Advies aub slechte wifi thuis - op het oog UniFi AC's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-03 18:22
Hallo,

Ik heb de laatste tijd enorm veel issues met het wifi (bereik, en valt vaak weg) waardoor ik op zoek ben naar fatsoenlijke access points.
De UniFi U6+ en UniFi 6 Pro heb ik op het oog, maar vraag me af of je de verschillen in de praktijk merkt?

Het zendvermogen kan ik me bij voorstellen (23dBmW tegen 26dBmW). Het maximale wat 2.4GHz bereikt is hetzelfde, alleen bij 5GHz is het 2,4Gbps tegen 4,8Gbps.

Mijn situatie: KPN 200 Mbit/s (glasvezel), 2 superwifi van KPN en woon in een nieuwbouwhuis (dus dikke muren). Verder overal cat 5e kabels.

Ook vraag ik me af deze AC's samenwerken met de Superwifi van KPN? Of kan ik alleen (of beter?) 2 UniFi's aanschaffen en die van KPN wegdoen.

Als er andere suggesties zijn die wellicht beter zijn dan UniFi hoor ik ook graag uiteraard.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
Heb je de superwifi bekabeld aangesloten?
Zo nee begin daar eens mee. Ik verwacht niet dat unifi je beter wifi gaat geven dan superwifi

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
Ik zou het vanuit een standpunt bekijken...

niet : zou merk X beter presteren dan merk Y
wel : analyseren of je overal voldoende 5Ghz bereik hebt, hoeveel andere buren zitten in diezelfde kanalen , waar moet ik voor extra bereik zorgen ?

brainless nieuwe meuk kopen gaat je probleem niet oplossen ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
En zendvermogen van acesspoint moet je al helemaal niet naar kijken, de bottleneck op dat gebied ligt altijd bij je devices want die hebben minder vermogen en slechtere antennes.

Met name die unfi pro is gewoon geld weggooien.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:21
Betonnen vloeren zijn een onneembare horde voor wifi, helemaal op 5GHz. Zorg ervoor dat je op elke etage een AP hebt, welke het liefst bedraad is aangesloten. UniFi gaat je niet helpen het gewapend beton probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het met de KPN AP’s niet kan regelen is een ander merk AP ook geen oplossing. Het kan hooguit zo zijn dat je plaatsen hebt waar je dekking tekort schiet en dat kan je oplossen door extra AP’s te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
bagje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:09:
Hallo,

Ik heb de laatste tijd enorm veel issues met het wifi (bereik, en valt vaak weg) waardoor ik op zoek ben naar fatsoenlijke access points.
De UniFi U6+ en UniFi 6 Pro heb ik op het oog, maar vraag me af of je de verschillen in de praktijk merkt?

Het zendvermogen kan ik me bij voorstellen (23dBmW tegen 26dBmW). Het maximale wat 2.4GHz bereikt is hetzelfde, alleen bij 5GHz is het 2,4Gbps tegen 4,8Gbps.

Mijn situatie: KPN 200 Mbit/s (glasvezel), 2 superwifi van KPN en woon in een nieuwbouwhuis (dus dikke muren). Verder overal cat 5e kabels.

Ook vraag ik me af deze AC's samenwerken met de Superwifi van KPN? Of kan ik alleen (of beter?) 2 UniFi's aanschaffen en die van KPN wegdoen.

Als er andere suggesties zijn die wellicht beter zijn dan UniFi hoor ik ook graag uiteraard.

Alvast bedankt
Als eerste wil ik de opmerking maken dat het verschil in snelheid op de 5g wel icm 4x4 Mimo is.
Snelheid is in dit geval afhankelijk van de client en wat de Mimo is dat deze aan kan.
Lees ook: review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

Vragen:
  1. Zijn de AP’s van het SuperWifi bekabeld aangesloten?
    Mijn aanname is van wel, gezien overal cat5e bekabeling ligt.
  2. Heb je behalve de KPN router, nog andere netwerkcomponenten tussen router en AP's zitten?
  3. Is er recent iets veranderd in het huis, ander schildrij, verbouwing, gat geboord en kabels geraakt zonder door te hebben, enz?
  4. Heb je recent iets met de AP’s van de super wifi gedaan? Verplaatst, omgedraaid of opgehangen?
  5. Je geeft aan de laatste tijd issues te hebben, was het hiervoor wel goed of heb je het over een andere situatie?
  6. Is de snelheid op de (zelfde) kabels via bijv. laptop wel goed?
Verder is mijn advies om zaken uit te gaan sluiten. Van modem tot AP en van muur tot muur. Verlies je wel zoveel achter die ene muur, als ik het AP dicht tegen de binnenmuur zet, is het signaal aan de andere kant sterker, of geen verschil?

Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van een app die de signaalsterkte aangeeft en daarmee door het huis te lopen om te zien waar de zwakke punten zitten. (IOS 'Wi-fi Sweetspots')

Unifi
Op zichzelf is dit een eigen eco-systeem. Naast andere AP's draaien in het zelfde netwerk wordt eigenlijk niet ondersteund, en de mogelijkheden zijn icm. andere apparatuur van Unifi vele malen groter dan die KPN super Wifi.

Of het gebruik van Unifi ipv. de SuperWifi van KPN iets gaat toevoegen heb ik mijn twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-03 18:22
Als eerste bedankt voor al jullie reacties!
ikweethetbeter schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:47:
Betonnen vloeren zijn een onneembare horde voor wifi, helemaal op 5GHz. Zorg ervoor dat je op elke etage een AP hebt, welke het liefst bedraad is aangesloten. UniFi gaat je niet helpen het gewapend beton probleem op te lossen.
De AP's die ik nu heb zijn bedraad aangesloten, waarvan er een in de woonkamer staat en de ander op zolder. Wellicht dat ik op de 1e verdieping er nog een kan/moet plaatsen.
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:54:
Als je het met de KPN AP’s niet kan regelen is een ander merk AP ook geen oplossing. Het kan hooguit zo zijn dat je plaatsen hebt waar je dekking tekort schiet en dat kan je oplossen door extra AP’s te plaatsen.
Wat ik dacht is dat de AP's van UniFi meer zendvermogen hebben en daardoor betere dekking hebben in huis.
PeeCee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Als eerste wil ik de opmerking maken dat het verschil in snelheid op de 5g wel icm 4x4 Mimo is.
Snelheid is in dit geval afhankelijk van de client en wat de Mimo is dat deze aan kan.
Lees ook: review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

Vragen:
  1. Zijn de AP’s van het SuperWifi bekabeld aangesloten?
    Mijn aanname is van wel, gezien overal cat5e bekabeling ligt.
  2. Heb je behalve de KPN router, nog andere netwerkcomponenten tussen router en AP's zitten?
  3. Is er recent iets veranderd in het huis, ander schildrij, verbouwing, gat geboord en kabels geraakt zonder door te hebben, enz?
  4. Heb je recent iets met de AP’s van de super wifi gedaan? Verplaatst, omgedraaid of opgehangen?
  5. Je geeft aan de laatste tijd issues te hebben, was het hiervoor wel goed of heb je het over een andere situatie?
  6. Is de snelheid op de (zelfde) kabels via bijv. laptop wel goed?
Verder is mijn advies om zaken uit te gaan sluiten. Van modem tot AP en van muur tot muur. Verlies je wel zoveel achter die ene muur, als ik het AP dicht tegen de binnenmuur zet, is het signaal aan de andere kant sterker, of geen verschil?

Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van een app die de signaalsterkte aangeeft en daarmee door het huis te lopen om te zien waar de zwakke punten zitten. (IOS 'Wi-fi Sweetspots')

Unifi
Op zichzelf is dit een eigen eco-systeem. Naast andere AP's draaien in het zelfde netwerk wordt eigenlijk niet ondersteund, en de mogelijkheden zijn icm. andere apparatuur van Unifi vele malen groter dan die KPN super Wifi.

Of het gebruik van Unifi ipv. de SuperWifi van KPN iets gaat toevoegen heb ik mijn twijfels over.
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat bedoel je met Mimo? Dat het verschil minimaal is? Het is wel het dubbele als ik naar de specs kijken van de twee UniFi modellen.

Om antwoord te geven op de vragen:
- De AP's zijn bekabeld aangesloten, een in de woonkamer en de ander op zolder (afgesloten ruimte). Er is dus geen op de 1e verdieping, misschien moet ik daar eens naar kijken.
- Nee, er zijn geen andere netwerk componenten, behalve de router (modem) en 2 AP's van KPN.
- Er zijn geen veranderingen geweest in huis (zoals een verbouwing of gat in de muur).
- Wel heb ik de AP's vanwege de wifi problemen een paar keer van plek gewisseld, om te kijken of het daar beter zou zijn. Dus op zolder bijv. op een andere kast gezet en daarna even op de 1e verdieping. Kan dit een probleem zijn?
- De issues zijn voornamelijk de laatste tijd, alhoewel ik moet zeggen dat er een aantal apparaten in huis erbij zijn gekomen dat ook gebruik maken van wifi. Ik weet dat als je veel apparaten hebt die iets met wifi doen, dit de wifi signaal/kwaliteit kan beïnvloeden.
- De snelheid op de kabels, als ik naar m'n camera's kijk of op de laptop gaan overigens goed.

Goede tips. De signaalsterkte meten is goed om mee te beginnen!
Waar ik zelf aan denk is het beperken/vervangen van apparaten die iets met wifi doen. Of bekabeld proberen aan te sluiten. Er zijn er een aantal recentelijk bijgekomen en als ik naar de clients kijk op de router, zijn dit er toch al 25-30 op 1 AP. Wellicht aan de hoge kant.

Fijn dat jullie allemaal aangeven dat een vervanging / een ander merk niet perse oplost. Ik ging al twijfelen aan KPN / de AP's van KPN.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

bagje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:56:
Wat ik dacht is dat de AP's van UniFi meer zendvermogen hebben en daardoor betere dekking hebben in huis.
Dat is allemaal gemier in de marge, er is een wettelijke begrenzing van het zendvermogen.

Zoek het dus inderdaad in de plaatsing en het aantal van je AP’s. Genoeg tools om simpel te meten wat de signaalsterkte op een specifieke plaats is. Uitgangspunt van 1 AP per verdieping is een goede maar ook niet altijd noodzakelijk als je ze fatsoenlijk kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Dat is allemaal gemier in de marge, er is een wettelijke begrenzing van het zendvermogen.

Zoek het dus inderdaad in de plaatsing en het aantal van je AP’s. Genoeg tools om simpel te meten wat de signaalsterkte op een specifieke plaats is. Uitgangspunt van 1 AP per verdieping is een goede maar ook niet altijd noodzakelijk als je ze fatsoenlijk kan plaatsen.
Ik heb zelf Unifi APs en de LongRange heeft echt beduidend beter bereik dan de Lite en de Pro. (Ik heb de LR omdat ik die mooi 2e hands over kon nemen.)

Doordat de antennes beter zijn, kunnen ze omgaan met het zwakkere signaal wat ze ontvangen van de clients. Er wordt vaak gedacht: de antenne’s in de telefoon zijn toch niet sterker, maar juist het goed kunnen verwerken van een zwakker signaal met een sterker zendvermogen levert wel degelijk een stuk groter bereik op. Ook hier in een nieuwbouwwoning.

Dus @bagje , vooral de LR varianten van de Unifi APs leveren wel beter bereik op, maar een wondermiddel is het niet. In een huis heb je gewoon meerdere access points nodig.
Ik dacht ook altijd dat het marginaal was, maar heb nu het verschil ervaren en gezien.

De oplossing die altijd te adviseren is: Bekabelde access points op de verschillende verdiepingen met zo min mogelijk blokkerende objecten zoals muren er tussen om de beste dekking te krijgen. En welk merk, ach dat maakt allemaal wat minder uit.

De Unifi Pro access points hebben weinig meerwaarde met het aantal clients die je thuis hebt icm met 200 Mbit/s internet. De Lite gaat het dan net zo goed doen, maar de LongRange modellen zorgen dus voor beter bereik. Verschil tussen de Pro en de Lite qua bereik is niets.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 10-10-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Hann1BaL
Ik heb er even wat grafieken bij gepakt van https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review en daar zie je dat een LR inderdaad beter bereik heeft dan een Lite maar tegelijk dat de LR zeer vergelijkbaar is met bijvoorbeeld een Deco X60.

Als ik het zo lees is vooral de dekking van de Lite dus mager ipv dat de LR zoveel beter is (?)
https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1627487529107-XFQMI80QI9AXUSGEURXN/UniFi+vs.+Mesh+-+5+GHz+Wi-Fi+6+Distance.png?format=1500w

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@laurens0619 dat zou kunnen. Ik heb de tests niet gelezen. Mijn punt was vooral dat je met bepaalde Access points wel degelijk het bereik kunt verbeteren en dat de limiet van de client dus echt niet per se betekent dat jet met een andere access point geen beter bereik kunt bereiken. (Bereik, bereiken, irritant, maar ik wist even geen beter woord.)

Naast bereik kun je het hebben over wensen als functies en PoE en aansluitingen. De Deco moet in het stopcontact, de Unifi niet. Ik ben heel blij met mijn Unifi APs maar heb bij mijn ouders een Deco set neergezet en die doet het prima.

Mijn punt was vooral dat ik de verschillende APs, Lite, Pro en LR heb getest, gebruikt en nog steeds gebruik in een nieuwbouwhuis en aantoonbaar verschil heb kunnen waarnemen.

Doorgaans geldt: op elke verdieping een Access Point en je zit waarschijnlijk wel redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:49
Stap 1 is altijd ga scannen met Insidder of WiFi analyser en kijk of er overlappende buurtkanalen zijn.

Daarnaast 40, 80 of 160mhz gebruiken kan het tegenovergestelde resultaat geven als er overlappende buurtnetwerken zijn.

Zorg ook dat je clients minimaal 2x2 MiMo supporten, scheelt een hoop in stabiliteit.
En op 2,4ghz alleen 20mhz gebruiken, houdt de kanalen 1,6 of 11 aan.

Dus de tip die ik geef ga eerst eens kijken en spelen met de instellingen ipv andere spullen aanschaffen, de automatische regeling is niet zo best.

200mbit op de 2,4ghz ga je meestal niet redden in een woonwijk en de 5ghz komt niet boven.

Let wel op bij 3 AP,s in huis kan de kanalen een probleem worden.

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 11:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hoewel het advies hierboven niet slecht is, wel een paar punten:
Juist in nieuwbouwhuizen is dat overlap met andere kanalen maar zeer beperkt een probleem door de muren. Dit is anders met oude huizen en appartementencomplexen. Het kan een issue zijn, maar doorgaans zijn de andere APs gewoon te zwak, omdat die ook geblokkeerd worden/

Clients vervangen lijkt mij een raar advies als ze geen 2x2 MiMo ondersteunen, maar je hoeven niet eens zo heel recent te zijn en ze zullen het ondersteunen.

Voor de 200Mbit/s ben je zeker afhankelijk van het 5Ghz netwerk.

Voordeel van de meeste APs is dat ze zelf wel andere kanalen kiezen als hun broertje of zusje al in hetzelfde kanaal opereert, dus dat levert doorgaans geen problemen op, maar uiteraard is dat bevestigen wel een heel goed idee.

Wat ik ook nog niet van de TS heb begrepen:
Hoe zijn je huidige wifi punten over het huis verdeeld?

Reden van vraag: Modems, ik gok dus experiabox, staan vaak in de meterkast, wat ongeveer de slechtste plek voor je WiFi Access point is. En die 2 wifipunten: elk op 1 verdieping, aangesloten via kabel?
Waar heb je dan bereikproblemen?

Ik zou inderdaad de superwifi punten niet “mengen” met eventuele nieuwe hardware, maar het kan wel. Alleen zul je dan wel echt goed handmatig moeten configureren dat ze in andere kanalen opereren.

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 10-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Bereik verbeteren met meer vermogen van een accesspoint is volkomen onzin!!

Wifi is tweeweg verkeer dus het bereik van zowel het acesspoint als die van je device (telefoon, laptop etc) moet voldoende zijn.
Een kant sterker laten zenden is nutteloos.
En je devices hebben altijd minder zendvermogen en slechtere antennes.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:23:
Hoewel het advies hierboven niet slecht is, wel een paar punten:
Juist in nieuwbouwhuizen is dat overlap met andere kanalen maar zeer beperkt een probleem door de muren. Dit is anders met oude huizen en appartementencomplexen. Het kan een issue zijn, maar doorgaans zijn de andere APs gewoon te zwak, omdat die ook geblokkeerd worden/

Clients vervangen lijkt mij een raar advies als ze geen 2x2 MiMo ondersteunen, maar je hoeven niet eens zo heel recent te zijn en ze zullen het ondersteunen.
Dat is sterk afhankelijk hoe je ze geconfigureerd hebt, ook in nieuwbouw kan 80 of 160mhz op 5ghz een probleem zijn als de AP vol open staat kwa zendvermogen, en helaas vandaag de dag zijn er nog clients die niet goed overweg kunnen met de dfs kanalen.

Met 200mbit zou 40mhz al voldoende zijn bij Wi-Fi AC.
Je hoeft clients niet te vervangen, het is iets om rekening mee te houden bij aanschaf van clients.
Bij de goedkopere spul zie je vandaag de dag helaas nog veel 1x1 Siso apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Klopt helemaal dat het kan @mr_evil08 , alleen is de kans gewoon wat kleiner.
De realiteit is de locatie van APs waarschijnlijk op dit moment de grootste impact zijn op de performance en waarschijnlijk niet zozeer de configuratie (zeker zolang je niet verschillende oplossingen hebt gemixt in dezelfde ruimte)

voor de TS:
Ik heb de Experiabox sowieso in de doos gestopt en die vervangen door een FritzBox, maar ook daarop staat de wifi uit, omdat ik geen wifi in de meterkast hoef.

1x Access Point in de woonkamer (ligt gewoon in de TV kast, maar is geen enkel probleem voor de performance.
1x Access Point in slaapkamer en de hele eerste verdieping is ok
1x Access point in kantoor op zolder en ook daar perfecte dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
Ben(V) schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:26:
Bereik verbeteren met meer vermogen van een accesspoint is volkomen onzin!!

[...]
Dit dus. Het enige wat je ermee bereikt is schijnverbindingen. Mijn telefoon heeft buiten nog steeds 2 streepjes. Sterker nog, halverwege de straat is er nog steeds bereik over. Maar verbindingen opzetten gaat niet meer.

Als TS in een nieuwbouwhuis woont heeft die waarschijnlijk te weinig wifi punten. Dat ga je waarschijnlijk niet oplossen door vervanging met Unifi. Daarom meten is weten. Breng in kaart waar wifi wel én niet werkt. Dan kun je op basis daarvan eventueel extra punten plaatsen.

Sowieso zou ik niet (nooit!) twee merken AP's door elkaar gaan gebruiken. Gebruik dus niet zowel KPN en Unifi bij elkaar. Dat gaat je alleen maar problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:47:
@laurens0619 dat zou kunnen. Ik heb de tests niet gelezen. Mijn punt was vooral dat je met bepaalde Access points wel degelijk het bereik kunt verbeteren en dat de limiet van de client dus echt niet per se betekent dat jet met een andere access point geen beter bereik kunt bereiken. (Bereik, bereiken, irritant, maar ik wist even geen beter woord.)
Wat je ziet in die grafiek is dat alle accesspoints ongeveer hetzelfde bereik halen (inclusief de LR). Behalve de Lite, die heeft een stuk minder bereik.

Dus je punt moet eigenlijk zijn dat je met bepaalde accesspoints slechter bereik kunt hebben maar de meeste accesspoints hetzelfde halen. De lite is namelijk de uitzondering, niet de LR :)

De superwifi komt niet terug in de grafiek maar ik verwacht dat deze een vergelijkbaar bereik gaat leveren als de Unifi LR
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:59:
Stap 1 is altijd ga scannen met Insidder of WiFi analyser en kijk of er overlappende buurtkanalen zijn.

Daarnaast 40, 80 of 160mhz gebruiken kan het tegenovergestelde resultaat geven als er overlappende buurtnetwerken zijn.

Zorg ook dat je clients minimaal 2x2 MiMo supporten, scheelt een hoop in stabiliteit.
En op 2,4ghz alleen 20mhz gebruiken, houdt de kanalen 1,6 of 11 aan.

Dus de tip die ik geef ga eerst eens kijken en spelen met de instellingen ipv andere spullen aanschaffen, de automatische regeling is niet zo best.

200mbit op de 2,4ghz ga je meestal niet redden in een woonwijk en de 5ghz komt niet boven.

Let wel op bij 3 AP,s in huis kan de kanalen een probleem worden.
Stap 1 is uberhaupt geen 2.4ghz gebruiken. Ook kanalen instellen gaat je niet helpen omdat de meeste verstoring op de 2.4 non-wifi apparaten zijn die je niet ziet. Daarnaast als je buren AP wel automatisch is dan kun je beter op auto zetten omdat de kanalen wisselen.

Bij 5ghz is verstoring veel minder relevant omdat de wifi van de buren ook zeer beperkt door de muren komt.
DFS kan wel problematisch zijn, in sommige gebieden kun je beter alle AP's op "verstorende" 5ghz kanalen hebben dan DFS kanalen gebruiken

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@laurens0619 door een vergelijking van maar 6 access points trek ik die conclusie niet dus mijn punt verandert niet. Dat zou te voorbarig zijn. Ook koop je een AP voor de complete feature set dus als de TS graag UniFi wil dan heb je dus het voordeel van een LR tov Lite.

De APs zijn overigens ontworpen om in line of sight to functioneren en de dekking te verbeteren door meer APs de plaatsen.

1 per verdieping in een gemiddeld woonhuis is doorgaans genoeg maar hangt uiteraard van de lay-out van de woning af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Hann1BaL
Met hoeveel/welke apparaten heb jij de LR dan vergeleken dat je wel tot jouw conclusie bent gekomen?

Verder ben ik het wel eens met je gemiddelde voor 1 ap per verdieping. In mijn huis geeft een AP ook perfecte dekking op de verdieping maar een verdieping lager (hemelsbreed een meter of 2) is het signaal compleet weg als ik een verdieping omlaag ga, waarschijnlijk door de vloerverwarming/gewapend beton.

@bagje
Heb je de bereik problemen overal? Of toevallig juist op de verdieping waar geen AP staat?
Het klinkt iig alsof een superwifi bijplaatsen al de oplossing kan zijn. Tip: Marktplaats staat er vol mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:36
Het lef van KPN om dat superwifi te noemen wordt hier even vergeten he?
Neem gewoon een degelijke Netgear Orbi of als je minder budget hebt een TP-Link mesh set met 2 ap's.
Verbind deze 1GB wired, 1 AP per etage en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@laurens0619 met de Pro en de Lite. Ik wilde Unifi om de algehele functionaliteit en management van de APs. Toen is mijn keuze op Unifi gevallen en daar ben ik nog steeds heel erg blij om. Alleen al het model ipv een staande toren met een stekker wat veel van de Mesh sets zijn, zou een reden zijn.

Dat is ook geen uitgebreide test, maar dat was ook nooit de bedoeling.

Hiervoor had ik oude Cisco Airo APs die ook gewoon een hele goede dekking hadden, want 1 per verdieping zodat je niet door gewapend beton moet is voor de meesten gewoon de oplossing. En of je nu TP-Link, Unifi of wat dan ook neerzet, zal voor de meesten niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

wvkreg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
Neem gewoon een degelijke Netgear Orbi of als je minder budget hebt een TP-Link mesh set met 2 ap's.
Zolang we niet weten hoe ze aangesloten zijn (kabel ja/nee) en waar ze hangen vind ik dat ook even een voorbarig statement. Genoeg mensen die prima prestaties uit die KPN sets (of welke provider ook) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
wvkreg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
Ongefundeerd roepen dat merk x beter is dan merk y is niet zo erg zinvol.
Alle accespoints van alle merken voldoen aan de normen die ze specificeren en presteren over het algemeen ongeveer gelijk.
Er is niets mis met die wifipunten van KPN en als je al een Experiabox hebt is dat over het algemeen de beste keuze, want andere merken werken niet samen met een Experiabox en dan beperk je de boel omdat je dan de wifi van die Experibox beter uit kunt zetten.

En dikke muren met veel demping in nieuwbouwhuizen komt zelden voor, dat zijn over het algemeen gasbeton blokken die niet extreem veel dempen zoals gewapend beton, dubbel glas of van die spiegelende folie onder laminaat.
Hier staat de wifi in de meterkast en moet door twee van dat soort gasbetonblok muren heen om in de kamer te komen en dat is geen enkel probleem.

Het meest waarschijnlijke is dat de verdiepingslaag de boel dempt en is een accesspoint op de eerste verdieping erbij plaatsen de beste oplossing.

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 10-10-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:36
Wifi7 van Netgear presteert toch echt beter dan Wifi5/6 van TP-Link.
Dedicated 6ghz backhaul en 27Gbps theoeretisch? https://www.netgear.com/home/wifi/mesh/rbe973sb/

[ Voor 28% gewijzigd door wvkreg op 10-10-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een accesspoint per verdieping, van één merk welke onderling de verbinding doorgeven.

En bedenk je dat het signaal het beste recht door de muur heen kan, als het onder een hoek door de muur heen gaat, is de muur effectief een stuk dikker.

Net zoals bij een projectiel/tank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsp5fspZK9CjrbuNcb8lyRW85Gc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K5aa1o9nNaZrj7KA7r7eVLEM.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 10-10-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
wvkreg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:11:
Wifi7 van Netgear presteert toch echt beter dan Wifi5/6 van TP-Link.
Dedicated 6ghz backhaul en 27Gbps theoeretisch? https://www.netgear.com/home/wifi/mesh/rbe973sb/
een 3 pack kost slechts 2299 dollar.
Ik kom voor 2000 dollar een setje kabels trekken en nodes plaatsen waarmee je dezelfde snelheid op huidige reguliere clients gaat halen :+

MAar zonder gekheid: Orbi was een van de eerste met een dedicated backhaul bij mesh en ze waren hier best goed in (maar ook duur). Qua stabiliteit heb ik inmiddels betere ervaringen met Deco dan Orbi en ook de prijs is een stuk gunstiger.
De orbi die jij nu linkt is idd sneller dan de Deco, hopelijk ook net zo stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
laurens0619 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Stap 1 is uberhaupt geen 2.4ghz gebruiken. Ook kanalen instellen gaat je niet helpen omdat de meeste verstoring op de 2.4 non-wifi apparaten zijn die je niet ziet. Daarnaast als je buren AP wel automatisch is dan kun je beter op auto zetten omdat de kanalen wisselen.

Bij 5ghz is verstoring veel minder relevant omdat de wifi van de buren ook zeer beperkt door de muren komt.
DFS kan wel problematisch zijn, in sommige gebieden kun je beter alle AP's op "verstorende" 5ghz kanalen hebben dan DFS kanalen gebruiken
Handmatig van kanaal wisselen kan wel degelijk uitmaken, de automatische regeling gaat lang niet altijd goed.
De 2,4 band wordt vandaag de dag nog steeds veel gebruikt.

1 of 2 muurtjes is geen probleem bij 5ghz, zeker als je buren hebt die er geen kaas van gegeten hebben en alles opengooien zoals 80mhz of 160mhz kan het wel degelijk gaan storen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@mr_evil08
De 2.4 moet je imho alleen gebruiken voor legacy spul wat niet op de 5ghz kan.

De beperking op de 2.4 met kanaal scannen en wisselen is:
- Als andere accesspoints op auto staan, is je scan een momentopname. 5 minuten later zitten de buren op een andere kanaal, waar ga je dan naar switchen? Een moderne Auto instelling speelt daar vaak beter op in.
- het aantal APs op een kanaal zegt niets over de drukte op een kanaal. 10aps op kanaal1 maar weinig verkeer is veel minder erg dan 1 ap op kanaal 6 met veel verkeer. Dat inzicht geeft inssider je niet
- Met kanalen scannen zie je alleen wifi en geen andere 2.4 signaalbronnen. De storing van een Wifi netwerk valt in het niet met de troep die bv een babyfoon in de lucht kan veroorzaken. Daarnaast is dat verkeer vaak zo breed dat bijna ieder 2.4 signaal waardeloos is. Gelukkig is de 5ghz stukken schoner.

Naast de theorie ervaar ik hetzelfde in de praktijk: Een 2.4ghz is in een bevolkt gebied vaak niet stabiel te krijgen, 5ghz wel.
https://www.acrylicwifi.c...a-interference-and-noise/

Hier heb ik apart 2.4ghz SSID voor IoT apparaten die niet roamen. Mijn moderne clients zitten op een dedicated 5ghz SSID. Het kan namelijk voorkomen dat je client naar een 2.4ghz roamt ipv ander 5ghz netwerk waarna je slechte netwerkprestaties krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
laurens0619 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:30:
@mr_evil08
De 2.4 moet je imho alleen gebruiken voor legacy spul wat niet op de 5ghz kan.

De beperking op de 2.4 met kanaal scannen en wisselen is:
- Als andere accesspoints op auto staan, is je scan een momentopname. 5 minuten later zitten de buren op een andere kanaal, waar ga je dan naar switchen? Een moderne Auto instelling speelt daar vaak beter op in.
- het aantal APs op een kanaal zegt niets over de drukte op een kanaal. 10aps op kanaal1 maar weinig verkeer is veel minder erg dan 1 ap op kanaal 6 met veel verkeer. Dat inzicht geeft inssider je niet
- Met kanalen scannen zie je alleen wifi en geen andere 2.4 signaalbronnen. De storing van een Wifi netwerk valt in het niet met de troep die bv een babyfoon in de lucht kan veroorzaken. Daarnaast is dat verkeer vaak zo breed dat bijna ieder 2.4 signaal waardeloos is. Gelukkig is de 5ghz stukken schoner.

Naast de theorie ervaar ik hetzelfde in de praktijk: Een 2.4ghz is in een bevolkt gebied vaak niet stabiel te krijgen, 5ghz wel.
https://www.acrylicwifi.c...a-interference-and-noise/

Hier heb ik apart 2.4ghz SSID voor IoT apparaten die niet roamen. Mijn moderne clients zitten op een dedicated 5ghz SSID. Het kan namelijk voorkomen dat je client naar een 2.4ghz roamt ipv ander 5ghz netwerk waarna je slechte netwerkprestaties krijgt.
@laurens0619 Gelukkig ervaar ik dat niet hier, je moet uiteraard wel de kanalen werkelijk gaan testen.
2,4 is hier wel stabiel maar ik zend ook op een laag vermogen, zowel client als AP.

Smartphone,s zitten hier ook op 2,4 vanwege batterijbesparing en dat gaat prima, geen issue,s.
Hier geen buren met prulletjes gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
[...]
De AP's die ik nu heb zijn bedraad aangesloten, waarvan er een in de woonkamer staat en de ander op zolder. Wellicht dat ik op de 1e verdieping er nog een kan/moet plaatsen.
Wij hebben een huis uit 2012 en ervaring is dat een ergens een AP op elke verdieping genoeg is.
Of 2012 representatief is voor nieuwbouw van nu weet ik niet.

Uitzondering daar gelaten, zijn de meeste binnenmuren van gips en is hier prima met het signaal doorheen te komen. Vloeren zijn vaak gewapend beton waar tegenwoordig ook nog een een berg aan leidingen in de dekvloer liggen, waar komt het signaal minder makkelijk doorheen komt.
[...]
Ik had vroeger de zelfde gedachten, maar helaas. Ontvangst op afstand is door het hoge zendvermogen van het AP goed, maar de verbinding zelf doet het slecht of niet.
Ook kan het zendvermogen van het AP heel hoog zijn, als die van de cliënt dat niet is, schiet je er niets mee op.
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat bedoel je met Mimo? Dat het verschil minimaal is? Het is wel het dubbele als ik naar de specs kijken van de twee UniFi modellen.
Ik zou het artikel op tweakers lezen. Dat legt beter uit dan ik dat kan. Heel kort door de bocht is het gewoon het aantal antenne's.
Voorbeeld: Als een mobiel 2x2 mimo heeft (twee antenne's) en het AP 4x4 mino (vier antenne's), gebruikt je mobiel de helft van de capaciteit die het AP bied. Heel kort, als je 4800 Mpbs ziet staan en het AP heeft 4x4 mimo haal je dus 2400 Mpbs wanneer de client 2x2 mimo heeft.

Verder probeer ik het altijd realitisch te bekijken;
  • De snelheid op het AP deel je met alle verbonden apparaten op het AP
  • De kabel naar de rest van het netwerk is maar 1 Gigabit, dus mits je onderling op het zelfde AP veel verkeer hebt, zou 1 Gigabit al volstaan
  • Je hebt 200 Mbit internet en mijn aanname is dat 90% van het verkeer met het internet verloopt. Dus 4800 - 200 = 4600 niet gebruikte capaciteit ;)
- Wel heb ik de AP's vanwege de wifi problemen een paar keer van plek gewisseld, om te kijken of het daar beter zou zijn. Dus op zolder bijv. op een andere kast gezet en daarna even op de 1e verdieping. Kan dit een probleem zijn?
Nee, verplaatsen niet. Plaatsing daarin tegen is wel belangrijk. Ik weet niet wat de beste plaatsing is bij de SuperWifi punten van KPN, maar nooit in de meterkast. In mijn geval hangt alles aan het plafond(Unifi).
- De issues zijn voornamelijk de laatste tijd, alhoewel ik moet zeggen dat er een aantal apparaten in huis erbij zijn gekomen dat ook gebruik maken van wifi. Ik weet dat als je veel apparaten hebt die iets met wifi doen, dit de wifi signaal/kwaliteit kan beïnvloeden.
[...]
Waar ik zelf aan denk is het beperken/vervangen van apparaten die iets met wifi doen. Of bekabeld proberen aan te sluiten. Er zijn er een aantal recentelijk bijgekomen en als ik naar de clients kijk op de router, zijn dit er toch al 25-30 op 1 AP. Wellicht aan de hoge kant.
KPN zegt: https://forum.kpn.com/thu...-modem-superwifi-2-573948
De meeste AP's hebben wel een limiet, maar de vraag is wat eerder een probleem gaat worden, de internet snelheid of het aantal clients.

Wel ben ik erg benieuwd naar wat de bevindingen zijn na het meten. Advies is om bij het meten maar 1 AP aan te hebben (rest uitschakelen). Immers kan je zomaar een ander AP meten of zit je zelfs niet eens op het AP wat je denkt te meten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@bagje Als ik het goed begrijp dan heb je:

- 3 WiFi punten; de Experiabox en 2 Superwifi.
- Alles bekabeld aangesloten
- Vage problemen met de verbinding
- 3 verdiepingen
- Nog geen SuperWifi punt op de 1e verdieping

De kans is aanzienlijk dat apparaten op de 1e afwisselend verbinding maken met zolder en woonkamer omdat ze beide aan de zwakke kant zijn.

Grote kanshebber voor het oplossen is een 3e SuperWifi punt op de 1e, en die dan ook bekabeld aansluiten.

Edit: uiteraard kan je dit ook doen met apparatuur van andere merken.

[ Voor 7% gewijzigd door Diederik op 10-10-2023 16:30 ]

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1