Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 21:20
Recent een gekke situatie meegemaakt bij de rabobank.

Ik had snel cash geld nodig en had van vriendin haar pas mee gekregen om in 1 keer genoeg te kunnen halen ivm limieten op opname per dag. (hier ging het al mis want dit is verboden, maar dat wisten we niet op dit moment).

Bij een nieuwe geldmaat vestiging (ik ging daarheen ivm beschikbaarheid 50 euro biljetten ipv enkel 20) werd mijn transactie geweigerd door de bank. Probeerde zelf nogmaals enkele keren met lagere bedragen maar geen optie om geld te krijgen. Eigen pas werkte wel gelukkig zolang ik binnen mijn 500 euro limiet (EU, was Belgische bank) bleef.

Vriendin paar uur later proberen pinnen in de winkel, wat ook niet lukte. Toen belde ze de klantendienst waarna ze te horen kreeg dat alles geblokkeerd was ivm onderzoek naar fraude. Ze hadden een vermoeden van spyware op haar telefoon (iets met een tracker). Ik ben zelf de beperkte hoeveelheid apps op haar uptodate iphone 12 mini nagegaan en kon niet echt iets verdachts terugvinden. Ze kreeg natuurlijk ook een bloemlezing over het uitlenen van haar pas gezien ze niet wist waar ik precies had proberen pinnen. Na 45min. bellen alles weer terug zoals vanouds en betalen was mogelijk.

Nu is mijn vraag, wat triggert dit? De beschuldiging van spyware doet vermoeden dat de pas al geblokkeerd was voordat ik ermee probeerde contant geld op te nemen. Maar gezien de camera's op de automaten vermoed ik dat er daar misschien gezichtsherkenning is gebruikt. Kunnen we opvragen volgens een of andere wet wat de oorzaak hiervan was?
Ik overweeg serieus van bank te wisselen om dit soort ongein te voorkomen. Ik snap de wens om geldezels en witwassen in te dammen, maar dit soort false positives (ook het onmogelijk maken om aan je geld te komen) is wel heel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

Honesty

kattenneus!

Ik denk dat het echt spyware of vermoeden ofzoiets was want anders had je het wel gehoren. Ik zal het trouwens een ideale optie vinden om gezichts herkenning aan te kunnen zetten zodat vreemde mensen niks met je pas kunnen doen. Ik denk alleen dat de slachtoffers van babbeltruuks dezelfde mensen die wat vaker bekende mensen voor hun laten pinnen. Je hoeft maar een willekeurige aflevering van opsporing verzocht te kijken om te weten dat dat niet bestaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Honesty op 08-10-2023 08:53 ]

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 21:39
Het lijkt me niet dat de bank gaat delen of verplicht is te delen wat de trigger is. De trigger wijst namelijk op een risico dat er malafide handelingen met een pas/account worden uitgevoerd. Als dit soort informatie openbaar te maken is kan iemand met de verkeerde bedoelingen op zoek gaan naar de mazen in deze risico-analyses.
Ik zou oprecht blij zijn dat de bank zo handelt, omdat het helpt in de bestrijding van een groot maatschappelijk probleem, waar ze dus hun verantwoording in nemen.
Als je met een daglimiet zit, kun je toch ook gewoon contact opnemen met de bank?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:21
Elke bank zal je een bloemlezing geven over het niet uitlenen van je pas.

Heeft je vriendin voor de opname ook haar limiet gewijzigd?
Was het overdag of in de avond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:52

The Executer

Lekker belangrijk!

1 keer met mijn vader geprobeerd geld op te nemen, het maximale limiet. Vervolgens kwam hij weer bij me dat niet lukte. Samen geprobeerd, zelfde verhaal. Ter plekke bank gebeld, was alles geblokkeerd omdat hij normaal niet zulke geldbedragen opnam.

Dat kan dus ook de reden zijn....

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 08-10-2023 08:59 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

The Executer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:58:
1 keer met mijn vader geprobeerd geld op te nemen, het maximale limiet. Vervolgens kwam hij weer bij me dat niet lukte. Samen geprobeerd, zelfde verhaal. Ter plekke bank gebeld, was alles geblokkeerd omdat hij normaal niet zulke geldbedragen opnam.

Dat kan dus ook de reden zijn....
lijkt mij ook, te grote afwijking in pinpatroon. geblokkeerd uit voorzorg op basis van een heuristische vlag.
raar dat de telefonist(e) stellig is over een gecompromiteerde telefoon alsof ze dat kunnen waarnemen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ja dat zal wel de reden zijn dan gezien we zelden contant geld gebruiken, ze is ook net terug uit buitenland.
Was gewoon overdag verder.
Wel irritant want ik verwacht wel gewoon geld te kunnen opnemen tot de limiet op eender welke plek.
Dat ze dan achteraf even bellen om te controleren, prima. Mijn Belgische bank stuurt altijd emails zodra er grote transacties gebeuren, maar heeft nooit wat geblokkeerd.
Toen ik in Kenia was kon ik ook met Belgische creditcard geld afhalen bij de lokale ATM maar mijn vriend/reispartner kwam niet aan Keniaanse Shillings met ook een mastercard van abn amro, ook al had hij blokkering op Afrika uitgezet. Dan sta je daar wel mooi zonder geld, kun je niks.

5 jaar geleden als ik belde naar algemeen nummer van Rabo kreeg ik ook direct een capabele medewerker aan de lijn. Die tijd is nu ook voorbij.

[ Voor 9% gewijzigd door cedrix5 op 08-10-2023 09:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

cedrix5 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:07:
Wel irritant want ik verwacht wel gewoon geld te kunnen opnemen tot de limiet op eender welke plek.
Dus je bent verontwaardigd dat een bank iets doet met een verdachte transactie, net zoals je vast verontwaardigd zou zijn geweest als ze dat niet hadden gedaan en je geld kwijt was?

Je hebt niet alleen de gebruiksvoowaarden zwaar overtreden, het was ook gewoon een verdachte transactie…. Vooral de schuld bij jezelf zoeken dus.

Bedenk ook dat nu het vastligt dat je de pin van je vriendin kent zij een eventuele schadevergoeding bij een echte fraude zeer waarschijnlijk ook kan vergeten….

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Dus je bent verontwaardigd dat een bank iets doet met een verdachte transactie, net zoals je vast verontwaardigd zou zijn geweest als ze dat niet hadden gedaan en je geld kwijt was?

Je hebt niet alleen de gebruiksvoowaarden zwaar overtreden, het was ook gewoon een verdachte transactie…. Vooral de schuld bij jezelf zoeken dus.

Bedenk ook dat nu het vastligt dat je de pin van je vriendin kent zij een eventuele schadevergoeding bij een echte fraude zeer waarschijnlijk ook kan vergeten….
Als je je pas + pin doorgeeft is het toch ook niet aan de bank om die transacties terug te draaien?
Net als dat ik codes met een random reader (door onwetenheid) doorgeef via phishing je je geld ook zelden terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

cedrix5 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:47:
Ik overweeg serieus van bank te wisselen om dit soort ongein te voorkomen. Ik snap de wens om geldezels en witwassen in te dammen, maar dit soort false positives (ook het onmogelijk maken om aan je geld te komen) is wel heel naar.
Elke bank is verplicht actie te ondernemen tegen fraude / witwassen etc. Naar welke bank denk je te gaan wisselen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cedrix5 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
Als je je pas + pin doorgeeft is het toch ook niet aan de bank om die transacties terug te draaien?
Dat noemen we tegenwoordig zorgplicht, en daar worden banken regelmatig, terrecht en onterecht, mee om hun oren geslagen.

Maar je snapt denk ik zelf ook wel dat dit niet direct de reden zal zijn geweest maar gewoon het max bedrag, terwijl dat ongebruikelijk gedrag was en ze wellicht ook wisten dat de vorige transacties vanuit het buitenland zijn gedaan.

Ik ben niet gekend met een gender herkenning van de camera in de geldautomaat icm het geslacht van de pashouder. Maar ik sluit niet uit dat dit zou kunnen. Zou ons veel beelden in Opsporing Verzocht schelen.

Feit is gewoon dat je meer dan verdacht bent bezig geweest, gewoon op de blaren zitten en niet zeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 17:16
Dit is gewoon hoe ze moeten te werk gaan.
Zelf ooit eens gehad met een grote credit card betaling. Was mijn eigen betaling, maar werd geblokkeerd en ik werd gebeld hierover. Na mijn goedkeuring is het door gegaan.
Snap dat er momenten zijn dat het vervelend is, maar andersom is het ook vervelend.

Dus ineens 500 pinnen is verdacht waarop ze alles blokkeren. Het is vervelend, maar andersom ook.

Zoals anderen al hebben aangegeven, ze zijn het verplicht. Dan is dit af en toe het ongemak wat je er van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vwb de spyware, als die op haar telefoon zit ga je die echt niet in het lijstje vinden. Telefoons hebben tegenwoordig een hele hoop apps die niet zichtbaar zijn, en spyware installeert zich ook als zo'n onzichtbare app, anders werkt het natuurlijk niet.

Verder zijn pinpassen persoonsgebonden, je mag dus niet zomaar iemand anders jouw pas + pincode meegeven. Voor een keertje boodschappen doen voor oma is dat niet zo'n probleem, maar als je geld tegen het limiet gaat opnemen klinkt dat nogal als een gejatte pas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een derde partij neemt veel geld op. Dit was toch geen onacceptabele false positive? Goed dat is geblokkeerd. En dat na duidelijkheid het weer is vrijgegeven.

Er zijn best maatregelen denkbaar zoals o.b.v. gezichtsherkenning alleen schatten van bijv. geslacht en leeftijd. En dat combineren met de locatie van de foon van de eigenaar van de pas. Ander geslacht, heel andere locatie dan de pinautomaat. Terechte rode vlaggen. Al weet ik niet, en denk ik niet, dat zoiets gebruikt wordt. Zou sinds de AVG een duur schandaal worden als dat gebeurt maar niet duidelijk vooraf is uitgelegd.

Maar: zelfs als het gezichtsherkenning etc. was: je pinde niet bij je eigen bank maar bij die Geldmaat, zal dus gelden voor meer banken: wat heeft het dan voor zin te verhuizen naar een andere bank?

Al is het veel waarschijnlijker dat het vooral ging om het gedrag qua opnemen. Eerst met jouw pas en een minuut later zonder weg te lopen met een andere pas nogmaals zoveel geld opnemen. Beide pinpassen waar dat geen normaal gedrag is. En inderdaad misschien dat buitenland.

Alle vlaggen staan op rood, een fysieke bankmedewerker vroeger zou hopelijk ook geweigerd hebben tot er duidelijkheid was.
cedrix5 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:07:
Dat ze dan achteraf even bellen om te controleren, prima. Mijn Belgische bank stuurt altijd emails zodra er grote transacties gebeuren, maar heeft nooit wat geblokkeerd.
Maar dan ben je je geld dus al kwijt. Beter om een paar minuten te moeten wachten?

Is mij wel eens overkomen op vakantie in de VS. Normaal betaal ik niet in diners in New York, mijn creditcard werd geblokkeerd. Ik belde meteen de bank en vijf minuten later kon ik gewoon betalen. Helemaal goed, beter dan achteraf een lege bankrekening.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1