Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies offerte zonnepanelen - provincie Antwerpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RonnyRaeymakers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-04-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7ZbRxnvogtvqNOm5qxWUfDf7BQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1xOMtriQYo8KK3UBL9MpoSg9.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67hoY5vDLUFE3JBIZWq6H9G8CO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5RTprc1Baaerpe17xbrWFbeN.png?f=user_large
Het dak is zuidzuidoost georienteerd en heeft een hellingshoek van ongeveer 45 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-1uAhp9Pt27D2w7Qr2XV3YxQIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zY3xLDDixtSmubXyd6rJTgEt.png?f=fotoalbum_large
Screenshot van zonnekaart Vlaanderen
Zoals te zien op de bovengevoegde foto is er linksonder een velux raam aanwezig waardoor deze hoek niet gebruikt kan worden. Het aantal mogelijke panelen werd geschat op 7 a 9 stuks.
Schaduw
De buurman rechts heeft een hoog uitstekend plat dak, wat in de ochtend voor best wat schaduw kan zorgen. Volgens de installateur was dit niet echt een probleem door de eerder oostelijke orientatie van het dak. De dakrand (en dus het gehele dak) van de buren links steekt een halve meter verder uit, waardoor er 's avonds meer en meer een schaduw zou vallen op het dak langs die kant. Vanwege deze reden werden mij optimizers aangeraden.
Jaarverbruik
2400 kWh voor een koppel (mijn vriendin en ik). We verwachten dat hier in de nabije toekomst een tweetal personen bij zal komen :) (met het gepaarde extra verbruik)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Driefasige digitale meter
Budget en doel
Budget tot max 10k. Ik bekijk het project vooral als een tweevoudige investering. Opkrikken van het EPC niveau geeft korting op onze lening, en de zonnepanelen leiden tot gedaalde elektriciteitsafname van het net.
Wie gaat het project uitvoeren
Twee installateurs gecontacteerd. Belsol is op plaatsbezoek geweest, terwijl Total Energies telefonisch een offerte heeft opgemaakt.
Bijhouden van data
Enkel voor monitoring
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_rCOaFohvUAAvaYF3jqJZcy8Ws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KPdegYVpgXOYiYyEOgpE3FMs.png?f=user_large

Opgelet: de offerte van Total is voor 7 zonnepanelen, die van Belsol voor 8 (de laatste wou me initieel 10 panelen aansmeren). Het telefoontje met total vond later plaats, en zij schatten dat er slechts 7 panelen mogelijk zijn gezien de oppervlakte. Daarna heb ik zelf even geschat op basis van spanwijdte van mijn armen (ik woon er zelf nog niet en had geen meter), en ik denk dat negen panelen moet lukken (10 -1 waar de velux zit). Dat gezegd zijnde.

Kwaliteit van de panelen lijkt me gelijkwaardig. De omvormer van Solaredge lijkt me kwalitatiever dan die van Huawei? Beide installateurs raden optimizers aan ivm met schaduw van de linkerbuur. Belsol geeft meer volledige service (all in: keuring, nazicht, aanvragen premies.... wordt allemaal door hen gedaan).

Ik vind wel dat de prijs hoger uitvalt dan origineel verwacht, zeker gezien de berichten van de huidige overstock, maar dat zal de inflatie dan wel zijn? Beide installateurs zitten dicht bij elkaar qua prijs, dus ik vermoed dat deze dan wel correct is?
Regio
Provincie Antwerpen
Zijn zonnepanelen het waard voor ons?
De zonnepanelen zijn zuidzuidoost gericht, en zullen dus hun piekverbruik iets voor de middag bereiken. Als ik het goed heb, hebben we er tegen de late namiddag minder aan, en 's avonds nog veel minder. Daarbij moeten we naarmate de dag vordert rekening houden met de schaduw van het uitstekend dak van de buren. Als ik het goed begrijp, gaan we er dus weinig aan hebben wanneer we 's avonds het inductievuur aansteken of tv kijken. Permanent verbruik (frigo, diepvries, sluipverbruik) wordt wel opgevangen, en (af)wasmachine kunnen we timen. Bij een droogkast wordt dan weer afgeraden om deze te gebruiken wanneer er niemand thuis is wegens brandgevaar. En gedurende de week werken we allebei, dus met het merendeel van deze stroom kunnen we weinig doen.

Is het gezien deze context wel nuttig dat we zonnepanelen plaatsen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
Het solaredge ontwerp is niet conform de eisen van de fabrikant. Dus deze installateur krijgt van mij label onkundig.

Daardoor zou er bijna geen schaduw afhandeling mogelijk zijn… dus echt gewoon slecht.

Systemen rond de €2/Wp ex btw zijn extreem, echt extreem duur.

Dus geen van beide opties vind ik te overwegen. Het moet serieus lager in kosten kunnen. Ook in Vlaanderen, ook inclusief arei-keuring.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@RonnyRaeymakers

Het dak rechts lijkt ver naar voren uit te steken, dat gaat 's morgens wel schaduw opleveren. Het dak links doet dat in namiddag ook. Het is niet per se nodig om daarvoor SolarEdge te kiezen, een normale omvormer heeft vaak ook al een optimalisatie aan boord

Eens met @Ronald dat deze offertes duur zijn.

Als ik jou was zou ik een offerte opvragen van een bedrijf in een goedkoop gebied, een dorp of goedkope regio, niet uit stad Antwerpen of een andere plaats waar huisvesting duur is.

In Nederland is de richtprijs iets boven 1 euro per Wp inclusief BTW. Maar dat is zonder keuring, vaak zonder werk aan de meterkast en de energiemeter wordt doorgaans aangeboden door de netbeheerder als het nog geen slimme meter is. De kosten voor de meter zitten al in de energieprijs, dus daarvoor wordt niets extra gerekend.

Ik zou alles wat ik zelf kan ook zelf doen. Voor administratieve handelingen wordt vaak te veel gevraagd, ze rekenen erop dat je dat niet zo ziet zitten.