Hoe de C drive identificeren met 2 gelijke drives?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik heb mezelf ongeveer een half jaar terug een 'luxe' probleem bezorgd waar ik destijds niet bij stil stond.

Ik heb twee identieke Samsung drives gekocht, eentje voor Windows + programma's + games en eentje voor downloads, video opnames, downloads etc.

Het moederbord heeft twee m.2. nvme aansluitingen, de ene is een pci-e 4.0 en de andere is een 5.0. Beide drives echter zijn 4.0 drives. Het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4GHDKIWvGWHNnIL9RMyqTyVt.jpg

Nu raakt de C drive aardig vol en wil ik deze eigenlijk vervangen door een 2 of zelfs 4TB drive. Het enige wat mij nu bezig houdt, is, welke drive is nu welke? Een ander probleem is dat mijn huidige (loodzware) MSI RTX 3090Ti videokaart één van de ssd's afdekt waardoor ik er niet bij kan komen, en de videokaart moet al vastgehouden worden met een aparte metalen draagarm die op zichzelf ook niet echt lekker vastzit aan de achterkant van de kast.

Is er een softwarematige manier om in bovenstaande drives lijst te bepalen welke van die twee de C drive is, en waar deze fysiek op het moederbord zit? Als het even kan haal ik liever de videokaart niet uit het systeem. Die heb ik echt met pijn en moeite op z'n plek gekregen, zo loodzwaar is dat ding. :X

Ik weet dat de laatste optie is door de enige bereikbare m.2. drive er uit te halen en zien wat de pc dan doet.
Update: dit is trouwens mijn moederbord:
https://www.asus.com/moth...odel2Name=PRIME-B650-PLUS

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 06-10-2023 21:50 ]

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
In een tool zoals HD Sentinel kun je het serienummer aflezen.

Als je moederbord documentatie klopt is de volgorde (disk nummer) waarschijnlijk bruikbaar om het m.2 slot te identificeren.

Of... je maakt een van de disks even 15 minuten heel druk (veel schrijven), dan zal hij warmer worden dan de andere.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:52
Maar die 2e kun je gewoon bij begrijp ik? Dan gewoon even doen, toch?

Overigens kun je het in diskmgmt.msc en dan de properties van de drive mappen en terugleiden naar een specifieke bus op je mobo, die je dan via de handleiding van het mobo mogelijk terug zou moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Volgende stap;

Als je nou pech hebt en de bereikbare disk is NIET degene die je wilt wisselen kun je deze altijd nog clonen naar de niet bereikbare disk en dan daarna de wel bereikbare disk wisselen.

Wel even backups maken.

Tip (mits nodig, kans is dus 50-50 en als het over de OS disk gaat).

De bereikbare disk bevat je OS. De niet bereikbare disk bevat je bestanden. Kopieer deze bestanden tijdelijk ergens heen. Maak daarna met de gratis veeam agent een backup van je OS disk, en maak met dezelfde agent een boot iso. Daarna haal je de OS disk eruit. Je nieuwe disk zet je er nog niet in. Zet de backup terug op de niet bereikbare disk. Boot je OS als test. Zet daarna je nieuwe disk erin en kopieer de bestanden terug.

/edit verkeerd gelezen, je wilt je OS disk vergroten. Dan alsnog de veeam agent gebruiken :)

Als de OS disk bereikbaar is;
Maak een backup met de gratis veeam agent en maak een boot iso met dezelfde veeam agent. Haal OS disk eruit, grotere disk erin, booten van iso en backup terugzetten (bare metal recovery). Daarna booten van nieuwe disk en derhalve je OS.
Benodigdheden ; USB thumb drive (16/32gb) voor bootable ISO

Als de OS disk niet bereikbaar is:
Maak een robocopy backup van je downloads disk (Naar usb disk of NAS of cloud)
Maak een backup van je OS disk met de gratis veeam agent en maak een boot iso met dezelfde agent.
Haal downloads disk eruit en vervangen voor grotere
Boot van veeam agent
Zet OS backup terug op nieuwe grotere schijf (Bare metal recovery)
Zet in de bios je OS disk goed (nieuwere grote schijf)
Boot Os van nieuwe disk
Wipe oude OS disk
Zet backups van “downloads” terug.
Benodigdheden ; USB thumb drive (16/32gb) voor bootable ISO en plek om je “downloads” tijdelijk neer te zetten.

Bij allebei de methodes moet je na VOOR het restore proces de beoogde nieuwe C: schijf nog vergroten alvorens je de backup terug zet. Dit kan tijdens het restore proces. Als je dat niet doet heb je kans dat er na restore een partitie NA je c: schijf zit (die dan de originele grootte heeft) en dan kan je niet (zonder 3rd party tools) je c schijf vergroten.

[ Voor 105% gewijzigd door FreakNL op 06-10-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:52
Snowwie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:59:

Ik weet dat de laatste optie is door de enige bereikbare m.2. drive er uit te halen en zien wat de pc dan doet.
Ik weet dat ik al gereageerd heb, maar dit blijft de eerste optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
KnoxNL schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Ik weet dat ik al gereageerd heb, maar dit blijft de eerste optie :P
Iets zegt mij ook dat dit de beste en snelste oplossing is om uit te vogelen welke drive de OS heeft:

Check de layout van mijn moederbord. M.2. (nr 1) is volledig afgedekt door de videokaart. Ik hoop echt dat deze drive NIET het OS bevat. (Iets zegt me dat dit wel het geval is, omdat m.2. slot 1 namelijk de naam M.2_1 bevat en de andere slot de naam M.2_2. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9cofhnFs0O772lCnTCBImQdJ.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 06-10-2023 21:58 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 20:58

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk in diskmanegement welke SSD de boot partitie en Windows installatie bevat, ga vervolgens naar de details om te zien op welke bus/poort deze is aangesloten. Dat zou op deze manier prima uitgelezen moeten kunnen worden. Controleer gelijk even of boot partitie en system partitie op dezelfde SSD staan, dat wil wel eens niet het geval zijn als je tijdens installatie van Windows 10/11 meerdere schijven aangesloten hebt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
_Dune_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:33:
Kijk in diskmanegement welke SSD de boot partitie en Windows installatie bevat, ga vervolgens naar de details om te zien op welke bus/poort deze is aangesloten. Dat zou op deze manier prima uitgelezen moeten kunnen worden. Controleer gelijk even of boot partitie en system partitie op dezelfde SSD staan, dat wil wel eens niet het geval zijn als je tijdens installatie van Windows 10/11 meerdere schijven aangesloten hebt.
Ik heb gekeken in diskmanagement en in beide gevallen gecheckt naar de bus/poort, maar beide ssd's geven dezelfde informatie. Is er een optie nog onder "details" om ze uit elkaar te halen wat hun fysieke locatie is op het moederbord? Ik heb in de details tab gekeken, maar ik kan totaal geen onderscheid maken tussen beide.
(Misschien toch maar die ene waar ik nog bij kan er uit halen, de pc herstarten en kijken wat er gebeurd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/P94VEAVwBP3YaksUECD3fg61.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 07-10-2023 23:14 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Snowwie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:59:
Dat is dan toch helemaal niet veel werk? Als je geluk hebt is het meteen de 1e die niet onder je GPU zit en anders als het de SSD onder je GPU is moet je deze er dus hoe dan ook uithalen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn ervaring met Asus boarden is dat veelal de 1ste M.2 bovenaan zit en de 2de M.2 ssd onderaan, dus ik ben toch bang er voor dat je de videokaart moet gaan verwijderen. Maar als ik dat zo bekijk dan is je OS disk 1 TB wat eigenlijk puur voor OS meer dan genoeg is. Dan zou ik eerder zeggen van vervang de 2de ssd en verplaats dan de meest gevulde mappen naar de 2de ssd. Meeste programma's ondersteunen wel dat de standaard map niet op C staat en je die dan kan re-directen.
Pagina: 1