Als eerste bedankt voor al jullie reacties!
ikweethetbeter schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:47:
Betonnen vloeren zijn een onneembare horde voor wifi, helemaal op 5GHz. Zorg ervoor dat je op elke etage een AP hebt, welke het liefst bedraad is aangesloten. UniFi gaat je niet helpen het gewapend beton probleem op te lossen.
De AP's die ik nu heb zijn bedraad aangesloten, waarvan er een in de woonkamer staat en de ander op zolder. Wellicht dat ik op de 1e verdieping er nog een kan/moet plaatsen.
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:54:
Als je het met de KPN AP’s niet kan regelen is een ander merk AP ook geen oplossing. Het kan hooguit zo zijn dat je plaatsen hebt waar je dekking tekort schiet en dat kan je oplossen door extra AP’s te plaatsen.
Wat ik dacht is dat de AP's van UniFi meer zendvermogen hebben en daardoor betere dekking hebben in huis.
PeeCee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:07:
[...]
Als eerste wil ik de opmerking maken dat het verschil in snelheid op de 5g wel icm 4x4 Mimo is.
Snelheid is in dit geval afhankelijk van de client en wat de Mimo is dat deze aan kan.
Lees ook:
review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo
Vragen:
- Zijn de AP’s van het SuperWifi bekabeld aangesloten?
Mijn aanname is van wel, gezien overal cat5e bekabeling ligt. - Heb je behalve de KPN router, nog andere netwerkcomponenten tussen router en AP's zitten?
- Is er recent iets veranderd in het huis, ander schildrij, verbouwing, gat geboord en kabels geraakt zonder door te hebben, enz?
- Heb je recent iets met de AP’s van de super wifi gedaan? Verplaatst, omgedraaid of opgehangen?
- Je geeft aan de laatste tijd issues te hebben, was het hiervoor wel goed of heb je het over een andere situatie?
- Is de snelheid op de (zelfde) kabels via bijv. laptop wel goed?
Verder is mijn advies om zaken uit te gaan sluiten. Van modem tot AP en van muur tot muur. Verlies je wel zoveel achter die ene muur, als ik het AP dicht tegen de binnenmuur zet, is het signaal aan de andere kant sterker, of geen verschil?
Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van een app die de signaalsterkte aangeeft en daarmee door het huis te lopen om te zien waar de zwakke punten zitten. (IOS '
Wi-fi Sweetspots')
Unifi
Op zichzelf is dit een eigen eco-systeem. Naast andere AP's draaien in het zelfde netwerk wordt eigenlijk niet ondersteund, en de mogelijkheden zijn icm. andere apparatuur van Unifi vele malen groter dan die KPN super Wifi.
Of het gebruik van Unifi ipv. de SuperWifi van KPN iets gaat toevoegen heb ik mijn twijfels over.
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat bedoel je met Mimo? Dat het verschil minimaal is? Het is wel het dubbele als ik naar de specs kijken van de twee UniFi modellen.
Om antwoord te geven op de vragen:
- De AP's zijn bekabeld aangesloten, een in de woonkamer en de ander op zolder (afgesloten ruimte). Er is dus geen op de 1e verdieping, misschien moet ik daar eens naar kijken.
- Nee, er zijn geen andere netwerk componenten, behalve de router (modem) en 2 AP's van KPN.
- Er zijn geen veranderingen geweest in huis (zoals een verbouwing of gat in de muur).
- Wel heb ik de AP's vanwege de wifi problemen een paar keer van plek gewisseld, om te kijken of het daar beter zou zijn. Dus op zolder bijv. op een andere kast gezet en daarna even op de 1e verdieping. Kan dit een probleem zijn?
- De issues zijn voornamelijk de laatste tijd, alhoewel ik moet zeggen dat er een aantal apparaten in huis erbij zijn gekomen dat ook gebruik maken van wifi. Ik weet dat als je veel apparaten hebt die iets met wifi doen, dit de wifi signaal/kwaliteit kan beïnvloeden.
- De snelheid op de kabels, als ik naar m'n camera's kijk of op de laptop gaan overigens goed.
Goede tips. De signaalsterkte meten is goed om mee te beginnen!
Waar ik zelf aan denk is het beperken/vervangen van apparaten die iets met wifi doen. Of bekabeld proberen aan te sluiten. Er zijn er een aantal recentelijk bijgekomen en als ik naar de clients kijk op de router, zijn dit er toch al 25-30 op 1 AP. Wellicht aan de hoge kant.
Fijn dat jullie allemaal aangeven dat een vervanging / een ander merk niet perse oplost. Ik ging al twijfelen aan KPN / de AP's van KPN.