Welke dieren in de voorraadkast laten bruin stof achter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:52
Mijn vraag
We schuiven net wat kratten opzij in de voorraadkast en schrikken ons rot. Hele laag lichtbruin stof, lijken hele kleine bolletjes.

In het appie kratjes op de bodem, dit lag ook over heel de vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9tpMKX2lDV5K_R1ZpvJp5Bwswg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/No2NfWN43ShLUVHmNiQcm6dg.png?f=fotoalbum_large

Zelfs in afgesloten plastic (lijkt luchtdicht) kaarsenverpakking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsq9eY-5Ur2gnWasNH8Scr9ZSQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hp2h4bmesqK0wbkUb9QLxz0p.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu kwam ik een dichtgeknoopte tas met hondenbrokjes tegen die ook helemaal tot stof waren gevormd.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Maar hoe klein zijn de diertjes die dit veroorzaken? Ik zie geen gaten in de verpakkingen.

We gooien nu alle etenswaren in de hele voorraadkast weg, alles eruit gehaald en schoongemaakt.

Herkent iemand dit?

Nergens beestjes tegengekomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
houtworm?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Lijkt er wel een beetje op zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoK5ozXaU3Om7Zx0jMDTw-XP520=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8272f0kfSsEYpfjlzhzdY2H.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Maar die hebben toch hout nodig?
Het is een tegelvloer, verder beton giboblokken.

Alleen in die trapkast zijn de zijkanten met spaanplaat afgetimmerd.

Alleen de trap is verder van hout.

Het huis stamt uit 2003 en is verder volledig beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
souljah1h schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:45:
[...]

Lijkt er wel een beetje op zo te zien.

[Afbeelding]
Maar die komen niet in plastic toch?
Kruipen die ook op de grond?

Het bruine stof zat ook onder kratjes. Staan op een tegelvloer.

Hoe komt dat spul dan in kaarsverpakkingen, die nog dicht zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tweak_ers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Maar die hebben toch hout nodig?
Het is een tegelvloer, verder beton giboblokken.

Alleen in die trapkast zijn de zijkanten met spaanplaat afgetimmerd.

Alleen de trap is verder van hout.

Het huis stamt uit 2003 en is verder volledig beton.
Ah dan wordt het wat onwaarschijnlijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02

BCC

De kratten zelf waren ook niet van hout :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
No Hands schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Ah dan wordt het wat onwaarschijnlijk inderdaad.
Tenzij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1XEDqWF_adnipvOpbrNWNiLyj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UScKI5C8jT6eS5w5fiBipIb6.jpg?f=fotoalbum_large

WTF, hoe kom je hieraan?!

Dit is de staande paal van de trap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53a1so_i6h5XapvYz72Va6nGv3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMz68tKbW84cjZVIcamtQhx2.jpg?f=fotoalbum_large

May moet ik nu?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
BCC schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:45:
De kratten zelf waren ook niet van hout :)?
Zie foto, blauw appie krat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tweak_ers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Tenzij:
[Afbeelding]

WTF, hoe kom je hieraan?!
Dit is de staande paal van de trap:

[Afbeelding]

May moet ik nu?!
Ziet er meer uit al boorgaten waar al een keer overheen geverfd is, zullen niet van houtwormen zijn?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
YakuzA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Boorgaten waar zo te zien al een keer overheen geverfd is, zullen niet van houtwormen zijn?
Ik kom niet dagelijks in de trapkast, maar zoals gezegd, het enige hout hier in huis, zijn de trappen en kozijnen.

Die verflaag zit er vanaf de bouw op. We wonen hier nu 15 jaar en ik heb dit nooit zelf geschilderd.

Waarvan dan wel?!

Ik zie nu een doemscenario voor mij, waarbij de trap verwijderd en vervangen moet worden 😱

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 08-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tweak_ers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Ik kom niet dagelijks in de trapkast, maar zoals gezegd, het enige hout hier in huis, zijn de trappen en kozijnen.

Die verflaag zit er vanaf de bouw op. We wonen hier nu 15 jaar en ik heb dit nooit zelf geschilderd.

Waarvan dan wel?!

Ik zie nu een doemscenario voor mij, waarbij de trap verwijderd en vervangen moet worden 😱
Welnee, houtworm gaten zijn veel kleiner dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
No Hands schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Welnee, houtworm gaten zijn veel kleiner dan dat.
Lijkt mij ook dat je dan hoopjes hout onder die gaten vind.

Nu was het een soort egale laag waar ver de vloer.

Hier staat onder die kratjes onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcPxyEemf1tKKwGBcm5tEjRfP8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2wiZsyyuuQ3w0nHXvUpP7aB.jpg?f=fotoalbum_large

Steun voor de trap zit aan de andere kant.

Fijn als het geen houtworm is, maar wat dan wel? 🤔

Geprobeerd een ingezoomde foto van de boorgaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrZIDWdBQhksu9zU9zJLk_tUr-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVjAmh5hTddJazvWgBoVcYda.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdgr9WvK_bp8KrQIvkFdM0Sp7qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RW5eUIMTKAdRX00PBG75wysD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Tweak_ers op 08-10-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben geen expert, maar ik heb (helaas) wel eea aan houtworm laten behandelen. En zelf behandeld. En die gaatjes zijn niet zo mooi rond en van hetzelfde formaat als op jouw foto's.

Maar... heb je toevallig oud gereedschap oid met houten steel in huis gehaald? Of wellicht een 'mooie tak uit het bos' van een eventuele zoon/dochter? Ongediertebestreider vertelde dat dit vaak besmettingsbronnen zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Tweak_ers schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:33:
Mijn vraag
We schuiven net wat kratten opzij in de voorraadkast en schrikken ons rot. Hele laag lichtbruin stof, lijken hele kleine bolletjes.

In het appie kratjes op de bodem, dit lag ook over heel de vloer:
[Afbeelding]

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu kwam ik een dichtgeknoopte tas met hondenbrokjes tegen die ook helemaal tot stof waren gevormd.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Maar hoe klein zijn de diertjes die dit veroorzaken? Ik zie geen gaten in de verpakkingen.

We gooien nu alle etenswaren in de hele voorraadkast weg, alles eruit gehaald en schoongemaakt.

Nergens beestjes tegengekomen.
Wat je ziet zijn de resten/uitscheidingsproducten van de larven van voorraadaantastende insecten, dat kunnen rijstmeelkevers, broodkevers of meelmotten zijn, of iets wat er op lijkt.
De reden dat je de diertjes zelf niet vindt is waarschijnlijk omdat de larven al verpopt en uitgevlogen/weggelopen zijn omdat het voedsel (o.a. de hondebrokken) op is. Geen voedsel = geen beestjes. De eitjes (heel klein en vaak met het blote oog niet zichtbaar) van deze diertjes zijn waarschijnlijk via de hondebrokken het huis in gekomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Tweak_ers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:28:? 🤔

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet eruit als de gaten voor
Óf de sluiting van een traphekje
Óf een trapleuninghouder. (Vaak 3 gaten 2 boven 1 onder. Dus mogelijk 2 pogingen)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik dacht eerst aan zilvervisjes. Ze vreten vanalles en komen overal en is dan een verklaring voor stof overal (ook in de zak met kaarsen, die beestjes kunnen er stiekem toch in?). De verklaring van @Yaksa (andere beestjes die meekwamen met de brokken) lijkt me nog beter.

Gaten in het hout lijken mij ook boorgaten, maar een traphekje op die plaats lijkt me wat vreemd. Meerdere boorpogingen doen om een traphekje op te hangen is dan wel weer aannemelijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
sOid schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:57:
Ik ben geen expert, maar ik heb (helaas) wel eea aan houtworm laten behandelen. En zelf behandeld. En die gaatjes zijn niet zo mooi rond en van hetzelfde formaat als op jouw foto's.

Maar... heb je toevallig oud gereedschap oid met houten steel in huis gehaald? Of wellicht een 'mooie tak uit het bos' van een eventuele zoon/dochter? Ongediertebestreider vertelde dat dit vaak besmettingsbronnen zijn.
Beetje offtopic, maar voor het begrip misschien wel handig:
Er is bij de gaten (die overigens veel te groot zijn voor houtworm) geen uittredend boormeel te zien. Actieve houtworm verraadt zich door dit uittredende boormeel bij de gaatjes en op de vloer waar het terecht komt. Geen boormeel maar wel gaatjes komt vaker voor in oude meubels e.d. Dan hoef je het niet te behandelen. Heb je wel vers boormeel dan kun je het voorwerp ook een aantal weken in de diepvries leggen, de houtworm kan daar niet tegen. Ik heb in het verleden wel eens hele kasten in de diepvries gezet, toen had je nog van de buurtvrieshuizen waar elk gezin een kluisje had waar ze hun diepvriesproducten bewaarden.
Er zijn nog steeds grotere diepvries bedrijven waar je misschien terecht zou kunnen om wat grotere voorwerpen in te vriezen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:44
Is het niet gewoon stof afkomstig van de trap als men daarover loopt en naar beneden dwarrelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
Meelmotten misschien? Zie je ook kleine grijze motjes in je huis vliegen? Ze kunnen ook hun eitjes in bv verpakking met rijst, nootjes etc leggen...ze kunnen ook echt door plastic verpakkingen heen komen..
De meelmot is een grijs vlindertje van ongeveer 1 centimeter. De eitjes zitten alleen in meel of bloem. Bij een temperatuur boven de 13 ºC verandert het eitje in een rups en daarna in een mot. De rupsen spinnen kleverige draden, waardoor in bloem of meel kluitjes ontstaan. De draden zijn vooral in de hoeken van de verpakkingen zichtbaar.
Wikipedia: Indische meelmot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:15

Agent47

I always close my contracts.

Die gaten zijn veel te rond voor houtworm

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 10:44
Tweak_ers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Lijkt mij ook dat je dan hoopjes hout onder die gaten vind.

Nu was het een soort egale laag waar ver de vloer.

Hier staat onder die kratjes onder:
[Afbeelding]

Steun voor de trap zit aan de andere kant.

Fijn als het geen houtworm is, maar wat dan wel? 🤔

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die gaatjes komen precies overheen met de boorgaatjes voor die beugels/plankdragers op je eerste foto (enkel dan een kleiner variant). Eerst geplaatst en toen een stukje hoger (of lager) opnieuw geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:52
Yaksa schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Wat je ziet zijn de resten/uitscheidingsproducten van de larven van voorraadaantastende insecten, dat kunnen rijstmeelkevers, broodkevers of meelmotten zijn, of iets wat er op lijkt.
De reden dat je de diertjes zelf niet vindt is waarschijnlijk omdat de larven al verpopt en uitgevlogen/weggelopen zijn omdat het voedsel (o.a. de hondebrokken) op is. Geen voedsel = geen beestjes. De eitjes (heel klein en vaak met het blote oog niet zichtbaar) van deze diertjes zijn waarschijnlijk via de hondebrokken het huis in gekomen.
Kortom, het is een kwestie van schoonmaken en kijken of het nog terugkomt. Grote kans dat het probleem zichzelf heeft opgelost dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:30
Heeft volgens mij niets met beestjes te maken. Lijkt me gewoon stof/troep wat in de lucht zit en ergens neerdwarrelt.
Pagina: 1