Welke muurschuurmachine?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-07 11:57
We zitten te kijken naar muurschuurmachines.

Hal van de trap naar de eerste verdieping heeft stucwerk met veel ongelijk verspreide dikke korrels. En het raapwerk zit er sowieso al dik op: de toffe oorspronkelijke houten leuning (met zo'n rozet op de uiteinden) verzuipt er een beetje in. We willen die muren graag weer strak maken

'Muurglad' overwogen, maar dan wordt het nog (een ietsiepietsie) dikker.

Nu dus aan het kijken naar muurschuurmachines, met zo'n steel. Wie heeft daar ervaring mee: is het een beetje te doen? Hoeveel oppervlak kun je met goed fatsoen in een dagdeel afschuren, als je er zo'n 2-3 mm af wilt halen?

En bovenal: welke type(n) muurschuurmachine is nou echt fijn? Er is hier in de buurt van alles te huur, maar waarmee doe je jezelf nou een plezier (of bespaar je jezelf de meeste frustratie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is die laag met ongelijk verspreide korrels niet toevallig een 'sierpleister' laag welke je er simpel in z'n geheel af kunt steken met een plamuur / spack-mes?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

paQ

3mm eraf is niet niks

koop/huur iets in de richting van festool voor dit soort klussen (staan wel eens op marktplaats)
Heb er ooit eens een geleend van een OEM merk (Einhell wolff, the lots) en dat ding was lomp zwaar, maakt herrie, gaat lopen, maakt ketsen in je gladde oppervlakken. Ben toen verder gegaan met een handschuurmachine met nog een beter resultaat ook.

Of overweeg de hamer en kap alles er af en begin opnieuw.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woltert
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07 12:21
Ik heb m’n hele bovenverdieping geschuurd met zo’n schuurmachine. Er zat een fijne korrel op, denk ook zo’n 3 mm. En het is goed te doen! Komt wel super veel fijnstof af, dus denk goed aan je eigen veiligheid. Met een halfgelaat masker en fatsoenlijke bouwstogzuiger gaat het best.

Ik had toentertijd ook gekeken naar huur van zo’n apparaat, maar uiteindelijk eentje van de Lidl gekocht. Prima apparaat. Schuurgaas schijven van korrel 80 erbij gekocht. Ben er anderhalf week mee bezig geweest in avonduren/weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
2-3mm eraf schuren met een schuurmachine ga je niet leuk vinden.

Ik heb een paar maanden geleden een Scheppach (budgetmerk) bij de Toom in Duitsland opgehaald voor ik meende €89, omdat ik m'n te maken gipsplafonds niet meer met de hand wilde schuren. Huren was voor mij geen optie omdat ik niet altijd m'n werkzaamheden kan plannen en niet afhankelijk wilde zijn van de verhuurder.

Apparaat werkt prima, maar is best zwaar te handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49
Met de schuurmachine ben je er niet, je wil er echt een goede bouwstofzuiger bij, en dan nog mag je alles afdekken en schoonmaken.

Ik heb zelf een https://www.bosch-profess...cts/gtr-55-225-06017D4000 en dat werkt uitstekend (zoals je mag verwachten van een apparaat in die prijsklasse).

2-3 mm eraf is inderdaad wel veel, als het om normaal finish-werk gladmaken gaat zou ik zeggen dat de muren en plafond van een traphuis in een dag goed te doen is (waarschijnlijk minder), maar als je er echt zoveel vanaf moet halen vraag ik me af of een schuurmachine het juiste apparaat is.

Hoe dik is de laag? Is afsteken en opnieuw afwerken een optie?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 11:41
Als je in de buurt een Festool Planex kan huren met bij behorende stofzuiger zou ik dat doen. Ik heb er vorig jaar een aantal muren en plafonds mee gedaan en dat ging echt zonder enig probleem. Door de zuigkracht van de stofzuiger is het niet zwaar om de machine boven je hoofd te gebruiken en het licht rondom maakt het makkelijk op te zien of het resultaat naar wens is. Korrel 40/60 er op en het spac werk verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:45:
Is die laag met ongelijk verspreide korrels niet toevallig een 'sierpleister' laag welke je er simpel in z'n geheel af kunt steken met een plamuur / spack-mes?
helaas niet, veel te hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Paul schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:36:
Met de schuurmachine ben je er niet, je wil er echt een goede bouwstofzuiger bij, en dan nog mag je alles afdekken en schoonmaken.

Ik heb zelf een https://www.bosch-profess...cts/gtr-55-225-06017D4000 en dat werkt uitstekend (zoals je mag verwachten van een apparaat in die prijsklasse).

2-3 mm eraf is inderdaad wel veel, als het om normaal finish-werk gladmaken gaat zou ik zeggen dat de muren en plafond van een traphuis in een dag goed te doen is (waarschijnlijk minder), maar als je er echt zoveel vanaf moet halen vraag ik me af of een schuurmachine het juiste apparaat is.

Hoe dik is de laag? Is afsteken en opnieuw afwerken een optie?
De laag als geheel is zo'n 2 cm. Eraf bikken gaat lastiger en kostbaarder worden. Een groot deel is met de hand nl niet goed bereikbaar (boven de trap). Dus zowel afbikken als nieuw raapwerk aanbrengen wordt lastig. De 2 stucadoors die ik hier gehad heb rekenden om die reden ook echt geen lage prijs.

Afschuren is dan vrees/denk ik wel echt veel eenvoudiger en goedkoper. 'Vrees', omdat het me zelf ook wel een pokkeklus lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:20:
3mm eraf is niet niks

koop/huur iets in de richting van festool voor dit soort klussen (staan wel eens op marktplaats)
Heb er ooit eens een geleend van een OEM merk (Einhell wolff, the lots) en dat ding was lomp zwaar, maakt herrie, gaat lopen, maakt ketsen in je gladde oppervlakken. Ben toen verder gegaan met een handschuurmachine met nog een beter resultaat ook.

Of overweeg de hamer en kap alles er af en begin opnieuw.
Dank, ik ga naar Festool kijken! en gelijk idd ook op mp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

paQ

Purk80 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Dank, ik ga naar Festool kijken! en gelijk idd ook op mp.
ze worden nog wel eens op mp te huur aangeboden. Ze kosten ca 1100 euro. Het kan gewoon niet anders dan dat zich veel beter laat handelen dan parkside, einhell, alle anderen van 79,95

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49
Festool is wel erg duur. Ja, het verschil met een apparaat van 80 euro is ontzettend groot, maar het verschil met een apparaat dat er tussenin zit (bijvoorbeeld Bosch Blauw of Makita) is erg klein :)

Als je geen Suzuki Alto wil hoef je niet per se een Rolls Royce te kopen, je kunt ook kijken naar een Mercedes of BMW. Dat gezegd, Festool maakt wel hele mooi spulletjes... Als je voor huur gaat kun je bijna niet misgaan met Festool.

En vergeet de stofzuiger niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Purk80 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:41:

Hal van de trap naar de eerste verdieping heeft stucwerk met veel ongelijk verspreide dikke korrels. En het raapwerk zit er sowieso al dik op: de toffe oorspronkelijke houten leuning (met zo'n rozet op de uiteinden) verzuipt er een beetje in. We willen die muren graag weer strak maken

Nu dus aan het kijken naar muurschuurmachines, met zo'n steel. Wie heeft daar ervaring mee: is het een beetje te doen? Hoeveel oppervlak kun je met goed fatsoen in een dagdeel afschuren, als je er zo'n 2-3 mm af wilt halen?

En bovenal: welke type(n) muurschuurmachine is nou echt fijn? Er is hier in de buurt van alles te huur, maar waarmee doe je jezelf nou een plezier (of bespaar je jezelf de meeste frustratie.)
Hiermee maak je grove stukken gelijk, en daarna kun je met schuurgaas schuren met de hand

Afbeeldingslocatie: https://www.capbrick.com/attachments/Image/Wind-Lock-Rasp-4x14.jpg?template=generic

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 09-10-2023 14:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 16:16
Purk80 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Ook als je de laag eerst vochtig maakt?

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Purk80 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:41:

Ervaring hier, ik heb tijdens Covid toen er toch niks te doen was alle muren van mijn huis (bouwjaar 1903) onder handen genomen...

1) Zorg 100% zeker weten dan je een bouwstofzuiger hebt. Je wil dit niet gaan doen zonder stofafzuiging
2) Ik had zelf al een festool rotex en heb zo'n apparaat van 80 euro van de LIDL erbij gekocht.
3) Ook zelf ipv schuren 1 muur proberen te stucen, maar dat was eens, maar nooit weer :'(

Het is veel, heel veel werk.... Zeker de LIDL wandschuurmachine met korrel 80 ging niet sneller dan het met de hand met de festool opschuren..... Het is echter wel vermoeiend werk, en redelijk belastend voor je armen.

Ik ging gewoon elke avond voor 1.5 uur schuren, (met steiger, bouwstofzuiger en gehoorbescherming) en na afloop alles weer netjes opruimen. Zo heb ik het beetje bij beetje gedaan.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:39
Purk80 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Dan zou ik maar eerst een met een gewone centrische schuurmachine proberen, of je het er überhaupt wel afgeschuurd krijgt.

Met sierpleister of granol is het vaak een kwestie van een begin maken en dank kan je het er wel aardig afsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

mijn ervaring is dat dit soort shit schuren echt langzaam gaat. Het is steen dus je schuurpapier slijt als een gek. Uiteindelijk gaat het vaak gewoon sneller als je met een hamer de hele stuclaag van de stenen klopt.

Dat je er niet goed bij kunt, moet je eerst oplossen natuurlijk. Bordesje maken met wat balken ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou een dikke Festool Planex kopen en daarna voor 50E minder op MP terugzetten. Heb ze wel eens in handen gehad, en het is echt een mooi apparaat. Voordeel is ook dat als je hem niet compleet vern**kt hij prima waardevast is ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Sparhawk schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Ervaring hier, ik heb tijdens Covid toen er toch niks te doen was alle muren van mijn huis (bouwjaar 1903) onder handen genomen...

1) Zorg 100% zeker weten dan je een bouwstofzuiger hebt. Je wil dit niet gaan doen zonder stofafzuiging
2) Ik had zelf al een festool rotex en heb zo'n apparaat van 80 euro van de LIDL erbij gekocht.
3) Ook zelf ipv schuren 1 muur proberen te stucen, maar dat was eens, maar nooit weer :'(

Het is veel, heel veel werk.... Zeker de LIDL wandschuurmachine met korrel 80 ging niet sneller dan het met de hand met de festool opschuren..... Het is echter wel vermoeiend werk, en redelijk belastend voor je armen.

Ik ging gewoon elke avond voor 1.5 uur schuren, (met steiger, bouwstofzuiger en gehoorbescherming) en na afloop alles weer netjes opruimen. Zo heb ik het beetje bij beetje gedaan.
toon volledige bericht
Dankjewel! Pffft ja ik kijk er niet naar uit. Gelukkig gaat het hier alleen om een traphal en niet een compleet huis... respect voor jou :) Wat voor mondbescherming gebruikte je? Dat stof wringt zich mss ook langs gewone mondkapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Paul schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:40:
Festool is wel erg duur. Ja, het verschil met een apparaat van 80 euro is ontzettend groot, maar het verschil met een apparaat dat er tussenin zit (bijvoorbeeld Bosch Blauw of Makita) is erg klein :)

Als je geen Suzuki Alto wil hoef je niet per se een Rolls Royce te kopen, je kunt ook kijken naar een Mercedes of BMW. Dat gezegd, Festool maakt wel hele mooi spulletjes... Als je voor huur gaat kun je bijna niet misgaan met Festool.

top, dank!

Vreemd genoeg kan ik hier in de buurt (Groningen) geen plek vinden waar ze die festool verhuren (terwijl: lijkt me daarvoor juist perfect). Ik zoek nog even verder en anders idd op zoek naar een BMW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
AtomicShockwave schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:13:
mijn ervaring is dat dit soort shit schuren echt langzaam gaat. Het is steen dus je schuurpapier slijt als een gek. Uiteindelijk gaat het vaak gewoon sneller als je met een hamer de hele stuclaag van de stenen klopt.

Dat je er niet goed bij kunt, moet je eerst oplossen natuurlijk. Bordesje maken met wat balken ofzo.
Als ik eerst een compleet tijdelijk bordes moet gaan bouwen in m'n trapgat, zie ik er liever vanaf ;) M'n plan is: serieuze poging wagen met goeie wandschuurmachine en als ik dat dan echt te zwaar vind, smeer ik de boel wel dicht met muurglad. Lijkt me tof als ik het allemaal wat dunner kan krijgen, maar de 'prijs' moet ook weer niet te hoog worden...

[ Voor 6% gewijzigd door Purk80 op 11-10-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je een schuurmachine gaat gebruiken, zou ik er ook een stofzuiger bij huren en op aansluiten., dat scheelt veel stof. stofmaskers staan hier goede tussen van 3M https://www.toolstation.n...dbescherming/c52?brand=3M

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Net ontdekt dat Bo-Rent de Giraffe Flex verhuurt. Ook hoog segment, nieuwprijs rond de 1000 euro. Iemand enig idee hoeveel schuurschijven dan zinnig zijn en evt. de korrel?

Het gaat om zo'n 12 m2 waar ik dan zo'n 2-3 mm vanaf wil halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
En is een harnas trouwens handig, of maakt het weinig uit, of hang je 'm net zo makkelijk om met een spanband ofzo?

Bo-Rent heeft ze niet, maar wellicht wel fijn voor de armen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Purk80 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Dankjewel! Pffft ja ik kijk er niet naar uit. Gelukkig gaat het hier alleen om een traphal en niet een compleet huis... respect voor jou :) Wat voor mondbescherming gebruikte je? Dat stof wringt zich mss ook langs gewone mondkapjes?
Gewoon mondkapje, maar er was bijna geen stof (vanwege die bouwstofzuiger).....
Ik heb de muur in kwadranten ingedeeld, en gewoon rustig elke avond een stukje. Da's wel het voordeel, ik had geen haast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Sparhawk schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Gewoon mondkapje, maar er was bijna geen stof (vanwege die bouwstofzuiger).....
Ik heb de muur in kwadranten ingedeeld, en gewoon rustig elke avond een stukje. Da's wel het voordeel, ik had geen haast....
Ah, ik was dus gelukkig te pessimistisch, ik dacht: sowieso stofzuiger huren maar dan vast nog steeds veel stof. Wat super dat dat dan echt niet of amper zo is

Wat tijd betreft: ik ga denk ik toch uren en hoop dan toch in een weekend de klus te klaren... Hoeveel tijd was jij ongeveer kwijt per m2, weet je dat nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Purk80 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Ah, ik was dus gelukkig te pessimistisch, ik dacht: sowieso stofzuiger huren maar dan vast nog steeds veel stof. Wat super dat dat dan echt niet of amper zo is

Wat tijd betreft: ik ga denk ik toch uren en hoop dan toch in een weekend de klus te klaren... Hoeveel tijd was jij ongeveer kwijt per m2, weet je dat nog?
Met een goede bouwstofzuiger heb je echt bijna 0,0% last van stof, werkt echt fijn....
Mbt hoelang ik deed over 1m2, echt geen idee meer. Heeft volgens mij ook echt heel veel te maken met hoeveel mm je weg moet halen. Ik wilde het alleen glad hebben, en ik had maar een rotex 90....
Voor mij denk ik dat ik ongeveer 1m2 a 1.5m2 per uur deed

Als je groter gaat, zal het ongetwijfeld sneller gaan....

Ik zou toch echt zeggen, probeer het gewoon zelf. Succes ermee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:24
En toch, gebruik voor dit soort klussen gewoon een goed (halfgelaats) stofmasker. Juist het stof dat de stofzuiger weer uitblaast is slecht voor je longen, wees er zuinig op.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Paul schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:40:
...Dat gezegd, Festool maakt wel hele mooi spulletjes...
Festool maakt naast hele mooie en relatief stille machine, ook hele slechte spulletjes zoals de CTM 26 E AC stofzuiger.

De kwaliteit van de electrolytische condensatoren op de zwart gecoate printplaat (203627B) onder de maat is en het ontwerp het erg moeilijk maakt om de printplaat te repareren: lees componenten te vervangen.

Mijn Festool CTM 26 E AC (T-Nr. 202442) stofzuiger is veranderd in een rookmachine door een defecte Samwha 4,7uF 400V RD-serie elco van minder dan 7 cent per stuk. Natuurlijk defect na de garantietermijn, maar wel binnen 5 jaar na aankoop bij de winkel in Rotterdam-Overschie.

Doordat die printplaat volledig is bedekt met dikke zwarte coating in een kunststof bak, laat die condensator zich niet (makkelijk) desolderen en mag je voor € 286 een hele nieuwe "203976" "electronic" kopen.

Waardeloos slecht repareerbaar ontwerp van Festool met die coating over de elco's, én een niet demonteerbare printplaat, en slechte kwaliteit elco's die Festool inbouwt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eCEdgtqlE2scfb7nn-X78ae2jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF5bUzLjmjcqDvtzEPI0MIRy.jpg?f=fotoalbum_large
Wie ziet de productiefout in de foto hierboven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-egZqfYYKCt-RPPHh4O9xf_1Y1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ta5GG8xAxelJn1hLPXpTkG8Z.jpg?f=fotoalbum_large

PS Het is nou niet dat deze Festool stofzuiger zo intensief gebruikt wordt: geschat 12 dagen in het jaar. Wel schakelt de stofzuiger vaak aan en uit. Met afkorten is een paar honderd keer schakelen per dag geen uitzondering.

Koop geen stofzuiger van Festool als je de printplaat wilt kunnen repareren

[ Voor 2% gewijzigd door cj1 op 30-12-2023 20:03 . Reden: Wie ziet de productiefout in de foto hierboven? ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Pagina: 1