Douche ventilator verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:57
Een goedemorgen allemaal
Toen wij in dit huis trokken was er geen mv aanwezig in de badkamer en zag je na 5min douchen niets meer..

Tijdens het verhuizen even vlug een douche ventilator geïnstalleerd ( rond 150 geboord in de vloer) en deze aan gesloten op het oude gat van de droger afvoer (110mm)
Hierdoor hoefde ik geen nieuw gat te boren door de gevel

Nu is het nog steeds niet helemaal naar mijn wens kwa vochtigheid
En zit te denken om de ventilator te verplaatsen
Zie foto
Ik zit nu recht onder het gat in de gevel en met optie 2 komen er 2 90gr bochten bij.. wat evt ook niet wenselijk is met condens water

Gevel doorvoer 110mm
125mm 90gr
160cm doorvoer-ventilator 185m3
160cm douchekop-ventilator
Badkamer 2,5m-2-5m
Verlaagd plafond 20cm ruimte
2cm ruimte onder de douchedeur

In mijn ogen zijn de opties
Locatie laten zitten
Ruck buisventilator 125mm (275m3)installeren die iets geknepen word door de 110uitblaas

Ventilator verplaatsen maar 2 extra bochten (weerstand/afstand/condenswater)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwhQhSPC1i8gjyzwNliPcm7cCfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEg3aQ9JjlCAHlg9Lh6nRntx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj-POlV9YB6_zjO4YElvbQITktk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f24uF5So9Ou0n2OuHYFGtySl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG2C9-Mhdmbb8nsHfasaprjLk_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1f16VAoK1oSyOvLYVXxxjw06.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:13
Het is mij niet helemaal duidelijk, maar is het mogelijk om een mv box te plaatsen die de badkamer afvoert via de oude aansluiting van de droger.

• ReversdRainbow
Dashlane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:39:
Het is mij niet helemaal duidelijk, maar is het mogelijk om een mv box te plaatsen die de badkamer afvoert via de oude aansluiting van de droger.
Goedenmorge
Dankjewel voor uw reactie
Dat is evt mogenlijk maar wat zou hier de meerwaarde van zijn?

Binnen nu en 3 jaar komt er wsl een WTW unit die de badkamer / zolderverdieping gaat ventileren

Mvg

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

MV box is echt een stuk beter dan een buisventilator of zo'n plafondventilator. Veel stiller, zuiniger en meer m3/h. Heb mijne continue aanstaan niet geregeld (4W verbruik) en doet het een stuk beter dan de plafondventilator die ik eerst had. Bij de plafondventilator neemt de inefficiënte en grote AC-motor al een heel groot gedeelte van het gat in beslag (125mm bij mij).

Op marktplaats zijn wel wat MV boxen te koop voor weinig (40 euro ofzo).

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 08-10-2023 09:56 ]

• Dashlane
Ik sluit mij daar volledig bij, mijn ervaring met die buisventilatoren is heel matig. Ik heb een mv box (Itho) met ingebouwde vochtsensor. Als ik de douche aanzet springt die naar een paar seconden naar ‘high’ en zorgt ervoor dat ik geen beslagen spiegels heb.

Standaard draait op een laag toerental en daarmee ventileert die continu de badkamer. De aangezogen verse lucht komt via de slaapkamer raamroosters waardoor ik continue luchtverversing heb.

• ReversdRainbow
Dre schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:55:
MV box is echt een stuk beter dan een buisventilator of zo'n plafondventilator. Veel stiller, zuiniger en meer m3/h. Heb mijne continue aanstaan niet geregeld (4W verbruik) en doet het een stuk beter dan de plafondventilator die ik eerst had. Bij de plafondventilator neemt de inefficiënte en grote AC-motor al een heel groot gedeelte van het gat in beslag (125mm bij mij).

Op marktplaats zijn wel wat MV boxen te koop voor weinig (40 euro ofzo).
Ik ga het eens in de gaten houden
Voor dat geld kan je wel een gokje wagen

Het enigste wat mij “ tegenstaat” is dat de mv dan altijd aanstaat ?
Hebben jullie geen last dat er veel warmte word afgevoerd?
Mvg

• ReversdRainbow
Dashlane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:14:
Ik sluit mij daar volledig bij, mijn ervaring met die buisventilatoren is heel matig. Ik heb een mv box (Itho) met ingebouwde vochtsensor. Als ik de douche aanzet springt die naar een paar seconden naar ‘high’ en zorgt ervoor dat ik geen beslagen spiegels heb.

Standaard draait op een laag toerental en daarmee ventileert die continu de badkamer. De aangezogen verse lucht komt via de slaapkamer raamroosters waardoor ik continue luchtverversing heb.
Goedenavond
Zijn alle ltho mv uitgerust met een vochtsensor?
Ze staan veel te koop zonder afstandsbediening dan draait de box op zijn laagste toerental neem ik aan?

Heeft u geen last dat er veel warmte ook word afgevoerd?
Mvg

• Dashlane
ReversdRainbow schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Goedenavond
Zijn alle ltho mv uitgerust met een vochtsensor?
Ze staan veel te koop zonder afstandsbediening dan draait de box op zijn laagste toerental neem ik aan?

Heeft u geen last dat er veel warmte ook word afgevoerd?
Mvg
Ik meen dat het tegenwoordig verplicht voor fabrikanten om een sensor gestuurde box te maken. Ik las dat alle mv boxen van Itho een vochtsensor hebben, te herkennen aan de grijze kap. Een goed ingestelde box voert zorgt juist dat je minder hoeft te stoken. Het zuigt immers de vochtige lucht af die veel meer energie vraagt om te verwarmen. Persoonlijk vind ik dat verse lucht bijdraagt aan comfort, vochtige lucht ervaar ik als kouder.

Overigens heb ik wel afstandsbedieningen bij de mv box. Op vochtige dagen wil die nog weleens blijven hangen in hoog toerental en dan zat ik hem handmatig laag.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ReversdRainbow schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Mvg
Warmte opwekken is bij mij vrijwel gratis, dus niet zo'n probleem. Vocht en vieze luchtjes van badkamer gaan het huis uit ben ik wel blij mee. Vochtsensor en ook nog een poepsensor zou mooier zijn, maar heb ik niet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:43
ReversdRainbow schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Mvg
Daar zou ik me geen zorgen om maken, het gaat om gezondheid, vocht weg krijgen, natte lucht moet veel meer energie in om het warm te krijgen, dat ding staat niet de hele dag op vol vermogen te zuigen toch.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1