14 meter diepe waterput gevonden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:15
Beste Tweakers,
Sinds februari zijn we bezig een volledig verwaarloosd gemeentelijk monument uit 1904 te renoveren. Het nadeel dat alles moet is ook een voordeel: we kunnen nu alles in een keer goed doen. Dus volledig dampopen geïsoleerd, warmtepomp, PVT-panelen, 12V-gelijkstroomcircuit, circuit voor ‘grijs’ water, WTW, etc etc. Was best een goed topic geweest, maar chronisch tijdsgebrek zou me ervan weerhouden mijn eigen topic goed bij te houden O-)

Maar ik ben wel een trouwe lurker en leer heel veel van jullie bijdrages in andere topics!

Ik kwam van het weekend iets tegen waar ik nog geen actief topic van heb gevonden. Bij het verwijderen van een vloertje viel er een steentje naar beneden en het duurde een eeuwigheid voor daar een plof op volgde. De oorzaak is een put:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKPrrflq2gL2Rd3CcQSJ1j6JUM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY29UWVPACGg9rd9pClrZrAT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpuZJw9Z9l2fP5cPG3IXxCa2RkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCYhmTTX3oRxveLxTBjCiklr.jpg?f=fotoalbum_large

Deze put heeft een doorsnee van ongeveer een meter en is ongeveer 13,8 meter diep. De bodem is te zien, geen grondwater. De put ligt, om het complex te maken, onder het fundament van een buitenmuur en is dus zowel vanuit binnen als buiten toegankelijk.
Het huis is zoals vermeld uit 1904 en een gemeentelijk monument. De put wordt niet vermeld in de redengevende omschrijving van de monumentencommissie.

Enkele vragen:
-De put zou zomaar eens ouder kunnen zijn dan het huis. De historie van de omgeving en het gebruik ervan gaat verder terug dan 1904. Hoe kan ik dat vaststellen?
-Als ik rondgoogle vind ik wel wat krantenberichten over putten die ontdekt zijn, soms ‘meer dan honderd jaar oud’. Er zou dus een historische waarde aan kunnen worden toegekend. Moet ik hier iets mee richting gemeente?
-Ik heb net een offerte opgevraagd voor een regenwateropvangput. Het zou wel vet zijn deze ontdekking te hergebruiken. Kan ik dan de binnenwanden laten coaten of iets dergelijks?
-Ik zie dus geen grondwater, maar is er een manier om de put weer te gebruiken voor waar hij ooit bedoeld was, in combinatie met regenwateropvang? Dan heb ik altijd ‘grijs’ water.
-En ja, ik begrijp dat op basis van twee foto’s het niet mogelijk is doorslaggevende argumenten te geven en dat er een professional moet kijken. En nee, ik heb dus geen antwoord op de vraag “wat zei de professional toen je er naar vroeg? Maareh, ik denk dat mijn vraag dus vooral is: wie is in dit geval die professional en waar vind ik die?

Ik wil sowieso wel iets met de put doen, want het is zonde om die (eeuwen?)oude noeste arbeid zomaar weer af te dekken. Maar over twee weken moet wel de vloerverwarming erin zitten, anders komt de planning in de war. Het stukje waar de put zit kan ik wel vrijhouden van vloerverwarming, maar ik moet wel voorkomen dat ik daaromheen niet verder kan…

Lang verhaal, sorry. TLDR: wat kan, mag en moet ik met deze put gaan doen?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
Lijkt me dat ie droog met die diepte wel waterdicht moet zijn?
Of woon je op een heuvel waardoor je grondwater dieper zit dan op 13 meter?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:45
Er geldt een meldingsplicht bij (vermoeden van) archeologische vondsten. Maar je begrijpt dat dit mogelijk invloed gaat hebben op je planning.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-07 19:23
WOW! super vet. Gelukkig dat je er zelf niet bent ingedonderd. Goed afzetten in ieder geval.
Sowieso glasplaat er op en uitlichten?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:07

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

t.h.e. schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:19:
WOW! super vet. Gelukkig dat je er zelf niet bent ingedonderd. Goed afzetten in ieder geval.
Sowieso glasplaat er op en uitlichten?
Doet me idd een beetje hieraan denken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Wow! They found a 300yr old Well under their Kitchen

[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 09-10-2023 11:28 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Heel cool, heb eens in een hotel in Antwerpen gezeten waar ze dit ook hadden gemaakt

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Fascinerend!! Topic om te volgen. Ik snap alleen echt niet dat er geen water in staat. Wat is daar de reden van denk je?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 14:53

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dinictus208 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:44:
Fascinerend!! Topic om te volgen. Ik snap alleen echt niet dat er geen water in staat. Wat is daar de reden van denk je?
Puin en zand ingestort door de partij die over de put heeft heen gebouwd?
Misschien is hij wel dieper.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:32
Melden bij de gemeente en houden wat je hebt. We hebben een oude put onder ons huis laten zitten en daar stroomt nu het regenwater in vanaf het dak. De overstroom van deze put is vervolgens richting de put die we in de schuur hebben. Ideaal voor het wateren in de zomer _O_
Er zijn ongetwijfeld mogelijkheden de put te gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Misschien hoef je niet eens te coaten, alleen te zorgen dat de bodem waterdicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:40
Welke gemeente woon je? Is er een historische vereniging oid? Die weten vaak heel veel en kunnen soms ook voorzien in een bouwhistorisch onderzoek. Daar leer je veel van.
Maar waarom staat er nu geen water in, dat is wel bijzonder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:57

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb in het verleden wel eens waterputten opgegraven. Maar die waren meestal niet zo diep, en vaak na in onbruik te zijn geraakt volgestort met bouwpuin (of secundair gebruikt als afvalput). De locatie zal wel een bijzondere zijn als er nu op 14 meter diepte geen water in staat.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-07 21:27
jeroenchi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:53:

-Ik heb net een offerte opgevraagd voor een regenwateropvangput. Deze is ‘maar’ 5 kuub en eigenlijk dus niet groot genoeg voor wat ik wil, maar het zou wel vet zijn deze ontdekking te hergebruiken. Kan ik dan de binnenwanden laten coaten of iets dergelijks?
-Ik zie dus geen grondwater, maar is er een manier om de put weer te gebruiken voor waar hij ooit bedoeld was, in combinatie met regenwateropvang? Dan heb ik altijd ‘grijs’ water en maakt het minder uit dat de put maar 4,6 kuub is in plaats van de beoogde 10.
Met een meter doorsnede = 0,5^2 * 3,14 * 14 = 11 m3 inhoud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenchi
emot schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Met een meter doorsnede = 0,5^2 * 3,14 * 14 = 11 m3 inhoud
Inderdaad, beetje misrekend! Dat geeft nog meer perspectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:15

Yucon

*broem*

Weet je hoe diep het grondwater bij jullie zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:22
Wow, heel gaaf dit. Is toch wel een soort jongensdroom om zoiets tegen te komen :D

Wat zijn die buizen/stangen die je ziet? Een soort trapsysteem? Maar bovenaan lijkt die aan 1 kant lost te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
Dank voor alle reacties al. Weer wat dingen geleerd:

-Lang geleden dat ik oppervlaktes van cirkels heb berekend en doorsnee en straal zaten niet meer zo goed in mijn hoofd😬 Het is inderdaad bijna 11 kuub, alleen maar gunstiger dus.

-Het huis ligt inderdaad op een heuvel, bijna 30 meter boven NAP. De hoofdweg ligt op ongeveer 22 meter. Geen idee waar het grondwater dan zou zitten. Dat zou inderdaad doen vermoeden dat de put nog dieper is en inderdaad ooit deels is gedempt?
Iets verderop, en nog iets hoger dan mijn huis, ligt nog een heel oude (en actieve) ‘spreng’. Die doet dan weer vermoeden dat grondwater toegankelijk is?

-Ik hou de toegang tot de put sowieso vrij. Ik zou de regenpijpen er nu vast naar toe kunnen leiden en zien wat er gebeurt met het water. Tot nog toe komen de regenpijpen gewoon op de oppervlakte uit.

-Ik zou graag een expert laten kijken. Niet zozeer een historicus, alswel een bouw/waterkundige. Is de constructie nog stevig? Is-ie waterdicht? Kan ik hem hergebruiken? Maar wie bel je daarvoor?

Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 09-10-2023 14:30 . Reden: HK is een deurtje verder, Buffalo Bill ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:27
jeroenchi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:53:
Beste Tweakers,
Sinds februari zijn we bezig een volledig verwaarloosd gemeentelijk monument uit 1904 te renoveren. Het nadeel dat alles moet is ook een voordeel: we kunnen nu alles in een keer goed doen. Dus volledig dampopen geïsoleerd, warmtepomp, PVT-panelen, 12V-gelijkstroomcircuit, circuit voor ‘grijs’ water, WTW, etc etc. Was best een goed topic geweest, maar chronisch tijdsgebrek zou me ervan weerhouden mijn eigen topic goed bij te houden O-)

Maar ik ben wel een trouwe lurker en leer heel veel van jullie bijdrages in andere topics!

Ik kwam van het weekend iets tegen waar ik nog geen actief topic van heb gevonden. Bij het verwijderen van een vloertje viel er een steentje naar beneden en het duurde een eeuwigheid voor daar een plof op volgde. De oorzaak is een put:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze put heeft een doorsnee van ongeveer een meter en is ongeveer 13,8 meter diep. De bodem is te zien, geen grondwater. De put ligt, om het complex te maken, onder het fundament van een buitenmuur en is dus zowel vanuit binnen als buiten toegankelijk.
Het huis is zoals vermeld uit 1904 en een gemeentelijk monument. De put wordt niet vermeld in de redengevende omschrijving van de monumentencommissie.

Enkele vragen:
-De put zou zomaar eens ouder kunnen zijn dan het huis. De historie van de omgeving en het gebruik ervan gaat verder terug dan 1904. Hoe kan ik dat vaststellen?
-Als ik rondgoogle vind ik wel wat krantenberichten over putten die ontdekt zijn, soms ‘meer dan honderd jaar oud’. Er zou dus een historische waarde aan kunnen worden toegekend. Moet ik hier iets mee richting gemeente?
-Ik heb net een offerte opgevraagd voor een regenwateropvangput. Deze is ‘maar’ 5 kuub en eigenlijk dus niet groot genoeg voor wat ik wil, maar het zou wel vet zijn deze ontdekking te hergebruiken. Kan ik dan de binnenwanden laten coaten of iets dergelijks?
-Ik zie dus geen grondwater, maar is er een manier om de put weer te gebruiken voor waar hij ooit bedoeld was, in combinatie met regenwateropvang? Dan heb ik altijd ‘grijs’ water en maakt het minder uit dat de put maar 4,6 kuub is in plaats van de beoogde 10.
-En ja, ik begrijp dat op basis van twee foto’s het niet mogelijk is doorslaggevende argumenten te geven en dat er een professional moet kijken. En nee, ik heb dus geen antwoord op de vraag “wat zei de professional toen je er naar vroeg? Maareh, ik denk dat mijn vraag dus vooral is: wie is in dit geval die professional en waar vind ik die?

Ik wil sowieso wel iets met de put doen, want het is zonde om die (eeuwen?)oude noeste arbeid zomaar weer af te dekken. Maar over twee weken moet wel de vloerverwarming erin zitten, anders komt de planning in de war. Het stukje waar de put zit kan ik wel vrijhouden van vloerverwarming, maar ik moet wel voorkomen dat ik daaromheen niet verder kan…

Lang verhaal, sorry. TLDR: wat kan, mag en moet ik met deze put gaan doen?

Thanks!
toon volledige bericht
Hoi @jeroenchi,

Gaaf hoor, hou ons op de hoogte hiervan! Ik zou contact met de afdeling monumentenzorg / archeologie van de gemeente opnemen, zodat zij deze vondst kunnen onderzoeken en evt kunnen beoordelen. Daarnaast kunnen ze je vast wel vertellen wat deze put betekent voor de monumentale staat van je huis én of er subsidiemogelijkheden zijn voor het in stand houden / herstellen van deze put.

Aanvulling: in welke provincie woon je? Mogelijk zijn de oude gemeentelijke bouwarchieven overgedragen aan het provinciaal archief, anders zijn ze nog bij de gemeente.

Succes ermee!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 16:31
Je zou daarvoor de gemeente of de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed kunnen benaderen. Die laatste partij weet sowieso waar je terecht kunt en houden in principe alle monumenten en dergelijke bij in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 09-10-2023 14:32 . Reden: Ook voor jou geldt: HK is verderop, Catherine ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenchi
KNed schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:29:
Wow, heel gaaf dit. Is toch wel een soort jongensdroom om zoiets tegen te komen :D

Wat zijn die buizen/stangen die je ziet? Een soort trapsysteem? Maar bovenaan lijkt die aan 1 kant lost te zitten?
Het lijkt een soort trapsysteem te zijn, maar de stangen zitten ver van elkaar. Ik vermoed dat je met ladders met haken werkt; je hangt er een aan de bovenste stang, daalt af en hangt hem (of een tweede ladder) vervolgens aan de tweede stang.
Maar de stangen zien er wat roestig uit en de bovenste lijkt sowieso erg onbetrouwbaar. Ik denk niet dat je mij zo ver gaat krijgen om er in af te dalen…
Maar een jongensdroom is het zeker! Nu nog net onder waar het mogelijk gedempt is een aftakking naar de grafkelders van weet-ik-wie en de bijbehorende goudschatten😎

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:00
Zo'n put is niet gemaakt om helemaal te vullen met water. De druk komt dan aan de verkeerde kant van de wand.
Nu houdt de boogwerking van de wand de gronddruk tegen. Omgekeerd is er geen boogwerking en aangezien waterdruk geotechnisch gezien meestal meer is dan de gronddruk dan kan de wand uit elkaar worden gedrukt.

Ik wil niet beweren dat dat gegarandeerd gebeurd want het is ook afhankelijk van de grondlagen er omheen. Het is wel een aandachtspunt en zou het zeker niet gaan doen voordat er iemand met kennis van zaken naar heeft gekeken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou hem sowieso verder gaan uitgraven totdat je op water stuit. hoe vet is deze ontdekking zeg!

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-07 13:19

Plainside

I browse when I'm at work

Zeer vette ontdekking, ik hou hem nog even in de gaten, hopelijk kan je hem hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenchi
No Hands schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

Het draagt niks bij maar is wel de beste opmerking tot nu toe _/-\o_ _/-\o_
Oke, het is offtopic en ik draag er nu zelf aan bij, maar het is een bron (pun intended) van quotes!

Why do we fall, Bruce? So we can learn to pick ourselves up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jeroenchi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Het lijkt een soort trapsysteem te zijn, maar de stangen zitten ver van elkaar. Ik vermoed dat je met ladders met haken werkt; je hangt er een aan de bovenste stang, daalt af en hangt hem (of een tweede ladder) vervolgens aan de tweede stang.
Maar de stangen zien er wat roestig uit en de bovenste lijkt sowieso erg onbetrouwbaar. Ik denk niet dat je mij zo ver gaat krijgen om er in af te dalen…
Maar een jongensdroom is het zeker! Nu nog net onder waar het mogelijk gedempt is een aftakking naar de grafkelders van weet-ik-wie en de bijbehorende goudschatten😎
Ik zou het wel weten; mijn klimtouw ergens goed zekeren en dan afdalen......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000

Reinier

\o/

"What's that light at the bottom?"
"You're supposed to be building a lighthouse!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Dinictus208 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:44:
Ik zou hem sowieso verder gaan uitgraven totdat je op water stuit. hoe vet is deze ontdekking zeg!
jeroenchi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:31:
-Het huis ligt inderdaad op een heuvel, bijna 30 meter boven NAP. De hoofdweg ligt op ongeveer 22 meter. Geen idee waar het grondwater dan zou zitten. Dat zou inderdaad doen vermoeden dat de put nog dieper is en inderdaad ooit deels is gedempt?
Da's nog best een eind..... Dat zou betekenen dat er nog minstens 8 en waarschijnlijk 16+ meter te graven is. Dat is een behoorlijk flatgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Gewoon een balk met elektrische lier en je er dan in af laten zakken. Zou ik zo zelf gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Croga schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

[...]

Da's nog best een eind..... Dat zou betekenen dat er nog minstens 8 en waarschijnlijk 16+ meter te graven is. Dat is een behoorlijk flatgebouw.
Met een Grondzuiger/zandzuiger moet je een eind komen(?) wel super als je een "hele" put hebt in plaats van een halve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

[...]

[...]

We hebben de tijd 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-07 20:05
[...]

[...]

Nee, zo simpel kan je niet rekenen. De grondwaterspiegel kan flink hoger liggen dan NAP, geheel afhankelijk van lokale bodemopbouw en reliëf.
Je kan eerste indicatie krijgen door naar www.dinoloket te gaan en daar een boring openen die het dichts bij je locatie ligt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:20
Leuk, zo'n vondsten :-)

Misschien kun je 'via-via' meer informatie /aanwijzingen verkrijgen m.b.v. deze media artikelen (sommigen vereisen een kleine betaling..)

Gemeente, afdeling Archeologie zou ik in ieder geval eens benaderen.

https://www.ad.nl/oldenza...is-in-oldenzaal~adb6177a/

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20220126_97752093

https://www.gelderlander....terput-in-cuijk~ae418f3c/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:45

Mrlten

Premium Deluxe Plus

[...]

[...]

Ik zou niet zomaar gaan graven, je weet niet wat de staat van de put is onder de huidige bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
vandermark schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Nee, zo simpel kan je niet rekenen. De grondwaterspiegel kan flink hoger liggen dan NAP, geheel afhankelijk van lokale bodemopbouw en reliëf.
Je kan eerste indicatie krijgen door naar www.dinoloket te gaan en daar een boring openen die het dichts bij je locatie ligt.
Das een goede!
Deze ligt behoorlijk in de buurt, ietsjes hoger. Wel een meting van meer dan 100 jaar geleden:

Maaiveld: 31.5 m
Filterstelling (t.o.v. NAP): tot -2.1 m
Filterstelling (t.o.v. maaiveld): tot 33.6 m
Meetperiode:
Monsterperiode: 23-12-1919
Aantal buizen: 1
Type onderzoek:
Grondwatersamenstelling: 1 buis met monsters

Moet ik dit nu interpreteren als dat het grondwater nog 2,1 meter onder NAP zit? En als dat te extrapoleren is naar mijn situatie dat mijn put dan nog zo’n 18 meter dieper zou moeten zijn??? Dat zou geen zondagmiddagprojectje zijn🤔

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

bassiej19 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:00:
Gewoon een balk met elektrische lier en je er dan in af laten zakken. Zou ik zo zelf gedaan hebben.
nee, niet doen. Je weet niet wat er onderin die put zit. Daar hoeft geen zuurstof te zijn, als er langdurig iets heeft gerot o.i.d.

Elk jaar overlijden er meerdere zeevarenden omdat ze zonder controle een diep ruim ingaan, en eenmaal beneden binnen seconden bewusteloos raken en dood neervallen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Man dan kom je in Australië uit. Wat ik wel raar zo vinden is dat er dan zo'n 12,5 kuub rotzooi in ligt. Dat lijkt me niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Laatst online: 11-07 22:28
jeroenchi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Das een goede!
Deze ligt behoorlijk in de buurt, ietsjes hoger. Wel een meting van meer dan 100 jaar geleden:

Meetperiode:
Type onderzoek:

Moet ik dit nu interpreteren als dat het grondwater nog 2,1 meter onder NAP zit? En als dat te extrapoleren is naar mijn situatie dat mijn put dan nog zo’n 18 meter dieper zou moeten zijn??? Dat zou geen zondagmiddagprojectje zijn🤔
toon volledige bericht
Dat lijkt correct, toen het nog 1919 was. Het kan heel goed zijn dat het grondwaterpijl vandaag de dag compleet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:19
Bedenk wel dat een nieuwe historische vondst je restauratie complexer kan maken. Aan de andere kant is er misschien ergens subsidie te krijgen.

Maak de afweging en als je er iets mee wilt: Stap naar https://www.cultureelerfgoed.nl/ en bespreek je opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-07 20:05
[...]

Das een goede!

Meetperiode:
Type onderzoek:

toon volledige bericht
Hatsjoe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Dat lijkt correct, toen het nog 1919 was. Het kan heel goed zijn dat het grondwaterpijl vandaag de dag compleet anders is.
Nee, dat is niet correct: Een peilbuis heeft een filter waar water vanuit omhoog wordt gepompd. Het filter zegt niet hoe hoog de grondwaterspiegel is :) .
Je kan ook boringen vinden met grafiek van de gw spiegel.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
[...]

Das een goede!

Meetperiode:
Type onderzoek:

toon volledige bericht
Op die site staat in een ander tabblad een grafiek met de grondwaterstand. Ik zie een voorbeeld met meerdere metingen over de loop van enkele jaren. In de grafiek staat dan tov NAP wat de stand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zou naar beneden gaan onder bescherming van ademlucht. Ken je toevallig iemand die bij de brandweer zit? Wellicht dat daar iemand wel voor te porren is, ik zou het wel weten :)

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kan je niet een POE ipcam naar beneden laten afdalen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:42
JukeboxBill schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:39:
Zo'n put is niet gemaakt om helemaal te vullen met water. De druk komt dan aan de verkeerde kant van de wand.
Nu houdt de boogwerking van de wand de gronddruk tegen. Omgekeerd is er geen boogwerking en aangezien waterdruk geotechnisch gezien meestal meer is dan de gronddruk dan kan de wand uit elkaar worden gedrukt.

Ik wil niet beweren dat dat gegarandeerd gebeurd want het is ook afhankelijk van de grondlagen er omheen. Het is wel een aandachtspunt en zou het zeker niet gaan doen voordat er iemand met kennis van zaken naar heeft gekeken.
Ik denk dat dat wel mee valt... grond rond de buis wordt passief geactiveerd en de diepe lagen (waar de waterdruk het grootst is, moeten een behoorlijke wig drukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
leejoow schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:33:
Ik zou naar beneden gaan onder bescherming van ademlucht. Ken je toevallig iemand die bij de brandweer zit? Wellicht dat daar iemand wel voor te porren is, ik zou het wel weten :)
Je zou zelfs een ventilator boven neer kunnen zetten en dan daar een lange slang aan naar de bodem van de put en een paar dagen laten blazen/ventileren.

Ik zou zeker wat op die bodem willen uit graven wie weet wat je vind voor oudheden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:17

Matis

Rubber Rocket

Mooie vondst, ik ben reuze benieuwd naar wat voor erfgoed er gevonden gaat worden :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

Ik zou zeker wat op die bodem willen uit graven wie weet wat je vind voor oudheden.
Of gedumpt asbest van een eerdere verbouwing, weet jij veel. Kan een flink risico zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

[...]
Willen is 1, mogen is 2. Bewust graven naar oudheden is de wet overtreden. ;)

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:12

Hoogie2004

Whohooooo

Zoiets van maken is wel heel gaaf (eventueel in combinatie met regenwateropslag) :)

Geen idee hoe realistisch dat is in je situatie, zeker met de genoemde buitenmuur, maar soit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9O4Jrkfyvpl0MGGTjpcE_PMOFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/coar2BekEyYKT69Cj3EAhpAB.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hoogie2004 op 09-10-2023 14:48 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
Gave ontdekking. Als je dit gaat melden, zal je project sowieso vertraging oplopen verwacht ik, want men zal het willen onderzoeken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53
JukeboxBill schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
[...]
Wacht, wat? In welke situatie is de waterdruk in de put hoger dan de gronddruk buiten de put?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Laatst online: 11-07 22:28
Spiff schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

Wacht, wat? In welke situatie is de waterdruk in de put hoger dan de gronddruk buiten de put?
Als toevoeging hierop, een snelle Google leert mij dat de dichtheid van grond meer is dan 1 gram per cm3, en water heeft een dichtheid van 1 gram per cm3. Water zal dus altijd minder druk uitoefenen op de wand van de put dan de grond daarbuiten op de put indrukt.

Dit er vanuit gaande dat de gehele put omringt is door aarde en er geen lucht pockets bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

^^ dit was echt best wel een enge film haha.

Ik vraag mij af wat er gebeurt als TS dit meldt bij de gemeente. Wat treedt er dan in werking? (behalve natuurlijk bovenstaande sowieso...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:50
Gaaf! Succes en plezier ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 16:31
Dinictus208 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:14:
^^ dit was echt best wel een enge film haha.

Ik vraag mij af wat er gebeurt als TS dit meld bij de gemeente. Wat treedt er dan in werking? (behalve natuurlijk bovenstaande sowieso...)
Dit hoeft niet bij de gemeente, maar bij de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Bij die partij hebben ze sowieso meer expertise. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om bij beide te doen. Overigens hebben ze er bij RCE ook een informatiepagina over:
Meldingsplicht
Archeologische vondsten en de locatie waar ze zijn gevonden moeten worden aangemeld. Dit is geregeld in de Erfgoedwet door middel van een meldingsplicht. Officieel moet de vondst worden gemeld bij de minister, in de praktijk kan de vinder terecht bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed zodat de vondst geregistreerd wordt in het centraal archeologisch informatiesysteem.

Melden via Archis of meldingsformulier
Gemeenten, provincies en archeologische bedrijven kunnen vondsten melden in Archis. Ook vondsten die bij hen gemeld worden door particulieren, dienen zij zelf in te voeren in Archis.

Iedereen die zelf een melding wil doen en geen toegang heeft tot Archis, kan het vondstmeldingsformulier gebruiken. Stuur hierbij ook een foto mee, dan kunnen de archeologen van de Rijksdienst de vondst goed beoordelen. Zij kunnen niet altijd een uitspraak doen in hoeverre er sprake is van een archeologisch voorwerp (artefact), maar kunnen u wel doorverwijzen naar andere experts.

Archeologische vondsten zijn sporen uit het verleden die iets vertellen over onze geschiedenis. De aangetroffen locaties en gevonden objecten kunnen het onderwerp zijn van verder onderzoek. Daarom is het van belang dat zowel professionals als particulieren de vondsten melden.
Als je het bij RCE meldt weet je waarschijnlijk direct waar je aan toe bent. Dat vraag ik mij bij gemeentes altijd nog maar af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 16:43
[...]

Je zou zelfs een ventilator boven neer kunnen zetten en dan daar een lange slang aan naar de bodem van de put en een paar dagen laten blazen/ventileren.

Ik zie het NOS liveblog waarin de reddingsoperatie minitieus gevolgd kan worden wel verschijnen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Modbreak:Leuk allemaal, maar dit is niet de huiskamer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Niet zelf in zo diepe put gaan veel te gevaarlijk, het is een waterput geen knekelput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Hatsjoe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Als toevoeging hierop, een snelle Google leert mij dat de dichtheid van grond meer is dan 1 gram per cm3, en water heeft een dichtheid van 1 gram per cm3. Water zal dus altijd minder druk uitoefenen op de wand van de put dan de grond daarbuiten op de put indrukt.

Dit er vanuit gaande dat de gehele put omringt is door aarde en er geen lucht pockets bestaan.
{gewist}

Maar afgezien daarvan zal die put nu al niet waterdicht zijn voor het hier beoogde doel, laat staan als door de waterdruk er (nog meer) scheuren in komen.
Dus het opgeslagen water zal langzaam weer verdwijnen. Er zal dan op z'n minst een lining in moeten worden aangebracht.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 09-10-2023 17:05 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:22
Kan je ook met een camera naar beneden? Om bijvoorbeeld te zien wat er op de boden ligt. Is dat puin?
[ schatgravers modus ]Zit er nog ergens een zij-gang? [ /schatgravers modus ] ;)
Op de foto lijkt er ook een kabel of touw (niet die van jou met die lamp) naar beneden te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
alex3305 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Dit hoeft niet bij de gemeente, maar bij de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Bij die partij hebben ze sowieso meer expertise. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om bij beide te doen. Overigens hebben ze er bij RCE ook een informatiepagina over:

[...]

Als je het bij RCE meldt weet je waarschijnlijk direct waar je aan toe bent. Dat vraag ik mij bij gemeentes altijd nog maar af.
De meeste gemeentes hebben een erfgoed medewerker, als er in de buurt meer van die putten zijn dan zal er zeker vanuit de gemeente een pasklaar antwoord zijn. Als de RCE erbij nodig is gaat dat vaak via die gemeente/erfgoed ambtenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:18
In onze gemeente vind men dergelijke putten vaak op plaatsen waar ze niet zouden zijn volgens de historische papieren. Omdat de put onder een muur ligt en gezien de steen/mortel lijkt die uit de 18e/19e eeuw te zijn. Ook gezien de diepte zal de put beslist ergens beschreven staan, die bouw je niet op een paar dagen. Je moet de gemeente op de hoogte stellen van je vondst. En ga aub niet naar beneden, die verhalen van slechte lucht daar kloppen wel degelijk. Wat was er op die plaats voordat je huis gebouwd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Laatst online: 13:27
n8tur3 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:03:
In onze gemeente vind men dergelijke putten vaak op plaatsen waar ze niet zouden zijn volgens de historische papieren. Omdat de put onder een muur ligt en gezien de steen/mortel lijkt die uit de 18e/19e eeuw te zijn. Ook gezien de diepte zal de put beslist ergens beschreven staan, die bouw je niet op een paar dagen. Je moet de gemeente op de hoogte stellen van je vondst. En ga aub niet naar beneden, die verhalen van slechte lucht daar kloppen wel degelijk. Wat was er op die plaats voordat je huis gebouwd werd?
Als TS alvast zelf op onderzoek wil uitgaan: https://hisgis.nl/

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

bernard038 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:05:
[...]
Als TS alvast zelf op onderzoek wil uitgaan: https://hisgis.nl/
https://www.topotijdreis.nl/ Is ook een handige site in dit verband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 12:17
Led verlichting op de bodem plaatsen, voor de sier een touw met een emmer die naar beneden hangt, glazen plaat erop en je hebt een mooi iets in je woonkamer hahaha.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
Erg gaaf dit!!

Ik stem zeker voor het plan om deze zichtbaar te houden, en deze met accentverlichting mooi uit te lichten en er een glasplaat op te leggen. (voor zover kan icm de fundering uiteraard)

Wat ik in dat geval zeker _niet_ zou doen is om hem ook te gebruiken als regenwateropslag.
Gewoon lekker droog houden.
Voor je het weet is de luchtvochtigheid daarbinnen tegen de 100% en is je mooie glazen afdekplaat de gehele tijd aangeslagen met condens aan de onderkant en zie je niks meer. Zonde.

Of je moet in dat geval iets gaan doen met buizen en actieve ventilatie om de lucht in de waterput droog te houden terwijl er water in staat. Maar zelfs dan krijg je ook weer mosopbouw aan de randen, en een benodigde waterdichte coating zal de uitstraling van de wand er ook niet beter op maken. Nee, ik zou hem gewoon droog laten, niet voor wateropslag.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-07 19:44
Heel gaaf en vet maar - ik zou ontzettend balen omdat je sowieso vertraging gaat oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 21:20
Mijn oom heeft de put afgedekt met een doorzichtige plaat en een lamp opgehangen om de put te verlichten.
Het geeft wel iets van sfeer, maar zal later wel "gewoontjes" worden.

Misschien dat je er een "levende voorstelling" van kan maken, met water en bewegende onderdelen als een show.
Bijvoorbeeld een emmer die omhoog wordt getrokken met water en dat later weer loost.
Geeft net dat beetje meer tov alleen een lichtje. ;)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Aangezien de woning een gemeentelijk monument is ben je volgens mij verplicht om hiervan melding te maken bij de gemeente.
Overigens werd dit soort putten op soortgelijke locaties in het verleden vaak gebruikt als opvang van regenwater. Dus niet als put om grondwater te gaan gebruiken.
In jouw situatie zou het ook nog kunnen dat men de spreng (deels) heeft gebruikt om de (regen)watervoorraad in de put aan te vullen.
Al met al een bijzondere vondst die, als ik het voor het zeggen had, voor het nageslacht bewaard moet blijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:56
Hoogie2004 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:47:
Zoiets van maken is wel heel gaaf (eventueel in combinatie met regenwateropslag) :)

Geen idee hoe realistisch dat is in je situatie, zeker met de genoemde buitenmuur, maar soit.

[Afbeelding]
Ik vraag me altijd af hoe ze omgaan met het vervangen van de lampjes...

Ik vind het zelf tof, maar mijn vrouw zou dit nooit toe staan na het zien van The Ring.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jeroenchi
Wat tof dat jullie onze vondst zo op waarde weten te schatten!
Voordat we dit pand kochten, hebben we uiteraard wat archiefonderzoek gedaan. Het pand is onderdeel van een landgoed dat is ontstaan in 1854. Volgens de gemeente is mijn woning uit 1859 is, maar de bron daarvan is me onduidelijk.

Wel heb ik uit het archief een bouwaanvraag uit 1904, waarin het verzoek ‘een tuinmanswoning te bouwen’ en ‘de oranjerie te vergroten’. Dat zou kunnen betekenen dat de oranjerie en dus het tuinbouwgebeuren al wel sinds 1854-1859 bestond, maar dat er nog geen woning stond. Voor de oranjerie hadden ze natuurlijk wel water nodig.

De bouwaanvraag uit 1904 maakt geen melding van de put. De rode cirkel is de locatie van de put:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSdi1-uajiFBBbeIddAwJBLGX1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msUbvmpd2aQ09kthfkswyLRu.jpg?f=fotoalbum_large

In 1938 is er verder gebouwd. Het archief meldt dat daar stukken van zijn, maar als ik die opvraag, blijken ze vermist te zijn. Ik heb wel weer een aanvraag uit 1948. Daar is een stuk van de ‘kantien’ bijgebouwd (zo is het nu ook) en zijn kennelijk de werkplaats en alaraf (??? Wat staat daar???) al gesloopt, waarschijnlijk dus in 1938.
Het schuurtje uit 1948 stond er nog bij aankoop, maar hebben wij weer verwijderd tot een halve meter boven het maaiveld, de rest wordt een veranda. Hier ook de aanvraag uit 1948, wederom geen indicatie van de put:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_eUsf59Zs-zixWVgv6pP8KTYE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RsUINwR4Wjuq5MbafXsgYM2M.jpg?f=user_large

Mijn vermoeden is dus dat de put uit 1854-1859 is en al dan niet expres onvermeld is gebleven bij de aanvraag van 1904. Maar zou er daar, redelijk afgelegen, in 1904 al waterleiding zijn aangelegd?
Ben benieuwd naar jullie visie op deze nieuwe brokjes informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Yaksa schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:40:
Aangezien de woning een gemeentelijk monument is ben je volgens mij verplicht om hiervan melding te maken bij de gemeente.
Overigens werd dit soort putten op soortgelijke locaties in het verleden vaak gebruikt als opvang van regenwater. Dus niet als put om grondwater te gaan gebruiken.
In jouw situatie zou het ook nog kunnen dat men de spreng (deels) heeft gebruikt om de (regen)watervoorraad in de put aan te vullen.
Al met al een bijzondere vondst die, als ik het voor het zeggen had, voor het nageslacht bewaard moet blijven.
Ligt er helemaal aan wat van de woning beschreven is als monument. Soms valt bv alleen de voorgevel onder de monumentstatus en mag je binnen helemaal je gang gaan.

wel een goede punt van regenwateropvang. Als je huis op 30 meter boven nap staat, lijkt dat niet echt the place om een waterpunt te graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Dinictus208 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:04:
Als je huis op 30 meter boven nap staat, lijkt dat niet echt the place om een waterpunt te graven.
Als het grondwater altijd en overal ter wereld om vage redenen op NAP zou staan, heb je een punt. En dan was een heel groot deel van de wereld verdomd uitgedroogd, trouwens. En als het grondwater in het westen van het land op NAP stond was Nederland een flink stuk kleiner ;)

NAP zegt niets over een lokaal grondwaterpeil. Het is een arbitrair (Nederlands) referentiepunt voor hoogte, net zoals 0 graden Celsius een arbitrair ijkpunt voor temperatuur is. Ervan uitgaan dat je grondwater altijd op NAP zit is hetzelfde als ervan uitgaan dat de buitentemperatuur altijd 0 graden Celsius is.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:52
Ik zou direct ventileren en na een leeflucht monster met een metaaldetector afdalen! Gaaf man! Weet jij veel wat een ander in 1870 daar in heeft laten vallen....

Dat gezegd hebbende... Leefluchtmeting! jouw familie zal niet de eerste zijn met een zielig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Dido schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Als het grondwater altijd en overal ter wereld om vage redenen op NAP zou staan, heb je een punt. En dan was een heel groot deel van de wereld verdomd uitgedroogd, trouwens. En als het grondwater in het westen van het land op NAP stond was Nederland een flink stuk kleiner ;)

NAP zegt niets over een lokaal grondwaterpeil. Het is een arbitrair (Nederlands) referentiepunt voor hoogte, net zoals 0 graden Celsius een arbitrair ijkpunt voor temperatuur is. Ervan uitgaan dat je grondwater altijd op NAP zit is hetzelfde als ervan uitgaan dat de buitentemperatuur altijd 0 graden Celsius is.
Ga ik ook niet vanuit ;) maar 30 meter is wel 30 meter. Dus als je dan een put moet graven neem je liever een lager punt in de buurt (met dezelfde grondwaterstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:49
vandermark schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Klopt. Wij liggen 50m boven NAP en in het dorp ken ik 2 waterput boringen waarvan 1 op 15m zit en de ander op 42m. Hemelsbreed 500m naast elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Verder zou ik zelf absoluut willen weten hoe die put nog gaat. Dat er eerst enkele meters puin oid in is gevallen lijkt me zeer aannemelijk.
Wie weet wat je allemaal tegenkomt!!

Maar noooooit alleen en zonder juiste zuurstof voorbereiding/controle

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

jeroenchi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:03:
In 1938 is er verder gebouwd. Het archief meldt dat daar stukken van zijn, maar als ik die opvraag, blijken ze vermist te zijn. Ik heb wel weer een aanvraag uit 1948. Daar is een stuk van de ‘kantien’ bijgebouwd (zo is het nu ook) en zijn kennelijk de werkplaats en alaraf (??? Wat staat daar???) al gesloopt, waarschijnlijk dus in 1938.
Alaraf = Alcoof = Alkoof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
jeroenchi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:03:
Wat tof dat jullie onze vondst zo op waarde weten te schatten!
Voordat we dit pand kochten, hebben we uiteraard wat archiefonderzoek gedaan. Het pand is onderdeel van een landgoed dat is ontstaan in 1854. Volgens de gemeente is mijn woning uit 1859 is, maar de bron daarvan is me onduidelijk.
Wel heb ik uit het archief een bouwaanvraag uit 1904, waarin het verzoek ‘een tuinmanswoning te bouwen’ en ‘de oranjerie te vergroten’. Dat zou kunnen betekenen dat de oranjerie en dus het tuinbouwgebeuren al wel sinds 1854-1859 bestond, maar dat er nog geen woning stond. Voor de oranjerie hadden ze natuurlijk wel water nodig.
De bouwaanvraag uit 1904 maakt geen melding van de put. De rode cirkel is de locatie van de put:

Mijn vermoeden is dus dat de put uit 1854-1859 is en al dan niet expres onvermeld is gebleven bij de aanvraag van 1904. Maar zou er daar, redelijk afgelegen, in 1904 al waterleiding zijn aangelegd?
Ben benieuwd naar jullie visie op deze nieuwe brokjes informatie!
Aangezien op de tekening van 1904 het keukenaanrecht zowat op de put staat, ga ik er even van uit dat ze met een handpomp water uit de put pompten en dat die put al bestond.
Maar waarom laat je de stadsarcheoloog er niet even naar kijken?
Aan het baksteenformaat is meestal vrij nauwkeurig vast te stellen in welke periode de put is aangelegd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Laatst online: 08:50
Lopen er nu buizen door de put of zijn dat treden?

Die bovenste lijkt wel een buis van later maar die er onder lopen echt van muur naar muur als een trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
Wil je de put als binnen/buiten blijven behouden? Of ga je proberen die meer binnen te krijgen? Muur verplaatsen, of zo?
Lijkt mij wel gaaf om zowel binnen, als buiten een deel te hebben.
Binnen dan geïsoleerd afgesloten met een glas/kunststofplaat en wellicht, zoals @Yaksa benoemd, een handpomp. Liefst werkend, maar voor de sier kan ook.
En buiten wellicht open. Met een emmer. Voor regenwater of toch liever leeg.

Echt gaaf! Nu wil ik ook een put!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-07 09:51
Ik zou er een bodemwarmtepomp van laten maken 😜 Maar zou het niet kunnen dat deze put water kreeg vanuit een ander punt en de toevoer wellicht afgesloten is geworden in de loop der jaren? Zomaar een hersenspinsel.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:36
Een video van een vergelijkbare situatie:
https://www.facebook.com/reel/550704583852491

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 26-07 12:09
Oh jeez wat hebben ze de verlichting lelijk gemaakt zeg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

SPee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:38:
Mijn oom heeft de put afgedekt met een doorzichtige plaat en een lamp opgehangen om de put te verlichten.
Het geeft wel iets van sfeer, maar zal later wel "gewoontjes" worden.

Misschien dat je er een "levende voorstelling" van kan maken, met water en bewegende onderdelen als een show.
Bijvoorbeeld een emmer die omhoog wordt getrokken met water en dat later weer loost.
Geeft net dat beetje meer tov alleen een lichtje. ;)
En daar kijk je dan drie keer naar en dan is de pret er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-07 16:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dinictus208 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

wel een goede punt van regenwateropvang. Als je huis op 30 meter boven nap staat, lijkt dat niet echt the place om een waterpunt te graven.
Ach, daar dachten ze eeuwen geleden toch anders over. Pozzo di San Patrizio Orvieto

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

ollie1965 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Ach, daar dachten ze eeuwen geleden toch anders over. Pozzo di San Patrizio Orvieto
Dichter bij huis, net over de grens, zijn ze dieper gegaan. Daar hoef je dus niet helemaal voor naar Italië. ;-)
https://www.berghapedia.nl/index.php/Drususbron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-07 16:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Spotmatic schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Dichter bij huis, net over de grens, zijn ze dieper gegaan. Daar hoef je dus niet helemaal voor naar Italië. ;-)
https://www.berghapedia.nl/index.php/Drususbron
Offtopic er zijn er daar die dieper zijn vanaf maaiveld, deze was sneller te vinden door mij, yep klopt, doordat ik er geweest ben :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik zou ten eerste nog even wachten met het ontdekken van deze put tot je verbouwing af is ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Leuk!

Qua regenwateropvang: mocht de waterdichtheid niet (meer) in orde zijn, er bestaan ook regenwaterzakken van vele m³. Normaal voor in de kruipruimte, maar die kun je natuurlijk ook verticaal in zo'n put kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Gaaf! Omdat t al een monument is! Zou ik er zeker door iemand van t RCE naar laten kijken

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-07 21:04
Waarom niet t regenwater erin laten lopen :? Perfect infiltratiefilter :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
@jeroenchi hoe ist met de put? Aan het graven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Een lolletje is leuk, maar het verpest onderhand het topic. Hou het serieus aub.

Tweakers Discord

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• jeroenchi
Hoi allemaal,
Excuses voor de late update! We waren druk met vloerverwarming en andere activiteiten en ook een beetje herfstvakantie:)
Het feit dat we nog steeds druk waren met vloerverwarming (want dat kon echt niet langer wachten) geeft aan dat we de put even op een laag pitje hebben gezet. We hebben we in de ruimte met de put keurig het stuk daar omheen vrij gehouden van vloerverwarming. Alle toepassingen liggen dus nog open.
Het ideaalst zou zijn als ik mijn regenwater kan opslaan in de put, maar zie ook de bezwaren. Een andere optie is inderdaad een mooie ledstrip laten zakken. Maar aangezien de buitenmuur over de put heen loopt, heeft dat waarschijnlijk niet zo’n cool effect als in de voorbeelden die voorbij kwamen.

Voorlopig heeft de ruimte waar de put is niet de grootste prioriteit om af te werken, dus we gaan er de komende tijd even goed over nadenken. Tussentijdse suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom! En de grappen vond ik ook leuk, maar ik begrijp de interventie van de moderator natuurlijk ook wel😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 08:53
Inmiddels een update mbt de put?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 07:44
Idee: Verlichting in de put maken en beloopbaar glas over de put heen, afwerking op gelijke hoogte met de rest van de vloer. Zie je soms in oude gebouwen die toegankelijk zijn voor publiek.

Zoiets dus, kun je 'm nog steeds gebruiken voor regenwater en tevens mooie "eye-catcher" door de verlichting er in?

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8EA84045UyqzwZovXYFCZJOCkJvD9CZBJfL1e1EMe1w&s

[ Voor 26% gewijzigd door Terrz op 27-03-2024 08:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Terrz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:48:
Idee: Verlichting in de put maken en beloopbaar glas over de put heen, afwerking op gelijke hoogte met de rest van de vloer. Zie je soms in oude gebouwen die toegankelijk zijn voor publiek.

Zoiets dus, kun je 'm nog steeds gebruiken voor regenwater en tevens mooie "eye-catcher" door de verlichting er in?

[Afbeelding]
Optie is al enkele keren genoemd in dit topic. Laten we aub voorkomen dat het topic gesloten wordt door opnieuw alle opties te benoemen en gewoon afwachten totdat TS terugkomt met een reactie :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:52
Misschien handig om @jeroenchi te taggen :)

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jeroenchi
Dank voor de tag. En alsof jullie het aanvoelen, afgelopen weekend eindelijk weer wat vorderingen. Nu het weer een beetje mooi weer begint te worden, zijn we aan de buitenkant bezig gegaan. De put ligt zoals gezegd half binnen en half buiten. Buiten was er een soort kolenhok omheen/overheen gebouwd, dus het duurde even om hem vrij te maken, maar nu hebben we hem daar ook vrij. Daar is de put aan de bovenkant rechthoekig uitgemetseld, zodat daar meer ruimte is om erin af te dalen. Maar dat zie ik mezelf mede door jullie waarschuwingen niet gauw doen😅

En wat we er mee gaan doen? Buitenkant komt een schuurtje met troep en binnen is minder dan de helft zichtbaar, dus echt in het zicht zal de put nooit komen. Omdat de buitenmuur er dus overheen gebouwd is, wordt zo’n plexiglas plaat niet zo mooi als in de voorbeelden die jullie aandroegen. Maar we konden het ook weer niet over ons hart verkrijgen om de put vol met puin te gooien. Nu ligt er aan de buitenkant een grote stalen plaat overheen, voorlopig blijft die lekker in functie.

We hebben serieus nagedacht om de put te gebruiken als regenwateropvang, door de put op de een of andere manier te coaten van binnen. Maar omdat we dat regenwater ook gaan gebruiken voor wc, wasmachine en tuin moeten we wel enigszins van de put op aan kunnen, dus we hebben toch maar een nieuw betonnen reservoir besteld. Wel jammer (van geld, moeite en het idee van hergebruik), maar toch de beste beslissing.

Kortom, we dekken hem weer af en op een dag gaan we er misschien toch wat mee doen. Een geautomatiseerd roterend met de juiste klimatologische omstandigheden op de juiste diepte. Of opslag voor extreem lange materialen. Of verzamelplaats voor bierdopjes (wanneer is-ie vol en wat zegt dat over mij?). Of we maken er een wensput van. Verdere ideeën zijn ook welkom:)
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
De bekende grappen zijn al gemaakt, hou het serieus aub.