Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn broer heeft vanmorgen z'n telefoon laten vallen. Een Redmi Note 10 pro:
uitvoering: Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Zwart

Scherm gebarsten en dus niet meer te gebruiken. Af en toe licht het scherm even (deels) op als je aan/uit-knop indrukt, maar je kunt er niets meer mee.
Heb de telefoon naar een plaatselijke telefoonwinkel gebracht om te kijken of die het konden repareren.
Exacte kosten weten ze nog niet, maar waarschijnlijk toch wel zo'n €150. Eigenlijk pas vanaf maandag/dinsdag duidelijkheid hierover dus al met al is een gerepareerde telefoon (denk ik) wel minstens een week verder.
Telefoon lig nog bij die winkel, simkaart heb ik mee naar huis genomen.

Maar ondertussen kwamen tussen deze morgen en het moment dat simkaart in de winkel werd verwijderd natuurlijk nog wel Whatsapp berichten binnen.

Maar dan de vraag; wat is nu het beste op nu direct te doen?
Heel misschien hebben we nog een oude Android liggen, maar als hij daar Whatsapp op installeert, komen dan de oude berichten nog wel als backup terug? (mits hij online backups aan had staan)
Simkaart is nu dus wel uit oude telefoon, maar kan dat wel omdat de oude telefoon nog wel/niet/half actief was/is?

Hij heeft wel een werktelefoon (iPhone 11) maar daar kunnen geen 2 simkaarten in (ik neem aan dat werknummer op fysieke simkaart zit en niet eSim).

EDIT: en dan zit je met Whatsapp op de werktelefoon ook niet handig denk ik...

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 07-10-2023 14:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:45
Waarom laten repareren voor dat geld, terwijl de telefoon nieuw momenteel 182 euro kost? Pure nieuwsgierigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:40

Tazzios

..

@WouterL voor je data, instellingen e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Als je 1 keer met je whatsapp telefoon bent ingelogd in de desktop versie van whatsapp kan je verder whatsappen. Word dan gesynced met alle toestellen waar je account op staat.

Maar ik denk dat hij of zij dan beter 1 nieuwe telefoon kan kopen, Repareren is meestal duurder dan nieuwe kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:00

Barrycade

Through the...

Let wel op met veel wisselen qua telefoons en WhatsApp back up.

Als je op het verkeerde moment wisselt ben je een back up van een lege telefoon aan het maken en dan sta je met lege handen als je je oude terug/ een nieuwe hebt waar je dan een lege back up op terug zet.

Als het allemaal goed aan staat in je Google account staan de settings etc allemaal in je account.

Dus nieuwe telefoon met Android en je bent alleen een dagje WhatsApp kwijt. Maar weet niet hoe je broer WhatsApp gebruikt. Maar ik kan makkelijk een dagje WhatsApp overslaan.
Wellicht wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
WouterL schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:49:
Waarom laten repareren voor dat geld, terwijl de telefoon nieuw momenteel 182 euro kost? Pure nieuwsgierigheid
Nou ja, wat @Tazzios al zegt, voor de Whatsapp, foto's e.d.
Ik denk hij Whatsapp wel online backup van maakt, maar foto's e.d. weet ik niet en die zijn nu ook wel belangrijk.
(Moet de telefoon bij de winkel natuurlijk geen (hard) reset krijgen...
WhiteHwk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:57:
Als je 1 keer met je whatsapp telefoon bent ingelogd in de desktop versie van whatsapp kan je verder whatsappen. Word dan gesynced met alle toestellen waar je account op staat.

Maar ik denk dat hij of zij dan beter 1 nieuwe telefoon kan kopen, Repareren is meestal duurder dan nieuwe kopen
Ik denk niet dat hij dat ooit heeft gedaan, misschien alleen de web versie. Hij zei net al dat hij nu ook al niet op de PC kon whatsappen...
Barrycade schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:04:
Let wel op met veel wisselen qua telefoons en WhatsApp back up.

Als je op het verkeerde moment wisselt ben je een back up van een lege telefoon aan het maken en dan sta je met lege handen als je je oude terug/ een nieuwe hebt waar je dan een lege back up op terug zet.
Klopt, hier zit ik dus ook mee.
Als het allemaal goed aan staat in je Google account staan de settings etc allemaal in je account.
Dat inderdaad, maar foto's e.d. is hij denk ik wel kwijt als hij de oude telefoon niet meer kan gebruiken.
Dus nieuwe telefoon met Android en je bent alleen een dagje WhatsApp kwijt. Maar weet niet hoe je broer WhatsApp gebruikt. Maar ik kan makkelijk een dagje WhatsApp overslaan.
Wellicht wel langer.
Jullie hebben helemaal gelijk dat een nieuwe (vergelijkbare) telefoon net zo duur is als reparatie (mits die inderdaad rond die prijs uitvalt), maar met een nieuwe telefoon zijn foto's en deel van Whatsapp sowieso weg.

Het beroerde is dat telefoon kapot ging bij de nieuwbouw van zijn woning waar hij (ook op dit moment) aan het werk is. Dus veel Whatsapp-berichten heen en weer en foto's van de bouw e.d.
Dus als telefoon direct gemaakt kon worden (zonder hard reset) dan was het geen probleem, maar zoals het nu lijkt is de telefoon wel minstens een week 'uit the running' en dus vooral lastig qua telefonisch bereikbaarheid en Whatsapp.

De werktelefoon is dus een iPhone 11 en zijn Redmi Note 10 Pro werd gebruikt i.c.m. KPN abonnement.
Zou je KPN de fysieke sim kunnen overzetten naar eSim zodat hij die - tijdelijk - op z'n werktelefoon iphone kan doorgebruiken o.i.d.?

Ik zit dus nu vooral even te kijken hoe hij dit op de directe korte termijn even kan overbruggen en wat daar het handigst voor is...

Zoiets gebeurt namelijk op de meest onmogelijke momenten :X ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Piet91 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Nou ja, wat @Tazzios al zegt, voor de Whatsapp, foto's e.d.
Ik denk hij Whatsapp wel online backup van maakt, maar foto's e.d. weet ik niet en die zijn nu ook wel belangrijk.
(Moet de telefoon bij de winkel natuurlijk geen (hard) reset krijgen...

[...]

Ik denk niet dat hij dat ooit heeft gedaan, misschien alleen de web versie. Hij zei net al dat hij nu ook al niet op de PC kon whatsappen...

[...]

Klopt, hier zit ik dus ook mee.

[...]

Dat inderdaad, maar foto's e.d. is hij denk ik wel kwijt als hij de oude telefoon niet meer kan gebruiken.

[...]

Jullie hebben helemaal gelijk dat een nieuwe (vergelijkbare) telefoon net zo duur is als reparatie (mits die inderdaad rond die prijs uitvalt), maar met een nieuwe telefoon zijn foto's en deel van Whatsapp sowieso weg.

Het beroerde is dat telefoon kapot ging bij de nieuwbouw van zijn woning waar hij (ook op dit moment) aan het werk is. Dus veel Whatsapp-berichten heen en weer en foto's van de bouw e.d.
Dus als telefoon direct gemaakt kon worden (zonder hard reset) dan was het geen probleem, maar zoals het nu lijkt is de telefoon wel minstens een week 'uit the running' en dus vooral lastig qua telefonisch bereikbaarheid en Whatsapp.

De werktelefoon is dus een iPhone 11 en zijn Redmi Note 10 Pro werd gebruikt i.c.m. KPN abonnement.
Zou je KPN de fysieke sim kunnen overzetten naar eSim zodat hij die - tijdelijk - op z'n werktelefoon iphone kan doorgebruiken o.i.d.?

Ik zit dus nu vooral even te kijken hoe hij dit op de directe korte termijn even kan overbruggen en wat daar het handigst voor is...

Zoiets gebeurt namelijk op de meest onmogelijke momenten :X ...
Lijkt mij wel lastige situatie. Ik weet het antwoord niet echt hier op. Wel is het zo dat whatsapp de geschiedenis lokaal en online opslaat. Dus als je met jou nummer en simkaart inlogt op je account van whatsapp kan je de geschiedenis van google drive nog downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:24
De gevallen telefoon aan de lader leggen en een back-up laten maken en op de nieuwe telefoon de back-up installeren. Dat toestel laten repareren zal waarschijnlijk economisch gezien niet rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja zuur, veel mensen snappen het nut van een back up maken meestal als het te laat is.

Maar zou niet aanraden WhatsApp tussendoor op een andere telefoon/platform te gebruiken als je broer zeker weten zijn WhatsApp geschiedenis wil behouden.

Dus of besluiten de pleister er af te trekken en nieuwe Android phone halen en aanleren om geen foto's vanuit WhatsApp app te maken (want dan worden ze ook niet gebackupped in Google Foto's.) En je frequentie van WhatsApp backup dagelijks te zetten.

Want volgens mij staat dit ook op maandelijks of wekelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Barrycade schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:59:
Aanleren om geen foto's vanuit WhatsApp app te maken (want dan worden ze ook niet gebackupped in Google Foto's.)
Kan wel, eenvoudig zelfs, alleen even schuifje omzetten zodat die map ook meegenomen wordt met de backup, idem voor Whatsapp video.
(Bieb - foto's op apparaat)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
WhiteHwk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:28:
Lijkt mij wel lastige situatie. Ik weet het antwoord niet echt hier op. Wel is het zo dat whatsapp de geschiedenis lokaal en online opslaat. Dus als je met jou nummer en simkaart inlogt op je account van whatsapp kan je de geschiedenis van google drive nog downloaden.
Klopt. Dus zou hij zijn simkaart in een andere/nieuwe telefoon stoppen dan kan hij doorgaan met Whatsapp en dan is hij alleen de Whatsapp geschiedenis kwijt tot de laatste backup.
(er vanuit gaande dat deze backup aan staat)
Peer_76 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:39:
De gevallen telefoon aan de lader leggen en een back-up laten maken en op de nieuwe telefoon de back-up installeren. Dat toestel laten repareren zal waarschijnlijk economisch gezien niet rendabel zijn.
Dat is het probleem; de oude telefoon is nu niet te gebruiken aangezien het scherm niet meer doet.
Dus even in Whatsapp handmatig een backup maken kan niet.

Ook telefoon aan de PC hangen en handmatig de Whatsapp map en foto's overzetten gaat denk ik niet werken, omdat je op de telefoon dan altijd eerst voor bestandsoverdracht moet kiezen (wat met een kapot scherm dus niet wil).

Naast het feit dat de telefoon nu in een dichte winkel ligt...
Barrycade schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:59:
Ja zuur, veel mensen snappen het nut van een back up maken meestal als het te laat is.
Klopt, maar hopelijk stond Whatsapp backup wel aan. Ik weet niet of hij iets als Google Photo's o.i.d. gebruikt, geloof het niet.
Maar zou niet aanraden WhatsApp tussendoor op een andere telefoon/platform te gebruiken als je broer zeker weten zijn WhatsApp geschiedenis wil behouden.
Klopt.
Dus of besluiten de pleister er af te trekken en nieuwe Android phone halen en aanleren om geen foto's vanuit WhatsApp app te maken (want dan worden ze ook niet gebackupped in Google Foto's.) En je frequentie van WhatsApp backup dagelijks te zetten.
Ik bedoel Whatsapp en foto's apart. Dus de Whatsapp geschiedenis en foto's die hij zelf maakt met de telefoon.
Want volgens mij staat dit ook op maandelijks of wekelijks.
Om deze reden heb ik het bij mezelf altijd al op dagelijks ingesteld inderdaad.

Maar ga vanavond nog eens naar hem toe om te kijken wat we kunnen doen.
Als hij Whatsapp nou op de PC had staan, kon hij misschien nog wel even overbruggen maar ben bang van niet.

Whatsapp op de werktelefoon (iPhone) installeren met simkaart van oude telefoon gaat denk ik ook niet lekker werken.

Dus het is een beetje een denken wat nu het beste is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik zit even te denken.

Als we een reserve Android telefoon kunnen vinden, dan kan hij daar z'n simkaart indoen, met Google inloggen en dan is hij weer telefonisch bereikbaar. (en heeft hij z'n contacten terug etc)

Als hij vervolgens Whatsapp installeert, dan krijgt hij hopelijk de vraag dat er online een backup staat van een bepaalde datum (hopelijk recent). Als hij die backup dan aanneemt dan heeft hij Whatsapp terug tot die datum van de backup.

Maar t/m er in de winkel de simkaart uit z'n kapotte telefoon werd gehaald, had die telefoon data-verbinding.
Als hij dan met die reserve Android inlogt bij Whatsapp desktop, ziet hij die berichten dan ook?
Dus Whatsapp geschiedenis van na de eventuele Whatsapp-backup?
Synchroniseert Whatsapp dat of niet?

Als dat niet zo is, dan in het gunstigste geval heeft Whatsapp bijv. vannacht een backup gemaakt en heeft mist hij alleen de Whatsapp geschiedenis van vandaag. Daar valt evt. wel mee te leven.

Maar wat als hij bij de reserve Android met Whatsapp inlogt en de backup een maand ofzo oud is.
Als hij die op dat moment accepteert, dan is hij de laatste maand kwijt. Ik neem aan ook als hij dan vervolgens bij Whatsapp desktop aanmeld, dat hij die maand nog steeds kwijt is.

En als die Backup een maand oud is, en hij plaatst de backup niet terug op de reserve Android dan gaan er dus eigenlijk 2 Whatsapp-geschiedenissen lopen.
Als hij die van de reserve Android dan niet laat backuppen (dus direct bij de Whatsapp instellingen de backup naar Google drive uitzetten) dan kan hij (als de oude telefoon is gemaakt) doorgaan met de oude Whatsapp-geschiedenis, en is alleen de Whatsapp van de komende week (of zolang reparatie duurt) kwijt; daar valt ook wel mee te leven.

Hele gedachtetrein, maar ik zit hier m'n hersenen te kraken wat nou het verstandigst is...

Het beste/makkelijkste is telefoon laten repareren en gewoon een week zonder bereik/Whatsapp zitten.
Hopelijk wordt telefoon niet gereset o.i.d. met een schermreparatie (iemand ervaring mee?) en kan hij dan gewoon verder alsof er niets is gebeurd (behalve dan dat hij waarschijnlijk een berg achterstallige Whatsapp berichten heeft en gemiste oproepen).
Maar dat is eigenlijk niet te doen...

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 07-10-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Update. Ze hebben een tijdelijke Android gevonden, helaas wel heel erg klein opslagruimte (8GB. O.i.d.)
Bij installeren en openen van Whatsapp op die telefoon kreeg hij gelukkig de melding dat er een Whatsapp backup is van zaterdagmorgen 3 uur. Maar wel 8.3GB, dat past dus niet.
Er kan een geheugenkaart in die telefoon, maar ik begrijp dat Whatsapp map daar niet op geplaatst kan worden.

Misschien is de Whatsapp backup zo groot vanwege alle media.
Weten jullie of je in de Whatsapp bij backup herstellen de media kunt weglaten o.i.d.? Dat hij alleen de chats terug krijgt?

Probleem is nu dat als hij op herstellen drukt (ik weet niet meer of je daarna nog keuzes krijgt) hij zijn Whatsapp misschien niet correct kan herstellen en dat er dan rare fouten inlopen of zijn geschiedenis alsnog wegvalt.

Andere mogelijkheid is dat hij misschien niet laat herstellen en direct de backup uitzet op deze rerservetelefoon (zodat die niet gemaakt wordt en de oude backup overschrijft(?).
Vervolgens als hij zijn oude telefoon teruggeeft weer doorgaan met zijn oude Whatsapp geschiedenis.
Dan is hij alleen Whatsapp kwijt die hij op deze rerservetelefoon heeft gebruikt.

Zie ik dat zo goed? Kan dat op die manier?

Het liefst de oude backup herstellen, maar ik ben bang dat vanwege het kleine opslaggeheugen van de rerservetelefoon dit verkeerd gaat en hij zijn backup dan alsnog kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Oef, had je nu echt niet even een iets nieuwe recentere phone kunnen halen?

Het ging toch allemaal om de Foto's? Het past niet, dus zeker niet verder gaan.

Als je zonder media de back up terug zet en dat oude ding gaat ook een back up maken ben je dus de Foto's kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ad de Jong schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Kan wel, eenvoudig zelfs, alleen even schuifje omzetten zodat die map ook meegenomen wordt met de backup, idem voor Whatsapp video.
(Bieb - foto's op apparaat)
Ik weet niet hoe jouw WhatsApp er uit ziet, maar die pulp die ik er via groepen soms ongevraagd op krijg upload ik liever niet naar een US based cloud.

En daar bovenop; WhatsApp comprimeert je foto's kapot. Als je er ooit nog eens een afdruk van wil maken, kan je er op zijn best er een pixelhobby van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Barrycade schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Ik weet niet hoe jouw WhatsApp er uit ziet, maar die pulp die ik er via groepen soms ongevraagd op krijg upload ik liever niet naar een US based cloud.

En daar bovenop; WhatsApp comprimeert je foto's kapot. Als je er ooit nog eens een afdruk van wil maken, kan je er op zijn best er een pixelhobby van maken.
Dat ik weet dat de mogelijkheid bestaat wil niet zeggen dat ik het gebruik.
En foto's maken met Whatsapp is voor mij al een no go.
Het is dat ik/je er amper omheen kan om die zooi van Facebook te moeten gebruiken anders was het hier al lang van de telefoon af.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
We hebben een andere telefoon kunnen regelen (een Xiaomi Redmi Note 5 van m'n moeder) en daar op ingelogd.
Eerst problemen met Wifi (telefoon wilde met geen mogelijkheid met Wifi verbinden terwijl die 10 minuten daarvoor nog prima deed i.c.m. account van m'n moeder) en dat leek uiteindelijk aan onze Wifi-netwerk te liggen.
(Had altijd een TP-Link C7 als router ook voor Wifi), daar heb ik ondertussen Wifi van uitgezet wat en heb nu 3 Zyxel AP's voor Wifi, maar wel met zelfde SSID/wachtwoord etc. En toch wilde telefoon daar niet mee verbinden, wel weer met de TP-Link toen ik daar Wifi op aanzette).

Maar ik ben bang dat moeite voor niets is geweest. Hij vond een Whatsapp backup van zaterdagmorgen 3 uur maar na een tijdje gaf hij aan de chats niet te kunnen herstellen en of we een oudere backup wilden gebruiken. Weet niet helemaal hoe dat verder is gegaan, maar momenteel zit hij wel een backup van 8GB binnen te halen van zaterdagmorgen 3 uur.

Snel gekeken en oude chats leken er niet tussen te staan; alleen die van vandaag en gisteren en een reeks aan groepchats waar hij aan toegevoegd was.
Praktisch alle berichten lijken dus weg, terwijl die wel een backup van zaterdagmorgen 3 uur zit terug te zetten.

Ben dus bang dat hun poging om Whatsapp op die oude telefoon (die van 8GB) te installeren dus inderdaad een '2e Whatsapp history" heeft opgebouwd en dus nu problemen geeft.
En die 8GB is hij nu nog steeds mee bezig om binnen te halen dat al wel voornamelijk oude media zijn.

Raar dat die 8GB precies het formaat is van de backup van gistermorgen, maar (toen we 2 uur geleden checkten) dus niet de hele Whatsapp geschiedenis terug is.

Ben dus bang dat uiteindelijk alle moeite voor niets was...

Een ander probleem worden mogelijk de foto's. (Ik heb het dus hier over de foto's die hij zelf met de telefoon maakte, niet de foto's/media vanaf Whatsapp). Die staan natuurlijk op geheugen van de telefoon (backup naar Dropbox liep laatste tijd niet echt goed).
En ik ben bang dat de winkel bij de schermreparatie het toestel resetten om te checken of telefoon werkt, en dan zijn die foto's natuurlijk ook weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 08-10-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Jep, alle chats zijn weg, op die van gisteren en vandaag na.
Dit terwijl de backup duidelijk als datum zaterdagochtend 3 uur had.

Zijn enige hoop is dus misschien dat z'n oude telefoon wordt gemaakt zonder hard reset zodat hij een lokale Whatsapp backup heeft.
Of dat we op een manier toch die oude telefoon op een PC kunnen aansluiten en bestanden kunnen kopiëren (en dus ook de lokale Whatsapp map) zodat we die map op een nieuwe telefoon kunnen zetten en Whatsapp vanuit een lokale map (i.p.v. Google Drive).
Maar zonder werkend scherm kan hij niet bij het inpluggen van USB "bestandsoverdracht" kan kiezen.

Is er ook een mogelijkheid/programma o.i.d. dat je toch de oude telefoon op een PC kunt aansluiten en bestanden over kunt zetten, zonder dat je het touchscreen van de telefoon nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:27
Kon je niet een usb to hdmi kabel gebruiken en beeld van een monitor gebruiken om de telefoon te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:53
SamSid schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:25:
Kon je niet een usb to hdmi kabel gebruiken en build van een monitor gebruiken om de telefoon te bedienen?
Dit, of even geduld hebben tot de telefoon gerepareerd was.
Nu hebben ze de backup en de lokale kopie onbruikbaar gemaakt, want op het moment dat je whatsapp weer start op de oude telefoon zal die zeggen dan die daarop niet meer geactiveerd is en daarna zelf de cache en berichtengeschiedenis etc verwijderen :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
SamSid schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:25:
Kon je niet een usb to hdmi kabel gebruiken en beeld van een monitor gebruiken om de telefoon te bedienen?
Ik geloof niet dat de Xiaomi dat ondersteunt.
donnie1992 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:34:
Dit, of even geduld hebben tot de telefoon gerepareerd was.
Nu hebben ze de backup en de lokale kopie onbruikbaar gemaakt, want op het moment dat je whatsapp weer start op de oude telefoon zal die zeggen dan die daarop niet meer geactiveerd is en daarna zelf de cache en berichtengeschiedenis etc verwijderen :+ 8)7
Achteraf gezien was dit beter geweest inderdaad, maar dit gebeurt 'in the heat of the moment', waar hij/ik al druk waren met andere zaken (hij stond midden in de nieuwbouw).

Hij heeft bericht van de winkel dat ze telefoon kunnen maken zonder dataverlies, dus de (zelfgemaakte) foto's kan hij dan mogelijk redden.

Mijn hoop dat hij op een manier nog verder kon met de 'oude' Whatsapp is dus sowieso verloren?
Ik kan niet de online Google Drive backup verwijderen (zodat de Xiaomi niet de online backup pakt die Whatsapp deze dagen maakt) en bij de oude telefoon doorgaan met de lokale (op de telefoon opgeslagen) Whatsapp?
Zeg maar dat hij straks de Whatsapp chats op de reservetelefoon weg gooid (zowel op reservetelefoon als op Google Drive; als hij deze dagen Whatsapp mist is niet erg) en hij op de Xiaomi weer verder gaat?

Op deze manier? https://faq.whatsapp.com/...fnav&cms_platform=android

Dus:
- De Whatsapp backup op Google Drive verwijderen zodat deze niet eventueel (per ongeluk) alsnog door Whatsapp gebruikt wordt. Deze backup zal waarschijnlijk dus alleen deze dagen aan geschiedenis bevatten.
- Straks weer simkaart in de Xiaomi en aanmelden (?) bij Whatsapp, hopelijk door met de oude (volledige) chatgeschiedenis?
- Of als stap 2 niet werkt; voor de zekerheid eerst de lokale Whatsapp map/bestanden (op de Xiaomi) ergens veilig stellen. Whatsapp verwijderen en opnieuw installeren. Voor de zekerheid telefoon op vliegtuigstand (zodat die niet evt. eerst van Google Drive de Whatsapp backup probeert te halen) en dan Whatsapp openen en dan *zou* Whatsapp de lokale Whatsapp backup/bestanden moeten vinden en daarmee herstellen. Of zie ik dit verkeerd en gaat dit niet (meer) werken?

Ik probeer hem zo goed mogelijk te helpen want hij zit zoals gezegd dus midden in de zelf/nieuwbouw en er zijn dus allerlei belangrijke berichten over en weer die hij op dit moment dit kwijt is :/ ...

[ Voor 33% gewijzigd door Piet91 op 09-10-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Piet91 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:33:
We hebben een andere telefoon kunnen regelen (een Xiaomi Redmi Note 5 van m'n moeder) en daar op ingelogd.
Heb je daadwerkelijk in het Google account van je broer ingelogd? Of dat van je moeder?

Als je op je moeders account bent ingelogd verklaart dat dat je je oude geschiedenis niet ziet omdat dat op je broers Google account staat.

Bij het binnenhalen van de Whatsapp backup, zie je dan vanaf welk account het komt? Bij de settings zie je waar de dagelijkse backup's naartoe gaan.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
BraveWorld schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:58:
Heb je daadwerkelijk in het Google account van je broer ingelogd? Of dat van je moeder?

Als je op je moeders account bent ingelogd verklaart dat dat je je oude geschiedenis niet ziet omdat dat op je broers Google account staat.
Op de Redmi Note 5 wel inderdaad met zijn eigen Google Account, die had ik eerst gereset.

Maar nu je het zegt; de vorige reservetelefoon (een oude Galaxy-nog-wat met dus 8GB opslagruimte) hadden zij dit niet gedaan. Daar waren dus inderdaad 2 Google accounts aangemeld.
Misschien is daar inderdaad de backup verkeerd gegaan.
Bij het binnenhalen van de Whatsapp backup, zie je dan vanaf welk account het komt? Bij de settings zie je waar de dagelijkse backup's naartoe gaan.
De Whatsapp backup was ruim 8GB dus zal wel juiste backup zijn geweest, zowel op de oude Galaxy als de Note 5.

Maar een Whatsapp backup vanuit Google Drive zal nu niet meer mogelijk zijn, ondertussen zal die vanacht ook wel opnieuw gegaan zijn, en dat zijn dus nu alleen de berichten vanaf gisteren. (feitelijk dus geen berichten).

Ik hoop ten zeerste dat we toch nog de oude Backup kunnen gebruiken die lokaal op de Redmi Note 10 staat, op de manier die ik hierboven heb beschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 09-10-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
De Redmi Note 10 is gerepareerd. Foto's zijn dus gered want die staan er op.

Het is dus nu een sinecure om Whatsapp zo goed mogelijk weer mee verder te gaan.
Als ik op de Note 10 op de interne opslag ga (Android -> Media -> com.whatsapp ->Whatsapp -> Databases) staan daar inderdaad meerdere "msgstore-2023-10-**.db.crypt14 bestanden t/m 7 oktober 02:00 uur dus t/m de ochtend dat hij de telefoon liet vallen.
Ook staat er een msgstore.db.crypt14 bestand van 8 oktober 02:00 uur, dus de zondag erna.

In theorie zou ik dus hiermee Whatsapp moeten kunnen herstellen, met dat laatste bestand.
Dat hij dan de de Whatsapp geschiedenis van deze week kwijt raakt is niet zo erg, maar ik moet het dus nu wel even slim aanpakken dat het niet alsnog fout gaat.

Want ondertussen heeft de inval Note 5 dus wel Whatsapp backups gemaakt naar Google Drive (laatste is van 2 uur vannacht) en Whatsapp moet natuurlijk niet ineens deze nieuwe backup vannacht gaan terugzetten naar de Note 10 (en dat hij dus alsnog de oude Whatsapp geschiedenis kwijt is, en alleen nog maar deze week heeft).

Kunnen jullie meedenken wat verstandig is?

Sowieso eerst:
- Ik geloof niet dat je de Google Drive lokaal ergens kunt opslaan dus daar kan ik helaas geen (offline) backup van maken.
- Dan maar bij Google Drive de Whatsapp backup uitzetten. Daar staat momenteel dus denk ik alleen deze week in. Als ik dit uitzet ben ik die dus kwijt (maar deze week kwijt is niet erg).
- Dan de simkaart uit de Note 5 en weer terug in de Note 10.

Maar dan; kan ik gewoon weer Whatsapp openen of moet ik deze eerst verwijderen en weer opnieuw installeren zodat hij de lokale backup van 8 oktober (msgstore.db.crypt14) vind en zo weer verder kan?

Als ik onderstaande link lees; lijkt me dat ik eerst op de Note 10 Whatsapp moet verwijderen en opnieuw installeren en dan de lokale backup gebruiken (en dus niet die van Google Drive, die er dan ook niet meer is omdat ik die dus heb uitgezet)

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 14-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Niet gelukt. Alle stappenplannen op internet om dit op te lossen exact gevolgd.
Bij het opnieuw openen van Whatsapp ziet hij een backup, begint te herstellen maar nadat hij een tijdje op 99% heeft gestaan komt het bericht; kan uw chats niet herstellen, wilt u een ouder backup herstellen, maar die is er helemaal niet.

Er is dus feitelijk een backup, maar hij kan de chats niet herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik had nog enige hoop met de methode dat hier op Reddit is beschreven: https://www.reddit.com/r/...toring_a/?sort=confidence

Dat leek veelbelovend maar weer hetzelfde probleem. Whatsapp vind de backup, begint met herstellen en gaat tot voltooien (99%) maar geeft dan aan dat het de chats niet kan herstellen.

Ik kwam nog wel tegen dat zijn contactpersonen hun chatgeschiedenis tussen hen en mijn broer kunnen exporteren en toesturen, maar dan krijgt hij alleen de laatste (weet ik veel hoeveel) foto's/videos en alle chats in een groot .txt bestand.
Dat laatste is beter dan niets, maar nu midden in de bouw is het zo k*t om die chats allemaal kwijt te zijn.
(denk aan contact met de aannemer, elektricien etc.)

Ik blijf het gewoon zo raar vinden. Normaal gesproken is het kwestie van op de oude telefoon even een handmatig een backup maken naar Google Drive, simkaart in de nieuwe telefoon, WA installeren en die vind meteen de Google Drive backup.
Dit weekend nog gedaan en dat was binnen 5 minuten klaar en gehele geschiedenis terug.

Ik begin te vermoeden dat het niet is dat er 2 chatgeschiedenissen door elkaar zijn gelopen, maar dat er iets anders speelt omdat het de gevonden backup niet kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Een update en wel een goeie update; hij heeft de chatgeschiedenis weer terug.

Met de Whatsapp folder op z'n telefoon heb ik de Note 10 weer naar de winkel gebracht, in een laatste hoop dat zij nog wat konden betekenen.
Ter voorbereiding had ik de Whatsapp folder in drievoud op de telefoon gezet.
(originele locatie, in de map downloads en nog ergens anders)

Hoe ze het precies gedaan hebben weet ik niet (ik kreeg uitleg via m'n broer dus is wat verwaterd); maar schijnbaar kregen zij Whatsapp ook niet terug op de Note 10.
Vervolgens hebben ze het op een andere smartphone (vrij nieuw exemplaar) geprobeerd (m'n broer noemde ook nog iets als schijfcontrole) en daar kwam de chatgeschiedenis wél terug.
Vervolgens Whatsapp weer overgezet naar de Note 10 en hij heeft nu dus zijn chatschiedenis terug, op de afgelopen 2 weken na; maar dat was al verwacht.

Alleen de WA media (foto's/videos) zijn kwijt; dat was zo'n enorm grote map (~30.000+ foto's/videos) dat laptop al vastliep bij het berekenen hoe lang het overplaatsen naar de laptop zou duren.
Maar daar valt mee te leven. Hij is al lang blij dat hij de chatgeschiedenis terug heeft.

Daarmee is dus probleem nu opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 20-10-2023 22:02 ]

Pagina: 1