Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een airco, met name voor de hoofdverwarming van mijn woonkamer (mocht dit redelijkerwijs mogelijk zijn).
Mijn woning is van '92, spouwmuren zonder extra isolatie en relatief veel ramen, totale oppervlak van de ruimte circa 75m2 en een inhoud van 175m2.
De totale ruimte heeft de vorm van een kleine letter h en wij zijn van plan de airco te plaatsen onderin de "poot" van de h waar het zitgedeelte van de kamer is, zodat wij hier 'swinters en zomers zo veel mogelijk profijt van hebben.
Nu ben ik uitgekomen bij airco's van MHI en ben door verschillende leveranciers vermogens tussen de 5 en 7,1kW aangeraden, respectievelijk de SRK-50ZS en de 63ZR en 71ZR.
Wat is nu wijsheid om te kiezen?
Ik heb hier gelezen dat je het beste een zo licht mogelijk model kunt kiezen, maar gezien het relatief kleine prijsverschil tussen het 5 en 7,1kW model moet het wel mogelijk zijn hiermee de kamer op temperatuur te houden (uiteraard met zou min mogelijk lawaai en verbruik). Het moet daarentegen natuurlijk wel zin hebben om een zwaarder model te kiezen.
Wat zou jullie advies hierin zijn?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:44
weasel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:54:
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een airco, met name voor de hoofdverwarming van mijn woonkamer (mocht dit redelijkerwijs mogelijk zijn).
Mijn woning is van '92, spouwmuren zonder extra isolatie en relatief veel ramen, totale oppervlak van de ruimte circa 75m2 en een inhoud van 175m2.
De totale ruimte heeft de vorm van een kleine letter h en wij zijn van plan de airco te plaatsen onderin de "poot" van de h waar het zitgedeelte van de kamer is, zodat wij hier 'swinters en zomers zo veel mogelijk profijt van hebben.
Nu ben ik uitgekomen bij airco's van MHI en ben door verschillende leveranciers vermogens tussen de 5 en 7,1kW aangeraden, respectievelijk de SRK-50ZS en de 63ZR en 71ZR.
Ik heb hier gelezen dat je het beste een zo licht mogelijk model kunt kiezen, maar gezien het relatief kleine prijsverschil tussen het 5 en 7,1kW model moet het wel mogelijk zijn hiermee de kamer op temperatuur te houden (uiteraard met zou min mogelijk lawaai en verbruik). Het moet daarentegen natuurlijk wel zin hebben om een zwaarder model te kiezen.
Zie start post, specifiek warmteverliesberekening of iig huidige gasverbruik in m3 voor verwarming, ex warm water dus.

Vierkante meters en "veel ramen" zeggen te weinig over je stookgedrag en benodigde vermogen. Verbruik per dag daarentegen kan je omrekenen naar kWh warmte geproduceerd, dus

8 m3 op een koude dag = 8 x 8 = 64 kWh warmte. Delen door 24 uur = 2.67 kW vermogen nodig om dat gas te vervangen, en voor de zekerheid 50% bovenop en je komt op 4 kW uit voor de airco.

Let op dat je niet koop op basis van nominale koelvermogen, dus die "5 kW", maar verwarming vermogen in de energielabel opzoek. Soms zitten daar forse verschillen tussen, vooral bij Daikin.

Voor MHI, https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf pagina 114, Pdesign heating regel.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:29
weasel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:54:
Beste Tweakers,

Als het als hoofdverwarming moet dienen, zou ik toch ook eens informeren voor een vloermodel.
Deze zijn beter geschikt om mee te verwarmen.
Een punt waar ik wel rekening zou mee houden is idd het geluid.
Hier hangt het vloermodel een meter of 6 van ons zitgedeelte, dus stoort het geluid ons niet op fluisterstand of stand 1/2.
Moest de unit vlak naast het zitgedeelte hangen,zou het mij wel storen.
Ook defrosts is iets waar je rekening moet mee houden.
Het verbruik heb ik heel klagen over, koelen verbruikt in verhouding wel een stuk minder.
Dat de units (Daikin) bedienbaar zijn op afstand via wifi, vind ik wel een groot gemak/voordeel.

• weasel
w00key schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Zie start post, specifiek warmteverliesberekening of iig huidige gasverbruik in m3 voor verwarming, ex warm water dus.

Vierkante meters en "veel ramen" zeggen te weinig over je stookgedrag en benodigde vermogen. Verbruik per dag daarentegen kan je omrekenen naar kWh warmte geproduceerd, dus

8 m3 op een koude dag = 8 x 8 = 64 kWh warmte. Delen door 24 uur = 2.67 kW vermogen nodig om dat gas te vervangen, en voor de zekerheid 50% bovenop en je komt op 4 kW uit voor de airco.

Let op dat je niet koop op basis van nominale koelvermogen, dus die "5 kW", maar verwarming vermogen in de energielabel opzoek. Soms zitten daar forse verschillen tussen, vooral bij Daikin.

Voor MHI, https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf pagina 114, Pdesign heating regel.
Verbruik is tussen de 1500m3 gas (stoken tot 19 graden) en 2000 m3 stoken tot 21 graden, dit is het totale gasverbruik.
Dat het verwarmingsvermogen afwijkt van het nominale vermogen had ik inderdaad al gezien.
toxictooms schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Als het als hoofdverwarming moet dienen, zou ik toch ook eens informeren voor een vloermodel.
Deze zijn beter geschikt om mee te verwarmen.
Een punt waar ik wel rekening zou mee houden is idd het geluid.
Hier hangt het vloermodel een meter of 6 van ons zitgedeelte, dus stoort het geluid ons niet op fluisterstand of stand 1/2.
Moest de unit vlak naast het zitgedeelte hangen,zou het mij wel storen.
Ook defrosts is iets waar je rekening moet mee houden.
Het verbruik heb ik heel klagen over, koelen verbruikt in verhouding wel een stuk minder.
Dat de units (Daikin) bedienbaar zijn op afstand via wifi, vind ik wel een groot gemak/voordeel.
De ketel gaat de deur nog niet uit, maar het zou wel mooi zijn om de woonkamer geheel te kunnen verwarmen met de airco.
Voor een vloermodel heb ik helaas geen ruimte op de beoogde locatie.
Kan het kiezen voor eventuele overcapaciteit nog nadelige gevolgen hebben?

[ Voor 31% gewijzigd door weasel op 08-10-2023 15:04 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:39
weasel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Jazeker;
- duurder
- soms hoger minimum vermogen (kans op pendelen)
- meer geluid bij het opwarmen (binnen+buiten)
- meestal iets minder zuinig

N.B. Veel 'grotere' units zijn fysiek gelijk, maar draaien gewoon wat harder. De verschillen zitten dan alleen in software.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:20

Sebazzz

3dp

Martin7182 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

N.B. Veel 'grotere' units zijn fysiek gelijk, maar draaien gewoon wat harder. De verschillen zitten dan alleen in software.
Niet bij Toshiba, de zwaardere units hebben meer heatpipes (of wat de naam ook is) in de verdamper zitten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

weasel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Nee, wel kijken naar het minimale vermogen. Overcapaciteit zorgt ook voor minder defrosts en werkt een stuk beter bij echte kou.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

@weasel ik heb je even een eigen topic gegeven, zoals ook (duidelijk) stond in de topic warning van het algemene topic

Xbox Live ID:Notna8310

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

begin eerst maar met het plaatsen van 2 binnendelen. met zon formaat ruimte wil je echt niet met 1 binnendeel werken, dat eindigt in een boel spijt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• weasel
digifun schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Nee, wel kijken naar het minimale vermogen. Overcapaciteit zorgt ook voor minder defrosts en werkt een stuk beter bij echte kou.
Dank, kijk dat is alweer een ander geluid.
Ik leg de 5kW en de 6,3kW eens naast elkaar om te kijken of er tussen de laagste vermogens nog veel verschil zit. Ik neig dan naar de 6,3kW.
flippy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:13:
begin eerst maar met het plaatsen van 2 binnendelen. met zon formaat ruimte wil je echt niet met 1 binnendeel werken, dat eindigt in een boel spijt.
Dat gaat lastig worden, tevens zoals eerder aangegeven zitten wij met name in de voorkamer. Mocht het daar goed op temperatuur blijven en elders in de kamer iets koeler dan kunnen we daar nog mee leven. Mijn vraag is echter hoe veel vermogen je op een enkel punt "kwijt" zou kunnen, verspreiding naar de rest van de ruimte zal natuurlijk nooit onbeperkt zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door weasel op 10-10-2023 20:34 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

weasel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:29:

Dat gaat lastig worden, tevens zoals eerder aangegeven zitten wij met name in de voorkamer. Mocht het daar goed op temperatuur blijven en elders in de kamer iets koeler dan kunnen we daar nog mee leven. Mijn vraag is echter hoe veel vermogen je op een enkel punt "kwijt" zou kunnen, verspreiding naar de rest van de ruimte zal natuurlijk nooit onbeperkt zijn.
het vermogen is niet het probleem, het wegwerken van dat vermogen is het probleem. je gaat niet blij worden als je tig duizend euros uit hebt gegeven en vervolgens met een berg lawaai uit 1 hoek van de kamer om het beetje comfortabel te krijgen in een andere hoek. dat word wat vervelende opmerkingen en discussies vanaf de andere kant van de tafel die eraan gaan komen...

kijk eerst maar eens naar vloermodellen en niet wandmodellen. die kan je gewoon aansluiten via de kruipruimte en past doorgaans wel ergens waar nu een radiator hangt.

als het echt een issue word moet je gewoon een L/W warmtepomp installeren en je bestaande afgiftesyteem gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-10-2023 20:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• digifun
  • Niet online

digifun

[...]

Ik leg de 5kW en de 6,3kW eens naast elkaar om te kijken of er tussen de laagste vermogens nog veel verschil zit. Ik neig dan naar de 6,3kW
Van de 6,3 zal de binnenunit wat stiller zijn en de algehele bouwkwaliteit wat hoger (diamond vs premium).
flippy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

het vermogen is niet het probleem, het wegwerken van dat vermogen is het probleem. je gaat niet blij worden als je tig duizend euros uit hebt gegeven en vervolgens met een berg lawaai uit 1 hoek van de kamer om het beetje comfortabel te krijgen in een andere hoek. dat word wat vervelende opmerkingen en discussies vanaf de andere kant van de tafel die eraan gaan komen...
De meerprijs van een 3.5 vs 5, 6.3 met volledige installatie zal in de praktijk een paar honderd euro zijn. Een grotere binnenunit van de 6.3 zal minder geluid maken bij gelijk vermogen.

Dus dat worden geen vervelende opmerkingen en discussies vanaf de andere kant van de tafel.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:17
Heb je een plattegrond met de beoogde plek voor de unit? En dacht je aan een vloer unit of wandunit en waarom?

• weasel
TereZz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:40:
Heb je een plattegrond met de beoogde plek voor de unit? En dacht je aan een vloer unit of wandunit en waarom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTrmzvwXabmrBHaXREaTa6uJWIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XamQE7QVwBY2KHPb1x6iKqsl.jpg?f=fotoalbum_large
Bijgevoegd een schetsje (niet in verhouding!) totale oppervlakte +- 75m2.
Heb een wandunit op het oog vanwege geen ruimte voor vloerunit op beoogde positie.

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Dat "lastig" zijn is relatief. Er hangt nu ook verwarming. Dat betekent radiatoren of vloerverwarming. Dat betekent dat je airco vloermodellen kan plaatsen op de plek vam radiatoren en in het geval van vloerverwarming moet je helemaal niks doen met aircos en gewoon een lucht water machine neerzetten wat een fractie kost van een airco en nog zuiniger is ook.

1 joekel van een puist in het midden van de kamer ga je niet blij van worden kan ik je nu al wel vertellen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 18-10-2023 23:17 ]

• weasel
Wij hebben nu geen vloerverwarming.
CV wil ik sowieso de deur nog niet uitdoen, want ik heb deze sowieso nog nodig voor SWW.
Ik ben dus ook niet van plan om radiatoren weg te halen. Een warmtepomp heb ik ook bekeken maar heeft een voor mij (nog) te ingrijpende verbouwing nodig (installeren vloerverwarming of alle radioteren voorzien van ventilatoren).

• digifun
  • Niet online

digifun

Er zijn hier op het forum meer dan genoeg mensen die met een 5.0 kw airco verwarmen en daar tevreden mee zijn. Je kunt in een koude periode beter op zeker spelen en overcapaciteit hebben.

Op je energiekosten ga je sowieso besparen reken qua kosten op de helft en dat is exclusief salderen. Met salderen gaat het over nog veel hogere bedragen.

Je kunt natuurlijk ook eerst 1 airco plaatsen en dan later bij plaatsen dat zal niet eens zoveel duurder zijn en dan spreid je de investering ook meer. Eerst een jaar gas en geld besparen en vanuit die besparing verder financieren.

Pagina: 1