Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Dag allen,

Ik zoek een?
Versterker.

Wat is je budget?
600-900€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn speakers aan te sturen voor zowel muziek als films. Het gaat om de B&W 607s2 x4, de htm6 s2 en de asw608

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb proef geluisterd op een Denon X3800, maar vraag me af of de X2800 niet voldoende is (niet gehoord).

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben niet van plan mijn set verder uit te breiden, dus qua aansluit opties zit ik met de X2800 goed. Nu ben ik zelf niet thuis in het vermogen vraagstuk, dus vraag ik me af wat gaat die €300,- extra van de X3800 opleveren. Gaat dit mij veel meer plezier geven? Zijn er wellicht andere alternatieven te overwegen?

Alvast bedankt!

Stef

[ Voor 16% gewijzigd door stefjuh op 07-10-2023 09:31 ]

Beste antwoord (via stefjuh op 09-10-2023 20:51)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Denon AVR X2800H heeft 7.2 kanalen en Audyssey MultEQ XT.
De Denon AVC X3800H heeft 9.4 kanalen en Audyssey MultEQ XT32 met de mogelijkheid om te upgraden tot Dirac Live.

Om de versie van Audyssey gaat het. Dit is een automatische equalizer en die bepaalt in grote mate het geluid. MultiEQ XT32 schijnt aanzienlijk beter te zijn dan MultiEQ XT.
Leesvoer 1
Leesvoer 2

[ Voor 72% gewijzigd door TBTL op 09-10-2023 18:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Ik denk dat er inderdaad weinig verschil tussen deze beide zit op aansluiting van het aantal speakers na ik zou wel kijken of je dab wild hebben of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
Bedankt! Ik maak me ook niet zozeer zorgen qua aansluitingen en wel of niet DAB. Ik vraag me meer af of het extra vermogen van de 3800 meerwaarde kan bieden in geluidskwaliteit.

Gr Stef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:40
stefjuh schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:28:
Bedankt! Ik maak me ook niet zozeer zorgen qua aansluitingen en wel of niet DAB. Ik vraag me meer af of het extra vermogen van de 3800 meerwaarde kan bieden in geluidskwaliteit.

Gr Stef
Die 10 Watt verschil ga je niet merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
stefjuh schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:28:

Gr Stef
Geluidskwaliteit en vermogen zijn toch wel 2 aparte dingen en het echt niet per definitie zo is dat meer vermogen voor een betere geluidskwaliteit zorgt. Kijk b.v. maar eens naar PA versterkers die vaak een behoorlijk vermogen leveren maar qua geluidskwaliteit niet echt geschikt zijn voor Hi-Fi.

Als ik zo de specs bekijk van beide receivers dan denk ik dat je al meer dan voldoende hebt aan zo'n X2800 puur qua vermogen. Laat ik zo zeggen dat je speakers echt niet beter gaan klinken door die 30 watt meer vermogen van de X3800.

Stelregel is wel altijd zo dat een te kleine versterker meer schade aan speakers kan aanbrengen dan een wat te zware versterker. Een kleine versterker kan gaan clippen als die te ver open staat en daarmee je speakers vernielen. Andersom speelt dat probleem niet zo snel mits je natuurlijk niet de knop helemaal open draait.

En ja qua alternatieven, persoonlijk ben ik meer een Marantz liefhebber en heb dan ook al vele jaren Marantz receivers. Let wel dat je moet houden van een wat warmere sound want dat is wel typerend voor Marantz en ook wel waarom ik voor Marantz gekozen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefjuh
Bedankt Roel, ik aan de slag met de 2800 in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:40
Roel1966 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:43:
Kijk b.v. maar eens naar PA versterkers die vaak een behoorlijk vermogen leveren maar qua geluidskwaliteit niet echt geschikt zijn voor Hi-Fi.
Beetje offtopic (excuus @stefjuh), maar niet iedereen is het met deze uitspraak eens, sommigen zijn heel blij met Crown versterkers (zoals deze flink aan de weg timmerende Youtuber dus).

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 09-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
martyw schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Beetje offtopic (excuus @stefjuh), maar niet iedereen is het met deze uitspraak eens, sommigen zijn heel blij met Crown versterkers (zoals deze flink aan de weg timmerende Youtuber dus).
Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn en er ook minder 'zware' versterkers zijn die geschikt zijn voor gewoon Hi-Fi. Ik gebruik zelf ook op mijn muziekkamer een Behringer eindtrap deels voor mijn keyboards, maar deels ook voor muziek af te spelen. Dit dan via 2 'gewone' KEF speakers en de Hi-Fi kwaliteit verbazend goed is voor een PA versterker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Denon AVR X2800H heeft 7.2 kanalen en Audyssey MultEQ XT.
De Denon AVC X3800H heeft 9.4 kanalen en Audyssey MultEQ XT32 met de mogelijkheid om te upgraden tot Dirac Live.

Om de versie van Audyssey gaat het. Dit is een automatische equalizer en die bepaalt in grote mate het geluid. MultiEQ XT32 schijnt aanzienlijk beter te zijn dan MultiEQ XT.
Leesvoer 1
Leesvoer 2

[ Voor 72% gewijzigd door TBTL op 09-10-2023 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefjuh
Bedankt TBTL, na het lezen van de artikelen maakt het de keuze voor mij weer lastiger. Ik ga kijken of ik beide kan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:33
Zelf mijn x1700h ingeruild voor de x3800h.
Voornamelijk voor atmos kanalen, met audyssey afgesteld, klopte niet helemaal, dus wat bijgeschroeft.
Maar klinkt prima! interface is ook net wat nieuwer, dan die oude brakke van de x1700h.
Gebruik ze voor 4x rp-4000f met r-40sa atmos.

Ja kost je ruime 900 euro, maar zou ook jaren mee moeten gaan.
mocht je nooit willen upgraden zou ik bij de x2800h blijven.
Pagina: 1