Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Vraag het voor iemand die in zak en as zit, dus niet voor mezelf. Kan ook geen uitgebreide details geven voor de persoon in kwestie/dus hou ik het anoniem/fictief op de naam Jan.

-Is sinds 30 jaar in vaste part-time dienst(16u/week), als zorgmedewerker bij een ziekenhuis in NL. Geen dik betaalde baan/functie, maar 18K/jaaropgave.
-Heeft sinds 2020 een ander statuut : Van ambtenaar naar gewone werknemer.
-Is ernstig ziek geworden en dus al een jaar thuis ondertussen. Geen kattepis, want Jan lag 3 weken op de ic en vermoedelijk gaat ie na revalidatie het ook niet redden om weer aan de gang te gaan : wordt wrch invalide.
-In 2024 gaat ie zijn ontslag krijgen, omdat hij nu al bijna 1 jaar uit de running is.

Nou is mijn vraag over die transitievergoeding :
-Kan Jan nog enigszins aanspraak maken op de periode voor 2020(vanaf 2020 heeft Jan ntrl wel recht op die transitievergoeding) en dan nog iets van 1/3de maandsalaris, per jaar als ontslagvergoeding krijgen? Of wordt het gewoon €0.0 omdat voor 2020 Jan als ambtenaar in vaste dienst was.

Wel heel specifieke vraag deze, ben benieuwd of iemand hier iets over weet, alvast dank _/-\o_

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-10-2023 23:03)

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:55
Lijkt me iets om na te vragen bij een arbeidsjurist. (Rb verzekering?), die moeten dat zo kunnen vertellen.
Voor zover ik weet geldt het aantal dienstjaren onafhankelijk van je soort verband. (Anders zou ambtenaar nu max 4 jaar kunnen hebben opgebouwd)

//deze casus lijkt me het antwoord te bevatten,.
https://wsadvocaten.nl/am...ijke-transitievergoeding/

[ Voor 20% gewijzigd door Scheurbuik op 07-10-2023 22:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:03
Hij heeft een vast contract, maar wordt ontslagen?

https://www.rijksoverheid...u%20aanvragen%20bij%20UWV.

Dat mag niet zomaar.

Of bedoel je als hij 2 jaar in de ziekte wet zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
corporalnl schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:22:
Hij heeft een vast contract, maar wordt ontslagen?

https://www.rijksoverheid...u%20aanvragen%20bij%20UWV.

Dat mag niet zomaar?

Of bedoel je als hij 2 jaar in de ziekte wet zit?
Krijgt hoog wrch ontslag, omdat re-integratie niet mogelijk is en dusdanig +70% afgekeurd.
Dan mag een werkgever je zowiezo ontslaan(na 2 jaar of je moet iets eerder samen overeenkomen dat werken niet meer mogelijk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

UMC ipv gewoon ziekenhuis!?

Wat staat er in de CAO voor umc?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bombadil schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:26:
UMC ipv gewoon ziekenhuis!?

Wat staat er in de CAO voor umc?
Yep, betreft een UMC

Heb die CAO ook even doorgespit, maar kan niets vinden over transitievergoeding vòòr 2020, want toen was Jan in dienst als "ambtenaar" en het arbeidscontract is na 2020 omgezet naar gewone werknemer (weliswaar dezelfde functie)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2023 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Krijgt hoog wrch ontslag, omdat re-integratie niet mogelijk is en dusdanig +70% afgekeurd.
Dan mag een werkgever je zowiezo ontslaan(na 2 jaar of je moet iets eerder samen overeenkomen dat werken niet meer mogelijk is)
Naar mijn weten mag je niet ontslagen worden in de eerste 2 jaar. Na het 1ste jaar moet de werkgever doorbetalen voor minimaal 70%.

Heeft de persoon in kwestie een rechtsbijstand? Dan zou ik die inschakelen.

Daarnaast let ook op:

https://ondernemersplein....HYG9wAgUzZtRoCajEQAvD_BwE
Wanneer betaalt u geen transitievergoeding?
Er zijn ook situaties waarin u geen transitievergoeding hoeft te betalen:

[list]
• U gaat uit elkaar met wederzijds goedvinden en stelt een vaststellingsovereenkomst op.
• U ontslaat uw werknemer omdat hij ernstig verwijtbaar handelde of nalatig was.
• U ontslaat uw werknemer die nog geen 18 jaar is en gemiddeld maximaal 12 uur per week werkte.
• Uw bedrijf gaat failliet, u heeft een uitstel (surseance) van betaling aangevraagd of u zit in de schuldsanering.
• Uw werknemer heeft de AOW-leeftijd of een andere pensioenleeftijd bereikt.
• In uw cao staat een andere voorziening in plaats van de transitievergoeding. Dit kan alleen bij ontslag om bedrijfseconomische redenen. Bijvoorbeeld een faillissement of bedrijfsbeëindiging.
• U sluit een nieuw tijdelijk contract met uw werknemer terwijl het oude nog loopt. Voorwaarde is dat dit contract maximaal 6 maanden na het eindigen van het vorige contract ingaat.
• U biedt voor het aflopen van het oude contract aan uw werknemer aan om zijn tijdelijke contract te verlengen. Of u biedt een gelijkwaardig contract aan.
[/list]
Voor de rest, schakel hulp in. Rechtsbijstand of ander juridisch advies.

[ Voor 56% gewijzigd door corporalnl op 07-10-2023 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik vrees dat het verstandiger is om juridische hulp en/of een advocaat om advies te vragen. Voor je het weet doe je iets "fout" en ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank alvast voor de reacties : Maar de specifieke vraag is of er recht is op transitievergoeding vòòr 2020, Jan was toen in een "ambtenaar"- dienstverband en zover ik kan vinden geld er voor ambtenaren geen transitievergoeding.
- Nou lijkt het me wel zo dat wanneer je een goed betaalde baan hebt in een overheidsfunctie je geen recht hebt op transitievergoeding : Maar een max 17K/jaarbasis?
Hij is aangesloten bij FNV, maar is nog niet op de hoogte gebracht(kan ntrl ook nog), maar dacht het hier eerst na te vragen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2023 22:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
Lijkt me iets om na te vragen bij een arbeidsjurist. (Rb verzekering?), die moeten dat zo kunnen vertellen.
Voor zover ik weet geldt het aantal dienstjaren onafhankelijk van je soort verband. (Anders zou ambtenaar nu max 4 jaar kunnen hebben opgebouwd)

[ Voor 20% gewijzigd door Scheurbuik op 07-10-2023 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Dat vooral, ik zou 'jan' dit door een goede arbeidsjurist / advocaat laten bekijken, mocht je twijfels hebben over het eerste 'aanbod' van de werkgever. Maar is dit iets dat nu al loopt, of is 'Jan' zich vooral vooraf druk aan het maken. De eerste 2 jaar zal er immers normaliter gewoon doorbetaald worden door de werkgever, met minimaal in acht name van de wettelijk vastgestelde percentages en zal er, wanneer mogelijk, gewoon een reintegrate traject gaan lopen, al dan niet met 2de spoor. En pas richting de 2 jaar ziektewet, waarbij duidelijk is dat de werknemer ziek zal blijven en dus niet 'beter' zal worden, zal normaliter een traject gestart worden om uit dienst te gaan, waarbij de werkgever normaal gesproken gewoon de wettelijke procedure zal volgen.

Normaal gesproken gaan volgens mij opgebouwde rechten en plichten mee als je intern naar een andere functie gaat. Dus mogelijk dat 'Jan' recht heeft op een transitie vergoeding op basis van 30 jaar, maar met 100% zeker kan ik dat niet zeggen. Als ze wanneer puntje bij paaltje komt minder dan dat bieden in het eerste aanbod zou ik daar dan dus zeker even goed naar laten kijken.

Maar ik zou me vooral tijdens deze waarschijnlijk al moeilijke periode me niet te druk maken over wat er mogelijk al dan niet aangeboden gaat worden over een jaar, als daar momenteel vanuit de werkgever nog helemaal niets over gezegd is. Dat soort gestress over (nu nog) hypothetische scenario's die mogelijk nooit aan de orde komen kan immers het herstel ook flink hinderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 07-10-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, dank voor de reacties, maar kijk eens naar de specifieke vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Scheurbuik schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:40:

Goede vondst inderdaad, lijkt me een mooie geruststelling voor 'Jan', die in ieder geval mocht het over een jaar mis gaan dan mogelijk kan teruggrijpen op dit vonnis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
_

[ Voor 100% gewijzigd door Scheurbuik op 07-10-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scheurbuik schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:40:

Hmmm, ja dat is al een heel goede, thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:34
corporalnl schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:33:
Naar mijn weten mag je niet ontslagen worden in de eerste 2 jaar. Na het 1ste jaar moet de werkgever doorbetalen voor minimaal 70%.

[...]

Voor de rest, schakel hulp in. Rechtsbijstand of ander juridisch advies.
Goed advies, ga niet mee in hoe de werkgever het voorstelt. Teken niets onder druk, gedraag je als redelijke werknemer, laat je niet uit de tent lokken.

Wissel ervaringen uit met collega's, wordt lid van een vakbond en vraag hen om hulp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:04
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:40:
Hij is aangesloten bij FNV, maar is nog niet op de hoogte gebracht(kan ntrl ook nog), maar dacht het hier eerst na te vragen.
De FNV heeft arbeidsgerelateerde juridische bijstand voor leden, dus het lijkt mij een goede stap om daar aan te kloppen zodat hij alvast informatie in kan winnen en de jurist van de FNV weet dat er waarschijnlijk een ontslagovereenkomst opgesteld zal moeten worden zodra Jan twee jaar ziek is.
Pagina: 1