Windows 98/XP pc bouwen, moeten alle onderdelen oud zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb een nieuwe pc dus dat is al geregeld en ik heb nog veel oude pc onderdelen van vorige computers.
Is het mogelijk om een Windows98 en/of XP computer samen te stellen met nieuwere onderdelen uit
de latere windows tijdperken?

Moet ik persé een oud moederbord hebben of kan het recenter zijn.
Zelfde met grafische kaart, en mogelijk andere onderdelen.

Is het alleen een kwestie van de software dus of moet de hardware echt geschikt zijn.

Internet is niet nodig, het gaat me om oude gegevens terug te halen die ik niet met nieuwe apperatuur
kan zien. Bijvoorbeeld oude ontwerpen met grafische programma's, animaties en ook het spelen
van oude spellen (hoewel dit voor mij van minder belang is, leuk als dat dan ook kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
De hardware moet compatible zijn met de software. In de praktijk wil dat zeggen hardware voor Windows 98 uit maximaal 2003-2004 ongeveer, voor Windows XP 2008-2009 ongeveer. Soms heb je geluk en werkt iets nieuwers nog, soms heb je pech en is het oud genoeg maar werkt het toch niet.

Dus ja de hardware moet ook oud zijn, als je native wil draaien.

Natuurlijk kun je ook prima emuleren of virtualiseren, denk bijvoorbeeld aan Hyper-V of DosBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met bovenstaande. Zelf bouw ik dergelijke systemen binnen de grenzen van wat enigszins mogelijk was in de tijd dat de besturingssystemen relevant waren.

Nieuwste waar 98 op draait is Pentium 4 / Athlon 64 op een moederbord met AGP voor de videokaart en PATA/IDE voor de harde schijf en CDROM. PCI-Express en SATA geven veel problemen in mijn ervaring.
SATA naar IDE adapters werken prima als je geen ouwe IDE rammelschijf wilt gebruiken.

Qua videokaart is het einde bij Geforce 6 (Geforce 6200 t/m 6800) uitzonderingen in de Geforce 7 serie
op AGP daargelaten. Bij ATI/AMD is dat de X100 serie (niet X1000!) zoals de X300 t/m X850.

XP is een stuk flexibeler en draait op Pentium 2 t/m 4e gen core (Haswell) en qua videokaarten alles van Rage II of Riva 128 t/m Nvidia Kepler (GTX700) en AMD HD7000.

Mochten je oude spullen nieuwer zijn dan beide dan wordt het virtualiseren.

I reject your reality and substitute my own