Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/1xOMtriQYo8KK3UBL9MpoSg9.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5RTprc1Baaerpe17xbrWFbeN.png?f=user_large)
Het dak is zuidzuidoost georienteerd en heeft een hellingshoek van ongeveer 45 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
/f/image/zY3xLDDixtSmubXyd6rJTgEt.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot van zonnekaart Vlaanderen
Zoals te zien op de bovengevoegde foto is er linksonder een velux raam aanwezig waardoor deze hoek niet gebruikt kan worden. Het aantal mogelijke panelen werd geschat op 7 a 9 stuks.
Schaduw
De buurman rechts heeft een hoog uitstekend plat dak, wat in de ochtend voor best wat schaduw kan zorgen. Volgens de installateur was dit niet echt een probleem door de eerder oostelijke orientatie van het dak. De dakrand (en dus het gehele dak) van de buren links steekt een halve meter verder uit, waardoor er 's avonds meer en meer een schaduw zou vallen op het dak langs die kant. Vanwege deze reden werden mij optimizers aangeraden.Jaarverbruik
2400 kWh voor een koppel (mijn vriendin en ik). We verwachten dat hier in de nabije toekomst een tweetal personen bij zal komenHuidige elektriciteitsaansluiting
Driefasige digitale meterBudget en doel
Budget tot max 10k. Ik bekijk het project vooral als een tweevoudige investering. Opkrikken van het EPC niveau geeft korting op onze lening, en de zonnepanelen leiden tot gedaalde elektriciteitsafname van het net.Wie gaat het project uitvoeren
Twee installateurs gecontacteerd. Belsol is op plaatsbezoek geweest, terwijl Total Energies telefonisch een offerte heeft opgemaakt.Bijhouden van data
Enkel voor monitoringReeds verkregen offertes
:fill(white):strip_exif()/f/image/KPdegYVpgXOYiYyEOgpE3FMs.png?f=user_large)
Opgelet: de offerte van Total is voor 7 zonnepanelen, die van Belsol voor 8 (de laatste wou me initieel 10 panelen aansmeren). Het telefoontje met total vond later plaats, en zij schatten dat er slechts 7 panelen mogelijk zijn gezien de oppervlakte. Daarna heb ik zelf even geschat op basis van spanwijdte van mijn armen (ik woon er zelf nog niet en had geen meter), en ik denk dat negen panelen moet lukken (10 -1 waar de velux zit). Dat gezegd zijnde.
Kwaliteit van de panelen lijkt me gelijkwaardig. De omvormer van Solaredge lijkt me kwalitatiever dan die van Huawei? Beide installateurs raden optimizers aan ivm met schaduw van de linkerbuur. Belsol geeft meer volledige service (all in: keuring, nazicht, aanvragen premies.... wordt allemaal door hen gedaan).
Ik vind wel dat de prijs hoger uitvalt dan origineel verwacht, zeker gezien de berichten van de huidige overstock, maar dat zal de inflatie dan wel zijn? Beide installateurs zitten dicht bij elkaar qua prijs, dus ik vermoed dat deze dan wel correct is?
Regio
Provincie AntwerpenZijn zonnepanelen het waard voor ons?
De zonnepanelen zijn zuidzuidoost gericht, en zullen dus hun piekverbruik iets voor de middag bereiken. Als ik het goed heb, hebben we er tegen de late namiddag minder aan, en 's avonds nog veel minder. Daarbij moeten we naarmate de dag vordert rekening houden met de schaduw van het uitstekend dak van de buren. Als ik het goed begrijp, gaan we er dus weinig aan hebben wanneer we 's avonds het inductievuur aansteken of tv kijken. Permanent verbruik (frigo, diepvries, sluipverbruik) wordt wel opgevangen, en (af)wasmachine kunnen we timen. Bij een droogkast wordt dan weer afgeraden om deze te gebruiken wanneer er niemand thuis is wegens brandgevaar. En gedurende de week werken we allebei, dus met het merendeel van deze stroom kunnen we weinig doen.Is het gezien deze context wel nuttig dat we zonnepanelen plaatsen?