In november wil ik een nieuwe telefoon aanschaffen. Ik heb een wensenlijstje maar vind het lastig om dat naar een lijstje met kandidaten te vertalen. Ik vraag om raad en hoop op enkele goede adviezen die mij gaan helpen een goede keuze te maken.
Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Wat is je budget?
€600,- tot €1100,-
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik heb tot nog toe alleen maar Android smartphones gehad, maar sta open voor alternatieven. Mijn vrouw heeft een iPhone en maakt daar hele mooie foto's mee. Ik wil ook graag een smartphone waar ik mooie foto's van de kinderen mee kan maken. Vooral binnenshuis als de lichtomstandigheden slechter zijn laten veel smartphones het afweten.
Ik sta open voor Apple, maar heb een lichte voorkeur voor Android, omdat ik ook veelvuldig gebruik maak van de Waze navigatie app OsmAnd kaarten en navigatie app.
Wellicht overbodig om te vermelden, maar ik bel ook regelmatig met mijn telefoon. Een goede telefoonverbinding en verstaanbaar zijn vind ik belangrijk. Mijn Nokia viel erg tegen met slecht geluid en slechte spraakkwaliteit. Dat wil ik voorkomen bij een nieuw toestel.
De telefoon wordt veel gebruikt voor tethering, bijvoorbeeld om met de laptop (op kantoor of in de trein) te werken of om data met een andere smartphone of tablet te delen. Ik heb gelezen dat sommige chipsets brakke modems hebben, dus die modellen wil ik koste wat kost voorkomen.
Bij voorkeur wordt de smartphone voorzien van een 'clean' operating system zonder onnodige bloatware. Ik heb een Samsung gehad die overladen werd met apps die ik niet kon verwijderen.
Software ondersteuning vind ik ook belangrijk. Zo heb ik een Motorola G en Nokia Android One gehad die beide een 'clean' Android beloofden, maar in de praktijk op software vlak wat steken lieten vallen. (bugs, uitblijven van updates, etc.)
Het toestel moet minimaal 4 á 5 jaar vooruit kunnen wanneer ik de hoofdprijs betaal. Dat betekend dus minimaal 4 á 5 jaar security updates vanaf moment van aanschaffen.
Stabiele hardware is een must. Ik lees problemen over telefoons die oververhitten. Mijn telefoon hoeft snelheidsmonster te zijn om de nieuwste games te spelen. Ik lever graag wat peak-performance in voor stabiliteit en duurzaamheid van de componenten. De telefoon moet ook in de warme zomer met GPS in de auto kunnen navigeren zonder oververhit te raken.
Liever geen Chinees toestel met spyware of andere verborgen gebreken
Samenvatting wensen
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Toestellen met goede camera:
Toestellen als ik de camera eis af laat vallen:
Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
In de pricewatch kan ik niet zoeken op Snapdragon 8 gen2, welke CPU/SoC's kan ik dan wel als criterium gebruiken?
Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Wat is je budget?
€600,- tot €1100,-
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik heb tot nog toe alleen maar Android smartphones gehad, maar sta open voor alternatieven. Mijn vrouw heeft een iPhone en maakt daar hele mooie foto's mee. Ik wil ook graag een smartphone waar ik mooie foto's van de kinderen mee kan maken. Vooral binnenshuis als de lichtomstandigheden slechter zijn laten veel smartphones het afweten.
Ik sta open voor Apple, maar heb een lichte voorkeur voor Android, omdat ik ook veelvuldig gebruik maak van de Waze navigatie app OsmAnd kaarten en navigatie app.
Wellicht overbodig om te vermelden, maar ik bel ook regelmatig met mijn telefoon. Een goede telefoonverbinding en verstaanbaar zijn vind ik belangrijk. Mijn Nokia viel erg tegen met slecht geluid en slechte spraakkwaliteit. Dat wil ik voorkomen bij een nieuw toestel.
De telefoon wordt veel gebruikt voor tethering, bijvoorbeeld om met de laptop (op kantoor of in de trein) te werken of om data met een andere smartphone of tablet te delen. Ik heb gelezen dat sommige chipsets brakke modems hebben, dus die modellen wil ik koste wat kost voorkomen.
Bij voorkeur wordt de smartphone voorzien van een 'clean' operating system zonder onnodige bloatware. Ik heb een Samsung gehad die overladen werd met apps die ik niet kon verwijderen.
Software ondersteuning vind ik ook belangrijk. Zo heb ik een Motorola G en Nokia Android One gehad die beide een 'clean' Android beloofden, maar in de praktijk op software vlak wat steken lieten vallen. (bugs, uitblijven van updates, etc.)
Het toestel moet minimaal 4 á 5 jaar vooruit kunnen wanneer ik de hoofdprijs betaal. Dat betekend dus minimaal 4 á 5 jaar security updates vanaf moment van aanschaffen.
Stabiele hardware is een must. Ik lees problemen over telefoons die oververhitten. Mijn telefoon hoeft snelheidsmonster te zijn om de nieuwste games te spelen. Ik lever graag wat peak-performance in voor stabiliteit en duurzaamheid van de componenten. De telefoon moet ook in de warme zomer met GPS in de auto kunnen navigeren zonder oververhit te raken.
Liever geen Chinees toestel met spyware of andere verborgen gebreken
Samenvatting wensen
- Mooie foto's kunnen maken, ook binnenshuis bij slechtere lichtomstandigheden
- Moet met goede spraak / geluidskwaliteit kunnen bellen
- Stabiele data verbinding i.v.m. tethering en mobiel werken met andere devices
- Betrouwbare navigatie in de auto en / of tijdens wandelen / lopen
- Geen bloatware en / of spyware
- Goede software support met security updates en bug-fixes
- Liever geen Chinees toestel
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Toestellen met goede camera:
Toestel | Voordeel | Nadeel |
Sony Experia 1V | Erg goede camera, ook bij donker. | Slecht updatebeleid. |
Apple iPhone 14 Pro | Maakt mooie fotos. Zeker 5 jaar software updates. | Geen Waze navigatie OsmAnd. Nog geen USB-C aansluiting |
Apple iPhone 15 Pro | Maakt mooie fotos. Zeker 5 jaar software updates. | Geen Waze navigatie OsmMand. Heeft een oververhittingsprobleem? |
Samsung Galaxy S23+ | Goede camera? Snapdragon 8 Gen 2 dus niet de Samsung Equinox SoC problemen. | Camera krijgt kritiek in reviews. Verplichte bloatware meegeïnstalleerd. |
Pixel 7a | Clean Android. | Tensor SoC schijnt slechte te presetern. Oververhitting en erg inefficiënt met batterij. |
Pixel 8 | Kan mooie foto's maken? Goed update beleid met nog jaren security updates | Praktijk moet uitwijzen of de problemen met Tensor SoC zijn opgelost? Veel foto magic is software dat deels in de cloud plaatsvind? |
Toestellen als ik de camera eis af laat vallen:
Toestel | Voordeel | Nadeel |
Fairphone 5 | Clean Android. Lang software updates. Vervangbare hardware. | Geen top camera. |
Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
In de pricewatch kan ik niet zoeken op Snapdragon 8 gen2, welke CPU/SoC's kan ik dan wel als criterium gebruiken?
- Zijn er nog andere merken / modellen smartphones die ik over het hoofd zie?
- Andere tips of suggesties zijn ook van harte welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door HyperH op 28-10-2023 18:48 ]