[Probleem] Beeld regelmatig 1 seconde op zwart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:56
Sinds mei vorig jaar kijk ik tv via de volgende hardware:
uitvoering: Panasonic TX-65HZW1004 Zwart
uitvoering: Denon AVR-X2700H
uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB

Ik doe dat hoofdzakelijk (95%) via Kodi op de Chromecast. Waarbij deze (en andere mediaspelers) zijn aangesloten op de receiver en het via de receiver naar de tv wordt gestuurd.

Ik merkte aan het eind van 2022 dat het beeld vaak even wat langer op zwart bleef wanneer ik een serie of film startte met een andere framerate (of resolutie) dan het hoofdmenu. Het ging dan om een 2 a 3 seconden, daarna waren er geen problemen meer. Vervelend, maar prima mee te leven.
Dit probleem lijkt te komen door verandering in refreshrate tussen menu en media. De receiver is wat traag, waardoor het enkele seconden duurt.

Helaas doet dit probleem zich ook voor tijdens het afspelen van series/films (dus zonder verandering van framerate oid). Het gebeurt nu meerdere malen per sessie, zeg elke 10-15 minuten dat het beeld een seconde of wat op zwart gaat. Erg irritant.

Het vreemde is dat dit euvel zich niet voor lijkt te doen wanneer ik tv kijk via de KPN tv-ontvanger, waarbij het beeld ook eerst via de receiver en daarna naar de tv gaat.

Gisteren gemerkt dat het probleem zich ook via de KPN tv-ontvanger kan voordoen.

Om dingen uit te sluiten heb ik het volgende geprobeerd, maar zonder succes:
  • Andere app op mediaspeler gebruiken. Probleem blijft.
  • Andere 4k mediaspeler met google tv (xiaomi tv box). Probleem blijft.
  • Andere HDMI-ingang op tv. Probleem blijft.
  • Andere HDMI-ingang op receiver (zelfde als van kpn tv-ontvanger). Probleem blijft.
  • Andere kabel van mediaspeler naar receiver. Probleem blijft.
Wat ik nog moet proberen:
- Andere kabel van receiver naar TV (heb ik al eens gedaan dacht ik, zonder succes).
- HDMI-uitgang 2 gebruiken op receiver.

Heeft iemand nog een idee wat het anders kan zijn?
Volgens mij stuurt KPN geen 4k beeld uit op de standaard zenders, maar ik weet dat F1-tv pro ook geen 4k is. Ik heb zo niet helder of dit dan door chromecast/xiaomi tv box wordt geupscaled naar 4k, anders zou het probleem daar nog kunnen liggen (4k vs 1080p content). Geen idee of daar in de Denon andere controllers ofzo voor gebruikt worden.

Nieuwe discussie vanaf hier:

[ Voor 56% gewijzigd door LA-384 op 13-01-2024 17:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charleychui
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 15:45
Persoonlijk zou ik in eerste instantie de chromecast rechtstreeks op de hdmi van de tv zetten en eerst eens gaan troubleshooten of het chromecast/kodi gerelateerd is.
Als ik je bericht interpreteer is het alleen tijdens afspelen content via Kodi of ook via evt streamingsdiensten zoals Netflix oid?

charleyr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
charleychui schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:11:
Persoonlijk zou ik in eerste instantie de chromecast rechtstreeks op de hdmi van de tv zetten en eerst eens gaan troubleshooten of het chromecast/kodi gerelateerd is.
Als ik je bericht interpreteer is het alleen tijdens afspelen content via Kodi of ook via evt streamingsdiensten zoals Netflix oid?
Dat is het lastige eigenlijk. Ik kijk weinig tv (zo'n 4 uur per week over 2 avonden) en daarvan is 95% via kodi. Dat maakt het controleren van andere bronnen lastig. Bovendien, ik heb eerder gehad dat ik er ineens weer 8 maanden vanaf was. Ik kan het ook niet reproduceren, dus ben afhankelijk van toeval.

Chromecast rechtstreeks op tv geeft wat beperkingen, maar kan ik zeker eens proberen in de hoop er niet te lang aan vast te zitten.

Overigens ik kijk ook wel eens F1 via de chromecast, maar dan met de F1tv pro app en kan me niet heugen dat ik daar ook ooit problemen bij heb gehad. Maar goed, dat is sinds dit jaar en het F1 seizoen startte net na het moment dat de problemen ineens weer verdwenen waren. Ik zou eens een race terug moeten kijken in de huidige setup. Als het dan ook gebeurt, weet ik iig dat het losstaat van kodi.

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 07-10-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charleychui
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 15:45
Het zou ook zo maar kunnen liggen een een "brakke"hdmi kabel.
ik heb dit zelf ooit gehad met mijn firestick, aangesloten op de Reciever via een hdmi connector.
Storing kwam af en toe voor en na vervangen van hdmi connector geen problemen meer, dus wellicht helpt het om ook eens je kabels te controleren/vervangen!

charleyr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
charleychui schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:05:
Het zou ook zo maar kunnen liggen een een "brakke"hdmi kabel.
ik heb dit zelf ooit gehad met mijn firestick, aangesloten op de Reciever via een hdmi connector.
Storing kwam af en toe voor en na vervangen van hdmi connector geen problemen meer, dus wellicht helpt het om ook eens je kabels te controleren/vervangen!
Dat is zeker een goeie. Als ik het me goed herinner heb ik dat wel eens vervangen voor een kabel die ik al jaren voor mijn pc beeldscherm gebruik (en waarvan ik weet dat die daar nooit problemen heeft gegeven). Ook de kabel tussen chromecast en receiver heb ik al eens vervangen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@LA-384, heb je ook al eens geprobeerd om in Kodi framerate switching even uit te zetten, kijken of het dan helemaal wegblijft? Indien dan nog steeds beeld flits problemen, dan zit het probleem elders.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
OK, het probleem komt niet uitsluitend bij kodi voor, maar nu ook bij de f1tv app (eenmalig nu). Het geluid speelde wel gewoon door dacht ik, terwijl dat met kodi niet het geval is. Verder komt er na een zwart beeld ook weer de beeldinformatie te staan, wat een receiver-dingetje is. Daarom denk ik dat de kabel naar de tv en connector in de tv uitgesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Inmiddels ook meerdere keren een serie gekeken op de HD versie en daar speelt dit probleem helemaal niet. Het lijkt er dus op dat de oorzaak bij de Chromecast 4k ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
hardware-lover schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:49:
@LA-384, heb je ook al eens geprobeerd om in Kodi framerate switching even uit te zetten, kijken of het dan helemaal wegblijft? Indien dan nog steeds beeld flits problemen, dan zit het probleem elders.
Sorry, hier had ik overheen gelezen. Zojuist gecontroleerd en bij de HD stond framerate switching uit, bij de UHD stond dit aan. Zojuist beide settings geprobeerd en daar komt het irritante probleem vandaan. Op zich is het niet erg wanneer het beeld even zwart gaat, maar het duurt me net te lang en soms wordt het 2x kort na elkaar zwart. Dat is gewoon irritant. Nu maar even zonder dat switchen, kijken of dat problemen geeft met afspelen. Hooguit wat hickups waarschijnlijk. Benieuwd of dit een ander probleem (out of sync lopen van audio bij passthrough) ook oplost.

Kwam er ook achter dat de net-adapter wat brak is. Dat was de op het forum vaak aangeraden Samsung adapter van amazon. Een nieuwere Anker adapter geeft geen opstartproblemen (wat ik sindskort ervaarde), mogelijk is die adapter ook oorzaak van het probleem tijdens het afspelen van content. Dat ga ik komende tijd ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb mijn startpost aangepast, omdat het probleem nog steeds niet opgespoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:22
LA-384 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:51:
Ik heb mijn startpost aangepast, omdat het probleem nog steeds niet opgespoord is.
probeer eens chromecast - instellingen - weergave 4K24hz

[ Voor 6% gewijzigd door Peter_H op 26-12-2023 17:26 ]

• LA-384
Peter_H schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:24:
[...]

probeer eens chromecast - instellingen - weergave 4K24hz
Bedankt voor de tip, zojuist aangepast, nu is het even afwachten.

Wat is de reden dat je dit voorstelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:22
LA-384 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:45:
[...]

Bedankt voor de tip, zojuist aangepast, nu is het even afwachten.

Wat is de reden dat je dit voorstelt?
1. ik had hetzelfde bij o.a. het kijken naar de F1 op de app van tv vlaanderen, na omzetting opgelost.
2. de meeste films zijn 23,997 hz (24).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Peter_H schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:51:
[...]

1. ik had hetzelfde bij o.a. het kijken naar de F1 op de app van tv vlaanderen, na omzetting opgelost.
2. de meeste films zijn 23,997 hz (24).
Dat is waar, maar wordt de uitgestuurde framerate niet aangepast door de app die het beeld verstuurd?
Ik kan in Kodi althans ook de framerate instellen (wat ook van invloed is op het menu) en afhankelijk hiervan gaat het beeld bij starten video even op zwart als dat niet matched met de framerate van de geselecteerde video. Ik kan de geselecteerde framerate ook forceren, dan gaat het beeld bij starten en eindigen niet op zwart, maar krijg je dat het beeld telkens even hangt of versneld omdat het anders out-of-sync loopt.

Het probleem waar ik nog een oplossing voor zoek is dus het regelmatig op zwart gaan tijdens het afspelen van een video (wanneer de framerate niet meer zou kunnen veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sinds de suggestie van @Peter_H heeft het probleem zich via kodi niet meer voorgedaan, het is nog te vroeg om te oordelen of dat een definitieve oplossing is, want heb eerder meerdere maanden zonder problemen gehad.

Gisteren had ik reguliere tv op staan via de KPN tv-ontvanger en helaas kwam het probleem daar ook een paar keer bij voor. Het is dus niet uitsluitend de mediaspeler die er mee te kampen heeft.
Pagina: 1