vTec baby telefoon "riggen"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Zoonlief (aka demolishion man |:( ) heeft zijn baby telefoon een keer teveel uit het bed laten vallen en is het draadje van de speaker stuk, dus geen geluid meer, valt ook niet te solderen want dat draadje is in de speaker gegoten en echt haarfijn.

Ik loop al langer met het idee rond of het iet grappig zou zijn om in kinderspeelgoed een ESP microcontroller te solderen en er esphome of zo op te zetten :+ . Kan nog wel tellen als afstandbediening van de airco dacht ik zo :)

Maar goed, zou je met die PCB en meerbepaald keypad erin iets kunnen doen? Waarschijnlijk zie ik het te simpel maar als ik de bovenste laag van de PCB banen van de knoppen eraf schraap en draadjes op soldeer, zou ik dan relatief eenvoudig X-aantal pinnen van een ESP kunnen aansturen?

Ik weet bijvoorbeeld niet wat er elektrisch gezien gebeurt over die knoppen/druksensoren als je op een knop duwt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtIsVzT5KRPTnBDQJOhMK9mz0gY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq0PdKCVry3Sq9lWZm51Os0W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ere0_PQYYXijqhnF9IYsUEEVwYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvIr4i2bKpPVq6KVNqkY0zQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ0_h33iD7v1PAMNGHmVFPtHbkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fa9ReElGry1ilMUpQ0Rk5kKj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
In principe kan je prima de drukknopjes als drukknoppen op een esp aansluiten, ze zijn waarschijnlijk gemultiplexed, maar dat is ook geen probleem over het algemeen.

Draadjes aan zo'n cheape printplaat krijgen is moeilijker, de huidige chip eraf halen is al wat sloopwerk en dan draden eraan maken veel gepruts, maar wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Moet de huidige chip eraf als je'm niet van stroom voorziet?

Ik dacht gewoon een ESP erop, die van stroom te voorzien en dan op de banen van de toetsen aan te sluiten. Gaat idd wat gepriel worden maar moet wel lukken denk ik, met wat geduld.

En misschien nog een vraag, hoe sluit je die aan op een ESP? Gewoon 1 pool op een digitale pin en de andere op GND?

[ Voor 71% gewijzigd door bucovaina89 op 08-10-2023 06:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ja, die moet eraf, naast dat je niet weet wat er in die blob zit zal die chip ook aangaan als je spanning op de drukknoppen zet.
Bijna alle chips hebben esd beveiliging, die voert een te hoge spanning op de i/o pinnen af naar vcc (en te laag naar ground) waardoor je die chip effectief gewoon aanzet waarna die actief gaat storen op je esp.

Edit:
Qua aansluiten, moet je eerst uitvinden wat welke pin die de blob ingaat doet (eigenlijk het schema van de huidige printplaat uitzoeken).
Dan kan je gewoon de gnd en i/o pinnen die naar de blob gingen aansluiten op de esp.

[ Voor 25% gewijzigd door SA007 op 08-10-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:34
De knoppen zijn simpele maak/breek-schakelaars, die twee kopersporen verbinden als je ze indrukt.

De huidige chip hoeft er niet per se fysiek af, maar je moet wel zorgen dat 'ie niet meer aan de schakelaars verbonden zit.

Er zijn een paar manieren om een knop op een ESP aan te sluiten. De simpelste manier is inderdaad 1 kant vd schakelaar op een pin, en de andere kant op ground. Dan heb je nog wel een pull-up weerstand nodig tussen pin en voeding, maar vaak zit die al wel in je ESP (misschien moet je dat in een register ergens aanzetten). Het nadeel van de simpele manier is dat je veel pinnen en draden nodig hebt (1 per knop).

Je kunt ook eens zoeken op matrix multiplexing (bijv http://pcbheaven.com/wikipages/How_Key_Matrices_Works/). Dan kun je met n pinnen (n/2)² schakelaars uitlezen. Maakt je software wel iets ingewikkelder.