Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-12-2023
Hey,

Ik heb een 5.1 set gehaald in speakers en een Denon AVR-2800h.

Nu zag op de site van dolby (uiteraard heel logisch) dat je bij 5.1 vaak 1 center en 2 fronts (links en rechts) hebt. en dat je dan aansluitend links achter surround en rechtsachter surround hebt.

Voor een 7.1 set (wat mogelijk is met mijn denon) ga je naar links en rechts tussen de fronts en backs nog een speaker. (zoals ook aangegeven op de denon).

Nu hoorde ik op dit forum dat het qua ervaring beter is om ipv 2 extra sides in 7.1, te gaan naar 2 atmos speakers vanuit het plafond omdat je dat effect eerder hoort. en dat de denon dit kan herkennen in de instellingen als plafond speakers.

Goed, nu is dit een beslissing voor later voor mij maar nu zit ik met het volgende probleem:

tijdens de kalibratie van het geluid op de denon receiver met audyssey gebeurd het volgende:

in het menu waar je moet aangeven welke speakers je bezit komt eerst de vraag voor front links en rechts, die selecteer ik netjes, dan komt de vraag voor de center, idem dito selecteer ik die. alleen dan.. dan krijg ik de vraag voor surround sides in plaats van surround link en rechts achter. Als ik nee selecteer krijg ik niet de vraag meer vanuit het menu voor de rest van de surround speakers en houdt hij de opstelling op 3.1.
Als ik vervolgens lieg en zeg dat ik wel side links en rechts heb komt de vraag voor surround links en rechtsachter wel (en eventuele atmos speakers). Dan kan ik dus alleen backs L en R nemen als ik een 7.1 opstelling maak. Als ik daarna de geluidstest draai dan hoort hij dus de gewone sides niet omdat ik die natuurlijk niet bezit en krijg ik een foutmelding in het menu waardoor ik niet verder kom..

Is er een mogelijkheid een 5.1 sets te maken met back speakers of moet ik dat opgeven en de speakers gewoon als alleen sides gebruiken.

Ik dacht er ook nog aan om de back speakers als back speakers te laten staan en dan alleen dan de kabels aansluiten in de normale surround links en rechts van de receiver, of krijg ik dan een ander effect/geluid uit de speaker? of herkent hij met de audio test dat ze achter me staan en past hij het alsnog aan als backspeakers?

Ik heb de vraag ook al gesteld aan een telefoon medewerker van denon maar die begreep het niet helemaal volgens mij. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Laten we de handleiding er eens even bijpakken. Daar zie je de volgende afbeelding voor een 5.1 setup:

Afbeeldingslocatie: https://manuals.denon.com/AVRX2600H/EU/NL/fig/Pict%20SP%20Layout%205.1_OBAOILawupdjrk.png

Surround Left (SL) en Surround (SR) horen dus 'naast' je te staan. Dit zijn dus geen achter speakers, maar surround, dus van opzij. Als je die achter je zou plaatsen is dat suboptimaal, maar dit kan zeker prima werken. Kijk je naar 7.1 dan zie je dat hier Surround Back * wordt toegevoegd (SBL en SBR):

Afbeeldingslocatie: https://manuals.denon.com/AVRX2600H/EU/NL/fig/Pict%20SP%20Layout%207.1%20SB_OBAOILajxxsdjy.png

Dus dan wordt voor nu de vraag, hoe ver staan die speakers achter je? En in hoeverre wil je een compromis maken? Want suboptimaal werkt uiteraard wel. En Audyssey corrigeert hier ook weer het e.e.a. in. Je zou het ook op beide posities kunnen proberen.

In mijn geval (ik heb een 5.1.2 met dual subs) heb ik vooral de speakers geplaatst waar het uitkwam. Ook mede door de (zeer belangrijke) WAF. Mijn surrounds staan ongeveer zoals op het plaatje, maar mijn rechtersurround zit bijvoorbeeld veel te dichtbij. Terwijl mijn rechterfront veel te ver weg is. Dus als een soort trapezium. Maar Audyssey corrigeert dat gewoon waardoor het als een geheel klinkt en je geen rare vervormingen krijgt. Als ik een Atmos test draai, dan hoor ik ook geluid achter mij. Maar dat kan helemaal niet, want daar is geen speaker. Wat ik vooral probeer te zeggen is dat je het moet uitproberen. Doe wat voor jou mogelijk is én wat voor jou goed klinkt. Want wat jij mooi vind, hoeft een ander dat niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-12-2023
alex3305 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:26:
Laten we de handleiding er eens even bijpakken. Daar zie je de volgende afbeelding voor een 5.1 setup:

[Afbeelding]

Surround Left (SL) en Surround (SR) horen dus 'naast' je te staan. Dit zijn dus geen achter speakers, maar surround, dus van opzij. Als je die achter je zou plaatsen is dat suboptimaal, maar dit kan zeker prima werken. Kijk je naar 7.1 dan zie je dat hier Surround Back * wordt toegevoegd (SBL en SBR):

[Afbeelding]

Dus dan wordt voor nu de vraag, hoe ver staan die speakers achter je? En in hoeverre wil je een compromis maken? Want suboptimaal werkt uiteraard wel. En Audyssey corrigeert hier ook weer het e.e.a. in. Je zou het ook op beide posities kunnen proberen.

In mijn geval (ik heb een 5.1.2 met dual subs) heb ik vooral de speakers geplaatst waar het uitkwam. Ook mede door de (zeer belangrijke) WAF. Mijn surrounds staan ongeveer zoals op het plaatje, maar mijn rechtersurround zit bijvoorbeeld veel te dichtbij. Terwijl mijn rechterfront veel te ver weg is. Dus als een soort trapezium. Maar Audyssey corrigeert dat gewoon waardoor het als een geheel klinkt en je geen rare vervormingen krijgt. Als ik een Atmos test draai, dan hoor ik ook geluid achter mij. Maar dat kan helemaal niet, want daar is geen speaker. Wat ik vooral probeer te zeggen is dat je het moet uitproberen. Doe wat voor jou mogelijk is én wat voor jou goed klinkt. Want wat jij mooi vind, hoeft een ander dat niet te vinden.
bedankt voor je reactie, ik ga het zeker proberen dan maar!

Ik ben trouwens nog eens gaan kijken en zag inderdaad dat het op het plaatje lijkt alsof het back zijn maar dat het in werkelijkheid dus zoals jij zegt er wat tussenin zin vergeleken met een 7.1 ik zag het pas toen ik naar de aantal graden ging kijken.

zie : https://www.dolby.com/abo...ual-speakers-setup-guide/
en: https://www.dolby.com/abo...ual-speakers-setup-guide/

[ Voor 4% gewijzigd door rayvg op 06-10-2023 15:48 ]