Frame voor klimop met tuinpalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 05:19
In mijn tuin wil ik een frame plaatsen voor een klimop. Het doel is aan de ene kant het uit het zicht halen van de kliko's, en aan de andere kant ook een mooier uitzicht creëren.

De rode balken op de tekening is waar ik tuinpalen wil plaatsen:
https://www.praxis.nl/tui...erd-6-8x6-8x300cm/5095122

Het groene net is waar uiteindelijk een stalen gaas komt te zitten waar de klimop tegen kan gaan groeien.

Ik heb er een paar vragen over waar jullie hopelijk over kunnen adviseren:

1. Is het wel toegestaan om een dergelijke constructie in de tuin te maken? De totale hoogte is 2,90. Ik lees online dat een pergola zonder vergunning max 2,00 meter hoog maar zijn, maar het is geen pergola.

2. (Letter A op de tekening) Kan ik daar de balk zonder problemen aan de schuur bevestigen? Achter de houten horizontale planken zit een steunpaal. Is het gewoon een kwestie van er in schroeven, en is het ook nog verstandig om voor te boren?

3. (Letter B op de tekening) De paal aan de linkerzijde moet hier in de grond komen. Kan ik hier het beste iets als dit voor gebruiken:

https://www.praxis.nl/tui...3lOfvT37qYExoCptMQAvD_BwE

Of zijn hier betere oplossingen voor (makkelijk heeft in dit geval wel de voorkeur)?

4. (Letter C op de tekening) Kan ik hier de verbinden tussen beide palen het beste maken met een metalen hoekprofiel, of door direct het hout op elkaar te schroeven?

Alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCQXveWEz24NOkaeHYyNy9tiyA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pDEnJMZNFCyj51xEvlprQXSn.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 13:08
Waarom wil je het zo hoog hebben en trek je het niet gelijk aan de hoogte van de schuur?
Houdt er ook rekening mee dat de hoogte van de doorgang onder de klimop lager is dan de deur van de schuur.
Als het je gaat om het zicht op de kliko's; is een afrastering links achter de bloembak dan niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18
Rudyy schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:50:
In mijn tuin wil ik een frame plaatsen voor een klimop. Het doel is aan de ene kant het uit het zicht halen van de kliko's, en aan de andere kant ook een mooier uitzicht creëren.
Een frame van 3 meter hoog mag volgens mij niet, maar dat weten anderen vast beter. Ik reageer vooral omdat ik denk dat het niet zo’n mooie constructie is voor wat je wilt bereiken. Heb je ook overwogen om in plaats van een klimopwand van 3 meter hoog te kiezen voor een leiboom, bijvoorbeeld een glansmispel? Dat is een natuurlijker variant dan een hekwerk en die mag gewoon, op enige afstand van de erfgrens (maar je zet hem er haaks op, dus dat lukt wel qua afstand stam/erfgrens). Van deze leiboom verkleurt het blad en de boom blijft groen in de winter, dus je houdt iets moois om naar te kijken. (En het schermt eventueel inkijk in je tuin af. Ik denk dat je de hoogte daarom op 2.9 wilt?)
Voor de containers kun je een veel kleinere ombouw maken of kopen (zoek op kliko-ombouw), eventueel met sedumdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Robbie T schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:02:
Waarom wil je het zo hoog hebben en trek je het niet gelijk aan de hoogte van de schuur?
Houdt er ook rekening mee dat de hoogte van de doorgang onder de klimop lager is dan de deur van de schuur.
Als het je gaat om het zicht op de kliko's; is een afrastering links achter de bloembak dan niet voldoende?
De reden is dat ik een paar lelijke airco-units van een haaks-huis uit het zicht wil krijgen.

Ik heb voor nu de doorgang van de klimop gelijk gehouden een de hoogte van de balk boven de poortdeur naar de brandgang.

Ik zou er inderdaad eventueel voor kunnen kiezen om de contstructie zo te maken dat de begroeing aan de onderzijde niet in de breedte gaat, en dan separaat los bij de kliko's iets te maken. Maar ik dacht nu zou je het mooi kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Toke_gt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Een frame van 3 meter hoog mag volgens mij niet, maar dat weten anderen vast beter. Ik reageer vooral omdat ik denk dat het niet zo’n mooie constructie is voor wat je wilt bereiken. Heb je ook overwogen om in plaats van een klimopwand van 3 meter hoog te kiezen voor een leiboom, bijvoorbeeld een glansmispel? Dat is een natuurlijker variant dan een hekwerk en die mag gewoon, op enige afstand van de erfgrens (maar je zet hem er haaks op, dus dat lukt wel qua afstand stam/erfgrens). Van deze leiboom verkleurt het blad en de boom blijft groen in de winter, dus je houdt iets moois om naar te kijken. (En het schermt eventueel inkijk in je tuin af. Ik denk dat je de hoogte daarom op 2.9 wilt?)
Voor de containers kun je een veel kleinere ombouw maken of kopen (zoek op kliko-ombouw), eventueel met sedumdak.
Ik heb inderdaad eerst overwogen om een leiboom te nemen. Maar als ik het stuk wil afschermen wat ik voor ogen heb, dan komt deze te dicht op mijn buurman links te staan. Ik heb daar maar beperkte ruimte, en eigenlijk zou de leiboom dan ook niet in de weg mogen komen van het pad naar achteren. Maar ik denk dat dat al wel snel gaat gebeuren, of je hebt maar een hele smalle. Maar wel bedankt voor het idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:25
Denk er ook aan dat je die klimop bij moet houden. Vooral dat hoge stuk wordt lastig en dan gaat je klimop zich zeer waarschijnlijk ook verspreiden over dat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-06 15:14
Kun je niet beter mooie boompjes planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiwS3CIS38UNfv_oeR1RJidSakI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4V9vX7VL9GrNc82y1D9phpF.jpg?f=fotoalbum_large

Moet weer geknipt worden ;) , maar dit is de helft van jouw plan. 1 paal en het stevige gaas tegen de muur vastgezet met een paar beugels.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

LuisjeNL schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:41:
[Afbeelding]

Moet weer geknipt worden ;) , maar dit is de helft van jouw plan. 1 paal en het stevige gaas tegen de muur vastgezet met een paar beugels.
Dat is één bak. @Rudyy heeft er drie...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je hebt in basis een bouwvergunning nodig voor wat je van plan bent.

wat wel heel goed kan op die hoogte is een struik/heester op stam. die mag in nagenoeg alle gemeentes op 50 cm van de erfgrens staan.
Pagina: 1