Bewakingscamera plaatsen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-07 13:28
Hallo tweakers.

Ik wil nieuwe bewakingscamera's gaan plaatsen bij ons huis.

Mijn oog is gevallen op tp link tapoC320WS, vanwege goede reviews lage aankoopprijs.

Ik wil de camera boven aan de gevel gaan monteren met zicht op de parkeerplaats en zicht op de tuin.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZoSjWYJJDJ1V9OEzi-qXL93LUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3efXRzLXhvE8J6ctO1HsZ2AE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit model kan zowel bedraad als met wifi verbinding maken.

Ik denk tot wifi niet goed zal gaan lukken vanwege te grote afstand van de router omdat deze heel bovenaan de woning gaan komen.

Ook heeft mijn router geen poorten meer vrij om utp kabels extra op aan te sluiten.
Zie afb kan ik hier een adapter opzetten voor meer uitgangen ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xssPIwBbOuP9U3ZQsBgY0yHIaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysZ6EFZP63Y188FDLpBuEDxt.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens moet ik dan de utp alsook de power kabel gaan verlengen en deze via de schoorsteen naar boven gaan brengen.

Ik wil dit het liefst bedraad doen vanwege betere ontvangst kan dit zo lukken zoals ik het mij voorstel of dien ik nog ergens anders rekening mee te houden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Zou moeten werken. Als je een camera en een switch koopt die allebei PoE ondersteunen hoef je maar 1 kabel te trekken dat scheelt weer.

Plus als je zo hoog naar beneden kijkt zie je vooral dit denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://randpc.com/blog/wp-content/uploads/2013/07/Looking-Down_edit-485x363.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Anoniem: 1777010 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:40:
Zou moeten werken. Als je een camera en een switch koopt die allebei PoE ondersteunen hoef je maar 1 kabel te trekken dat scheelt weer.

Plus als je zo hoog naar beneden kijkt zie je vooral dit denk ik:

[Afbeelding]
Top denk niet tot deze voorzien is van poe.

Ik woon in een normaal huis niet zoals een appartement op de foto. Dus dit zal best wel meevallen.

Is ook meer als afschrikking van mogelijke inbrekers in plaats van alles in detail op te volgen. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33
Eerst even antwoord op jouw concrete vragen:
Philtjens schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Zie afb kan ik hier een adapter opzetten voor meer uitgangen ?
Dat heet een Netwerk switches. En die kun je 'zoveel toevoegen als je wilt'.
Vervolgens moet ik dan de utp alsook de power kabel gaan verlengen en deze via de schoorsteen naar boven gaan brengen.

Ik wil dit het liefst bedraad doen vanwege betere ontvangst kan dit zo lukken zoals ik het mij voorstel of dien ik nog ergens anders rekening mee te houden ?
In principe kan alles. Je zou ook voor een beveiligingscamera kunnen gaan kijken met PoE, Power over Ethernet. Dan heb je maar één kabel nodig, maar wel een compatibele camera en switch:Let wel op dat sommige producten aanvullende producten vereisen. Bijvoorbeeld bij de camera van Unifi heb je ook een Unifi Protect licentie nodig.

Of je zou kunnen kijken naar een camera met accu en zonnepaneeltje. Daar heb je er ook best wel een aantal van. Maar dan zit je weer met eventueel een beperkt wifi bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:49

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is het een openbare parkeerplaats? Dan is er een kans dat je die niet zomaar mag opnemen.
alex3305 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:44:
Bijvoorbeeld bij de camera van Unifi heb je ook een Unifi Protect licentie nodig.
Nee.

Je hebt een CloudKey nodig als recorder (of een server met de oude Unifi-Camera software, maar dat is niet aan te bevelen).
Of een andere recorder die om kan gaan met een RTSP stream.

Je betaalt er gelukkig juist helemaal niets maandelijks voor.
alex3305 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:44:
Of je zou kunnen kijken naar een camera met accu en zonnepaneeltje. Daar heb je er ook best wel een aantal van. Maar dan zit je weer met eventueel een beperkt wifi bereik.
Dan zou ik toch voor PoE gaan, bijvoorbeeld een TL-SG1005P heb ik hier ook twee UniFi camera's aan hangen, hoeft niet allemaal hetzelfde merk te zijn o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Accretion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Nee.

Je hebt een CloudKey nodig als recorder (of een server met de oude Unifi-Camera software, maar dat is niet aan te bevelen).
Of een andere recorder die om kan gaan met een RTSP stream.

Je betaalt er gelukkig juist helemaal niets maandelijks voor.
Ik bedoelde inderdaad de juiste licentie. Ik dacht dat dit Unifi Protect heette, maar ik ben niet direct heel erg thuis in de Unifi omgeving. Maar kun je de camera's ook configureren zonder Unifi Controller of key dan? Ik heb altijd gedacht dat dit niet kon.
[...]

Dan zou ik toch voor PoE gaan, bijvoorbeeld een TL-SG1005P heb ik hier ook twee UniFi camera's aan hangen, hoeft niet allemaal hetzelfde merk te zijn o.i.d.
Zeker. Maar het is mooi opties open te houden, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:00
Philtjens schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Is ook meer als afschrikking van mogelijke inbrekers in plaats van alles in detail op te volgen. 👍🏻
Ik zat het me pas nog af te vragen, schrikt dit inbrekers af dan? Of zouden ze juist bedenken dat er iets in huis de moeite waard is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alex3305 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Ik bedoelde inderdaad de juiste licentie. Ik dacht dat dit Unifi Protect heette, maar ik ben niet direct heel erg thuis in de Unifi omgeving. Maar kun je de camera's ook configureren zonder Unifi Controller of key dan? Ik heb altijd gedacht dat dit niet kon.

[...]

Zeker. Maar het is mooi opties open te houden, toch?
De camera's zelf hebben ook een heel minimale webinterface en ik geloof dat je daar ook een RTSP stream kunt kiezen.

Dan kun je die op verschillende system oppakken, maar voor een 'normale gebruiker' zou ik toch voor de UniFi Cloud Key gaan.

Maar mijn punt was eigenlijk dat je geen maandelijkse/jaarlijkse licentiekosten hebt en je (met CloudKey) een best goed bruikbaar systeem hebt welke niet volledig afhankelijk is van een cloud service.

[..]

En ja, op zich wel, maar WiFi en ingebouwt zonnepaneeltje+accu heb ik niet bijzonder veel vertrouwen in, maar wellicht heb ik daar niet genoeg ervaring mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

No Hands schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Ik zat het me pas nog af te vragen, schrikt dit inbrekers af dan? Of zouden ze juist bedenken dat er iets in huis de moeite waard is?
Of ze denken eerder dat er wat te halen valt; en zien dat er in de tuin geen camera hangt en komen via daar binnen?

Daarnaast, in het donker hebben ze misschien niet eens door dat de camera d'r hangt.

En het houdt ze niet direct tegen, ze kunnen gewoon door gaan met inbreken, zeker met bivakmuts.
___

Antwoord is 'misschien' en als d'r dan iets gejat wordt heb je tenminste een video van net niet goed genoeg kwaliteit om d'r iets mee te doen :)

Voordeel is dat wanneer alleen afschrikken het doel is, je een goedkope kan nemen en hem nieteens hoeft aan te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:17
@Philtjens

Je kan een POE injector tussen de router/switch en camera inpluggen.
Zo hoef je geen dure POE switch voor 1 camera te kopen.

Daarnaars ben ik het eens met @Anoniem: 1777010 mijn camera hangt op 3 meter hoogte, en dan heb je al moeite met het goed in beeld krijgen van gezichten.
De meeste mensen kijken iets omlaag, en zeker wanneer ze verdachte dingen doen.

Je wil de camera het allerliefst op ooghoogte hebben, maar dat is meestal niet zo mooi.
Een deurbelcamera is wat dat betreft ideaal.

Ik zou boven die 34 op de muur een camera plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Accretion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

De camera's zelf hebben ook een heel minimale webinterface en ik geloof dat je daar ook een RTSP stream kunt kiezen.
Kijk weer iets geleerd vandaag. Wel jammer, aangezien ik de G3 camera's (die een tijdje geleden goed geprijsd waren) om de licentie reden had overgeslagen.
[...]

Maar mijn punt was eigenlijk dat je geen maandelijkse/jaarlijkse licentiekosten hebt en je (met CloudKey) een best goed bruikbaar systeem hebt welke niet volledig afhankelijk is van een cloud service.
Ja precies. Dat is bij TP-Link en Reolink camera's ook zo. Daar zit alleen 'AI' achter een betaalmuur. En zolang je RTSP of ONVIF hebt kun je er sowieso mee uit de weg. Daar heb ik mijn camera('s) destijds mede op uitgezocht.
[..]

En ja, op zich wel, maar WiFi en ingebouwt zonnepaneeltje+accu heb ik niet bijzonder veel vertrouwen in, maar wellicht heb ik daar niet genoeg ervaring mee :)
Van bijvoorbeeld Eufy en EZVIZ lees je daar toch redelijk wat positieve ervaringen over. Een vriend van mij heeft het een tijdje geleden ook geïnstalleerd van Tuya. Hij is daar ook erg over te spreken. Maar dat moest vooral goedkoop ;). Daarom wellicht dat die mensen die daarvoor kiezen ook andere eisen hebben dan wij. Het zou ook zeker niet mijn eerste keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
FRANQ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:33:
@Philtjens

Je kan een POE injector tussen de router/switch en camera inpluggen.
Zo hoef je geen dure POE switch voor 1 camera te kopen.

Daarnaars ben ik het eens met @Anoniem: 1777010 mijn camera hangt op 3 meter hoogte, en dan heb je al moeite met het goed in beeld krijgen van gezichten.
De meeste mensen kijken iets omlaag, en zeker wanneer ze verdachte dingen doen.

Je wil de camera het allerliefst op ooghoogte hebben, maar dat is meestal niet zo mooi.
Een deurbelcamera is wat dat betreft ideaal.

Ik zou boven die 34 op de muur een camera plaatsen.
Daar hebben we al een ring deurbel hangen dus.

Overal waar ze komen heb ik inzicht en beeld dus 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Philtjens op de foto heb je al een camera? Wat voor een kabel zit daar aan?

En als hij zo hoog hangt, kun je van de inbrekers waarschijnlijk niet het gezicht zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Accretion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:35:
@Philtjens op de foto heb je al een camera? Wat voor een kabel zit daar aan?

En als hij zo hoog hangt, kun je van de inbrekers waarschijnlijk niet het gezicht zien?
Niks die is niet verbonden vorige eigenaar heeft deze als dummie opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:16
Sowieso wil je beveiligingscamera's niet draadloos. Een beetje indringer heeft een scrambler van een paar tientjes in z'n zak zitten. Zelf bij een eigen inbraak meegemaakt, op heterdaad. Mobiel had geen bereik meer.

[ Voor 24% gewijzigd door ColeJ op 09-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Bedankt allemaal voor de input.

Waarschijnlijk gaan het cameras van reolink worden wat voorzien zijn van PoE 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-06 16:18
Misschien een wat late reactie, maar geen slechte keus. Ik heb meerdere Reolink camera's hangen, zowel bedraad (met PoE) als met zonnepaneeltje. Wil je 24/7 opnemen kies dan bedraad/PoE, met solar werkt dat niet. Een aantal modellen kun je ook koppelen aan NVR of een Synology NAS (ONVIF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
veetee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:58:
Misschien een wat late reactie, maar geen slechte keus. Ik heb meerdere Reolink camera's hangen, zowel bedraad (met PoE) als met zonnepaneeltje. Wil je 24/7 opnemen kies dan bedraad/PoE, met solar werkt dat niet. Een aantal modellen kun je ook koppelen aan NVR of een Synology NAS (ONVIF).
Geen probleem gaan inderdaad poe worden staan alvast op het lijstje voor de kerstman 😂👍🏻

Ohja ipv de ring deurbel komt er dan ook de reolink deurbel met poe ben ik ook ineens van het jaarlijks abonnement af 👌🏻

Bedankt alvast allemaal voor de hulp.
Pagina: 1