Surround audio receiver/versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypikulin
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-11-2024
Beste meetweakers,
Ik ben op zoek naar een 'surround audio receiver/versterker' - zeg, alleen voor surround audio (en niet voor video dus).
Normaal gezegd heb ik 2 bronnen: media center computer en TV. Ik wil beide aansluiten via digitale inputs en aan de output kant heb ik 5.1 speakers plus een RF of BT koptelefoon.
Op dit moment gebruik ik Jamo DMR-70, alleen de audiofunctionaliteit ervan. Die Jamo is stuk en ik wil hem vervangen, alleen ik zie alleen AV receivers overal te koop waarvan ik dus het V-gedeelte niet nodig heb.
Bestaat zo'n product überhaupt wel?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 22:06

DarkSide

theres no place like ::1

En als die zou bestaan. Wat zou het dan schelen in kosten?

de AVR is mass productie. Denk dat hier ook niet echt een markt voor is.

Anders kom je in 2.0/2.1 land volgens mij.

Gewoon een AVR binnen budget kopen. En de V idd niet gebruiken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Nee volgens mij is die tijd geweest en zijn alle receivers momenteel altijd met een videogedeelte en sluit je ook alles momenteel aan via hdmi en zijn de digitale inputs aan het verdwijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:59
De combinatie 5.1 zonder HDMI aansluiting bestaat niet in de pricewatch.
Zoals reeds beantwoord zou dit ook niet schelen in kosten, bij receivers betaal je altijd meer voor afwijkende wensen.

Je kán gebruikmaken van audio only inputs op de receiver zoals optisch of coaxial om je TV en media center op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypikulin
Bedankt voor jullie snelle en heldere reacties!

Ik denk aan Marantz NR1510.
De vraag is: als ik mijn TV setup box en mijn computer via HDMI aansluit aan de NR1510, kan ik dan alleen audio gebruiken op de receiver en geen video?
Ik bedoel, ik wil dat video dan via andere kanalen (ook HDMI) gewoon getoond op de TV. Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 22:06

DarkSide

theres no place like ::1

Eerst wil je geen V? En nu wel?

Maar wil je geluid van bron 1 en video van bron 2 gelijktijdig tonen?

Of wil je gewoon soms alleen muziek luisteren.
En soms een video kijken (met geluid van die source)?

Dat laatste kan gewoon Genoeg inputs op een 1510 om naar verschillende bronnen te luisten of te kijken.
Luister op mijn AVR ook gewoon naar spotify zonder TV aan.
En dan kijk ik weer een film via de TV of Google Chrome cast met tv. Of speel ik een game op de playstation

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48

FeaR

In GoT we trust

ypikulin schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:40:
Ik denk aan Marantz NR1510.
De vraag is: als ik mijn TV setup box en mijn computer via HDMI aansluit aan de NR1510, kan ik dan alleen audio gebruiken op de receiver en geen video?
Ik bedoel, ik wil dat video dan via andere kanalen (ook HDMI) gewoon getoond op de TV. Kan dat?
Wat gaat via HDMI je bieden ten opzichte van het aansluiten hoe je het nu doet? Gaat nogal van de hak op de tak, eerst een receiver zonder video willen en nu HDMI willen gebruiken.

Via bron met HDMI naar de receiver is veelal de gedachte dat vanaf de Monitor Out (op de receiver) naar de TV/monitor. gaat. Receiver zet je midden in de keten. PC kan je beeld en geluid apart aanbieden omdat veel GPU's meerdere uitgangen hebben, normaal hebben bronnen slechts één HDMI Out.

Geen idee hoe het nu zit maar vroeger vinden PC's het niet tof om audio tot de receiver te doen en beeld via een andere HDMI. Geen idee hoe dat nu zit. Let ook dat de HDMI versie van de receiver hoog genoeg moet zijn voor de opties die je wilt gebruiken.

Maar, ik snap de stap niet van TS en nu. Trek een goedkope receiver van Marktplaats met genoeg ingangen en sluit aan zoals je nu hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 07-10-2023 15:39 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypikulin
@DarkSide
Bedankt voor je reactie.
Ook nu wil ik geen V via AVR. Ik wil de alleen da A van AVR gebruiken. Sommige AVR's hebben 2 toslink ingangen en ik wil/moet dan misschien mijn computer met mijn AVR verbinden met HDMI ipv SPDIF.

Met andere woorden: de bedoeling is dat alle V's gaan naar TV en alle A's gaan naar AVR.
Computer en setup box worden in principe nooit tegelijkertijd gebruikt, dit is of/of.

Dan heb ik het volgende:
1. setup box -> TV met HDMI
2. setup box -> AVR met toslink
of
3. computer -> TV met HDMI
4. computer -> AVR ook met HDMI

Punten 1 en 2 werken prima samen.
Mijn (eventueel stomme) vraag was: kunnen pp.3 en 4 samen? Gaat p.4 niet p.3 disablen of verstoren? Hoe weet AVR dat in p.3 alleen beeld interessant is en in p.4 - alleen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypikulin
@FeaR
De Marantz NR1510 heeft 2 digitale audioingangen: coax (SPDIF) en toslink (optisch).
En ik heb 2 optische uitgangen (setup box en computer).
De vraag was dus: kan ik geluid van 1 van de bronnen sturen via HDMI ipv toslink? Gaat dit dan de 'normale' V niet verstoren, kan dit samen?
(Anders moet ik een toslink->coax converter gebruiken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48

FeaR

In GoT we trust

ypikulin schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:52:
Ook nu wil ik geen V via AVR. Ik wil de alleen da A van AVR gebruiken.
Vanwaar dan niet, zoals gezegd, een goedkope surround receiver van Marktplaats halen? Ben je voor tientjes klaar en het doet wat je wilt. Heel speciaal is de Jamo die je nu hebt ook niet. Hoe ouder de receiver hoe meer S/PDIF ingangen deze zal hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypikulin
FeaR schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Vanwaar dan niet, zoals gezegd, een goedkope surround receiver van Marktplaats halen? Ben je voor tientjes klaar en het doet wat je wilt. Heel speciaal is de Jamo die je nu hebt ook niet. Hoe ouder de receiver hoe meer S/PDIF ingangen deze zal hebben.
Ik ga dit overwegen, bedankt daarvoor!

(Een ander issue is dat de Jamo ook nog een toslink output heeft die ik gebruik voor RF koptelefoon. De NR1510 heeft BT output die ik kan gebruiken met een BT koptelefoon ipv RF.
En als ik naar zo'n oudere Marktplaats AVR ga zoeken dan moet ie ook een toslink hebben.)

Maar ik denk dat ik nu voldoende weet, bedankt.
Pagina: 1