Nieuwbouw | Advies bijleggen of vervangen zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben in dubio over wat te doen met onze zonnepanelen. De situatie is als volgt.
Wij hebben een nieuwbouwwoning (hoekwoning) waar standaard vanaf de bouw 6 zonnepanelen op zitten van 365Wp per stuk. Wij willen dit graag uit laten breiden en hebben daar een leverancier voor gevonden die meerdere bewoners in de wijk van nieuwe panelen voorziet. De totale capaciteit van panelen op dak is c.a. 12 panelen.

Het overnemen van de zonnepanelen van de buren en die bijplaatsen is de goedkoopste optie, van netto investeringskosten tot kosten/kWh opbrengst. Ik heb de scenario's hier even naast elkaar gezet:

Scenario 1: De 6 bestaande panelen worden verwijderd, er worden 12 nieuwe panelen geplaatst van 435Wp per paneel.
Kosten Scenario 1: €5840,- (inclusief geschatte verkoop van huidige 6 panelen).
Geschatte opbrengst Scenario 1 in kWh = 12*435*0,85 = 4437 kWh per jaar

Scenario 2: De 6 bestaande panelen worden behouden, er worden 6 nieuwe panelen geplaatst van 435Wp per paneel.
Kosten Scenario 2: €4360,-
Geschatte opbrengst Scenario 2 in kWh = ((6*435)+(6*365))*0,85 = 4080 kWh per jaar

Scenario 3: De 6 bestaande panelen worden behouden, er worden 6 nieuwe panelen geplaatst van 365Wp per paneel, die overgenomen worden van andere bewoners.
Kosten Scenario 3: €2810,-
Geschatte opbrengst Scenario 2 in kWh = 12*365*0,85 = 3723 kWh per jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GxaRzM4RLth11LYsF668aTMp8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xDGB87LU7sWnysUIcK9px39l.png?f=fotoalbum_large

Ik zie door mijn eigen spinnenweb aan Excellen door de bomen het bos niet meer. Ik heb twee vergelijkingen gedaan om de offertes te vergelijken/ een keuze te maken. Woning betreft een hoekwoning van c.a. 140m2 met een lucht-water warmtepomp. Wij zijn met 2 en verwachten niet een super hoog verbruik.

De vergelijkingen zijn gedaan op basis van:
Stroom inkoop: 38 cent/ kWh
Stroom teruglevering: 8 cent / kWh

MODEL 1: Terugverdientijd vergelijken

In dit model heb ik simpelweg de investeringskosten voor de zonnepanelen gedeeld door de vermeden stroomkosten door saldering.

Update: De installateur heeft 200 euro korting gegeven op de plaatsingskosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYeGW5P52VKDcQRGjhgt3W50Edo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IxE5Qht1To2FBhDeS45TbsSt.png?f=fotoalbum_large

Op basis van dit overzicht is Scenario 3 - bijplaatsen zonnepanelen van de buren - het snelst terugverdiend (c.a. 1,5 jaar). Maar dit scenario heeft ook de minste opwekvermogen.

MODEL 2: Meerkosten scenarios vergelijken

Wat ik in dit scenario heb gedaan is bekeken wat de prijsverschillen zijn tussen de scenario's en wat de opbrengstverschillen zijn.

Dit moet je als volgt lezen, ter illustratie (middelste kolom).
Scenario 1 kost mij €3030 euro meer dan dan Scenario 3.
Scenario 1 levert mij jaarlijks €34,96 op, terwijl Scenario 3 mij nog een energierekening van €105,26 kost.
Scenario 1 levert mij dus jaarlijks €140,22 op
De meerkosten van Scenario 1 op Scenario 3 zijn daarmee in 21 jaar terugverdiend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5VyI81XHL4MowdtQhnSr_DrTsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3h3VB1C9WpCYFscT3VpVwl3M.png?f=fotoalbum_large

En hier komt mijn hoofdpijn bij kijken want ik snap niet helemaal meer wat ik gedaan heb.
Scenario 1 is op basis van model 1 bij 4000 kWh verbruik in 3,76 jaar terugverdiend
Scenario 3 is op basis van model 1 bij 4000 kWh verbruik in 1,45 jaar terugverdiend.
Ik doe er dus c.a. 2 jaar langer over om Scenario 1 terug te verdienen t.o.v. Scenario 3.

De meerkosten van Scenario 1 op Scenario 3 afgezet op de verschillen in oprengst zijn op basis van Model 2 in 21 jaar terugverdiend.

Ik heb twee vragen:
1. Scenario 3 is het snelst terugverdiend, maar heeft het minste opwek en is daarom in mijn beleving het minst toekomstbestendig (mocht je een auto thuis laden).
2. Op basis van model 2 zijn de meerkosten van de Scenarios 1 en 2 ten opzichte van Scenario 3 in langer dan 10 jaar pas terugverdiend. Wat doe ik hier niet goed?

Kunnen jullie adviseren in welke offerte/scenario wijsheid is in deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Wat je niet goed doet is dat scenario 2 imo onnodig duur is. Moet denk ik voor rond de 3000 euro wel lukken. Dan wordt het plaatje heel anders en wordt dat waarschijnlijk economisch het aantrekkelijkste. Misschien niet het mooiste voor het aangezicht van je huis maar dat is een andere discussie.

Panelen verwijderen/verplaatsen is erg veel werk, dus als je een aannemer dat laat doen is het al snel onaantrekkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 08-10-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
mcDavid schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:13:
Wat je niet goed doet is dat scenario 2 imo onnodig duur is. Moet denk ik voor rond de 3000 euro wel lukken. Dan wordt het plaatje heel anders en wordt dat waarschijnlijk economisch het aantrekkelijkste. Misschien niet het mooiste voor het aangezicht van je huis maar dat is een andere discussie.

Panelen verwijderen/verplaatsen is erg veel werk, dus als je een aannemer dat laat doen is het al snel onaantrekkelijk.
Het is een plat dak, het aanzicht zullen wij dus geen last van hebben. Maar Scenario 2 is inderdaad 600 euro per paneel. Dat is wel erg veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:56
Ik zou voor scenario 4 gaan. Geen panelen laten plaatsen door de bouwer, maar alles door de externe leverancier laten doen (overigens zou ik wel meer offertes vragen ipv alleen die ene).

Met een beetje doorzeuren moet dat ook in projectbouw wel lukken. Hier hebben we er achteraf gezien een beetje spijt van gekregen dat we het niet via die weg hebben gedaan. Een andere bewoner uit onze straat heeft dat wel gedaan. Het nadeel wat wij hebben aan de panelen was dat ze in-dak zijn. Dus ze zijn achteraf niet (makkelijk) te vervangen en leveren veel minder op dan de toen gangbare 350WP op (ze waren 300WP).

Ga er overigens vanuit dat je weinig tot niks aan korting krijgt vanuit de bouwer. Laat overigens wel het leiding werk leggen naar de plek waar de omvormer zou komen.

2e hands panelen en omvormer leveren ook bijna niets op en het is kostbaar om alles te verwijderen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Is dat dak een beetje toegankelijk? Sluit het aan aan de buren? Wat houdt je tegen om het gewoon zelf te doen dan? Heb je scenario 3 voor de prijs van een omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
DutchKel schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:55:
Ik zou voor scenario 4 gaan. Geen panelen laten plaatsen door de bouwer, maar alles door de externe leverancier laten doen (overigens zou ik wel meer offertes vragen ipv alleen die ene).

Met een beetje doorzeuren moet dat ook in projectbouw wel lukken. Hier hebben we er achteraf gezien een beetje spijt van gekregen dat we het niet via die weg hebben gedaan. Een andere bewoner uit onze straat heeft dat wel gedaan. Het nadeel wat wij hebben aan de panelen was dat ze in-dak zijn. Dus ze zijn achteraf niet (makkelijk) te vervangen en leveren veel minder op dan de toen gangbare 350WP op (ze waren 300WP).

Ga er overigens vanuit dat je weinig tot niks aan korting krijgt vanuit de bouwer. Laat overigens wel het leiding werk leggen naar de plek waar de omvormer zou komen.

2e hands panelen en omvormer leveren ook bijna niets op en het is kostbaar om alles te verwijderen.
- Dank voor de reactie. Ik had het nog niet duidelijk toegelicht maar deze panelen zijn niet via de aannemer. De aannemer werkte niet mee met de uitbreiding, dit is juist een derde partij die een van de bewoners in ons blok heeft benaderd voor een alternatieve offerte.

- De panelen hebben allemaal een Micro Omvormer.

- Ja, het zijn 2e Hands panelen, maar ze zijn wel nieuw, want het project is net opgeleverd. Voor de duidelijkheid, wij nemen de panelen over van de bewoners die voor scenario 1 hebben gekozen en zo van hun bestaande, vanaf de bouw opgeleverde panelen af willen.
Wij hebben nu omgerekend zo'n 200 euro betaald per paneel van 365Wp + Montageframe + Micro Omvormer. Dat is best schappelijk toch?
mcDavid schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:46:
Is dat dak een beetje toegankelijk? Sluit het aan aan de buren? Wat houdt je tegen om het gewoon zelf te doen dan? Heb je scenario 3 voor de prijs van een omvormer.
Het is een plat dak, daar zou een hoogwerkertje voor ingehuurd moeten worden. Wat mij tegen houdt is dat ik niet zo handig ben 🙈

[ Voor 15% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-10-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:56
HollovVpo1nt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:56:
- Dank voor de reactie. Ik had het nog niet duidelijk toegelicht maar deze panelen zijn niet via de aannemer. De aannemer werkte niet mee met de uitbreiding, dit is juist een derde partij die een van de bewoners in ons blok heeft benaderd voor een alternatieve offerte.
Ik snapte dat je de uitbereiding niet via de aannemer ging doen.

Alleen je snapte mijn optie 4 niet. Ik bedoelde met optie 4: laat de aannemer geen enkel paneel plaatsen en besteed alles uit aan een 3e partij. Officieel mag de aannemer dat niet doen omdat ze anders het huis niet kunnen opleveren met een ECP van 0,4 of lager. Maar het kan zijn dat ze daar niet zo moeilijk over doen. Dan heb je geen uitgaven aan de zonnepanelen aan de aannemer.

Daarnaast zou ik dan wel bij meerdere partijen een offerte opvragen voor zonnepanelen, mogelijk krijg je ergens anders een betere prijs of een betere installatie.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
DutchKel schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Ik snapte dat je de uitbereiding niet via de aannemer ging doen.

Alleen je snapte mijn optie 4 niet. Ik bedoelde met optie 4: laat de aannemer geen enkel paneel plaatsen en besteed alles uit aan een 3e partij. Officieel mag de aannemer dat niet doen omdat ze anders het huis niet kunnen opleveren met een ECP van 0,4 of lager. Maar het kan zijn dat ze daar niet zo moeilijk over doen. Dan heb je geen uitgaven aan de zonnepanelen aan de aannemer.

Daarnaast zou ik dan wel bij meerdere partijen een offerte opvragen voor zonnepanelen, mogelijk krijg je ergens anders een betere prijs of een betere installatie.
Ah excuus, die snapte ik niet inderdaad. Wij hebben geprobeerd om de panelen elders af te nemen i.p.v. de aannemer, maar dat ging niet. Ze moeten aan BENG voldoen en dat kan niet zonder de panelen. Het bijplaatsen van de panelen 'van de buren' komt neer op zo'n 340 euro per paneel, inclusief arbeid en aanpassing installatie. Dat is geen verkeerde prijs toch? Met welke idee adviseer je meerdere offertes op te vragen? Voor lagere kosten of hogere vermogen panelen?

[ Voor 6% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:49
HollovVpo1nt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Ah excuus, die snapte ik niet inderdaad. Wij hebben geprobeerd om de panelen elders af te nemen i.p.v. de aannemer, maar dat ging niet. Ze moeten aan BENG voldoen en dat kan niet zonder de panelen. Het bijplaatsen van de panelen 'van de buren' komt neer op zo'n 340 euro per paneel, inclusief arbeid en aanpassing installatie. Dat is geen verkeerde prijs toch? Met welke idee adviseer je meerdere offertes op te vragen? Voor lagere kosten of hogere vermogen panelen?
Kun je onder deze regeling niet de aannemer verzoeken géén panelen te plaatsen?
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
TwingyTwingy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Kun je onder deze regeling niet de aannemer verzoeken géén panelen te plaatsen?
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Ach, de woning is al opgeleverd. In eerste instantie hadden wij maar 2 panelen. Na onze uitbouw en ander meerwerk hebben ze het opgehoogd naar 6. We hadden hele andere hoofdpijn dossiers met de aannemer waardroor de PV installatie niet onze aandacht had. Maar ik zal het onthouden voor een volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
wat @mcDavid zegt zeker als het panelen met micro omvormers op een platdak is het niet meer ingewikkelder dan het montage frame in elkaar schroeven wat op niveau ikea kast is. Weet niet of je het frame van de buren ook overneemt of dat je een nieuw frame moet kopen. En dan 1 plug je losmaken van de huidige panelen en in de nieuwe panelen pluggen.

Als het helemaal klaar is zou ik het nog even laten checken door een elektricien. Dan ben voor een zaterdag klussen voor 1500 euro klaar. Dan is het binnen 6 maanden terug verdiend. Ja het is 3700kwh vs 4400kwh maar met beide opbrengsten ga je geen auto vol laden als je ook nog je eigen verbruik voor je huis+warmtepomp probeert af te dekken. Dus zou dan proberen voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk opbrengst te realiseren. En als je in de toekomst (paar jaar) toch een elektrische auto neemt kun je kijken over niet veel betere panelen zijn met hogere opbrengst dan nu. Want in in essentie zijn je panelen dan allang terugverdiend en heeft het je dus niks gekost waardoor je dat geld alsnog uit kan geven.

[ Voor 8% gewijzigd door aegis op 09-10-2023 14:10 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
Scenario 3 is veel goedkoper dan nu gebudgeteerd:
Je hoeft helemaal niet te upgraden naar 3-fase voor voor 2 setjes van 2kW. Het pas namelijk prima. 12*365W/230V = 19A. Kan dus op 1x20A groep of 2x16A. E.e.a. afhankelijk van het type omvormer.

Beste zou zelfs zijn om dit systeem op een 1x16A omvormer en dito groep aan te sluiten. Je omvormer kan het beste niet ~80% zijn van je paneelvermogen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Paul C schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:18:
Scenario 3 is veel goedkoper dan nu gebudgeteerd:
Je hoeft helemaal niet te upgraden naar 3-fase voor voor 2 setjes van 2kW. Het pas namelijk prima. 12*365W/230V = 19A. Kan dus op 1x20A groep of 2x16A. E.e.a. afhankelijk van het type omvormer.

Beste zou zelfs zijn om dit systeem op een 1x16A omvormer en dito groep aan te sluiten. Je omvormer kan het beste niet ~80% zijn van je paneelvermogen namelijk.
Is het de aanpassing van 1 naar 3 fase wel toekomstbestendiger? 12 panelen is qua dakoppervlak ongeveer onze max capaciteit en in de toekomst als we onze panelen omwisselen, dan wisselen we om naar waarschijnlijk meer opwekvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Is je woning niet al 3fase omdat het een nieuwbouw is met warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Als het een plat dak is, dan heb je toch alleen een ladder nodig? Als je eenmaal boven staat en de panelen van de buren overneemt dan zet je ze zo bij jou neer. Lopend op het platte dak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
aegis schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:05:
wat @mcDavid zegt zeker als het panelen met micro omvormers op een platdak is het niet meer ingewikkelder dan het montage frame in elkaar schroeven wat op niveau ikea kast is. Weet niet of je het frame van de buren ook overneemt of dat je een nieuw frame moet kopen. En dan 1 plug je losmaken van de huidige panelen en in de nieuwe panelen pluggen.

Als het helemaal klaar is zou ik het nog even laten checken door een elektricien. Dan ben voor een zaterdag klussen voor 1500 euro klaar. Dan is het binnen 6 maanden terug verdiend. Ja het is 3700kwh vs 4400kwh maar met beide opbrengsten ga je geen auto vol laden als je ook nog je eigen verbruik voor je huis+warmtepomp probeert af te dekken. Dus zou dan proberen voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk opbrengst te realiseren. En als je in de toekomst (paar jaar) toch een elektrische auto neemt kun je kijken over niet veel betere panelen zijn met hogere opbrengst dan nu. Want in in essentie zijn je panelen dan allang terugverdiend en heeft het je dus niks gekost waardoor je dat geld alsnog uit kan geven.
Dank voor je reactie! Mijn vriendin vind het zelf doen denk ik iets te spannend... mede vanwege garantie complicaties mocht het ooit mis gaan. Dan heb je omgekeerde bewijslast en die hoofdpijn wil ze niet. Wat ik wel snap.
aegis schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:25:
Is je woning niet al 3fase omdat het een nieuwbouw is met warmtepomp?
De installateur stelt dat onze panelen nu op 1 fase zijn aangelosten (1 fase Q-relais in de kast) en beveelt aan om dit op 3 fasen aan te sluiten (3 fase Q-relais).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
desnoods sluit je het niet zelf aan maar laat je dat door een elektricien doen maar alles in elkaar schroeven en neerleggen zou ik gewoon zelf doen want het is super makkelijk werk en scheelt gewoon veel in de kosten.

op een plat dak ligt het frame gewoon los en gebruik je stoeptegels voor ballast en de panelen zet je in met clips vast en dan schroef je het dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
HollovVpo1nt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Is het de aanpassing van 1 naar 3 fase wel toekomstbestendiger? 12 panelen is qua dakoppervlak ongeveer onze max capaciteit en in de toekomst als we onze panelen omwisselen, dan wisselen we om naar waarschijnlijk meer opwekvermogen.
Als je panelen wil omwisselen moet je dat nu doen natuurlijk en niet in de toekomst nog een keer je systeem gaan vervangen. Maar je kunt best veel vermogen kwijt op een 1-fase aansluiting, dus dat lijkt me geen beperking. Als je al maar 1-fase hebt op dit moment, want ik dacht dat nieuwbouw nu wel altijd met 3-fase wordt aangesloten, maar kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Paul C schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Als je panelen wil omwisselen moet je dat nu doen natuurlijk en niet in de toekomst nog een keer je systeem gaan vervangen. Maar je kunt best veel vermogen kwijt op een 1-fase aansluiting, dus dat lijkt me geen beperking. Als je al maar 1-fase hebt op dit moment, want ik dacht dat nieuwbouw nu wel altijd met 3-fase wordt aangesloten, maar kan het mis hebben.
De installateur heeft aangegeven dat 3-fase inderdaad niet een moetje is maar een advies. Ik ben in dubio, het ombouwen van systeem van 1 naar 3 fase kost 550 euro. Ik vraag mij af of het niet wijs is om het nu te doen i.p.v. in de toekomst. Aan de andere kant, als deze panelen er liggen, ga ik waarschijnlijk minimaal komende 5 jaar niet meer aan zitten.

Choices choices...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
je kan het ook makkelijk bekijken
scenario 2 is 40% duurder voor 10% meer productie
scenario 1 is 75% duurder voor 20% meer productie

dus die 370 of 780 kwh extra zijn wel extra aan de prijs ten opzichte van 3733 die je voor scenario 3 betaalt. En hoe meer je zelf doet minder extra's je neemt hoe duurder die laatste kwh's zijn ten opzichte van scenario 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Update: na wat bonje met de installateur en de buren (lang verhaal) zijn de laatste twee opties:
- 5 Nieuwe panelen bijleggen 435Wp: 2750 euro
- 5 Panelen 370Wp overnemen van de buren: 1770 euro

Ik vind zelf de tweede optie interessanter maar de vrouw wil niks meer te maken hebben met de buren, dus gaan we de eerste optie hierboven.
Pagina: 1