Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liz123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
Hallo allemaal,

Ik twijfel al een tijdje om, naast mijn baan in het onderwijs, 1 dag in de week gastouder te worden. Maar ik kom er belasting technisch helemaal niet uit. Het gastouderbureau kon mij ook niet verder helpen.
Ik werk nu 3 dagen in loondienst. Ik dacht dan ga ik daarvan 1 dag ondernemer worden - gastouder. Maar nu blijkt dat de ondernemersaftrek echt heel erg wordt verminderd. Ik vraag me dus af of het nog wel loont om gastouder te worden voor 2 a 3 kindjes..

Klopt het dat je echt maar liefst 37 procent belasting betaal over je inkomsten die ene dag? Je hebt natuurlijk enkele aftrekposten, maar niet veel dus daar ga ik even niet vanuit. Ik wil minimaal 100 euro netto verdienen met die dag, want dat verdien ik in het onderwijs ook, maar met de zelfstandigenaftrek die gaat verdwijnen ben ik bang dat gastouder zijn echt niet loont. Jammer, want ik zou het graag willen doen.. (de startersaftrek is maar 3 jaar dus daar ga ik ook niet op bouwen).

Mijn berekening was al 6 x 8 = 48 euro per kind per dag. Bruto! Nou haal daar nog maar eens 37 procent vanaf.. Dan moet je een heel elftal in huis nemen 🤣 en je bouwt ook geen pensioen en vakantiegeld op 😅 Maar toch lijkt het werk me echt leuk!

Heeft iemand hier verstand van?😅

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor gebruik van de ondernemersaftrekposten (de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek) geldt een urencriterium. Je moet 1225 uren besteden aan je onderneming. Met 1 dag opvang + administratie + acquisitie kom je daar niet aan.

Je inkomsten vallen dan gewoon onder inkomsten uit andere bron waar je dus box 1 tarief over betaalt. Of dat 37% is hangt af van het totaal van de bruto inkomsten in een fiscaal jaar.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan niet even gastouder worden, daar heb je ook diploma’s voor nodig of diverse cursussen. Ook moet je huis door de GGD worden gecontroleerd op veiligheid en dien je ook rekening te houden met “invallen”.

https://www.rijksoverheid...antwoord/gastouder-worden

Je zit dan dus met een enorm startkapitaal wat je moet gebruiken en dan loont het helemaal niet voor 1 dagje.

De volgende site kan je berekenen wat je verdiend

https://www.viaviela.nl/v...eropvang/gastouder-worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:32
Het klinkt alsof jij (naast evt je eigen kind ook) 1 dag in de week kinderen van een familielid of vriend(in) wil opvangen, dat inkomen netjes wil afhandelen, waarbij de ouders van de andere kinderen KOT kunnen krijgen. Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Het is juist enorm dichtgetimmerd een aantal jaren geleden. Voor 1 dag per week is het niet lonend, gezien alle eisen ook qua veiligheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vwb puur het stukje hoeveel belasting, dat hangt af van hoeveel je nu verdient. Voor inkomstenbelasting wordt alles bij elkaar opgeteld, dus als je nu al in de schaal zit waar je 49% belasting betaalt dan wordt dat ZZP-inkomen gewoon tegen 49% belast.

Zoals al gezegd heb je geen recht op de aftrekken en zitten er nogal wat andere haken en ogen aan (zoals het moeten volgen van een opleiding), het is echt alleen interessant als je geen ander werk hebt en het wat meer dan één dag in de week kunt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

Hij zit in het onderwijs dus die papieren heeft hij vast al - ik zie om me heen dat het steeds meer zwart gebeurd omdat de kosten van opvang niet te dragen zijn door veel mensen en de officiële gast ouders er te weinig aan overhouden. Ik denk dat het beleid niet klopt in nl.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

3 kindjes x 48 euro bruto, zit je al bijna op 100 euro netto? Als je 100 euro als bare minimum wilt zien, dan reken je met 6,70 ipv 6 en dan ben je er ook :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:19
Als je over de dag opvang 37% betaald, doe je dat ook als je een extra dag voor de klas gaat staan. Hier houd je dus relatief ook minder van over dan van de eerste 3 dagen per week.

Verder, hoe meer kinderen, hoe meer salaris. Dus waarom maar 2 of 3? Als je voor kinderen van 2 tot 4 jaar gaat mag je er 5 opvangen. Dan loont het een stuk meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyriel85 op 08-10-2023 10:01 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:44

H-W

Zwart lijkt me niet zo'n goed idee. Je moet immers geregistreerd zijn als gastouder, zodat de ouders in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.
Belastingtechnisch heb ik hier overigens geen verstand van. Het kan best zijn dat je zoveel belasting dient te betalen. Misschien kan de belastingdienst je hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liz123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Nee ik hoef geen vriend of familie lid te helpen hoor. Ik wil alleen graag meer bij m'n eigen kind zijn :) En gezien ik de papieren al heb (op enkele basis cursussen na), leek het me dan een idee om gastouder te worden zodat ik iets meer thuis ben.

3 kindjes zou kunnen, maar de kans is niet zo groot dat ik 3 kinderen kan vinden voor exact dezelfde dag😅

Is gewoon jammer dat het door die belasting erg weinig verdiend in vergelijking met mijn onderwijs baan 😕 zou graag kinderen willen opvangen naast m'n eigen kind, maar ik heb wel het inkomen nodig 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50
Vergeet je ook de verplichte bijdrage voor de zorgverzekeringswet niet. Het maximumbijdrage-inkomen in 2023 is € 66.956 met een percentage van 5,43 %. Als je meerdere banen hebt kan je teveel betaalde bijdrage niet terugvragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Termi op 08-10-2023 13:58 ]

Pagina: 1