Bestaande Windows OS van HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-02-2024
Beste,

Ik vroeg mij af, is het mogelijk om van een bestaande Windows OS die op mijn HDD. Over te zetten naar mijn nieuwe SSD?

Kortom als volgt..

1. Mijn SSD aansluiten.
2. Windows starten vanuit HDD.
3. Dan een herinstallatie uitvoeren
4. Daarna partitie (dus schijf SSD).

Kan iemand mij vertellen of dit kan?
Dank jullie wel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:29
De term die je zoekt is ‘cloning’.
En ja, dat kan. (Maar de manier die je beschrijft is volgens mij niet handig)

Zijn verschillend programma’s die dit kunnen. Laatste keer dat ik het gedaan heb geloof ik met Acronis True Image.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebas1979 op 06-10-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-02-2024
Sebas1979 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:02:
De term die je zoekt is ‘cloning’.
En ja, dat kan. (Maar de manier die je beschrijft is volgens mij niet handig)

Zijn verschillend programma’s die dit kunnen. Laatste keer dat ik het gedaan heb geloof ik met Acronis True Image.
Nee, ik wil niet clonen.

Ik wil een nieuwe installatie van Windows, en daarna bestanden erop zetten (via usb). Ik wil niet clonen dus en oude os dus meenemen.

Reden waarom ik het zo wil, is omdat ik al een legitieme Windows versie heb, en als ik deze moet downloaden en op een usb image moet zeggen raak ik de licentie kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Zucht123 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

Nee, ik wil niet clonen.

Ik wil een nieuwe installatie van Windows, en daarna bestanden erop zetten (via usb). Ik wil niet clonen dus en oude os dus meenemen.

Reden waarom ik het zo wil, is omdat ik al een legitieme Windows versie heb, en als ik deze moet downloaden en op een usb image moet zeggen raak ik de licentie kwijt..
Je laatste alinea botst met die erboven. Je kunt geen nieuwe installatie doen zonder een nieuw installatiemedium te maken. Het is onverstandig een oude niet ondersteunde versie van Windows te pakken en dan weer te updaten.

De Windows 10 licentie is gebonden aan je moederbord, niet aan je harde schijf. Ook als je eerst Win7 of 8 had. Je kunt zonder licentiesleutel herinstalleren. Hij heractiveert wanneer er internet is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:50
Ik heb in m'n leven heel wat keer mijn harde schijven gecloned naar een nieuwe schijf, en Windows-activatie is nog nooit een probleem geweest. Dus volgens mij wil je wel gewoon clonen. Bespaart jezelf een heleboel werk en tijd.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
En anders kun je ook altijd gewoon de oude key nogmaals ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij de meeste ssd's kun je een cloon programma downloaden om jusit een kopie temaken van je oude hdd naar de niuwe ssd. Zelf heb ik de laatste keer uitvoering: MiniTool Partition Wizard gebruikt om een hdd naar een ssd te clonen, het was niet de actieve schijf.

Maar er zijn een hoop programma's dat dat kunnen ;D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:45
*knip* Zeg dan gewoon niets.

[ Voor 94% gewijzigd door TheVMaster op 09-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:26
[...]Nee, ik wil niet clonen.
Wanneer je je legitieme Windows 10 licentie koppelt aan je Microsoft account dan heb je volgens mij niet langer het probleem je licentie kwijt te raken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:13

TheVMaster

Moderator WOS
Zucht123 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:59:
Beste,

Ik vroeg mij af, is het mogelijk om van een bestaande Windows OS die op mijn HDD. Over te zetten naar mijn nieuwe SSD?

Kortom als volgt..

1. Mijn SSD aansluiten.

Dank jullie wel
De procedure die jij beschrijft heet gewoon een herinstallatie, maar wat je wilt doen is het klonen van je disk.

Alleen mis ik wel wat je zelf al allemaal hebt gevonden, toen je hebt gezocht. Dat blijkt namelijk niet uit je TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

Nee, ik wil niet clonen.

Als je een legale Windows versie hebt en dan de Windows tools gebruikt om een bootable stick te maken, dan ben je niet ineens je licentie kwijt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Yaksa schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:47:
[...]

Wanneer je je legitieme Windows 10 licentie koppelt aan je Microsoft account dan heb je volgens mij niet langer het probleem je licentie kwijt te raken.
👆 Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:50
Zucht123 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:59:
Beste,

Kortom als volgt..

1. Mijn SSD aansluiten.

Dank jullie wel
Nee, je spreekt je wens tegen in je lijstje.

Je kan dan beter een schone Windows installatie op de SSD doen, en daarna je data migreren van je HDD naar je SSD.

De meeste mobo's hebben tegenwoordig je licentie van je Windows er in gebakken (OEM). Als dit niet zo is, merk je dat doordat tijdens de Windows installatie om de key gevraagd wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Duke of Savage op 16-10-2023 16:08 ]

Pagina: 1