Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter07051982
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 09:34
Beste zonnepaneel experts,

Net voor het weekend zijn er bij mij zonnepanelen geplaatst. Dat zijn 30 stuks Hyundai 435W G12 PERC Shingled Solar PV Module Full Black. Daaronder zouden volgens de offerte Enphase IQ8PLUS-M Micro omvormers geplaatst worden. Echter geeft de enlighten app aan dat er IQ7+ (IQ7-60-2-INT en IQ7-60-2-NL) omvormers geplaatst.

Als ik nu de datasheets vergelijk van beide omvormers zie ik dat de IQ8 meestal hogere waardes heeft staan, waardoor ik denk dat deze dus beter is dan de IQ7. Echter heb ik hier zelf totaal geen verstand van, en vraag mij af wat deze verschillen voor mijn situatie betekenen (plaatsing 10 zuid en 20 west, dakhelling 45).

Overigens heb ik op het forum al gevonden dat de IQ8 offgrid ondersteund, maar daar maak ik toch geen gebruik van. Eventueel wil ik over een aantal jaar nog wel een batterij toevoegen, maar dat vind ik nu nog niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
In de basis moet je ontvangen wat je bestelt. Opnemen met verkoper/installateur dus.

De praktische vraag als offgrid je niet uitmaakt is of je panelen vaak de maximale capaciteit van je omvormer gaat gebruiken. Maximale capaciteit is 295VA om 300VA.

IQ7+ 295VA 236-440+ W
IQ8+ 300VA 235-440+ W

In mijn eigen scenario (IQ7+ met 365W panelen, die praktisch op een goede dag 300VA zouden leveren), maakt dit niet veel uit.

Met jouw 435W panelen die op een goede dag 360 zullen doen (bron: Ronald in "SunPower Max vs Performance vs Hyundai G12") ga je wel wat procenten minder maken als je op 1 van deze IQx+ omvormers zit. IQ8A/IQ8H zouden beter gedimensioneerd zijn.

https://enphase.com/sites...1-10/IQ8-Series-DS-US.pdf kijk naar "Max continuous output power"

[ Voor 13% gewijzigd door Kriss0r op 09-10-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verschil tussen de twee is volgens mij aardig minimaal. Maar ik zou eens even het in PVcal gooien (één paneel + vermogen van één omvormer) en dan 295VA met 300VA vergelijken. Dat zal waarschijnlijk amper schelen.

Maar dan nog zou ik wel contact opnemen met de verkoper. Want je hoort natuurlijk gewoon te krijgen wat je besteld of dat dient overlegd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
De iq8+ kan eiland bedrijf... Weinig waard in de praktijk, maar het is een fundamenteel verschil.

Note: Eiland bedrijf mag alleen onder zeer strikte voorwaarden... maar dat is een andere discussie.

Voor de 10 zuid vrij steil op 45 graden zijn ze mijns inziens teveel onderbemeten.... Daar had gewoon minimaal iq8m op gemoeten. Op 45 graden west valt het een beetje mee... maar ze blijven aftoppen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het verschil is minimaal (5W), maar de IQ8+ is gewoon nieuwer en kan in de toekomst handiger zijn. Als je nu iets installeert, dan meteen de IQ8+. Die was aangeboden, dus daar heb je recht op.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Het heeft ook invloed op 'uitbreidbaarheid' - ook een ding wat in de praktijk lastig is - tenzij je het zelf doet... (Installateurs willen er niet aan).

Iq7 en iq8 zijn niet onderling compatibel (Let op de gateway moet ze dus aankunnen, mogelijk dus ook daar een swap nodig). Dus je wil gewoon de iq8.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1