Tijdelijke waterleiding, welk materiaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 10:54
Ik wil in verband met een verbouwing van de badkamer tijdelijk in de bijkeuken de douche plaatsen. Daar was vroeger ook een douche, zit nog een bestaande afvoer met zo'n stang voor de douchekop etc...

Nu zit er geen warm water meer, en wil ik dus een tijdelijke leiding van boven op zolder vanaf de cv installatie naar beneden trekken. Ik kan gewoon gaten door de vloeren boren, moet allemaal toch vernieuwd worden. Ik zat naar flexibele leidingen te kijken, en te balen dat je daar van die perskoppelingen voor nodig hebt, dan wordt een zo'n leiding naar de bijkeuken met huur van zo'n persapparaat wel duur leek me.

Maar tyleenleiding, kan ik dat niet gebruiken? Zie ik iets over het hoofd of is dat makkelijk als tijdelijke oplossing, en dan kan het later dienst doen als onderdeel van de tuinberegening.

Of is er misschien nog iets wat makkelijker/goedkoper is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja ZPE tyleenslang is geschikt voor drinkwater. Te herkennen aan de blauwe lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
alupex met een knel of klem koppeling?

Maar, als je de badkamer gaat verbouwen moet je dan niet hoe dan ook nadenken over een leiding systeem?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
steekkoppeling van uponor RTM gebruiken, ben je voor onder de 100 euro wel klaar (10,m buis, paar koppelingen etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:25
Tuinslang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 22:12
Ik sluit me aan bu @Fr33z uponor leiding met een rtm koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
waarom roept iedereen hier altijd rtm bij steek/klem koppelingen er zijn veel meer smaken die netzo goed of makkelijker werken en daarnaast ook nog eens goedkoper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 14:08
Tyleen mag tot 60 graden volgens mij. Hangt dus af van je aanvoer van hoe warm warm is. Je zou ook kunnen kijken naar vloerverwarmingsbuis, kost ook geen klap. Beide kun je prima reststukken van op marktplaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Tyleen of meerlaagenbuis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Uponor heeft ook NL koppeling, die zet je op het einde van de buis en dan draai je 'm op een knelkoppeling. Gisteren nog 2 van gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07
Zelf douche aangesloten met tuinslang en gardena koppelingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:13

MLLL

Palm Treo 650

Constante druk op een tuinslang met gardenakoppelingen wil je niet binnenshuis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:31
Ach, zolang die koppeling goed bereikbaar is en evt bij lekkage toch de douchebak inloopt valt dat wel mee. Heb buiten standaard druk op de waterslang staan en nooit problemen gehad. Ik zou me meer zorgen maken over de temperatuur. Als dat 60+ graden is dan weet ik niet of een tuinslang daar lang tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Bij heet water uit de cv ketel wordt tuinslang dermate zacht dat het gewoon uit de koppeling floept.

Het is niet de vraag of het gebeurt, maar wanneer.

Ik zou meerlagenbuis pakken.
Je hebt 2 koppelingen nodig en een x aantal meter buis. Kan nooit veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
M4inDC schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:45:
…met huur van zo'n persapparaat wel duur leek me.
Niet een installateur bij je in de buurt wonen of in je kennissenkring? Als jij de boel voorbereid, als in: gaten boren, leiding leggen en beugelen, boodschappenlijstje voor de koppelingen maakt en een kratje bier in huis haalt voor de installateur dan is die vast bereid iets voor jou te doen. Uiteraard zul je de koppelingen moeten afrekenen, lijkt me redelijk logisch. De huur van een persapparaat en de tijd van de installateur (die beperkt blijft tot een paar minuten wanneer je alles netjes hebt gedaan) is dan vast af te kopen met dat kratje bier.

Ik zet niet dat een installateur het voor niets moet doen maar als jij alles voorbereid en je hebt maar 2 koppelingen nodig, 1 op zolder en 1 beneden, dan is het een klusje van niks.

Hier destijds een installateur-buurman na werktijd gevraagd voor zo'n perstang. Ik had lekkage omdat ik door een leiding heen had geboord. Ding moest onder de vloer worden afgedopt. Buurman heeft mij uit de brand geholpen met een stopdopje, perskoppeling en een tang. Daarna de beste man blij gemaakt met een bakje van zijn favoriete bier (als de kratten regelmatig buiten staan is dat makkelijk te raden). Uiteindelijk iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:08
Kleine elektrische boiler bij je douche hangen? Minder gedoe, geen tyleenslang die tijdens je verbouwing in de weg zit of kapot kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
sypie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Niet een installateur bij je in de buurt wonen of in je kennissenkring? Als jij de boel voorbereid, als in: gaten boren, leiding leggen en beugelen, boodschappenlijstje voor de koppelingen maakt en een kratje bier in huis haalt voor de installateur dan is die vast bereid iets voor jou te doen. Uiteraard zul je de koppelingen moeten afrekenen, lijkt me redelijk logisch. De huur van een persapparaat en de tijd van de installateur (die beperkt blijft tot een paar minuten wanneer je alles netjes hebt gedaan) is dan vast af te kopen met dat kratje bier.

Ik zet niet dat een installateur het voor niets moet doen maar als jij alles voorbereid en je hebt maar 2 koppelingen nodig, 1 op zolder en 1 beneden, dan is het een klusje van niks.

Hier destijds een installateur-buurman na werktijd gevraagd voor zo'n perstang. Ik had lekkage omdat ik door een leiding heen had geboord. Ding moest onder de vloer worden afgedopt. Buurman heeft mij uit de brand geholpen met een stopdopje, perskoppeling en een tang. Daarna de beste man blij gemaakt met een bakje van zijn favoriete bier (als de kratten regelmatig buiten staan is dat makkelijk te raden). Uiteindelijk iedereen blij.
Nog veel makkelijker. Naar Warmteeservice €25 per dag of Technische Unie (€20 per dag).

Ik zie niet wat hier duur aan is @M4inDC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Maakt toch allemaal niet veel uit? Het is tijdelijk. Hier ook vier weken gedoucht met tuinslang aangesloten op de cv ketel. Na het douchen de leiding ontkoppeld zodat de druk er af is en hij snachts niet kan gaan lekken, want officieel is hij er natuurlijk niet voor bedoeld. Cv water was overigens 80 graden. Ging perfect.

Tijdelijke douche op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES1GZjRWuY8_pV2Yi8zWB2KRU7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TSmGrfsDBpLtrAhOzmBusJiE.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door BBB-Nick op 08-10-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Gamma heeft gewoon knel koppelingen voor meerlagenbuis, merk sanivesk.

Deze voldoen prima voor een tijdelijke installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Op basis van de reacties toch maar keuze gemaakt voor Unopor 16mm, denk dat ik ook maar dat ga gebruiken voor de rest van de water en cv leidingen... (niet perse die maat dus)

Om zo'n buis in te korten moet je gebruik maken van een pijpsnijder, die van unopor zelf zijn zo'n 130-150 euro. Zijn er ook andere merken die dezelfde kwaliteit bieden voor minder geld? Ik heb het nog nodig voor de rest van het huis, dus wellicht ontkom ik er niet aan, en voor een huis maakt 130 euro wat minder uit dan voor een tijdelijke douche...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Gewoon een goedkope kunststof buis snijder van de bouwmarkt kan prima. Wel gebruik maken van een kalibreerdoorn om de buis daarna weer rond te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

M4inDC schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:53:
Op basis van de reacties toch maar keuze gemaakt voor Unopor 16mm, denk dat ik ook maar dat ga gebruiken voor de rest van de water en cv leidingen... (niet perse die maat dus)

Om zo'n buis in te korten moet je gebruik maken van een pijpsnijder, die van unopor zelf zijn zo'n 130-150 euro. Zijn er ook andere merken die dezelfde kwaliteit bieden voor minder geld? Ik heb het nog nodig voor de rest van het huis, dus wellicht ontkom ik er niet aan, en voor een huis maakt 130 euro wat minder uit dan voor een tijdelijke douche...
Ik heb ooit een keer zoiets (niet precies deze) gekocht: https://www.hornbach.nl/p...tof-buizen-42-mm/8733436/

Een paar maanden later had ik er twee. Een alleen voor elektra buis, de andere voor uponor leidingen. We zijn nu 14 jaar verder en met een volgende verbouwing bezig, ik heb ze beide al weer gebruikt.

Reden waarom ik er twee heb is dat die voor uponor door de alupex een beetje bot wordt en dan niet meer zo netjes een elektra buis kan knippen. 40mm pvc voor een afvoer gaat daarentegen wel prima met deze bottere knipper.

Tip: koop ook meteen een calibratiedoorn zodat je de leiding weer mooi rond kunt maken,

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Top thanks!
Pagina: 1