Limiet aantal monitoren Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Mijn vraag
Voor een hobby project (F1 bar in een schuur) ben ik bezig met het opzetten van een systeem wat minimaal 9 (het liefst meer) schermen kan aansturen. Bij de start van dit project heb ik in eerste instantie gebruik gemaakt van een Mac Pro uit 2013, hier kon ik 6 schermen mee aansturen.

Dit werkte vrij goed, maar hiermee kon ik niet alle schermen aansturen. Na wat gekloot met diverse USB adapters welke niet wilde werken (onder Windows maar deels) heb ik besloten om een andere machine aan te schaffen.

Dit werd de HP Z440 met meer dan genoeg CPU en geheugen om meerdere streams tegelijk te kunnen draaien.

Concreet:

- Is er een (software) matige limiet in Ubuntu die zorgt dat meer dan 8 schermen niet mogelijk is?
- Ubuntu maakt 1 GPU verantwoordelijk voor de inhoud van alle schermen, is dat aan te passen?
- Is er een andere Linux distro die anders met GPU gebruik om gaat?
- Is er een manier om een GPU de main GPU te maken in Ubuntu of moet ik dit via de BIOS regelen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- HP Z440 met een 12 core Intel Xeon, 64 GB RAM
- 5 x Nvidia Quadro K1200 met 4GB RAM
- Ubuntu 22.04 LTS (Ik blijf het liefst weg bij Windows)
- 8 x Fujitsu b24w-6
- 1 x LG Full HD TV
- Alle schermen zijn (op de TV na) verbonden via DisplayPort
- De bedoeling is om het systeem zo in te richten dat er straks 3 x 4K TV's + 6 x Fujitsu monitors op kunnen draaien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Hetgeen waar het fout gaat is bij het aansluiten van het 9de scherm. 8 schermen gaat goed tot dat de 9de erbij komt, dan raakt het systeem traag, verspringen er beelden en ziet de machine ook niet alle schermen (maar geeft er wel versprongen beeld op weer).

Wat opvalt is bij het gebruik van nvtop is dat 1 GPU vaak tot de max zit, naar wat ik heb gelezen komt dit omdat er 1 GPU verantwoordelijk is voor de inhoud van alle schermen. Ik heb geprobeerd de resolutie van de schermen te verlagen zodat dit minder impact zou mogen hebben op de GPU maar dat heeft geen invloed gehad.

Ik heb met minder videokaarten getest maar dit gaf helaas ook geen werkbaar resultaat. Nu besef ik me dat de K1200 een vrij oude kaart is, maar ik had de stille hoop dat gezien het om 2D weergave gaat zou werken. Als het goed is komt er vandaag een Nvidia RTX 3060 binnen welke ik als main GPU wil gaan inzetten in combinatie met 2 of 3 Nvidia Quadro's (andere kaarten die ik heb zijn te oud en werken niet met dezelfde 535 driver waardoor het geheel nog complexer gaat worden).

Doordat de GPU van de main kaart continu hoog in gebruik zit lijkt het ook dat de beelden op de streams een lichte hickup hebben.

Hieronder nog een aantal relevante afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SNjDt6qr-lar9FvSt4ozDVjjhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9nQTO5LTwQNqTQyffGlnMnr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5HHACvAaZCu5LBbLoqJO_8W_44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWuCul4DAbRF31Ns5dWgztEo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BP41XQ9X0yYD0rm4CBS4gd6HCqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McxvWQ7tJnvyauBHc9GrUIeM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door hackint0sh op 07-10-2023 13:04 ]

Beste antwoord (via hackint0sh op 07-10-2023 16:57)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 18:52
Heb je de README van de linux drivers al bekeken? Hoe ziet je huidige xorg configuratie eruit (ik neem aan dat je X11 gebruikt)? De kaart die je nu gebruikt heeft geen ondersteuning voor SLI dus die optie valt af. Blijft Xinerama over.
Concreet:

- Is er een (software) matige limiet in Ubuntu die zorgt dat meer dan 8 schermen niet mogelijk is?
Niet voor zover ik weet. Er zit wel een beperking op het aantal X-screens op dat je op een server kunt hebben, meen dat het iets van zestien screens op een X-server is.
- Ubuntu maakt 1 GPU verantwoordelijk voor de inhoud van alle schermen, is dat aan te passen?
Dit is handmatig of via nvidia-xconfig/nvidia-settings aan te passen in je xorg configuratie.
Niet echt. In essentie hangt het af van de driver die je gebruikt (proprietary driver van nVidia versus open-source nouveau) en het windowing system dat je gebruikt (Xorg of Wayland). Als je meer informatie zoekt dan is de Arch wiki een goed beginpunt. De beschrijvingen zijn meestal in grote lijnen (al dan niet met kleine aanpassingen) ook toepasbaar op andere distros.
- Is er een manier om een GPU de main GPU te maken in Ubuntu of moet ik dit via de BIOS regelen?
Zie hierboven, dit kan via je xorg configuratie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 18:52
Heb je de README van de linux drivers al bekeken? Hoe ziet je huidige xorg configuratie eruit (ik neem aan dat je X11 gebruikt)? De kaart die je nu gebruikt heeft geen ondersteuning voor SLI dus die optie valt af. Blijft Xinerama over.
Concreet:

Niet voor zover ik weet. Er zit wel een beperking op het aantal X-screens op dat je op een server kunt hebben, meen dat het iets van zestien screens op een X-server is.
Dit is handmatig of via nvidia-xconfig/nvidia-settings aan te passen in je xorg configuratie.
Niet echt. In essentie hangt het af van de driver die je gebruikt (proprietary driver van nVidia versus open-source nouveau) en het windowing system dat je gebruikt (Xorg of Wayland). Als je meer informatie zoekt dan is de Arch wiki een goed beginpunt. De beschrijvingen zijn meestal in grote lijnen (al dan niet met kleine aanpassingen) ook toepasbaar op andere distros.
Zie hierboven, dit kan via je xorg configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je tegen een limiet vwb aantal clocks in je GPU's aanloopt kun je altijd nog wat extra schermen met DisplayLink adapters aansluiten. Die gaan over CPU en kun je een theoretisch oneindig aantal aansluiten (zolang je USB-poorten hebt), maar dan moet je dus wel de CPU capaciteit overhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Update

Inmiddels zit de RTX 3060 erin en lijkt het erop dat de problemen zijn verdwenen! Naast de RTX 3060 zitten er ook twee Quadro K1200's in, de RTX is nu de hoofd GPU en pakt het meeste werk voor zijn rekening. De belasting van de GPU met 9 streams op evenveel schermen ligt rond de 60%. De andere twee kaarten zitten rond de 40 tot 50%.

Enige issue is nu de CPU die bij 9 streams aardig tegen de limiet aan zit (het is blijkbaar een 6 core met 12 threads ipv een 12 core). Dus hier zal de volgende upgrade gaan plaats vinden.

@Jorick dank je voor je reactie, ik ga mij verder verdiepen in de drivers en Xinerama. Voor nu lijkt alles goed te gaan met de upgrade naar de RTX 3060.

@Oon dank je, ik ga er eens naar kijken. Wellicht handig bij een uitbreiding!

[ Voor 3% gewijzigd door hackint0sh op 07-10-2023 16:57 ]