Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
In november wil ik een nieuwe telefoon aanschaffen. Ik heb een wensenlijstje maar vind het lastig om dat naar een lijstje met kandidaten te vertalen. Ik vraag om raad en hoop op enkele goede adviezen die mij gaan helpen een goede keuze te maken.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
€600,- tot €1100,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Ik heb tot nog toe alleen maar Android smartphones gehad, maar sta open voor alternatieven. Mijn vrouw heeft een iPhone en maakt daar hele mooie foto's mee. Ik wil ook graag een smartphone waar ik mooie foto's van de kinderen mee kan maken. Vooral binnenshuis als de lichtomstandigheden slechter zijn laten veel smartphones het afweten.
Ik sta open voor Apple, maar heb een lichte voorkeur voor Android, omdat ik ook veelvuldig gebruik maak van de Waze navigatie app OsmAnd kaarten en navigatie app.

Wellicht overbodig om te vermelden, maar ik bel ook regelmatig met mijn telefoon. Een goede telefoonverbinding en verstaanbaar zijn vind ik belangrijk. Mijn Nokia viel erg tegen met slecht geluid en slechte spraakkwaliteit. Dat wil ik voorkomen bij een nieuw toestel.

De telefoon wordt veel gebruikt voor tethering, bijvoorbeeld om met de laptop (op kantoor of in de trein) te werken of om data met een andere smartphone of tablet te delen. Ik heb gelezen dat sommige chipsets brakke modems hebben, dus die modellen wil ik koste wat kost voorkomen.

Bij voorkeur wordt de smartphone voorzien van een 'clean' operating system zonder onnodige bloatware. Ik heb een Samsung gehad die overladen werd met apps die ik niet kon verwijderen.
Software ondersteuning vind ik ook belangrijk. Zo heb ik een Motorola G en Nokia Android One gehad die beide een 'clean' Android beloofden, maar in de praktijk op software vlak wat steken lieten vallen. (bugs, uitblijven van updates, etc.)

Het toestel moet minimaal 4 á 5 jaar vooruit kunnen wanneer ik de hoofdprijs betaal. Dat betekend dus minimaal 4 á 5 jaar security updates vanaf moment van aanschaffen.

Stabiele hardware is een must. Ik lees problemen over telefoons die oververhitten. Mijn telefoon hoeft snelheidsmonster te zijn om de nieuwste games te spelen. Ik lever graag wat peak-performance in voor stabiliteit en duurzaamheid van de componenten. De telefoon moet ook in de warme zomer met GPS in de auto kunnen navigeren zonder oververhit te raken.

Liever geen Chinees toestel met spyware of andere verborgen gebreken

Samenvatting wensen
  • Mooie foto's kunnen maken, ook binnenshuis bij slechtere lichtomstandigheden
  • Moet met goede spraak / geluidskwaliteit kunnen bellen
  • Stabiele data verbinding i.v.m. tethering en mobiel werken met andere devices
  • Betrouwbare navigatie in de auto en / of tijdens wandelen / lopen
  • Geen bloatware en / of spyware
  • Goede software support met security updates en bug-fixes
  • Liever geen Chinees toestel
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Toestellen met goede camera:

ToestelVoordeelNadeel
Sony Experia 1VErg goede camera, ook bij donker.Slecht updatebeleid.
Apple iPhone 14 ProMaakt mooie fotos. Zeker 5 jaar software updates.Geen Waze navigatie OsmAnd. Nog geen USB-C aansluiting
Apple iPhone 15 ProMaakt mooie fotos. Zeker 5 jaar software updates.Geen Waze navigatie OsmMand. Heeft een oververhittingsprobleem?
Samsung Galaxy S23+Goede camera? Snapdragon 8 Gen 2 dus niet de Samsung Equinox SoC problemen.Camera krijgt kritiek in reviews. Verplichte bloatware meegeïnstalleerd.
Pixel 7aClean Android.Tensor SoC schijnt slechte te presetern. Oververhitting en erg inefficiënt met batterij.
Pixel 8Kan mooie foto's maken? Goed update beleid met nog jaren security updatesPraktijk moet uitwijzen of de problemen met Tensor SoC zijn opgelost? Veel foto magic is software dat deels in de cloud plaatsvind?

Toestellen als ik de camera eis af laat vallen:

ToestelVoordeelNadeel
Fairphone 5Clean Android. Lang software updates. Vervangbare hardware.Geen top camera.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

In de pricewatch kan ik niet zoeken op Snapdragon 8 gen2, welke CPU/SoC's kan ik dan wel als criterium gebruiken?
  • Zijn er nog andere merken / modellen smartphones die ik over het hoofd zie?
  • Andere tips of suggesties zijn ook van harte welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door HyperH op 28-10-2023 18:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:58
Waze is beschikbaar voor iPhones, dus dat is niet perse een reden voor een Android.
https://apps.apple.com/nl...-live-verkeer/id323229106

[ Voor 30% gewijzigd door upje op 07-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Dank je wel voor het attenderen op Waze. Ik was er van overtuigd dat Waze niet beschikbaar was, maar ik bedoelde OsmAnd. Deze laatstgenoemde app gebruik ik veel vanwege de gedetailleerde kaarten.

Ik zie nu echter wel dat er een OsmAnd app voor iOS bestaat: https://apps.apple.com/nl...-en-navigatie/id934850257
Deze app is voor de iPad ontworpen staat in de omschrijving. Weet iemand of dit ook op de iPhone werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:58
Dat staat letterlijk op de pagina (ja dus).

[ Voor 11% gewijzigd door upje op 07-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Het stond er inderdaad wel, maar er staat in de omschrijving ook dat het voor de iPad ontworpen is. Als iemand ervaring heeft met OsMand op een iPhone zou kunnen bevestigen dat het goed werkt? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Waarom overweeg je dure toestellen als de Sony Xperia 1V en de iPhone 15 Pro, maar niet het top model van Samsung? De Samsung Galaxy S23 Ultra kost minder dan de iPhone en Sony. De Pixel 8 Pro is ook rond dezelfde prijs te krijgen. Maar gezien je een toestel wilt die veel op mobiele data actief is zou ik de Pixels niet aanraden, Die hebben zwakkere ontvangst en de Pixel 8 toestellen hebben dan ook de slechtste accuduur bij mobiel data gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
RepareerDroid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:18:
Waarom overweeg je dure toestellen als de Sony Xperia 1V en de iPhone 15 Pro, maar niet het top model van Samsung? De Samsung Galaxy S23 Ultra kost minder dan de iPhone en Sony.
De Samsung staat niet bovenaan het lijstje, omdat de Samsungs die ik heb gehad altijd veel onnodige voorgeïnstalleerde bloatware hadden die niet verwijderd kon worden.
De enige reden om voor een top model te gaan is de goede camera van zo'n toestel. Alleen als de camera echt de moeite waard is wil ik overwegen om zoveel geld uit te geven anders kan ik beter voor €500 á €600 een toestel kopen. In enkele reviews wordt er kritiek geuit op de camera van de S23.
Tot slot heb ik twijfels bij het updatebeleid van Samsung. Ze garanderen security updates tot februari 2027 en dat is nog minder dan 3,5 jaar op het moment van schrijven.
De Pixel 8 Pro is ook rond dezelfde prijs te krijgen. Maar gezien je een toestel wilt die veel op mobiele data actief is zou ik de Pixels niet aanraden, Die hebben zwakkere ontvangst en de Pixel 8 toestellen hebben dan ook de slechtste accuduur bij mobiel data gebruik.
Bedankt voor de waarschuwing! Het maakt de keuze er niet makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HyperH schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

De Samsung staat niet bovenaan het lijstje, omdat de Samsungs die ik heb gehad altijd veel onnodige voorgeïnstalleerde bloatware hadden die niet verwijderd kon worden.
De enige reden om voor een top model te gaan is de goede camera van zo'n toestel. Alleen als de camera echt de moeite waard is wil ik overwegen om zoveel geld uit te geven anders kan ik beter voor €500 á €600 een toestel kopen. In enkele reviews wordt er kritiek geuit op de camera van de S23.
Tot slot heb ik twijfels bij het updatebeleid van Samsung. Ze garanderen security updates tot februari 2027 en dat is nog minder dan 3,5 jaar op het moment van schrijven.
De kritiek op de camera's geldt vooral voor de S23 en S23+, niet de Ultra. Samsung geeft op dit moment 5 jaar aan updates, dat betekent nog 4,5 jaar aan beveiligingsupdates. Dat is ook vrij normaal nog voor Android toestellen. De Pixel 7a krijgt bijvoorbeeld ook 5 jaar aan beveiligingsupdates, maar een OS update minder dan Samsung toestellen. Pas vanaf de Pixel 8 is Google de beste qua updates.

Samsung toestellen komen inderdaad wel met veel bloatware. De apps die niet van Samsung zelf zijn kun je gewoon verwijderen, de rest kun je eventueel via je PC met ADB software verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Behalve de S23+ zal ik de Ultra ook overwegen. Ik las in de interviews wel dat de accu snel leegloopt met tethering en dat men hem groot en zwaar vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Het is uiteindelijk een Samsung S24+ geworden. Met forse introductiekortingen heb ik een S24+ 512GB kunnen kopen voor €740,- wat aanzienlijk goedkoper is dan de S23+ op dit moment. Het is ook aanzienlijk goedkoper dan de Apple iPhone 15 pro die in de 256GB uitvoering op dit moment nog €1270,- kost.

Helaas is de S24+ voorzien van een Equinox en zijn de camera's niet verbeterd t.o.v. de S23+. De fotokwaliteit zal dus niet verbeterd zijn en het is de vraag hoe efficiënt de Equinox met de batterij omspringt. Mijn grootste zorg is de stabiliteit van de netwerkverbinding, want het modem in de vorige Equinox generatie scheen niet zo goed te zijn.

Toch was het prijsverschil van €500,- (officiële introductieprijs voor deze uitvoering is €1269,-) dusdanig groot dat het gezien de prijs / kwaliteit verhouding een verstandige keuze lijkt. Temeer omdat het update beleid nu beter is, met maar liefst 7 jaar lang maandelijks software updates!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Is de Nothing Phone 2 niet iets?

In het verleden heb ik de S23 Ultra en de Pixel 8 Pro gehad, dus ik kan het daar wel mee vergelijken.

Enige minpunt wat ik kan bedenken is de camera, maar die is niet per se slecht. Maakt prima Fotos maar kan niet meten met de top. Aangezien je de Sony Xperia series ook meeneemt in je keus (slechte keus trouwens als je je Fotos in auto modus maakt) is de Nothing Phone 2 ook wel een optie.

Dagelijks op werk eindig ik met 6 uur schermtijd en 35 - 40 procent. Helft van de tijd zit ik op wifi.

Toestel is ook niet al te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Is de Nothing Phone 2 een betrouwbare telefoon? (welk bedrijf zit er achter?)

[ Voor 194% gewijzigd door Apollyon op 24-01-2024 11:42 . Reden: bericht onder in verkeerde topic ]

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
Apollyon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:40:
Is de Nothing Phone 2 een betrouwbare telefoon? (welk bedrijf zit er achter?)
Zeker! Tot nu toe geen problemen gehad met het toestel wat betreft traagheid, vastlopers o.i.d.

Ik had hiervoor de S23 Ultra en de Pixel 8 Pro, maar vind de Nothing Phone veruit het fijnst. Werkt gewoon zoals het moet.

Carl Pei is de maker (CEO) van het merk en dat was toevallig ook de mede eigenaar van OnePlus. Hij vond de weg waar OnePlus heen ging niet goed en is daarom een eigen merk gestart.

Hoofdkwartier zit in Londen, dus eventuele Chinese "troep" zit er ook niet op.

Nothing Phone 2:

YouTube: Meet Phone (2)

P.S. als je de lampjes niet fijn vind kan je die ook helemaal uitschakelen natuurlijk. Ik vind het persoonlijk handig :)

Net als bij veel telefoons van rond de 500-800 euro is de camera niet top natuurlijk, maar dat kan je het beste zelf even testen.

Toestel zou ik lekker bij Belsimpel aanschaffen. Bevalt het uiteindelijk niet, dan kan je het zonder reden terugsturen binnen 31 dagen (mits het toestel in nieuwstaat is natuurlijk)

[ Voor 21% gewijzigd door Knamix op 24-01-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Knamix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:11:
Zeker! Tot nu toe geen problemen gehad met het toestel wat betreft traagheid, vastlopers o.i.d.

Ik had hiervoor de S23 Ultra en de Pixel 8 Pro, maar vind de Nothing Phone veruit het fijnst. Werkt gewoon zoals het moet.
Ik moet misschien een nieuwe smartphone maar krijg ook een zakelijke premium smartphone. Twee dure smartphones vind ik niet nodig. Ik overwoog de Pixel 7a omdat de software clean is en ik de Pixel 8 te duur vind. De Nothin Phone zit tussen te 7a en 8 en is beter?
Carl Pei is de maker (CEO) van het merk en dat was toevallig ook de mede eigenaar van OnePlus. Hij vond de weg waar OnePlus heen ging niet goed en is daarom een eigen merk gestart.

Hoofdkwartier zit in Londen, dus eventuele Chinese "troep" zit er ook niet op.
Chinese telefoons wil ik ook niet. Open Source is leuk. Fairphone staat ook op mijn lijstje.
P.S. als je de lampjes niet fijn vind kan je die ook helemaal uitschakelen natuurlijk. Ik vind het persoonlijk handig :)
Die lampjes vind ik te flashy. Gelukkig kan die uit.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
Apollyon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Ik moet misschien een nieuwe smartphone maar krijg ook een zakelijke premium smartphone. Twee dure smartphones vind ik niet nodig. Ik overwoog de Pixel 7a omdat de software clean is en ik de Pixel 8 te duur vind. De Nothin Phone zit tussen te 7a en 8 en is beter?

[...]

Chinese telefoons wil ik ook niet. Open Source is leuk. Fairphone staat ook op mijn lijstje.

[...]

Die lampjes vind ik te flashy. Gelukkig kan die uit.
De Nothing Phone 2 is niet zozeer beter, maar het is net wat je voorkeur is.

Ik wil een toestel dat onderstaand heeft

- goede accuduur
- redelijk snel opladen (55 minuten zit de Nothing Phone 2 vol
- geen bloatware
- niet al te prijzig
- stevige behuizing
- goede speakers
- 120hz

Voor mij doet de Nothing Phone 2 alles goed.
Pagina: 1