Nieuwe WTW maakt te veel geluid en presteert niet voldoende

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonjorno2
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-07-2024
Beste mede-Tweakers,

Wij hebben veel last van het geluid van onze nieuwe WTW. In stand 1 is het geluid bij de inblaasventielen ruim 44-45db, op sommige kamers rond de 50db (op 1m afstand). Helaas is het debiet in deze stand zelfs ook iets te laag om s nachts de waarden goed te houden in de slaapkamer, ondanks het lawaai. De CO2 waarden lopen op van 400-500ppm overdag tot 1200-1300 bij wakker worden.

Het systeem is nu ook nog niet goed ingeregeld, waren de jongens niet aan toegekomen op hun vrijdagmiddag. Maar dat zal vast niet de geluidsdruk halveren bij gelijk of beter ventilatiedebiet. Nu stelt de installateur voor om de WTW lager in te stellen zodat deze in stand 1 niet op 30pct maar bv op 15pct capaciteit draait.

Wij vrezen dat we straks een systeem hebben dat niet voldoende ventileert of echt een heel onaangenaam lawaai maakt. Is een geluidsniveau van 40-50db bij de inblaasventielen gewoon te verwachten bij WTW of zien jullies opties om het systeem te verbeteren?

Overigens horen we bij de afvoerventielen nauwelijks geluid en is het geluid naast de kast acceptabel, het lijkt op de vliering naast de WTW zelfs wat stiller dan in kamers met toevoer.

Benieuwd naar jullie suggesties.

Systeem en wat al geprobeerd is

We hebben een Dogu Four Seasons home 50 WTW (500m3/h). Een Turkse OEM waar online in NL weinig over te vinden is, maar die wel zijn EU certificaten heeft en in o.a. DE. Deze is door de installateur geadviseerd omdat we 375m3+ capaciteit nodig hebben en we op onze vliering alleen een Brink Flair of deze kwijt konden qua formaat. Brink had 20w levertijd en de installateur heeft goede ervaringen met deze kast, op papier is ie ook stillen dan de Flair (meer isolatie, flink zwaarder).

Tekeningen heb ik bijgevoegd, buizen zijn 160mm Spiro er zijn nu geen dempers toegepast. Het kanaalplan heeft een paar bochten (op zolder en in de pijp van Slaapkamer naar woonkamer), maar dat lijken ons niet de probleemoorzaken.

Wij hebben na het lezen van dit forum aangestuurd om een starre geluidsdemper te plaatsen van 100mm en lengte van > 1m, dat zou langs het haardkanaal kunnen op de toevoer buis. Maar de installateur zegt dat dit zelden nodig is en wil eerst de kast aftoeren en opnieuw inregelen.

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7NLjqgfwQPnv3QMNrQhKE1YmNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9AbTsoXp6fJ9ujA7TzwKIv4C.png?f=fotoalbum_large

Eerste Verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp-W6p9cnEF2H20f-rhHpZ1yuzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DBq35sdBvLLRnDnKH7fudxOk.png?f=fotoalbum_large

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BcLtLI4bBVBRzlKqkTdjTLEqRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PQI7z8Yrggibog8LJf46hlY4.png?f=user_large

Kanaalwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-95BYJ2IxH3wR_g4sAYnih2Nacc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYyC8kG5SuNmGNzIGzkGV2IH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eS_EuHSo-hEwPDqqJTvLOy_moI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdf2I6yVpQ1Zjhi0vvp94okl.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Bonjorno2 op 24-10-2023 09:07)

Anoniem: 1986520

Bonjorno2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Thanks! Ben er inderdaad bang voor dat de installateur wel ervaren is, maar niet scherp op geluid. :? Wat zie jij aan de kast? Is er nog iets te doen buiten geluidsdempers aan het kanaalwerk?
Ik vindt dat je installateur bij de unit boven niet echt netjes gewerkt heeft…. Wat een bende met al die flexibele slang en aftakkingen. Dat moet toch echt veel beter kunnen.

De standaard is gewoon geen flex slang, behalve als het echt niet anders kan. En bochten gewoon zo beperkt mogelijk.

De aanvoer lijkt geïsoleerd, dat is zoals het hoort. Maar de invoer achter de unit hoort met een demper te zijn. Ook hier weer een vaste demper en geen flex, en hoe langer hoe beter maar minstens 1m. En dan gelijk aftakken met een hoek van 90graden helpt voor je geluid ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-10-2023 09:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:13
Dikke kanalen, flinke wtw capaciteit en nog geen debiet? zit er niks in het luchtkanaal? haal de ventielen eens los.

4 weken geleden via een webshop nog een Brink 300 Excellent WTW besteld, vorig week al geleverd.
Waar mogelijk gebruik ik geluiddempende (oversized) slangen ipv harde buis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 09:27
foto's van de kast en hoe die aangesloten zit op het systeem zelf?

Zijn daar goede geluidsdempers van voldoende lengte gebruikt? (daar ben ik bang voor wanneer je schrijft dat inbouwruimte een ding is/was...)

Daarnaast hebben spirobuizen het nadeel dat ze heel gehorig zijn.. flexibele kunststof buizen zijn een stuk vergevingsgezinder

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen dempers nodig…. Echt elke fabrikant schrijft dat voor als beperking van het geluid. Gewoon de standaard tussen de unit en inblaaskanaal.

Maar kom inderdaad eens met een foto van de WTW unit zelf.

Geluid lijkt niet echt aandacht van je aannemer te hebben, ook niet met die blootliggende spiro buizen. En terugschroeven van de capaciteit voor geluidsdemping is natuurlijk geen oplossing.

[ Voor 123% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-10-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik verwacht dat dempers echt je probleem gaat oplossen.

Bij de inblaas heb ik zelfs een combinatie gebruikt van 1 starre demper gelijk na de WTW unit en vervolgens
een flexibele dempers en tussen de kamers ook een flexibele demper om geen geluid tussen de kamers te krijgen.

Bij de afvoer had ik, in het halletje, eerst geen flexibele demper geplaatst, dan hoor je dus gelijk gezoem van de WTW. Dus ook daar nu een demper voor geplaatst. Wereld van verschil, heerlijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonjorno2
Nuttige reacties, dank.

Jullie zeggen alle vier dat het kanaalwerk en vooral het ontbreken van geluidsdempers de hoofdoorzaak zou moeten zijn. Dan gaan we daar op aansturen.

Installateur biedt nu aan de kast opnieuw in te stellen, maar zo te horen is dat niet logisch en waarschijnlijk niet genoeg. Foto's van de kast nu toegevoegd, de WTW staat op de vliering net onder het dak.

Foto van aanvoer door het dak en flexibele slang naar inblaaskanaal
De flexibele slang komt op de Spirobuis uit die op de zolderkamer langs de haardschouw schuin naar beneden loopt. Geen dempers volgens mij.

Staat op een vliering met zijaansluitingenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKnkskavu_B1SoCUrh3Mt9Lk-6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIDIFwJNGJiCXiqSRJLm7a27.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de kast met zijaansluiting
Links op de foto is aanzuig, rechts is inblaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8WM47VOZCqIxvkWovPe2mq9mKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2d7DzS94H2wl5kAunPYeVtA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonjorno2
natural colour schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:03:
Dikke kanalen, flinke wtw capaciteit en nog geen debiet? zit er niks in het luchtkanaal? haal de ventielen eens los.

4 weken geleden via een webshop nog een Brink 300 Excellent WTW besteld, vorig week al geleverd.
Waar mogelijk gebruik ik geluiddempende (oversized) slangen ipv harde buis.
Hoe bevalt de Brink 300? Heb je toevallig de db gemeten bij de ventielen? Wij zitten nu rond 45-50, maar ik ben bang dat ik in een discussie ga komen met de installateur dat je 'altijd geluid zal hebben'.

Benieuwd dus hoeveel geluid maakt een goed werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonjorno2
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:13:
Geen dempers nodig…. Echt elke fabrikant schrijft dat voor als beperking van het geluid. Gewoon de standaard tussen de unit en inblaaskanaal.

Maar kom inderdaad eens met een foto van de WTW unit zelf.

Geluid lijkt niet echt aandacht van je aannemer te hebben, ook niet met die blootliggende spiro buizen. En terugschroeven van de capaciteit voor geluidsdemping is natuurlijk geen oplossing.
Thanks! Ben er inderdaad bang voor dat de installateur wel ervaren is, maar niet scherp op geluid. :? Wat zie jij aan de kast? Is er nog iets te doen buiten geluidsdempers aan het kanaalwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:13
Bonjorno2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Hoe bevalt de Brink 300? Heb je toevallig de db gemeten bij de ventielen? Wij zitten nu rond 45-50, maar ik ben bang dat ik in een discussie ga komen met de installateur dat je 'altijd geluid zal hebben'.

Benieuwd dus hoeveel geluid maakt een goed werkend systeem.
Ik moet de helft van de kanalen/ slangen nog monteren...voor dat de WTW draait is het december. :P
Alle inblaas ventielen zijn zelf regelend met inwendig zo'n ballonnetje, alleen de douche krijgt normale open in en uitblaas roosters

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 13-10-2023 21:16 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:52
Hoor je motorgeluid uit de ventielen of is het meer gesuis?
Op de foto's niet duidelijk zichtbaar maar er lijken geen geluiddempende slangen te zitten tussen unit en kanaalwerk naar de woning.
Een geïsoleerde slang is overigens niet vanzelf geluiddempend, dat kan ook alleen thermisch zijn.

De berekende waarden per ventiel zijn bedoeld voor de hoogste stand, de midden- en laagstand mogen zelf bepaald worden.

Kan zijn dat de box extra toeren moet draaien om de weerstad in de kanalen te overbruggen, op de foto's is er veel flexibele slang zichtbaar. Dat kan veel weerstand veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bonjorno2 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:31:
We hebben een Dogu Four Seasons home 50 WTW (500m3/h).
[...]
Deze is door de installateur geadviseerd omdat we 375m3+ capaciteit nodig hebben
[...]
Tekeningen heb ik bijgevoegd, buizen zijn 160mm Spiro er zijn nu geen dempers toegepast.
160mm is afaik te krap.

Luchtdebieten door een kanaal (m3/u)
3 m/s 4 m/s 5 m/s
diameter 100 84 113 141
diameter 125 132 176 220
diameter 160 217 289 361
diameter 200 339 452 565
diameter 250 530 706 883

Om 375m3/h of zelfs 500m3/h te halen zit je op hele hoge snelheden.

Als je bij Zehnder kijkt, de Q350 is 160mm, de Q450 180mm en de Q600 is 200mm.
En de meeste ontwerpen bevatten een demper van 0,5-1m en daarna een splitsing. Daardoor halveert de snelheid en vermindert het geluid & weerstand. Los daarvan is een Spirobuis een prima product, maar niet geluidsarm. Dus ook veel risico op geluidsoverdracht. Ubbink Aerfoam is bijvoorbeeld een product dat geluiddempend is.

Als laatste, je krijgt ventielen die je fors moet knijpen omdat ze aan het begin van de buis zitten, dat gaat extra geluid opleveren. Het liefst zijn je buizen zo gedimensioneerd/ontworpen dat je niet of nauwelijks hoeft na te regelen. Bijvoorbeeld het ventiel op de eerste foto is onhandig. Zet die op een 125mm buis en in het plafond van de muur af. Die moet je nu ver knijpen om het volgende ventiel voldoende te laten doen. En hij zit strak tegen de muur in een nis, dat geeft extra lawaai.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Bonjorno2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Ik vindt dat je installateur bij de unit boven niet echt netjes gewerkt heeft…. Wat een bende met al die flexibele slang en aftakkingen. Dat moet toch echt veel beter kunnen.

De standaard is gewoon geen flex slang, behalve als het echt niet anders kan. En bochten gewoon zo beperkt mogelijk.

De aanvoer lijkt geïsoleerd, dat is zoals het hoort. Maar de invoer achter de unit hoort met een demper te zijn. Ook hier weer een vaste demper en geen flex, en hoe langer hoe beter maar minstens 1m. En dan gelijk aftakken met een hoek van 90graden helpt voor je geluid ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-10-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonjorno2
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Je had het scherper gezien dan ik, links loopt inderdaad de invoer met een bocht in een flexslang achter de unit naar de voorkant van de vliering om dan met een scherpe bocht af te takken naar de zolderkamer.

Zou jij die flex slang vervangen voor de starre geluidsdemper of juist ná de 90 graden bocht, op de zolderkamer het rechte langs de haardschacht vervangen voor een demper.

Overigens lastig om te zeggen of het motorgeluid is of gesuis, ik zou het geluid omschrijven als gesuis. Als we de ventielen opendraaien komt het er ook met een grote snelheid uit en gaat de ruis alleen maar harder.

Bij het laatste ventiel (de derde op het uiteinde van de 125mm pijp in de woonkamer) blaast het nog steeds als een gek. Aftakken van de hoofdaanvoer met zorg voor drukverlies heb ik niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonjorno2
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Thanks Sumo,

Inmiddels heeft de installateur de slangen wat netter weggewerkt, een starre demper geplaatst (90cm, 5cm isolatie) en wat beter ingeregeld.

Grote stappen, maar toch blijven er wat puntjes van zorg. Op stand 2 (~50pct capaciteit) zijn de CO2 waarden nu beter (ppm loopt wel op, maar blijft tussen 800 en 1100 afhankelijk per kamer) en de db bij toevoer is nu tussen 36 en 41db, onder 40db is te doen, daarboven is hinderlijk. Op sommige plekken zitten we nog boven de 40db en gek genoeg horen we nu de afvoerventielen ook, zit rond 35-38db.

In één kamer hebben we nog steeds 44db bij de inblaas. Dat is een ventiel dat rechtstreeks op de WTW-unit zit, i.t.t. de andere ventielen die op de buis achter de demper zitten.

De vraag is dus nu wat kunnen we nog doen aan de afvoer en wat aan het losse inblaasventiel.

We willen in ieder geval de installateur vragen toch een zwaardere demper te plaatsen. Het verschil tussen een 120cm, 10cm isolatie demper en de huidige is ongeveer 6-9db op de lage tonen.

Nieuwe lay-out met demper áchter de WTW unit i.p.v. flex slang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Am7k31SS-nNU31pFZAFkWcezIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlGsaj2pP4XRvJWxij1sf0se.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9twAvJNnW8ldvXUemKgQGZTh6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4fd3bv76lbGgR3QcwEbnEUt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 22:02
Heb je inmiddels de dikkere demper laten installeren? En merk je effect?

Ik heb de 5 en 10cm varianten eens vergeleken: daar zit een fors verschil in! Vooral in de lage tonen. 3dB is een verdubbeling in het geluid. 9dB extra demping maakt een wereld van verschil.

Je kan ook dempers in serie zetten.

Een demper van 120cm dempt ook significant beter dan een van 90cm.

Laatste tip: sluit eerst een flexibele demper aan, dan een starre. De starre dempt luchtgeluid maar geeft de trillingen van de box goed door. De flexibele doet het precies andersom; dempt de trillingen maar nauwelijks het luchtgeluid. Dus WTW->flexibel->star-spiro->ventielen.

Daarnaast vind ik het echt een zooitje wat die installateur van jou geprutst heeft. Veelste veel 90° bochten, onnodig veel flexibele kanalen toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vision Dynamics
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-03 08:41
Ik heb Ito daalderop Wtw met 1-1.5 m Ubbink Aerfoam . Extreem veel geluid bij douchen of koken . Recentelijk gaan samenwerken met een startup die de binnenzijde van de Aerfoam met acoustische folie gaat bekleden . Eerste test is veelbelovend . Maar alle eindgebruikers bereiken met geluidsprobleem via duizenden installateurs is niet te doen ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:33
Vision Dynamics schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:57:
Ik heb Ito daalderop Wtw met 1-1.5 m Ubbink Aerfoam . Extreem veel geluid bij douchen of koken . Recentelijk gaan samenwerken met een startup die de binnenzijde van de Aerfoam met acoustische folie gaat bekleden . Eerste test is veelbelovend . Maar alle eindgebruikers bereiken met geluidsprobleem via duizenden installateurs is niet te doen ….
Als je akoestische slang in een recht stuk gebruikt geeft dat de beste demping, ook beter dan een “harde” demper.
Waarom zou je aerofoam gaan bekleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vision Dynamics
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-03 08:41
Ik ga AeroFoam aan de binnenzijde met acoustische folie bekleden om het geluid in huis met de helft te reduceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:17
Op hoever heb je die ventielen open staan?
Hoe krapper je ze zet hoe meer herrie ze maken omdat de lucht toevoer dan knel komt. Gok dat je dit al weet alleen zie op 1 foto dat ventiel praktisch dicht staan.

Hebben hier een Brink excellent 300 en hoor ‘m op de stand 1 nauwelijks. Heb alleen hetelucht dus de aanvoer gebeurt niet door de wtw en heb niet in elke ruimte afvoer. Heb de ventielen wel helemaal open staan zodat de rpm van de wtw laag blijft - hij past de aanzuigsnelheid aan op de weerstand om de juiste m3 lucht aan te kunnen zuigen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Pagina: 1