Nieuwe router herkent smart home lampen etc. niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 20:35
Hallo, ik ben onlangs van KPN naar Odido over gegaan.
Daarbij kreeg ik een nieuwe router/ modem een Zyxel EX5601-T1.
maar ik kan nu geen smart home apparaten meer aansluiten, hij vind ze gewoon weg niet.
Wel de Google Home(s). Maar de lampen, camera's etc niet.
Ik heb de 5Ghz al uit gezet an alleen 2,4 Ghz aanstaan.
Volgens mij ligt het aan mijn 802.11- modus. Ik heb meerdere keuzes:

nu staat hij op 802.11 b/g/n/ ax Mixed
maar ik heb ook :

- 802.11 b/g/n Gemengd
- 802.11 b/g Gemengd
- Uitsluitend 802.11 n
- Uitsluitend 802.11 g
- Uitsluitend 802.11 b

Maar ik kom er niet uit welke nou werkt?

We are all accidents waiting to happen

Beste antwoord (via rens-br op 31-10-2023 14:15)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kans is dat je voor je smarthome spullen een apart 2.4ghz bgn netwerk met wpa2 moet opzetten.

Sommige smarthome spullen willen bij mij ook niet verbinden met een wifi 6 (ax) radio.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kans is dat je voor je smarthome spullen een apart 2.4ghz bgn netwerk met wpa2 moet opzetten.

Sommige smarthome spullen willen bij mij ook niet verbinden met een wifi 6 (ax) radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 15:58
Wifi B & G zijn zo oud dat je ze moet vermijden ...

is de ontvangst wel een beetje oke ? (kan je nakijken met bv WiFI Analyser apps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
Ja ontvangst is perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02

jurroen

Security en privacy geek

Heb je dezelfde SSID en WPA key als voorheen? Zo nee heb je ook nog kans dat je ze moet resetten omdat ze nog naar je oude netwerk zoeken.

Mocht je dat wel gedaan hebben, probeer dan inderdaad eens een BGN netwerk met wellicht zelfs WPA (dus niet 2/3).

Niet dat het je nu helpt, maar als er een dag komt dat je het spul moet vervangen - ik kan aanraden om het WiFiloos te doen. Lampen heb ik via Zigbee (en een stick in een SBC als controller/bridge) en camera's hardwired. Het grote voordeel van Zigbee is dat het ook prima mesht, volledig los van je WiFi.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Reset je ook al je lampen wel? Je geeft weinig info over wat je al gedaan hebt.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
Jazeker lampen moeten sowieso gereset worden als je ze opnieuw verbindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02

jurroen

Security en privacy geek

RA7 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:27:
Jazeker lampen moeten sowieso gereset worden als je ze opnieuw verbindt.
En wederom geef je erg weinig informatie. Je reageert op één specifieke vraag en negeert de rest. Helaas hebben wij geen kristallen bol. Help ons en daarmee jezelf.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
jeroen3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:40:

Dit werkte, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATY77
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 18:46
Kun je vermelden welke instellingen je hiervoor specifiek hebt gewijzigd in de modem om het weer werkend te krijgen? Een kennis van me heeft exact hetzelfde probleem sinds hij deze modem heeft ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
ATY77 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Kun je vermelden welke instellingen je hiervoor specifiek hebt gewijzigd in de modem om het weer werkend te krijgen? Een kennis van me heeft exact hetzelfde probleem sinds hij deze modem heeft ontvangen.
Kans is dat je voor je smarthome spullen een apart 2.4ghz bgn netwerk met wpa2 moet opzetten. <=====

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

RA7 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:51:
[...]

Kans is dat je voor je smarthome spullen een apart 2.4ghz bgn netwerk met wpa2 moet opzetten. <=====
Ik denk dat je best snapt wat @ATY77 werkelijk vraagt en niet om alleen te verwijzen naar een algemeen antwoord ;)

Maar goed, zelf weten :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:22

FreakNL

Well do ya punk?

Offtopic:, maar wederom een use-case om je WiFi infra los te trekken van je provider infra.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 25-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
FreakNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:02:
Offtopic:, maar wederom een use-case om je WiFi infra los te trekken van je provider infra.
Inderdaad, 'eigen wifi' maakt je flexibeler. Maar goed, als TS direct hetzelfde SSID met dezelfde WPA2 sleutel had ingesteld was er geen probleem geweest.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Inderdaad, 'eigen wifi' maakt je flexibeler. Maar goed, als TS direct hetzelfde SSID met dezelfde WPA2 sleutel had ingesteld was er geen probleem geweest.
Helaas ging die vlieger niet op. SSID was hetzelfde met hetzelfde ww. Daarom was ik ook verbaasd dat ze niet werkte meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATY77
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 18:46
RA7 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:51:
[...]

Ja een 2.4GHz B/G/N netwerk met WPA2 snap ik ook wel, dat was het probleem niet. Als ik dat instel in de Zyxel T56 (EX5601-T1) geleverd door ODIDO dan kunnen sommige smart devices alsnog geen verbinding maken. Pak ik een willekeurige ander merk Wi-Fi 6 router met dezelfde settings dan werkt het zonder problemen.
Lijkt er dus op dat er specifiek met deze Zyxel router iets meer aan de hand is. Vandaar mijn vraag.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:42

HollovVpo1nt

I like gadgets

ATY77 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Ja een 2.4GHz B/G/N netwerk met WPA2 snap ik ook wel, dat was het probleem niet. Als ik dat instel in de Zyxel T56 (EX5601-T1) geleverd door ODIDO dan kunnen sommige smart devices alsnog geen verbinding maken. Pak ik een willekeurige ander merk Wi-Fi 6 router met dezelfde settings dan werkt het zonder problemen.
Lijkt er dus op dat er specifiek met deze Zyxel router iets meer aan de hand is. Vandaar mijn vraag.
Ik heb hier exact hetzelfde probleem. Onze Harman Kardon Citation ONE MK3 kan ik via Google Home maar niet instellen. Her en der online lijken dit compatibiliteitsissues met de Zyxel te zijn.
De workaround vind ik ook apart, een aparte 2.4Ghz en 5Ghz netwerk instellen... de dual band mesh vond ik juist zo handig: één SSID.

Ik moet vanmiddag maar wat experimenteren. Ik heb een aantal GU10 smart spots die probleemloos zijn verbonden maar ook genoeg spots waar het maar niet lukt.

Edit: Nope. Noch op het 2.4 G kanaal, noch op het 5G kanaal maakt het Google Apparaat verbinding...
Edit II: Harman Kardan support gehad.. advies om het op een Wifi hotspot te proberen en dat werkte gewoon. Het probleem zit nu waarschijnlijk aan de modem kant dan de speaker kant.

[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben_benjamin
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-01 16:48
Ondanks dat ik zelf niet de oplossing weet, heb ik hetzelfde probleem gehad.

Bepaalde apparatuur van mijn zoutwater aquarium draaide ook enkel op 2.4g
Ondanks eigen 2.4g netwerk en ww ingesteld te hebben, konden de apparaten nog steeds het netwerk niet vinden of connecten.

Echter na contact met Odido, hebben zij iets gewijzigd in de instellingen waardoor het daarna wel werkte.
Het enige wat zij wilde vermelden is dat nieuwere routere met 2.4G soms problemen geven met 2.4G apparaten die wat ouder zijn. Dit kon dus wel opgelost worden met instellingen wijzigen.

Ik snap dat de daadwerkelijk oplossing / instelling gewenst zou zijn, maar daar kan ik helaas niet aan helpen.

Wel dus dat ik weet dat Odido het anders kan instellen in de router waardoor het wel allemaal werkt
Pagina: 1