Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Vincie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-11 21:34
Beste Tweakers,

Recentelijk heb ik een vrijstaande woning gekocht. Volgens de makelaar was er isolatie aanwezig dmv een voorzetwand. Al die tijd heb ik aangenomen dat het prima isolatie zou zijn. Immers waarom zou je zoveel werk verrichten als de besparing miniem is.

Deze week begonnen met het isoleren van het dak wat eigenlijk de aanleiding was om eens achter de wand te kijken. Voorzichtig een plaat bij het kozijn weggehaald (moesten toch nog geverfd worden) en tot mijn verbazing zitten er twee lagen folie? achter. Nog geen cm dik in totaal. Mijn gedachte was dat dit hooguit matige isolatie is. De constructie is wel zeer degelijk gebouwd.

Maar nu zit ik met een dilemma. Eigenlijk zit ik er niet op te wachten om alles weg te slopen. De wanden zijn keurig afgewerkt verder. Maar aan de andere kant zou ik wel graag goede isolatie willen.

Nu mijn vraag. Bestaat er een mogelijkheid tot na-isoleren die niet of weinig destructief is voor de wand of is sloop de enige optie?

Het betreft een woning uit 1925.

Alle reacties

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-11 07:13
Dit is waarschijnlijk meerlagen folie isolatie, die zijn isolatie haalt uit stilstaande lucht i.c.m. reflecterende folies. Over de effectiviteit verschillen de meningen, volgens mij zijn er ook wel wat posts te vinden in het forum.

Mocht je het willen zou je de spouw vol kunnen laten blazen met isolatie materiaal (vezels/korrels o.d.) wel even goed de dampspanning in de gaten houden gok dat de meerlagen folie ook de dampremmende laag betreft.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Veel voorzetwanden zijn in de jaren 80 gekomen, toen isoleren opkomend was. De meeste tandjes zijn dus met die normen opgezet en tegenwoordig gewoon waardeloos als je naar energiebesparing kijkt.
Een woning uit 1925 heeft niet altijd een spouw, vandaar waarschijnlijk de voorzetwand @Thimmah

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-11 07:13
No Hands schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:31:
Veel voorzetwanden zijn in de jaren 80 gekomen, toen isoleren opkomend was. De meeste tandjes zijn dus met die normen opgezet en tegenwoordig gewoon waardeloos als je naar energiebesparing kijkt.
Een woning uit 1925 heeft niet altijd een spouw, vandaar waarschijnlijk de voorzetwand @Thimmah
Bedoelde inderdaad de spouw in de voorzetwand