Waterleiding huis 1916

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kafefo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 16:25
Dag allen,

Ik heb laatst een huis gekocht uit 1916. Dit gaan we ook verbouwen. Nu kwamen wij er achter dat er loden leidingen in het huis zitten en die ga ik zelf vervangen. Het betreft een benedenwoning met 3 slaapkamers.

Nu wil ik meteen even alles goed in elkaar zetten en vroeg me af of mensen tips hebben voor het waterleiding schema/diameters.

Ik wil alle buizen vervangen door meerlaagsbuizen.

Hieronder het schema met de milimeters per buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e5KJCTzcirYsZueCTLExn9iW1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZpmXLPoSZ6aaT4IlCTe9YGE.png?f=fotoalbum_large

Verder wil ik graag de waterleiding van de meter naar de CV en van de CV naar de douche/wastafel in het plafond leggen van een aantal kamers. Om precies te zijn aan de muur te bevestigen tussen het daadwerkelijke plafond en een verlaagd plafond. Dit omdat onder de grond geen doen is vanwege een granito vloer in de gang. Ook kan het niet via de muur omdat we hebben besloten de badkamer/wc pas later te vernieuwen en we niet alle tegels op dit moment willen wegbikken.

Zou dit ook goed kunnen?

Hoor graag wat tips! Thanks alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03:47
De rekenwijze (en inbouwvoorschriften voor waterleidingen) kun je vinden in de waterwerkbladen: https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen

Het is wat onhandig dat bij pijpen de nominale diameter de buitendiameter is, en de documenten gaan uit van standaard-koperpijpen. Dit betekent dat je ook moet compenseren met de wanddikte van koper vs de pijp die jij wil gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Illusion

(the art of)

Het lijkt me nogal zonde om drinkwater te gebruiken voor je vloerverwarming O-)

Verder lijkt het wel ok. Let vooral op dat je de leiding goed (en dus váák) vastzet.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-04 21:38
Ik probeer je schema te onfutselen, maar daarin haal je een aantal dingen naar mijn idee door elkaar.

- met cv bedoel je de denk ik je ketel en niet je centrale verwarming.
- in je schema haal je centrale verwarming en sanitair warm water (SWW) door elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
@Kafefo

Zoals al gezegd klopt je schema niet.

Maar een tip ivm het lood.
Vergeet het bestaande leidingwerk.
Trek alles eruit, of koppel het in ieder geval af.

Er zit vrijwel zeker nog ergens een stuk lood in een muur wat je gaat vergeten te vervangen.
Maar ook alles is vanbinnen met lood deeltjes aangeslagen. Dus beschouw alles als afval.

De leidingen kun je prima in het plafond verwerken.
Let er wel op dat je eventueel hardboard en of zachtboard plafonds verwijderd. En stro ook.
Dit is allemaal zeer brandbaar en dat moet echt allemaal weg.

[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 09-10-2023 04:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kafefo
Dank voor de input!
Dashlane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:13:
Ik probeer je schema te onfutselen, maar daarin haal je een aantal dingen naar mijn idee door elkaar.

- met cv bedoel je de denk ik je ketel en niet je centrale verwarming.
- in je schema haal je centrale verwarming en sanitair warm water (SWW) door elkaar.
Dat klopt inderdaad. Ik bedoel mijn HR-ketel met CV.
Ik ga de aansluiting vanaf de Ketel naar het SWW en de vloerverwarming splitsen.

In dat geval zou het kloppen toch?

@FRANQ Ik ga inderdaad mijn oude lode leidingen weghalen/laten zitten en een geheel nieuw systeem aanleggen. Ik wilde geen last hebben van wat 'corruptie' van de oude lode leidingen. Nu weet ik tenminste ook hoe het helemaal gaat lopen!

Leidingen ga ik elke halve meter vastzetten zodat ze niet losschieten/geluid gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Illusion

(the art of)

Kafefo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:10:
Dank voor de input!

[...]

Dat klopt inderdaad. Ik bedoel mijn HR-ketel met CV.
Ik ga de aansluiting vanaf de Ketel naar het SWW en de vloerverwarming splitsen.

In dat geval zou het kloppen toch?
...
Nee dat klopt niet.
Je HR combiketel heeft aparte circuits voor CV (aanvoer en retour, meestal in staal) en voor SWW (koud en warm, meestal in koper).

Die 2 circuits mogen nooit met elkaar verbonden worden. behalve als je tijdelijk de vulslang aansluit, (of daar een speciale vulautomaat voor hebt)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kafefo
Illusion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Nee dat klopt niet.
Je HR combiketel heeft aparte circuits voor CV (aanvoer en retour, meestal in staal) en voor SWW (koud en warm, meestal in koper).

Die 2 circuits mogen nooit met elkaar verbonden worden. behalve als je tijdelijk de vulslang aansluit, (of daar een speciale vulautomaat voor hebt)
Dus als ik het goed begrijp: sowieso apart circuit na de HR ketel voor de Vloerverwarming. Ik kom alleen niet helemaal uit wat je zegt voor het circuit van de SWW. Ik heb daar twee opties bij in mijn hoofd. Kan je misschien zeggen wat je bedoelt?

optie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn2FwsuR8CjC_-THGJ_uSJbZlKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pY7xn4q86CAXqdQtSb5uk2UM.png?f=fotoalbum_large

optie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9HFI-UifC_-2wYNJwcuSjoKo5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x33PDrb3PxwbO0PSl1aKNFJq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:18
nee helaas, je mist het essentiele punt van alle antwoorden hier. drinkwaterleidingen zijn er in 2 smaken, koud en warm. al het drinkwater in je huis.komt binnen via de centrale leiding em gaat door de meter. daarna gaat het of naar de kraan/wc/wasmachine of het gaat eerst langs de cv-ketel en wordt daar opgewarmd tot.warm water om te douchen etc.

al het water voor verwarming van je huis is compleet los hiervan!!!!! een losstaand systeem dus, dat loopt van je cv-ketel naar je radiatoren en/of vloerverwarming. als je deze basiskennis niet hebt vraag dan aub een loodgieter of duik nog een paar avonden in de boeken/youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Buitenkraan zou ik ook met 20/25 uitvoeren.

Voor heb ik 16mm, achter 25mm.
Voor is een pisstraaltje vergeleken met achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Heb een vergelijkbare opzet met wat jij van plan bent, alleen heb ik 20mm gepakt waar jij 25 hebt. Scheelde mij (veel) geld in aanleg, en daarvoor was het met 12/15 koper ook voldoende.

• Joramm
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 20:38
Hi! Ik ben benieuwd hoe het gegaan is en wat de kosten uiteindelijk waren. Alles gelukt? 😁

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55

Croga

The Unreasonable Man

Fr33z schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:42:
nee helaas, je mist het essentiele punt van alle antwoorden hier. drinkwaterleidingen zijn er in 2 smaken, koud en warm. al het drinkwater in je huis.komt binnen via de centrale leiding em gaat door de meter. daarna gaat het of naar de kraan/wc/wasmachine of het gaat eerst langs de cv-ketel en wordt daar opgewarmd tot.warm water om te douchen etc.
Dat is toch exact wat zijn Optie 2 laat zien? Een apart loop voor CV<->verwarming.
Daarnaast zal nog een vul punt nodig zijn maar dat staat verder los van deze beschrijving.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:49
Croga schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:29:
[...]

Dat is toch exact wat zijn Optie 2 laat zien? Een apart loop voor CV<->verwarming.
Daarnaast zal nog een vul punt nodig zijn maar dat staat verder los van deze beschrijving.
Nee.

eigenlijk heb je 3 opties.

1 Watertoevoer koud water
2 Watertoevoer warm water vanuit cv
3 Circuit voor verwarming vanuit de cv.

2 en 3 Mogen nooit gemixed zijn.

Het wordt beter als je daar verschillende kleuren voor gebruikt.

blauw en rood voor warm water naar douche of wasbak.
paars en oranje voor warmwater tbv verwarming.

Voor je verwarming zou ik met het oog op de toekomst (warmtepomp) liever voor 30 gaan richting de vloerverwarming.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55

Croga

The Unreasonable Man

D-dark schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:34:
Nee.

eigenlijk heb je 3 opties.

1 Watertoevoer koud water
2 Watertoevoer warm water vanuit cv
3 Circuit voor verwarming vanuit de cv.

2 en 3 Mogen nooit gemixed zijn.

Het wordt beter als je daar verschillende kleuren voor gebruikt.

blauw en rood voor warm water naar douche of wasbak.
paars en oranje voor warmwater tbv verwarming.
Zijn plaatje beschrijft exact wat jij zegt. Vallen over kleurgebruik is een beetje flauw. Zijn tekening heeft een gescheiden circuit voor SWW en verwarming, daar is dus niets mis mee. De 3 stromen die jij beschrijft zijn netjes gescheiden zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:49
Croga schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:49:
[...]

Zijn plaatje beschrijft exact wat jij zegt. Vallen over kleurgebruik is een beetje flauw. Zijn tekening heeft een gescheiden circuit voor SWW en verwarming, daar is dus niets mis mee. De 3 stromen die jij beschrijft zijn netjes gescheiden zoals het hoort.
Nog een keer gekeken en blijft niet 100% duidelijk dat het echt gescheiden is.
Zoals het nu is kan je er beiden inzien.

Ander kleurgebruik maakt meteen duidelijk dat het echt aparte circuits zijn.

Ik bedoelde zeker niet flauw te zijn.
Maar een oplossing aandragen waardoor het plaatje duidelijker en beter begrijpelijk wordt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:18
Croga schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:29:
[...]

Nee, door dezelfde kleuren en lijndiktes suggereert het plaatje dat TS niet scherp genoeg weet dat dit een los circuit is.

Dus @ts:
Optie 2 is bijna goed maar ik zou er 2 plaatjes van maken, 1 voor drinkwater en 1 voor de verwarming. drinkwater klopt dan wel volgens optie 2.

Verwarming krijgt dan een eigen schema met het stuk van de CV naar de vloerverwarming en terug. Die diameter zou ik ook op 26 zetten en niet op 20, tenzij je alleen een halletje ofzo op die vloerverwarming hebt.
Pagina: 1