen man op die schommel toch?

1 staander tegen de muur vastzetten, die ander in een zak beton of met twee schuine schoren ertegen en schommelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1