Vochtige meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:51
Mijn woning uit eind jaren 80 heeft een bak onder de meterkast om het geheel af te sluiten van de kruipruimte, maar deze zit vol met gaten waar buizen door heen komen (1 naar buiten en de rest naar de kruipruimte). Hier ben ik als beginnende klusser 13 jaar geleden medeschuldig aa :o (zie PVC buizen foto)

Mijn kruipruimte is redelijk vochtig ondanks 2 ventilatiegaten voor en 1 achter die ik pas nog schoon heb gemaakt. Midden in de zomer daar nog wat buizen neergelegd en toen was het redelijk droog. Er staat in de winter geen water in, maar zodra je een gat graaft verzameld daar wel water en het zand? is dan echt goed nat.

Ook is de onderste waterleiding met de meter in koude periodes constant vochtig en je ziet ook schimmelvorming op de muren vlak bij de meterkast deur (tenminste voor dat ik het weer entjes gemaakt had) en mijn meterkast deur heeft geen ventilatie.

De meterkast heb ik in de zomer nog leeg gezogen en er staat nu al weer 3cm water in en dat zal tot maximaal 10cm oplopen.

Mijn idee is om alle gaten dicht te maken met purschuim of vloeibaar rubber en dan een nieuwe bodemplaat te maken van een laag hout en polystyreen plaat en dan eventueel nog 2 roosters in de meterkast deur (boven en beneden) als dat nodig blijkt te zijn.

Ik twijfel alleen of purschuim kwaad kan bij bepaalde leidingen/slangen. Iemand die daar meer van af weet? En is het een goed plan of heeft iemand beter advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hlsm4wdNm5JqVzxO4FM8ME-kMh4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjn8RwR5WGNJ4ukHUeHB8KDl.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk8gemTBb_-8M3EFG4XeRKQ6T4U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkWCcfc96ipAU90uWqvVt2hK.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQym-SzgpIDQ6feJ62IcRioZjbM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9PYPTHfLLsLrk922sI0DDXL.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door Beakzz op 09-10-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:58
Nevermind ;)

[ Voor 93% gewijzigd door DonJunior op 09-10-2023 11:36 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
Yup zag dat het niet werkte dus heb er thumbnails van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Kick

Kicken is nergens voor nodig tegenwoordig

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 11-10-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:30
Ik heb zelf ook een vochtige kruipruimte, en de gaten vanuit de meterkast --> kruipruimte (rond de buizen) heb ik voorzien van PUR schuim.

Toen de gasleiding verwijderd werd was het even wat wrikken, maar de gasleiding hebben ze gewoon nog kunnen verwijderen. En daarna heb ik aardig gevraagd of ze ook dat gat weer konden dicht purren en dat hebben ze gedaan. Erg tevreden over.

Uiteraard kan het netter. Maar dit is gewoon quick & dirty. Het is toch maar de meterkast en het werkt goed.

Voor de oplettende kijker: dit is nog vóór het verwijderen van de gasleiding ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6-35zgsf5veraQp-nm8ILBDkPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cergyP3S9ASKck4vzVa8gYy8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door radeoxx op 11-10-2023 15:26 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
@radeoxx Erg hoopvol om te zien dat dit het vochtprobleem heeft opgelost bij je.Dan ga ik gewoon beginnen om de gaten met purschuim te bewerken en dan de nieuwe plank en als het dan nog condens geeft volg ik je voorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:14

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Pur zou je ook kunnen vervangen door siliconen kit. Dat dicht kleine randjes ook af en is wat makkelijker te verwijderen zonder een hoop troep (als je later iets open wilt maken).

Wat betreft de leidignen: PUR is redelijk inert dus zal niks aantasten dat uit gebruikelijke materialen bestaat (PVC, PU, koper...). Net zoals siliconenkit.

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 13-10-2023 11:37 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:43
Ik zou als ik jou was ook de plank even maken van een houtsoort wat beter tegen vocht kan bijvoorbeeld watervast multiplex of beton multiplex.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:12
Beakzz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:13:
@radeoxx Erg hoopvol om te zien dat dit het vochtprobleem heeft opgelost bij je.Dan ga ik gewoon beginnen om de gaten met purschuim te bewerken en dan de nieuwe plank en als het dan nog condens geeft volg ik je voorbeeld :)
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Hier ook een vochtige meterkast. Stuk minder erg maar zitten ook van die fijne gaten in de bak.

Wat ik ook niet begrijp is dat de hele vloer hier geïsoleerd is tot het kruipluik aan toe en dan heb ik in de meterkast zon plastic bak zitten die ijskoud is….

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:33
Hier hetzelfde, de hele bak volledig afgesloten met pur etc. Hielp vooral tegen wat muffigheid soms.

Vocht kwam hier ook vooral van de waterleiding waarbij in de winter vooral de koude inkomende waterleiding zeikensnat was door condens rondom de koperen leiding en watermeter.

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-05 22:34
Ik heb hier alle gaten ook dicht gepurt. Vervolgens de bak gevuld met fijnzand. Nergens last meer van. Mocht ik er ook weer bij moeten is het zand er zo weer uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Ik heb hier inmiddels alle gaten dicht gepurt in de plasticbak. Ook de watermeter geisoleerd met 3 laags noppenfolie. De luchtvochtigheid is nu van 80% naar 60% gedaald. De meterkast is nu ook niet meer vochtig met de deur volledig dicht. Voorheen bleef alles vochtig zelfs met de deur op een kier.

De plasticbak wil ik ook nog gaan isoleren met piepschuim vlokken of iets dergelijks waarbij ik dan een watervaste plank er op maak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fss7-FywP-mgYArU2pxrsOIdnwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmEVYY54yCF7xIM6ziI0zfnu.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
gielz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:44:
Ik heb hier inmiddels alle gaten dicht gepurt in de plasticbak. Ook de watermeter geisoleerd met 3 laags noppenfolie. De luchtvochtigheid is nu van 80% naar 60% gedaald. De meterkast is nu ook niet meer vochtig met de deur volledig dicht. Voorheen bleef alles vochtig zelfs met de deur op een kier.

De plasticbak wil ik ook nog gaan isoleren met piepschuim vlokken of iets dergelijks waarbij ik dan een watervaste plank er op maak.

[Afbeelding]
Lol het is net of ik naar mijn eigen meterkast kijk. Heb hier toen ook de gaten dicht gepurt en een nieuwe houten plaat gezaagd en daar de randen ook van gepurt. Ik zal die noppenfolie ook eens proberen dan, want ik heb nog steeds last van vocht op de buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Beakzz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:49:
[...]

Lol het is net of ik naar mijn eigen meterkast kijk. Heb hier toen ook de gaten dicht gepurt en een nieuwe houten plaat gezaagd en daar de randen ook van gepurt. Ik zal die noppenfolie ook eens proberen dan, want ik heb nog steeds last van vocht op de buizen.
Dat noppenfolie werkt hier goed, dit zie ik namelijk aan een hoofdafsluiter verder op die ook altijd vochtig was en nog niet geisoleerd is want deze is nu kurkdroog. Nu was mijn aanname het regent nu relatief weinig dus daar zou het ook mee te maken kunnen hebben. Maar mijn luchtvochtigheid in huis hangt op alle verdiepingen altijd rond de 45-60 en bij de buren was het gisteren zeiknat in de meterkast en zat er al schimmel op de deur en het kozijn.

ik heb gewoon standaard noppenfolie gebruikt. 3 lagen op elkaar gevouwen in een vierkant en een paar tyraps om het geheel goed af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
het is weer herfst met veel vocht. Maar niet meer in onze meterkast! Dit hadden wij wel verwacht nu er een waterontharder bij is gekomen. Alles blijft nu kurkdroog.

Inmiddels heb ik in de bak van de meterkast plastic geplaatst wat regelmatig binnenkwam via de postpakjes. Dit lijkt zeer goed te werken en is ook weer makkelijk weg te halen. Door de onderstaande maatregelen dus geen vocht meer;

- Isolatie om de buizen
- Noppenfolie om de watermeter
- Pur in de gaten die in de lekbak gemaakt waren voor kabels
- In de lekbak plastic luchtzakken geplaatst
- Een usb fan van noctua geplaatst boven de deur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXU_BSkZfLP4Nf64XH2k894Lxk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1pQ0OvweGPaayr25hg3ukkS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-05 07:14
Ha allen, toch een kleine kick van dit topic omdat onze (enkele jaren geleden gekochte) jaren 70 woning hetzelfde issue heeft, namelijk een vochtige meterkast. Hierbij een korte toelichting en wat foto's ter illustratie.

Er zit een gat in de vloer van de meterkast naar de kruipruimte waarin buizen/kabels verdwijnen. De meterkast zelf heeft een dichte deur die niet ventileert. De vorige eigenaar zette deze deur 's nachts weleens open om vocht af te voeren en wij deden dat ook wel met idee om later er beter naar te kijken. Dat moment is nu gekomen omdat het laatste weken veel vochtiger is in de kast vergeleken met dan vorige jaren en schimmelgroei op een houten gedeelte als gevolg. Daar schrokken we natuurlijk van.

Wellicht heeft dit te maken met spouwmuurisolatie afgelopen april. 14 maanden geleden zijn ook de kozijnen vernieuwd naar kunststof + triple glas. Ten slotte speelt het vochtige, windstille weer buiten mogelijk ook een rol. Tijdens de spouwmuurisolatie zijn er 2 nieuwe buizen voor ventilatie naar van kruipruimte naar buiten geboord. De oude ventilatierooster aan achterzijde bleven zitten. De voorste ventilatierooster zitten alleen aan de 'woonkamer'zijde van de kruipruimte. Ook zijn we goed geïnformeerd over belang van ventileren van het huis. Na een verder inspectie door onszelf is mogelijk te weinig ventilatie op alle plekken in de kruipruimte. Deze is ongeveer 50cm hoog en bedekt door vorige eigenaar met van die isolatiechips. Er staat nooit water in maar het is wel een vochtige omgeving die kan verzakken (hollands midden). Het isolatiebedrijf heeft vorig jaar kort gekeken of er verbetering haalbaar was maar qua kosten/baten gaven ze aan dat dit beperkt zou zijn vanwege de werkbare hoogte. Dat hebben we toen maar even gelaten. Vanwege onze vloerverwarming is het wel een relevant onderwerp, omdat er wel warmte weglekt.

De meterkast zit in de hal (aparte ruimte van woonkamer met draagmuur) en in de kruipruimte loopt deze draagmuur ook door. Hierdoor is er de facto in de kruipruimte ook een 'hal' waardoor luchtstromen uit de ventilatieroosters in de kruipruimte mogelijk minder goed de lucht in de buurt van de meterkast bereiken en het dus door het gat de meterkast het huis in wilt ontsnappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgUHOhlEqHo5Hevv2LnjhDrw96w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YR51eDDVq2voxVjNGcQzWcni.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQOIaOrw9WOTAFY-ppvACMHaeDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g86BzJNIQ7aVrtGly1cWMcH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c9sYvngbBww_ifMdMdzLSrmzwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65XAt1t09S8vUoq42PUiFUf4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XHcogcGgapWWQtDSujPpdiJHvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2L00rliMDoW8tGCcUs3fYRr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQwxDid6b9A2JK5eTYDfvYM6ZpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qbk2GDGgNb4a55OEKTSFkLuh.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijken dus 2 issues te zijn: 1) ventilatie van de kruipruimte zelf en 2) een open verbinding tussen kruipruimte en woonhuis door de meterkast.

1) Ventilatie van kruipruimte

We hebben het isolatiebedrijf al aangeschreven (zijn nu met kerstvakantie) voor een inspectie omdat we graag nog even expert-mening willen over dit. Wellicht moeten ze gewoon nog een ventilatiebuis boren naar buiten in de hal en lost dat het op in combinatie met afdichten gat in de vloer. Zelf willen we natuurlijk ook gewoon aan de slag als dat kan. Zou een simpele ventilator ook al helpen die 24/7 draait en waar zou ik deze vinden?

2) Open verbinding kruipruimte/meterkast

Ik heb hier en in andere topics gelezen dat men aan de onderzijde (kant kruipruimte) piepschuim of vergelijkbaar materiaal tegen de vloer plak (op welke wijze?) en dan vervolgens met pur (opletten met hoeveelheid) volspuit. Overige buizen die koud/warm kunenn zijn afdekken met van die schuimbuizen die je eroverheen kan klemmen en dan zou condensatie van die buizen ook de vochtigheid moeten verminderen.

Alvast veel dank voor jullie inzicht en hoor graag waar ik nog verder zou kunnen kijken of welke info zou helpen. Ook als er een beter topic hiervoor is natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Rookert25 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:20:
Ha allen, toch een kleine kick van dit topic omdat onze (enkele jaren geleden gekochte) jaren 70 woning hetzelfde issue heeft, namelijk een vochtige meterkast. Hierbij een korte toelichting en wat foto's ter illustratie.

Er zit een gat in de vloer van de meterkast naar de kruipruimte waarin buizen/kabels verdwijnen. De meterkast zelf heeft een dichte deur die niet ventileert. De vorige eigenaar zette deze deur 's nachts weleens open om vocht af te voeren en wij deden dat ook wel met idee om later er beter naar te kijken. Dat moment is nu gekomen omdat het laatste weken veel vochtiger is in de kast vergeleken met dan vorige jaren en schimmelgroei op een houten gedeelte als gevolg. Daar schrokken we natuurlijk van.

Wellicht heeft dit te maken met spouwmuurisolatie afgelopen april. 14 maanden geleden zijn ook de kozijnen vernieuwd naar kunststof + triple glas. Ten slotte speelt het vochtige, windstille weer buiten mogelijk ook een rol. Tijdens de spouwmuurisolatie zijn er 2 nieuwe buizen voor ventilatie naar van kruipruimte naar buiten geboord. De oude ventilatierooster aan achterzijde bleven zitten. De voorste ventilatierooster zitten alleen aan de 'woonkamer'zijde van de kruipruimte. Ook zijn we goed geïnformeerd over belang van ventileren van het huis. Na een verder inspectie door onszelf is mogelijk te weinig ventilatie op alle plekken in de kruipruimte. Deze is ongeveer 50cm hoog en bedekt door vorige eigenaar met van die isolatiechips. Er staat nooit water in maar het is wel een vochtige omgeving die kan verzakken (hollands midden). Het isolatiebedrijf heeft vorig jaar kort gekeken of er verbetering haalbaar was maar qua kosten/baten gaven ze aan dat dit beperkt zou zijn vanwege de werkbare hoogte. Dat hebben we toen maar even gelaten. Vanwege onze vloerverwarming is het wel een relevant onderwerp, omdat er wel warmte weglekt.

De meterkast zit in de hal (aparte ruimte van woonkamer met draagmuur) en in de kruipruimte loopt deze draagmuur ook door. Hierdoor is er de facto in de kruipruimte ook een 'hal' waardoor luchtstromen uit de ventilatieroosters in de kruipruimte mogelijk minder goed de lucht in de buurt van de meterkast bereiken en het dus door het gat de meterkast het huis in wilt ontsnappen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Er lijken dus 2 issues te zijn: 1) ventilatie van de kruipruimte zelf en 2) een open verbinding tussen kruipruimte en woonhuis door de meterkast.

1) Ventilatie van kruipruimte

We hebben het isolatiebedrijf al aangeschreven (zijn nu met kerstvakantie) voor een inspectie omdat we graag nog even expert-mening willen over dit. Wellicht moeten ze gewoon nog een ventilatiebuis boren naar buiten in de hal en lost dat het op in combinatie met afdichten gat in de vloer. Zelf willen we natuurlijk ook gewoon aan de slag als dat kan. Zou een simpele ventilator ook al helpen die 24/7 draait en waar zou ik deze vinden?

2) Open verbinding kruipruimte/meterkast

Ik heb hier en in andere topics gelezen dat men aan de onderzijde (kant kruipruimte) piepschuim of vergelijkbaar materiaal tegen de vloer plak (op welke wijze?) en dan vervolgens met pur (opletten met hoeveelheid) volspuit. Overige buizen die koud/warm kunenn zijn afdekken met van die schuimbuizen die je eroverheen kan klemmen en dan zou condensatie van die buizen ook de vochtigheid moeten verminderen.

Alvast veel dank voor jullie inzicht en hoor graag waar ik nog verder zou kunnen kijken of welke info zou helpen. Ook als er een beter topic hiervoor is natuurlijk :)
Ik zou om te beginnen dat gat zo snel mogelijk te dichten met bijvoorbeeld pur of als je het alleen wilt testen een paar stukken karton zelf knippen met wat zwaars er op. Hier al een aantal dagen 99% luchtvochtigheid buiten. De meterkast is kurkdroog. Gek genoeg merk ik ook verbetering in de rest van het huis waar het nu niet boven de 60% komt met drogende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-05 07:14
gielz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:58:
[...]

Ik zou om te beginnen dat gat zo snel mogelijk te dichten met bijvoorbeeld pur of als je het alleen wilt testen een paar stukken karton zelf knippen met wat zwaars er op. Hier al een aantal dagen 99% luchtvochtigheid buiten. De meterkast is kurkdroog. Gek genoeg merk ik ook verbetering in de rest van het huis waar het nu niet boven de 60% komt met drogende was.
Dank, reeds even afgedekt zoals je zei en dat helpt inderdaad voorlopig. Ik denk dat ik er niet onderuit kom om in de kruipruimte zelf aan de bak te gaan in een hazmat-pak. Het gaat komende dagen waaien, dus wellicht help dat ook alweer maar jij had daar geen last van. Ben benieuwd wat het isolatiebedrijf ook gaat zeggen.
Pagina: 1