Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickb92
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-05 15:52
Hooi,

Sinds kort ben ik druk bezig met fotografie, met namen honden fotografie.
Nu heb ik mijn camera op RAW+JPG staan en vroeg ik mij af wat een handige manier is om foto's die ik niet gebruik te verwijderen.

Wat ik nu doe is al mijn foto's van een sessie in een nieuwe map zetten (jpg+raw). Vervolgens maak ik een subfolder aan die ik RAW noem en hier gooi ik al mijn RAW files in. Daarna scroll ik door de map met alle jpg's heen en verwijder ik alles wat ik niet meer nodig heb, meestal 90% gooi ik wel weg.

Dus stel ik begin met 100 foto's (jpg+raw), dan hou ik na mijn selectie bruikbare foto's dus ongeveer 10 jpg's over en heb nog alle 100 raw files in een subfolder zitten. Ik vroeg mij af of er een manier is om makkelijk al die RAW files te verwijderen die dus niet een zelfde naam hebben als de jpg files. Alles 2x handmatig verwijderen is natuurlijk wat omslachtig, zeker als het om duizenden foto's gaat.

Hoe pakken jullie dit uit? Uit luiheid bewaar ik nu al mijn RAW files maar m'n harde schijf raakt zo wel erg snel vol. Er is vast een handigere manier om dit aan te pakken, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Geen professional gaat natuurlijk zo te werk, dat kost veel te veel tijd ;)

Voor veel mensen is een programma zoals Lightroom of Capture One genoeg, daarmee kun je zowel foto's beheren als ook bewerken.

Mocht je echt duizenden foto's door moeten in korte tijd dan kun je kijken naar Photo Mechanic. Daar kun je geen foto's mee bewerken maar wel beheren (zeker met de plus variant) en razendsnel uitzoeken.

Ik denk dat veel basiscursussen dit ook wel uitleggen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Waarom schiet je überhaupt RAW+JPEG? Zet dat ding lekker op JPEG, kan je ook meer foto’s kwijt op je kaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewClassic
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 20:33
Ik zou, als je de foto’s ook echt wil gaan bewerken, alleen maar in RAW schieten. JPG’s zijn immers al “bewerkt”. Als je niet wilt gaan bewerken zou ik de camera gewoon alleen JPG’s laten schieten. Scheelt je een hoop tijd :)

@tommy.the.spotter
Canon R5 ii - RF 100-500L - RF 24-105 F4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:20
Tip van flip; Photo Mechanic (mocht je windows gebruiken). Dat programma laat je sneller dan Lightroom foto's taggen en markeren waardoor je sneller kunt selecteren. Dit programma heeft mij geholpen om sneller door mijn foto's heen te bladeren en de juiste te selecteren.

En inderdaad zoals hierboven al staat: Schiet alleen in RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickb92
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-05 15:52
Bedankt voor jullie reacties!
Archer_VC10 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:46:
Waarom schiet je überhaupt RAW+JPEG? Zet dat ding lekker op JPEG, kan je ook meer foto’s kwijt op je kaartje.
NewClassic schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:50:
Ik zou, als je de foto’s ook echt wil gaan bewerken, alleen maar in RAW schieten. JPG’s zijn immers al “bewerkt”. Als je niet wilt gaan bewerken zou ik de camera gewoon alleen JPG’s laten schieten. Scheelt je een hoop tijd :)
De reden waarom ik RAW + JPG shoot is omdat wanneer ik de foto's niet bewerk, de JPG er eigenlijk altijd beter uit ziet (Fujifilm). Vaak zijn ze net wat lichter en is er een lenscorrectie toegepast. Als ik een fotoboek wil maken van bijvoorbeeld mijn vakantie, dan heb ik niet altijd zin om mijn foto's te editen dus dan heb ik liever de snelle mooiere JPG optie.
Af en toe zit er wel een foto tussen die ik wel wil editen en meer in mijn 'professionele' fotoboek wil stoppen en waar ik RAW voor wil gebruiken.
thomskipsp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:03:
Tip van flip; Photo Mechanic (mocht je windows gebruiken). Dat programma laat je sneller dan Lightroom foto's taggen en markeren waardoor je sneller kunt selecteren. Dit programma heeft mij geholpen om sneller door mijn foto's heen te bladeren en de juiste te selecteren.

En inderdaad zoals hierboven al staat: Schiet alleen in RAW.
Het liefst gebruik ik geen betaalde software aangezien ik het meer sporadisch doe en het niet mijn werk is. Elke maand weer 15 euro afleggen heb ik geen zin in.

Ik hoopte dus eigenlijk dat er een heel simpel scriptje of programmatje zou zijn die dus twee mappen vergelijkt en alles automatisch verwijdert als er niet een ander bestand is met dezelfde naam. In dat geval hoef ik alleen mijn JPG map te beheren en alles weg te gooien wat ik niet nodig heb, scriptje draaien en de bijbehorende .RAF files verwijdert die automatisch.
Pagina: 1