Beton in Elektraleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:44
Mijn vraag
Ik ben bezig met een jaren 70 huis renoveren. We zijn bezig om boven overal aardedraad te trekken. Echter bij het doortrekken van nieuwe kabels vanuit de meterkast naar de centraaldoos zit 1 kabel muurvast, ook kunnen we geen nieuwe kabels erdoorheen krijgen. We hebben met een mini camera gekeken en daar blijkt dat zon 50cm boven de meterkast beton in de leiding zit waardoor we geen nieuwe kabels voor die groep kunnen trekken. Tevens hebben we boven nu geen stroom.

Wat is een goede manier om toch weer een kabel erdoorheen te loodsen?

Beste antwoord (via Artopaper op 09-10-2023 17:39)

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15
Ook meegemaakt tijdens het hertrekken van onze elektrische installatie. Door slechte communicatie met mijn vader zat ik ineens met een verstopte leiding waar geen draad meer inzat. Uiteindelijk heb ik het weggekregen met een ontstopingsveer en heel veel geduld. Met die ontstoppingsveer begon na een tijdje een heel klein beetje fijn gruis mee te komen. Na meer dan een uur doordoen kwam ik er ineens door. In de elektriciteitskast lagen de boosdoeners: stukjes steenhard beton, ongeveer zo groot als een elektriciteitsbuis.
Heb me niet vaak in mijn leven zo opgelucht gevoeld.

Waarschijnlijk, zoals eerder beschreven, een verbinding tussen buisjes die is losgekomen tijdens het chappen.

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:58

rdejongjr

Gnome

met een pompveer hopen dat je wat los beukt, stofzuigen en dan opnieuw proberen

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

Reptile209

- gers -

En als dat niet lukt: gat hakken waar je vermoedt dat de verstopping zit en daar een stuk PVC vervangen.
Mogelijk heb je hetzelfde probleem als dat ik denk te hebben (huis uit 1968): ik denk dat alle muren als prefab zijn neergezet, met de leidingen er al in meegegoten. Bij het gieten van het beton of bij het aansluiten van muren op plafonds heeft er af en toe een aansluiting of afdichting niet goed gezeten, waardoor er beton of mortel in is gekomen. Sucks :(. Ik heb er eentje open gekregen door een half uur met een metalen trekveer te beuken, en toen het project van herbedraden maar laten zitten :+

Zo scherp als een voetbal!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier eenzelfde probleem gehad een aantal jaren geleden. Draad van lamp naar schakelaar bij moeten trekken, wilde niet. Ook niet met een stofzuiger, draadjes en weet ik wat meer. Het wilde niet. Uiteindelijk gemeten en gekeken tot hoever de trekveer er in wilde en op basis daarvan een logische conclusie getrokken waar het vastliep. Bleek in de bocht van plafond naar de muur dat er een sok los was geschoten bij het storten van het beton. Daardoor de buizen niet meer recht tegenover elkaar en beton tussen de draden.

Spul uitgebikt, ruim genoeg om het PVC werk aan te passen. Daarna een stucadoor geregeld die de boel weer netjes dicht heeft gemaakt, samen met nog wat gaten (anders komen ze niet eens langs..)

Acties:
  • Beste antwoord

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15
Ook meegemaakt tijdens het hertrekken van onze elektrische installatie. Door slechte communicatie met mijn vader zat ik ineens met een verstopte leiding waar geen draad meer inzat. Uiteindelijk heb ik het weggekregen met een ontstopingsveer en heel veel geduld. Met die ontstoppingsveer begon na een tijdje een heel klein beetje fijn gruis mee te komen. Na meer dan een uur doordoen kwam ik er ineens door. In de elektriciteitskast lagen de boosdoeners: stukjes steenhard beton, ongeveer zo groot als een elektriciteitsbuis.
Heb me niet vaak in mijn leven zo opgelucht gevoeld.

Waarschijnlijk, zoals eerder beschreven, een verbinding tussen buisjes die is losgekomen tijdens het chappen.

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:44
Bedankt voor de reacties. Losbikken is niet gelukt, dus nu wordt het de muur openbreken, combineren met renovatie van de badkamer en anders een hele nieuwe leiding leggen.
Pagina: 1