Vocht dakbeschot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12 16:47
In ons net nieuw gekochte huis hebben we onlangs het plafond van de dakopbouw verwijderd. Dit gaf ons de mogelijkheid een blik te werpen op het dakbeschot. Dit bleek echter redelijk wat donkere vlekken te hebben wat ons deed vermoeden dat dit vochtig is geweest. Klopt het dat dit komt door vocht of is dit normale verkleuring? En indien dit vocht is, moeten we dan het dakbeschot vervangen, of is het voldoende om alleen de dakbedekking te vervangen?

Ter informatie dit is een dakopbouw uit 2001. Onderhoud aan de dakopbouw (en de rest van het huis) is volgens mij nooit gedaan. We willen dan ook het bitumen op het dak binnen afzienbare tijd vervangen. Ook willen we gaan isoleren, want er is nu eigenlijk totaal geen isolatie.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnNY32NrjQtR_Iw6ioaDf-Ti8oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0QJAAm1TI31fyR1kM1DzquC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GpmgUMg84TgXd1Fjx2TXvk14pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h07F52D0cHkfOzNuYwaPTTyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o547N88TV57_gctMCXM0av2E3Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUzHsoE5liW69tqOrZainurD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5MAlMg0MaxdL70eoa3wliySP34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYpQ0f7RBNV3RB0nPCpgRq6p.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat ik denk:
Het dak is lek (geweest) vervolgens is het teveel aan vocht gaan condenseren en er is schimmel gevormd aan de gehele onderkant. (nachtelijk uitstraling) dit kan ook door alleen condenserend woonvocht komen, (dus zonder lekkage) maar dan is het wel veel, en kan je beter even kijken of er wel ergens een ventilatie mogelijkheid in de kamer is.
je kan met een beitel een klein stukje schimmel/hout weg steken en kijken hoe het hout 1 mm dieper is. ik vermoed gewoon goed.
Dan kan je het oppervlak behandelen met een anti schimmel spul. Wat ik zou doen : indien nodig plaatselijk het dakbeschot repareren en de boel van buiten isoleren en van binnen dampopen met een klimaatfolie na-isoleren

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:14
Hoezo heeft een dakopbouw uit 2001 totaal geen isolatie?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-12 01:36

rappie_nl

Gewoon doen

Het lijkt op schimmel. Een lekkage lijkt me niet heel waarschijnlijk (maar is ook niet uit te sluiten), waarschijnlijk is het vocht dat is gaan condenseren. Het is belangrijk dat er ook in het dakbeschot voldoende ventilate is om vocht af te voeren. En dat bij het plafond is dampdoorlatend folie wordt gebruikt om als barrière voor vocht vanuit de woning.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-12 10:00
Dit lijkt mij eerder schimmel dan lekkage, zat er geen dampdichte folie? De warme vochtige lucht in huis heeft de neiging te condenseren op het koudste oppervlak, in dit geval dus waarschijnlijk het ongeïsoleerde dakbeschot. Daarom is het toepassen van een dampdichte folie dus zo belangrijk.

• RamonK
Dank voor de reacties allen. Schimmel door condens klinkt inderdaad logisch. De enige optie voor ventilatie in de opbouw is het openzetten van ramen/deuren. En aangezien de woning al enige tijd leegstond voor we het kochten zal dit enige tijd niet gedaan zijn.

Het gebrek aan isolatie zal waarschijnlijk een kostenbesparing van de vorige eigenaar geweest zijn. Grappig detail is dat er op drie losse plekken wel een klein (nog geen m2) plukje steenwol zit onder het dak. Wat daar de bedoeling van is snap ik nog steeds niet.

Volgende stap is dan maar dakbedekking vervangen en meteen isoleren aan de buitenzijde. Ook moeten de boeidelen en gevelbekleding vervangen worden, want deze zijn ook in zeer slechte staat. Als laatste stap gaan we dan zelf maar de na-isolatie aan de binnenkant doen. Mocht iemand een goed bedrijf weten in de regio Amersfoort die hiermee kan helpen dan houd ik me aanbevolen!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49
Heb je de vocht % al gemeten van het hout?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Niet dubbelop isoleren, het is beter om alleen op het dakbeschot te isoleren om condensvorming tussen de 2 isolatielagen te voorkomen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:21
RamonK schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:34:
Dank voor de reacties allen. Schimmel door condens klinkt inderdaad logisch. De enige optie voor ventilatie in de opbouw is het openzetten van ramen/deuren. En aangezien de woning al enige tijd leegstond voor we het kochten zal dit enige tijd niet gedaan zijn.

Het gebrek aan isolatie zal waarschijnlijk een kostenbesparing van de vorige eigenaar geweest zijn. Grappig detail is dat er op drie losse plekken wel een klein (nog geen m2) plukje steenwol zit onder het dak. Wat daar de bedoeling van is snap ik nog steeds niet.

Volgende stap is dan maar dakbedekking vervangen en meteen isoleren aan de buitenzijde. Ook moeten de boeidelen en gevelbekleding vervangen worden, want deze zijn ook in zeer slechte staat. Als laatste stap gaan we dan zelf maar de na-isolatie aan de binnenkant doen. Mocht iemand een goed bedrijf weten in de regio Amersfoort die hiermee kan helpen dan houd ik me aanbevolen!
Als er nog resten steenwol zitten is het wellicht wel geïsoleerd geweest maar na lekkage de isolatie weggehaald omdat het nat was.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

No Hands schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Als r ng resten steenwol zitten is het wellicht wel geïsoleerd geweest maar na lekkage de isolatie weggehaald omdat het nat was.
@RamonK
Dit denk ik ook, en wat ook is gezegd meten op de platen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15
Als er geen isolatie aan de buitenkant is, gaat het snel schimmelen. Op koude regenachtige dagen wordt dan het dak nat, en dat slaat dan door op het hout. Het hout wordt daardoor koud (kouder dan je leefruimte) en dan gaat het condenseren op de koudste plekken (je dak dus). Doordat het niet ventileert kan je vocht niet weg, met als gevolg schimmel.

• RamonK
D.deJong schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:29:
Niet dubbelop isoleren, het is beter om alleen op het dakbeschot te isoleren om condensvorming tussen de 2 isolatielagen te voorkomen.
Wat is de reden dat dit niet kan? Ik zou verwachten dat als je een dampdichte laag tussen het dakbeschot en de isolatie aan de buitenkant van het dak hebt en een damp open laag onder de isolatie aan de binnenkant dat dit dan geen probleem zou moeten geven. Of denk ik dan te makkelijk?
Als er nog resten steenwol zitten is het wellicht wel geïsoleerd geweest maar na lekkage de isolatie weggehaald omdat het nat was.
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar dan is de lekkage wel al verholpen en daarna er een nieuw plafond ingezet zonder opnieuw isolatie te plaatsen. Het plafond wat we eruit hebben gehaald had namelijk geen vochtvlekken. Het was alleen slecht geplaatst.

Ik denk niet dat dit het geval was, maar je weet maar nooit...

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 01:03
Restanten isolatie? Het heeft gelekt. Platen waren nat, en moesten dus drogen. Dus geen nieuwe isolatie aangebracht. Was lelijk dus wel nieuw plafond. Naderhand isolatie vergeten of bewust gelaten, of het geheel is ' verkoopklaar' gemaakt.

Van binnenuit een plat dak geeft vaak condens.Die dampremmende laag is meestal niet perfect en omdat het dakleer wel perfect dicht is (anders lekkage) kan het water er ook niet meer goed weg. Krijg je meer schimmel en rot. Ofwel een luchtspouw laten tussen het hout en je isolatie (en die ventileren!) ofwel beter van buitenaf isoleren.
Pagina: 1