Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC nog vooral om lekker te gamen! Speel vooral RPGs, wat RTS en af en toe nog een uitstapje naar een ander genre. Het idee is om dit systeem "starfield proof" te maken met een upgrade van alles behalve de videokaart, die ik weer over een jaar of 2 kan opwaarderen. Eerst speelde ik op een mooi 4K scherm van werk, maar die moest ik helaas weer inleveren en kreeg er een matig 1080p scherm voor terug. Uiteindelijk wil ik naar een 144hz scherm of naar 1880p gaming, maar daar heb ik volgend jaar weer budget voor.Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb mooi gespaard en heb geschat zo'n 800 euro uit te geven. Het maximum budget wil ik op 1000 zetten, maar als je een goed argument hebt kan ik het nog iets omhoog schroeven, maar niet te veel natuurlijkZijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik nog een hele mooi Radeon RX 6800 die ik graag nog wil blijven gebruiken. Ik denk dat de voeding ook gewoon lekker meegenomen kan worden; Corsair gold RM750.Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het initiële idee was om alleen een goeie SSD te kopen, maar toen bedacht ik me en had iets van: de rest kan ook wel een likje verf gebruikenIk heb even rondgekeken op Tweakers en op basis daarvan mijn initiële wenslijstje gemaakt (zie beneden)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Denk dat ik wel team rood (AMD) wil blijven, voor de rest geen enkele merk voorkeuren. Ik ga denk ik wel de bittere pil slikken en zal voor een AM5 chipset gaan, zodat het systeem wat toekomstbestendiger is.Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een stille jongen willen bouwen. De case die ik heb geselecteerd vind ik er wel echt mooi uitzien en past ook nog op mijn bureau. Volgens mij is deze case ook goed schoon te maken en , aangezien mijn bureau in de slaapkamer staat is het vrij stoffig. De drie bijgeleverde fans zal ook een upgrade zijn van de enkele fan die ik op dit moment heb.Ga je overklokken?
Tot nu toe nog niet overgeklokt, zou dan misschien liever underclocken om de warmte generatie tegen te gaan.Wat verwacht je van ons?
Ik heb eigenlijk een aantal vragen die ik mezelf heb gesteld, en daarbij wat gebruikers / expert kennis kan gebruiken:- Ik heb weinig ervaring met MOBAs dus heb er voor nu eentje geplukt van de best buy. Hoe zit het met de heatsinks voor de SSDs, als mijn SSD al een ingebouwde heatsink heeft, heeft die op de MOBA dan nog meerwaarde?
- Ik denk dat de drie bijgeleverde fans voldoende moeten zijn voor de juiste airflow, als ik een filmpje van Hardware Canucks mag geloven.
- Ik heb zelf weinig kaas gegeten van extra CPU koelers, wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden en hebben jullie nog suggesties die passen in de case?
- Er zijn een aantal SSDs met een extreem snelle scrhijfsnelheid, en een paar die wel trager zijn maar daarvoor wel goedkoper zijn. Zoals bijvoorbeeld de WD Black SN770 2TB die 40 euro goedkoper is. Zit hier nog echt een groot verschil in qua laadtijden voor bijvoorbeeld cities skylines, Skyrim mods, en andere spellen?
- Cooler Master MasterBox Q300L
- Corsair RM750 Gold
- AMD Ryzen 5 2600
- Radeon RX 6800
- Gigabyte B450M DS3H-CF
- 32 GB Corsair RAM @ 1200Mhz
- 2x 256 GB SSD
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 233,71 | € 233,71 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 184,95 | € 184,95 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 101,58 | € 101,58 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Solid state drives | Seagate FireCuda 530 (met heatsink) 2TB | € 141,98 | € 141,98 |
| Totaal | € 802,12 | |||
Heel erg bedankt voor het meedenken alvast als je tot hier bent gekomen!