Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk RTS & simulatie games die (naar horen zeggen) zwaarder op de CPU leunen dan gemiddeld. Bijvoorbeeld:
• Cities Skylines 1 & 2
• Transport Fever 2
• Total War series
• Warno
• M&B: Bannerlord
• Hell Let Loose
• Squad
• Starfield
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de ~2000 euro, inclusief assemblage bij Azerty & verzendkosten
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn huidige PC is 8 jaar oud en ik vervang 'm compleet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik veel games met zwaardere CPU eisen wil spelen en ook erg veel mods & assets download (met name Cities: Skylines):
• Extra veel RAM. Minimaal 32GB, ik twijfel er over om meteen naar 64 te gaan
• Een stevige Ryzen 7 of i7 CPU
• GPU met minimaal 16GB VRAM (recommended voor Cities Skylines 2)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vooral voorkeur voor de "bewezen" merken. In ieder geval wil ik geen euro's besparen omdat een onbekend merk iets goedkoper aanbiedt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede performance is voor mij belangrijker dan toeters en bellen of RGB licht. Daarnaast wil ik bluetooth connectiviteit hebben, minimaal 4 USB-A poorten (voor audio devices van mijn muziekinstrumenten), en een HDMI poort voor video-out.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nooit eerder zelf een PC samengesteld (8 jaar geleden de BBG gecopy-pasted bij azerty en daarmee was ik klaar.), dus een sanity-check op wat ik hier heb samengesteld zou fijn zijn! Zo vraag ik mij onder andere het volgende af:
• Is een Ryzen 7 7700X voldoende? Ik twijfelde tussen deze en de i7-13700K (want: meer cores) Ben voor de 7800X3D gegaan
• Ik zie dat er Boxed en Tray versies zijn van de CPU. Als ik het goed begrijp kan ik voor een betere performance de Tray variant nemen (want: zonder koeling) en een aparte CPU koeler nemen, klopt dat?
• Moederbord: hier had ik het minst een idee over; zou ik met mijn bovenstaande wensen goedkoper uit kunnen?
EDIT: aangepast naar huidige staat van build:
Voornamelijk RTS & simulatie games die (naar horen zeggen) zwaarder op de CPU leunen dan gemiddeld. Bijvoorbeeld:
• Cities Skylines 1 & 2
• Transport Fever 2
• Total War series
• Warno
• M&B: Bannerlord
• Hell Let Loose
• Squad
• Starfield
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de ~2000 euro, inclusief assemblage bij Azerty & verzendkosten
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn huidige PC is 8 jaar oud en ik vervang 'm compleet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik veel games met zwaardere CPU eisen wil spelen en ook erg veel mods & assets download (met name Cities: Skylines):
• Extra veel RAM. Minimaal 32GB, ik twijfel er over om meteen naar 64 te gaan
• Een stevige Ryzen 7 of i7 CPU
• GPU met minimaal 16GB VRAM (recommended voor Cities Skylines 2)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vooral voorkeur voor de "bewezen" merken. In ieder geval wil ik geen euro's besparen omdat een onbekend merk iets goedkoper aanbiedt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede performance is voor mij belangrijker dan toeters en bellen of RGB licht. Daarnaast wil ik bluetooth connectiviteit hebben, minimaal 4 USB-A poorten (voor audio devices van mijn muziekinstrumenten), en een HDMI poort voor video-out.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nooit eerder zelf een PC samengesteld (8 jaar geleden de BBG gecopy-pasted bij azerty en daarmee was ik klaar.), dus een sanity-check op wat ik hier heb samengesteld zou fijn zijn! Zo vraag ik mij onder andere het volgende af:
• Is een Ryzen 7 7700X voldoende? Ik twijfelde tussen deze en de i7-13700K (want: meer cores) Ben voor de 7800X3D gegaan
• Ik zie dat er Boxed en Tray versies zijn van de CPU. Als ik het goed begrijp kan ik voor een betere performance de Tray variant nemen (want: zonder koeling) en een aparte CPU koeler nemen, klopt dat?
• Moederbord: hier had ik het minst een idee over; zou ik met mijn bovenstaande wensen goedkoper uit kunnen?
EDIT: aangepast naar huidige staat van build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0) | € 244,90 | € 244,90 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB | € 589,38 | € 589,38 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H5 Flow Zwart | € 82,94 | € 82,94 |
| 1 | Processorkoeling | DeepCool AK620 | € 68,90 | € 68,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design Ion Gold 750W | € 95,95 | € 95,95 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 89,90 | € 89,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.700,87 | ||
[ Voor 40% gewijzigd door Lodew1 op 06-10-2023 20:35 ]