Vraag over elektra kabels uit plafond aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 10:12
Hoi, ik heb een nieuwe huurwoning en wil beginnen met lampen ophangen. Nou kan ik wel een lamp aansluiten maar op gebied van elektra draden ben ik geen expert. Alle plafond aansluitingen hebben namelijk twee zwarte draden (ik neem aan de geschakelde fase draad) en een geel-groene aarde draad. Ik zou echter nog een blauwe nuldraad verwachten? De lamp die ik heb wil namelijk graag een fasedraad en nuldraad, en heeft geen aarde aansluiting.

Nu vraag ik me af of de nuldraad door de vorige bewoner misschien vermomt kan zijn als zwarte draad? Alle plafond aansluitingen lijken via een kroonsteen twee zwarte draden te hebben (zie foto), maar wandlamp aansluitingen hebben wel de drie (zwart, blauw groen/geel) die ik zou verwachten.

https://imgur.com/SiWTIjI

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:04
Zo te zien zijn dat alleen de korte aansluitdraadjes die de vorige bewoner er zelf heeft aangezet om de lamp aan te sluiten.
Aan de niet-zichtbare kant van de kroonsteen zullen gewoon een zwarte en blauwe draad zitten; maar die kun je pas zien als je de deksel losschroeft.
Maar dat hoef je in dit geval niet te doen: haal indien nodig de twee losse zwarte draden uit de kroonsteen, en sluit het snoertje van de lamp met zijn twee draden aan op de kroonsteen.
Als de lamp een metalen buitenkant heeft, dan moet ook de aardedraad aangesloten worden. De aardedraad sluit je netjes aan op de aardeaansluiting van de lamp; afhankelijk van de lamp zul je hier ook nog een kroonsteentje (of beter een wago-klem) voor nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En van binnen ziet hij er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.elektra-info.nl/wp-content/uploads/2016/06/lamp-ophangen-plafond.jpg?w=448&ssl=1

Dus daar heb je je Zwart (Fase), blauw (nul) en je groen/ geel (aarde) had je al. Dus je kan het geheel nu vrij eenvoudig aansluiten :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.