-
[ Voor 99% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:57 ]
[ Voor 99% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:57 ]
[ Voor 63% gewijzigd door jack zomer op 08-10-2023 16:06 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 08-10-2023 15:50 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
[ Voor 130% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:58 ]
Nee, dat niet, maar in tegenstelling tot jouw tegenvoorbeeld is een bindend bod bij een veiling vrij gebruikelijk.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:59:
Stel ze hadden in hun voorwaarden gezet: als je een bod uitbrengt moet je ons levenslang 1000 euro per maand betalen. Dan is dit ook rechtsgeldig? Lijkt me een vreemde manier van zaken doen.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
[ Voor 100% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:59 ]
[ Voor 63% gewijzigd door jack zomer op 08-10-2023 16:06 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Het is niet verborgen in kleine lettertjes, je moest zelfs een vinkje zetten dat je begrijpt dat het bod bindend is.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:59:
Ja maar bedrijven kunnen van alles in hun voorwaarden zetten, denk dat de meeste consumenten die niet in zijn geheel lezen bij elke aankoop?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Bij een woning zijn er ook regels. Vaak staat er in de overeenkomst een of meerdere voorwaarden. Als daar dan niet aan voldaan wordt kan er worden geannuleerd. Echter zijn er soms ook boetes die dan kunnen volgens. Deze zijn soms niet misselijk maar ja wel lager dan de totaalprijs van het huis (vaak 10% - 20%).bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
En hoe zit het dan met een bod op een woning? Is mij ook wel eens overkomen dat die is ingetrokken.
Daar kun je een conditioneel bod uitbrengen, en als je dan terugtrekt zonder goede reden, dan is er een 10% boete. En dat is dus niet mis.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:04:
En hoe zit het dan met een bod op een woning? Is mij ook wel eens overkomen dat die is ingetrokken.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 112% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:58 ]
Inderdaad, gewoon inschrijven met die naam.jack zomer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:04:
Ff wat anders...
Weet je hoeveel Italiaanse restaurants het zelfde heten, zonder dat ze in een franchise zitten?
Ik snap dus niet echt waar de KvK zich druk om maakt.
Jullie zitten niet eens in de zelfde markt.
Als het een geregistreerde naam is bv. Coca-cola dan snap ik het meer.
Maar dan nog is dat niet het probleem van de KvK...
[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 08-10-2023 16:13 ]
Wil je nu echt een huis met een domeinnaam vergelijken?bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:09:
…dat een bod voor woning
gambieter schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:08:
[...]
Daar kun je een conditioneel bod uitbrengen, en als je dan terugtrekt zonder goede reden, dan is er een 10% boete. En dat is dus niet mis.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik snap niet zo goed waarom je allerlei andere gevallen erbij zit te halen.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:09:
[...]
Ja in worst case houd ik de naam gewoon (het is ook echt een hele goede naam), en wellicht gewoon inschrijven bij de kvk.
Zal morgen eerste contact opnemen met rechtsbijstand om te kijken wat die zeggen.
Ps, hier staat ook dat een bod voor woning bijvoorbeeld niet direct bindend is, en dat er ook nog bedenktijd is: https://eerlijkbieden.nl/blog/hoe-bindend-is-een-bod/
Gaat dan wel om woningen, maar wellicht bestaat er zoiets ook voor andere biedingen.
Ten eerste voeg je hier weer iets extra's aan toe, zodat het potentieel juridisch aan te vechten is. Waar je eigenlijk op doelt is of een contract wettelijk geldig kan zijn, en je probeert dat het niet te maken door zo'n onrealistische casus toe te voegen.Stel ze hadden in hun voorwaarden gezet: als je een bod uitbrengt moet je ons levenslang 1000 euro per maand betalen. Dan is dit ook rechtsgeldig?
Omdat het over een dergelijk bedrag gaat, teken je samen een koopovereenkomst met het bod erin ja. Pas daarna spelen ook de voorwaarden die er aan hangen. Net zoals jij op die website wel degelijk akkoord bent gegaan met de voorwaarden van het bod. Zie de wet Koop onroerende zaken, die, om gezeik te voorkomen met zulke bedragen, dus verplicht om iets op papier te hebben. Mondeling of whatever, is geen bindend bod in dat geval.En hoe zit het dan met een bod op een woning? Is mij ook wel eens overkomen dat die is ingetrokken.
Staat er welBij het doen van een bod staat nergens vermeld dat dit bindend is o.i.d.
[ Voor 100% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:58 ]
Waarom blijf je het gezette vinkje negeren? Je bent geen slachtoffer.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Ben alleen niet te spreken over de werkwijze van Dan.com, ze moeten het duidelijker vermelden. Zelfs in hun voorwaarden staat het niet duidelijk omschreven.
naitsoezn schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:25:
offtopic:
Nee, een bod op een woning is nooit bindend. Zelfs een geaccepteerd bod is niet bindend totdat er een handtekening van beide partijen onder het koopcontract staat. In dat koopcontract kunnen dan ontbindende voorwaarden staan inderdaad. Koopwoningen werken wat dat betreft net even anders dan zo'n beetje alle andere gevallen, dat heet schriftelijkheidsvereiste
Heb je wat XelaRetak post niet gezien toen je een bod deed ? Ik snap niet hoe enorm duidelijk je het anders zou willen hebben. Legally binding. Daar moet je een vink zetten, als dat niet genoeg is weet ik het ook niet meer.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Ben alleen niet te spreken over de werkwijze van Dan.com, ze moeten het duidelijker vermelden.
[...]
Je lijkt de opmerkingen over dit vinkje heel toevallig allemaal over te slaan:bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Ben alleen niet te spreken over de werkwijze van Dan.com, ze moeten het duidelijker vermelden. Zelfs in hun voorwaarden staat het niet duidelijk omschreven. Zie nergens wat er gebeurd als je van de transactie af wilt zien, ze vermelden dit:
[...]
Heb je dit vinkje écht niet gekregen, of kan het zomaar zijn dat je simpelweg niet goed genoeg gekeken hebt?
The devil is in the details.
Je geeft totaal geen antwoord op mijn vraag. Heb je dit vinkje voor je snufferd gekregen, en aangevinkt, ja of nee?bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:39:
[...]
Ik heb de terms snel bekeken, en daar stond een stukje in over right to cancel. Verder is het vrij onduidelijk. Los van wat er in staat, hebben we in de wetgeving regels zoals bedenktijd etc (ook bij een woning), en ook bij veilingsites, zie hier: https://www.eccnederland....ilingsite%20hebt%20gedaan.
Morgen jurist raadplegen, en dan weet ik meer.
The devil is in the details.
[ Voor 60% gewijzigd door gambieter op 08-10-2023 16:56 ]
Is de Nederlandse of EU wetgeving überhaupt van toepassing? Ik haal er niet zonder meer uit dat deze site zich richt op de Nederlandse markt. Ze zijn gevestigd/geregistreerd in Wales, volgens mij - dat zou een trigger op zich moeten zijn om goed naar de kleine lettertjes te kijken.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:39:
[...]
Ik heb de terms snel bekeken, en daar stond een stukje in over right to cancel. Verder is het vrij onduidelijk hoe je er van af kunt zien. Los van wat er in staat, hebben we in de wetgeving regels zoals bedenktijd etc (ook bij een woning), en ook bij veilingsites, zie hier: https://www.eccnederland....ilingsite%20hebt%20gedaan.
Morgen jurist raadplegen, en dan weet ik meer.
[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 08-10-2023 16:53 ]
Ik denk dat hij de vraag niet wil beantwoorden omdat er mogelijk iemand meeleest. Plausible deniability enzo.Hahn schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Je geeft totaal geen antwoord op mijn vraag. Heb je dit vinkje voor je snufferd gekregen, en aangevinkt, ja of nee?
[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 09-10-2023 11:05 ]
Of er van plausible deniability nog sprake gezien het verloop van het topic vraag ik me af, of TS de vraag nu beantwoord of niet. Voor de vraag waar TS echter graag antwoord wil hebben, uit de OP:downtime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:56:
[...]
Ik denk dat hij de vraag niet wil beantwoorden omdat er mogelijk iemand meeleest. Plausible deniability enzo.
Is het antwoord op de gestelde vraag mogelijk / waarschijnlijk wel vrij belangrij, aangezien je zonder het antwoord op de gestelde vraag (en andere mogelijke duiding van de acties die TS heeft gedaan bij het tot stand komen van de overeenkomst) weinig zinnigs kan zeggen over de positie van TS.Weet iemand of hun rechtsgeldig mij kunnen dwingen om alsnog te betalen?
niet iedereen heeft een bierbuikje
Professioneel Heftruck Syndroom
Consumenten hebben recht op bedenktijd, maar voor zakelijke transacties geldt dit niet. Daarbij, in de Terms of Use lees ik het volgende:bones schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:49:
Ik heb zojuist met 2 juristen gesproken en beiden geven aan dat het niet uitmaakt of ik een vinkje heb gezet of niet. Ook maakt het dus niet uit of in hun algemene voorwaarden of op de website staat dat elk bod bindend is. Consumenten hebben bedenktijd volgens de wet en daar kan ik mij gewoon op beroepen.
[...]
Ondanks dat ga ik straks contact opnemen met de KVK om te kijken of ik de naam alsnog kan gebruiken.
Als het erop aankomt, moet je dus aldaar je recht halen. Veel succes daarmee.19. APPLICABLE LAW AND JURISDICTION
This Agreement, as well as any Service Terms are governed by the laws of England and Wales. Any dispute resulting out of or in connection with this Agreement or any associated agreement shall be exclusively submitted to the competent court in London, England.
Gaat dit ook op voor als het bedrijf waar je de domeinnaam koopt buiten de EU is gevestigd en onder de Engelse en Welsher wetgeving valt (algemene voorwaarden artikel 19)? De EU-wetgeving gaat niet zomaar overal op, zie ook op Consuwijzer. En als de aankoop zakelijk is gedaan, vervalt alle consumentenwetgeving.bones schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:49:
Ik heb zojuist met 2 juristen gesproken en beiden geven aan dat het niet uitmaakt of ik een vinkje heb gezet of niet. Ook maakt het dus niet uit of in hun algemene voorwaarden of op de website staat dat elk bod bindend is. Consumenten hebben bedenktijd volgens de wet en daar kan ik mij gewoon op beroepen.
Het was overigens een ander verhaal als de domeinnaam niet al geregistreerd was, en ik hem had geregistreerd en mij daarna zou bedenken. Dan kan ik er niet van af zien.
Ook als ik had betaald en ik de domeinnaam zou hebben ontvangen, dan kan ik er ook niet vanaf zien.
Maar dat is dus niet van toepassing en ik kan mijn bod dus gewoon annuleren.
Ondanks dat ga ik straks contact opnemen met de KVK om te kijken of ik de naam alsnog kan gebruiken.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
[ Voor 151% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:57 ]
Dan is het hopen dat de aankoop onder Nederlands recht valt, want dan kan je van de koop afzien.bones schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:38:
[...]
Ja maar dit was geen zakelijke transactie, ik heb als consument een bod gedaan.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Maar je zegt nu dat je met een KVK-inschrijving bezig bent, dan ben je dus geen consument. Of ga je deze aankoop ook particulier betalen en niet opnemen in je zakelijke administratie, en de domeinnaam niet op naam van je bedrijf zetten?bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:59:
Ja maar bedrijven kunnen van alles in hun voorwaarden zetten, denk dat de meeste consumenten die niet in zijn geheel lezen bij elke aankoop?
[ Voor 17% gewijzigd door Oon op 09-10-2023 11:08 ]
Uiteindelijk wordt het domein zakelijk gebruikt. Maar de aanschaf was privé.Mother_lepard schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:07:
[quote]bones schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:38:
[...]
Ja maar dit was geen zakelijke transactie, ik heb als consument een bod gedaan.
[...]
Je wilt een domeinnaam voor een zakelijk doel, schrijft je in bij de KvK, etc. Wie hou je nu voor de gek?
[ Voor 100% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:57 ]
Dat heb ik nooit gezegd, ik wilde mij inschrijven bij de KVK, maar toen gaf de KVK medewerker aan dat de naam al bestaat. Dus heb de inschrijving niet voltooid.Oon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:08:
[...]
Maar je zegt nu dat je met een KVK-inschrijving bezig bent, dan ben je dus geen consument. Of ga je deze aankoop ook particulier betalen en niet opnemen in je zakelijke administratie, en de domeinnaam niet op naam van je bedrijf zetten?
Daar heb je wel een punt, uiteindelijk ga je deze domeinnaam niet zakelijk (kunnen) gebruiken en is er nog geen bedrijf geregistreerd, dus hij kan überhaupt nog niet zakelijk besteld zijn.bones schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:10:
[...]
Dat heb ik nooit gezegd, ik wilde mij inschrijven bij de KVK, maar toen gaf de KVK medewerker aan dat de naam al bestaat. Dus heb de inschrijving niet voltooid.
Zijn rechtsbijstand heeft aangegeven dat dit anders is, omdat ze in NL opereren met NL website etc.., dus dan lijkt de door jou gelinkte bron niet van toepassing.Oon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
Daar heb je wel een punt, uiteindelijk ga je deze domeinnaam niet zakelijk (kunnen) gebruiken en is er nog geen bedrijf geregistreerd, dus hij kan überhaupt nog niet zakelijk besteld zijn.
Helaas vallen aankopen in het buitenland onder de regels van dat land, dus ik denk dat je in dit geval 'SOL' bent.
Je hebt natuurlijk de mogelijkheid om gewoon niet te betalen en je account te (laten) verwijderen, maar mochten ze een Nederlands incassobureau inschakelen dan heb je in dit geval gewoon pech.
[ Voor 99% gewijzigd door bones op 17-04-2024 10:58 ]
© 2023 Dan.com an Undeveloped BV subsidiary. All Rights Reserved.
Dat bedoel ik te zeggen. Dat Dan een dochterbedrijf is van het Nederlandse Undeveloped BV.bones schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Ja maar op hun site (in het Nederlands afhankelijk van je browsertaal vermoed ik) staat bij contact een NL telefoonnummer, NL adres (staat zelfs hoofdkantoor bij), NL KVK en een NL BTW nummer.
Ook in hun emails staat een NL adres onderaan.
Bizar, in hun voorwaarden staat dat ze de wetten van Engeland en Wales leidend beschouwen.bones schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Ja maar op hun site (in het Nederlands afhankelijk van je browsertaal vermoed ik) staat bij contact een NL telefoonnummer, NL adres (staat zelfs hoofdkantoor bij), NL KVK en een NL BTW nummer.
Ook in hun emails staat een NL adres onderaan.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Zie: https://blog.iusmentis.co...werk-wet-koop-op-afstand/ en vonnis https://blog.iusmentis.co...is-maatwerkdomeinnaam.pdfDe bekendste uitzondering is denk ik die van maatwerk, of zoals de wet het nu formuleert (art. 6:230p punt f sub 1 BW):
de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
Het standaardvoorbeeld is het t-shirt dat wordt bedrukt met een door de consument aangeleverde foto. Die ‘zaak’ bestond nog niet en wordt vervaardigd op basis van een individuele keuze: deze ene foto en geen andere. Dit is wat bedrijven bedoelen met ‘maatwerk’ als ze zeggen dat maatwerk niet mag worden geannuleerd.
Je kunt inderdaad verdedigen dat een domeinnaam “volgens specificatie van de consument” is vervaardigd. Je typt inderdaad zelf de domeinnaam in die je wilt hebben. Alleen: een domeinnaam is geen ‘zaak’, geen fysiek object zoals de wet dat definieert. Daarom kan deze uitzondering niet worden ingeroepen bij domeinnamen.
Als iets geen zaak is, dan is de transactie er omheen een dienst. Daar is ook een annuleringsregeling voor, zij het dat die ingaat binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst (en niet na de dag van levering van de zaken). Deze regeling kent ook weer een uitzondering (art. 6:230p sub d BW):
een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:
1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;
De aanschaf van een domeinnaam mag dus wél worden geannuleerd, tenzij aan deze twee eisen (allebei dus) is voldaan.
Maar bij wijze van balans is wel weer vereist dat de consument apart verklaart afstand te doen van dat annuleringsrecht. En dat is waar het hier (red: in deze zaak) misging: nergens in het bestelproces moest de consument een vinkje zetten (of iets dergelijks, bij wijze van verklaring) bij een tekst als “Ik geef opdracht tot directe aanvraag van de domeinnaam en doe afstand van mijn recht deze aanvraag te annuleren onder de Wet koop op afstand”. Daarom mocht de consument deze aanschaf kosteloos annuleren.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Stom op 12-10-2023 10:10 ]
Voor je toekomt aan de interpretatie van Nederlands recht, zijn de vragen die denk ik eerst beantwoord moeten worden:bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:47:
Daarna weer een tegenbod gedaan van 2000 euro en blijkbaar ging de tegenpartij daarmee akkoord.
Dus ik wilde mij inschrijven bij de KVK met een nieuwe onderneming
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
3.7
Het begrip consument is volgens het Hof van Justitie een objectief begrip dat losstaat van de concrete kennis waarover de betrokkende kan beschikken of van de informatie waarover die persoon daadwerkelijk beschikt. De rechter moet bij zijn oordeel rekening houden met alle bewijsstukken en in het bijzonder met de bewoordingen van de overeenkomst. Voorts moet hij rekening houden met alle omstandigheden van de zaak, met name met de aard van het goed of de dienst waarop de betrokken overeenkomst betrekking heeft, waaruit kan blijken met welk doel dat goed is gekocht, of die dienst is ontvangen (zie opnieuw HvJ 3 september 2015, ECLI:EU:C:2015:538 (Costea)). Het begrip “consument” moet verder aan de hand van een functioneel criterium worden beoordeeld, namelijk of de contractuele band deel uitmaakt van activiteiten die niets te maken hebben met de uitoefening van een beroep of bedrijf (HvJ 19 november 2015, ECLI:EU:C:2015:772 (Tarcau)).
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
It doesn't make sense to make sense.....
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Voorwaarden moeten redelijk zijn. Een rechter zal die 1000 euro per maand nooit accepteren als redelijk.bones schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:59:
Stel ze hadden in hun voorwaarden gezet: als je een bod uitbrengt moet je ons levenslang 1000 euro per maand betalen. Dan is dit ook rechtsgeldig? Lijkt me een vreemde manier van zaken doen.
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nee, dat kan niet zomaar bepaald worden. Daar zitten, zeker als het een consumentenkoop is, nog wel haken en ogen aan.desmond schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
Consumenten hebben recht op bedenktijd, maar voor zakelijke transacties geldt dit niet. Daarbij, in de Terms of Use lees ik het volgende:
[...]
Als het erop aankomt, moet je dus aldaar je recht halen. Veel succes daarmee.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq